Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 16:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Hvad er din reference-musik? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
t-buch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

dreamz skrev:

Det var ikke for at være uvenlig; derfor satte jeg også blink på.

/dreamz

Ja det så jeg godt - og jeg var heller ikke fornærmet, men har en familie stående i overtøj ventende på mig så det skulle lige gå lidt hurtigt ;-) ;-)
Til top Vis t-buch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af t-buch

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Til inspiration kan jeg nævne, at jeg i forbindelse med setup af bl.a. brormands stuebio kommet frem til en omgang "må medbringe"-musik til test:

Vi har efterhånden fundet en sæt demo-musik som kan fremstille væsentlige svagheder ved et setup.. ud fra hvor vi har en særlig svaghed / stiller "minimums.krav".

AC/DC. Back in Black:  Mellembas-slam
(Niveau og definition etc.)

Michael Jackson: Beat it: Start-stop i mellembas i startens trommer. Super fast og tørt dunk - tak

Eagles: Long road out of Eden (Disc2, nr.1): Super fin mellemtone-raspen i vinden. Opløsning og luftighed i diskanten. Og et dunk når trommerne starter.. og skal stoppe igen.

Pink Floyd: Shine on you crazy diamonds: Utroligt nummer.. med alt fra lange følte syntesizer-lyde og tørre trommer og blæsere.. og stemmeleje etc.
Lækkert. Og tænkt et nummer hvor man først synger efter 6½ minut.. og blæsere kommer på efter 11 min. og det munder ud efter 17 minutter... det laves ikke på den måde mere..

Trentemøller: Moan remix(Trentemøller remix på Chrinoiscles.. nr.13 på disc1): Anlæggets evne til at fastholde definitionen af de fine eletriske gnister i luften, mens der bare dunkes derudaf med elektroniske rommer og bund-bas-fill.
Kanon nummer. HiFi feberen tog for alvor fart, da vi sammen hørte dette nummer på HiFi Klubbens demo-session til HiFi og Surround for snart 2-3 år siden i Kbh. UHA.. dynamik.. opløsning.. og BAASSS. Lige noget for en anlægs-tester..

Mika:I see you: Hold da fest.. en nyopdagelse ud imoderne pjattet fjollemusik. Men.. hvis du har sat for meget bas på dine sub eller i dit setup generelt.. så mudrer og smadrer du lydbilledet. En slags "Max-bas-indikator God til at finde grænsen.. Særligt når Brormand er vild med en "varm sub" med liiige et par dB eller 6 for meget ifht. neutral.

David Bowie: "Ziggie Stardust...": Fedt musik optaget på den gammeldags måde. Hvis du mister teksten i første nummer, når der skrues op for kompleksiteten i lydbilledet.. så er det ikke optagelsen der fejler...

Mahlers 5. symfoni.: Dynamik på den gammeldags (virkeligt gammeldags) måde. I starten tror man man skal skrue op... men så sker der ting og sager, og når de alle spiller, og der tæves på pauker etc.. så kan man aætså tale om ukomprimeret musik med headroom.. lavt når det er ment lavt.. og hæjt når det skal.. hvis dit anlæg kan.

Eagles: Live-DVD: Hell freezes over: Startnummret Hotel California:  Det dunk som kommer fra den Bongo-tromme i starten.. Fænomenalt. Og så kan ALLE gutterne jo fanneme både synge og spille på instrumenter. Guitar-lir for alle pengene.

BLueMan Group: Complex Rock Tour: Drum-bone nummeret samt nummeret Der hvor de banker på kæmpe-trommen og klaveret: Meget mellem-bas/mellemtone i deres akustiske setup med percusion.instrumenter én masse. Og hvis du ikke kan høre stor-trommen eller klaveret.. mangler du noget i de frekvens-områder. Selv ved 115dB skal der være "smadder" nok i subben til at dunke tilstrækkeligt.

Master & Commander: Søslags.scenen i starten.. Fuld smadder på hele lydbilledet.. og kan du stadig finde detaljer i mellemtone og diskant, når du skruer op?

Ironman, Transformers I+II, Terminator  etc..: Maks gas ved højt lydtryk. Har dine amps power nok til at beholde definition  og finesse, hvid du vælger at skrue op?

StarWars... Podracer scenen.. lang "Tour De Force" ud i sub-drøn fra jetmotorer etc. Feeedt