Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 14:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Gode råd om vinyl (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 22 April 2010 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Indstilling af en god pladespiller er ikke en eksakt videnskab, men en kunst. Og heldigvis en, der kan læres af alle med
tilstrækkelig ihærdighed. I gamle dage var bladet high fidelity en god hjælp, da jeg på egen hånd begav mig ud i legen. Nu
findes high fidelity ikke mere, men så har jeg stor glæde af mine bekendte, der også pusler med pladespillere. Fx. har jeg lært
Stridsvognen at stille VTA by ear (det kan han nu bedre en jeg, vil jeg tro) og han har lært mig at stille antiskating by ear. En
god bekendt har lært os begge at justere MC belastningsimpedans by ear.

Så hvis man kaster sig ud i vinyllegen - så vil jeg opfordre til at man leger med det sammen et par stykker, og gør sine
erfaringer sammen. Det hele går meget hurtigere på den måde. Og er sjovere!
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

his047
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 April 2010 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg husker er der ingen signifikant forskel imellem MM og MC pickupper mht bevægelig masse (tip mass). Faktisk skulle variable reluctance pickupper (f. eks Grado og Ortofons OM serie)) have mindre masse end MCer (og derfor højere mekanisk resonans frekvens), især fordi MC pickupper jo skal bevæge hele spolesystemet.

Problemet med MM pickupper er forårsaget af deres høje impedans som sammen med indgangs kapacitansen kan begynde at skære langt nede i det hørbare område. Derfor skal deres frekvensgang korrigeres ved hjælp af elektriske resonanser. Af samme grund begyndte Stanton og Pickering i begyndelsen af firserne at lave lav-impedante MM pickupper (f.eks. Stanton 981) som krævede en MC forforstærker.

Forresten slides gode diamanter næsten ikke: vdHul siger minimum 5000 timer. Hvis der er et problem er det næsten altid i forbindelse med gummiophæng og den meget tynde fjeder der holder nålerøret på plads. Jeg har stadig min MC7500 som har kørt med en vdH nål i næsten ti år.

ulrikmm skrev:
r-l-b skrev:
er gummi i pickupen mindre udsat for "træthed" på en MC if forhold til en MM ?Vejer en MC pickups nål,
nålefane og bevægelige spole/coil, mindre end en MM pickups nål, nålefane og bevægelige magnet?

Jeg vil mene at udsvinget i gummiophænget kun afhænger af hvor lang nålearmen er. Jo længere nålearm, desto mindre
udsving skal armaturet lave som led i aftastningen af de sammen riller.

Ja, den store fordel ved en MC er, at den bevægelige masse er mindre. derfor kan MC PU aftaste mere eller mindre lineært op
til 70 - 100 kHz. Dermed har de også mindre fasedrej. MMer kan normalt kun nå 20 kHz hvis man indstiller kapaciteten på
RIAAen korrekt. Dvs. at de øverste kHz får niveau fra et resonanssystem. Derved er transient gengivelsen i teorien underlegen
med MM.

Til top Vis his047's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af his047

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 April 2010 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Et opslag på Ortofon MC og MM PU bekræfter søreme, at Ortofn MM og MC har sammenlignelige ækvivalente tip masser! Tak til
his047 for at rede denne misforståelse ud.
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Sendt: 28 April 2010 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Et opslag på Ortofon MC og MM PU bekræfter søreme, at Ortofn MM og MC har sammenlignelige ækvivalente tip masser! Tak til
his047 for at rede denne misforståelse ud.

Tip massen er ikke relevant. På en MC sidder det korsformede anker hvor spolerne er viklet, tæt på "omdrejningspunktet". D.v.s. at korset stort set ikke indgår i den bevægelige masse, hvorimod en MM ofte har permanent magneten positioneret længere væk i forhold til omdrejningspunktet.

Den orange ring om nålerøret er "omdrejningspunktet".

Som det kan ses her, er spolearrangementet meget tættere på omdrejningspunktet, og vil derfor ikke opfattes som en del af den bevægelige masse (stort set).

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2010 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Enhver der har leget på en vippe ved, at hvis makkeren sidder nøjagtigt i midten, er den eneste masse som opfattes, vippens egen masse. Sætter makkeren sig ud for enden, har man godt nok equilibrium, men vippen er langt sværere at sætte i bevægelse.

Hesdorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 Maj 2010 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Hej

Har igennem 40 år samlet vinylplader og har altid brugt både PVC ydercovers samt indercovers med antistatisk plast. Dette har gjort at hovedparten af mine LP'er er i en stand som nærmest nye. Har altid brugt kulfiberbørste til at støve pladerne af med inden afspilning.

De sidste par år har jeg købt mine covers hos Gert i High End Sound, så man behøver ikke at hente sine covers i udlandet.

Til top Vis Hesdorf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hesdorf

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Maj 2010 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Hesdorf skrev:
De sidste par år har jeg købt mine covers hos Gert i High End Sound, så man behøver ikke at hente sine covers i udlandet.

De kan sagtens købes herhjemme, men de, og inner sleeves, er nu en del billigere i Tyskland

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

pebjo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 17 Maj 2010 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

Hesdorf skrev:

De kan sagtens købes herhjemme, men de, og inner sleeves, er nu en del billigere i Tyskland

Det kommer jo an på hvor man handler i Danmark og hvordan man regner det med levering ud

Til top Vis pebjo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pebjo

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Maj 2010 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

pebjo skrev:
Wymax skrev:
Hesdorf skrev:

Det kommer jo an på hvor man handler i Danmark og hvordan man regner det med levering ud

Hvor er det billigst?

pebjo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2010 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:
pebjo skrev:
Wymax skrev:
Hesdorf skrev:

Hvor er det billigst?

Ja, jeg har et godt bud, men må vist ikke skrive det - tjek min profil 

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Maj 2010 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

pebjo skrev:
Wymax skrev:
pebjo skrev:
Wymax skrev:
Hesdorf skrev:

Hvor er det billigst?

Men i Tyskland køber jeg outer sleeves til omregnet 82 kr. for 100 stk. - det er så godt nok ikke PVC sleeves men "kun" PE. Førstnævnte koster 225 kr. for 100 stk., hvilket så vidt jeg kan se stadig er markant billigere end i Danmark.

Inner sleeves giver jeg så 113 kr. for i den såkaldte "deluxe" udgave, altså bare en stærk pose med foring. Stadig en del billigere, selv om ca. 35 kr. nok ikke berettiger til betegnelsen "markant"

pebjo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2010 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:
pebjo skrev:
Wymax skrev:
pebjo skrev:
Wymax skrev:
Hesdorf skrev:

Hvor er det billigst?

Men i Tyskland køber jeg outer sleeves til omregnet 82 kr. for 100 stk. - det er så godt nok ikke PVC sleeves men "kun" PE. Førstnævnte koster 225 kr. for 100 stk., hvilket så vidt jeg kan se stadig er markant billigere end i Danmark.

Inner sleeves giver jeg så 113 kr. for i den såkaldte "deluxe" udgave, altså bare en stærk pose med foring. Stadig en del billigere, selv om ca. 35 kr. nok ikke berettiger til betegnelsen "markant"

Det er da rigtigt, at PE er billigt, men jeg synes pladerne "skøjter" rundt i dem, når de skal sættes på plads eller tages ud. Som jeg ser det, er PVC helt klart en fordel, i forhold til at håndtere pladerne. Til gengæld koster de også lidt ekstra. Tja, 185,- for 100 forede af de gode innersleeves leveret - vel ikke voldsomt dyrt

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Maj 2010 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

pebjo skrev:
Det er da rigtigt, at PE er billigt, men jeg synes pladerne "skøjter" rundt i dem, når de skal sættes på plads eller tages ud. Som jeg ser det, er PVC helt klart en fordel, i forhold til at håndtere pladerne.

Det kan jeg så godt give dig ret i, og det kan være temmelig irriterende til tider - dog kun når de skal sættes ind. Til gengæld er de så også nemmere både at putte i og få ud. Og til prisen kan jeg sagtens leve med ulemperne, idet jeg forbruger temmelig mange af dem, så PVC ville påføre mig en væsentlig udgift 

pebjo skrev:
 Tja, 185,- for 100 forede af de gode innersleeves leveret - vel ikke voldsomt dyrt

Sikkert ikke, men hvis man alligevel bestiller billige outer sleeves kan man lige så godt tage inner'ne med ved samme lejlighed, til en god pris 

pebjo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2010 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

pebjo skrev:
Det er da rigtigt, at PE er billigt, men jeg synes pladerne "skøjter" rundt i dem, når de skal sættes på plads eller tages ud. Som jeg ser det, er PVC helt klart en fordel, i forhold til at håndtere pladerne.

Det kan jeg så godt give dig ret i, og det kan være temmelig irriterende til tider - dog kun når de skal sættes ind. Til gengæld er de så også nemmere både at putte i og få ud. Og til prisen kan jeg sagtens leve med ulemperne, idet jeg forbruger temmelig mange af dem, så PVC ville påføre mig en væsentlig udgift 

pebjo skrev:
 Tja, 185,- for 100 forede af de gode innersleeves leveret - vel ikke voldsomt dyrt

Sikkert ikke, men hvis man alligevel bestiller billige outer sleeves kan man lige så godt tage inner'ne med ved samme lejlighed, til en god pris 

Kender én, der måske skal uvide sortimentet lidt - forestiller mig de lander på omkring 130 for 100stk leveret eller 285 med 100 af de gode innersleeves Men hvad ved jeg

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 18 Maj 2010 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Som opfølgning på golfdanes glimrende tegninger, lige et billede af hvordan det ser ud i virkeligheden (pickuppen er en Sumiko Blackbird).

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2010 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Som opfølgning på golfdanes glimrende tegninger, lige et billede af hvordan det ser ud i virkeligheden (pickuppen er en Sumiko Blackbird).

Super billede. Står højt på listen over mine personlige ønskepickupper, men total overkill og uegnet til den arm jeg har siddende på den Gyrodec jeg lige har købt af Mercury (har indtil videre beholdt SIIIs armen der sad som arm nummer 2).
Som det kan ses, er spolen postitioneret tæt på omdrejningspunktet (som ligger ekstremt tæt på centeret af det lille kors). Derfor har spolesystemets vægt stort set ingen indvirkning på systemets bevægelige masse.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 5
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes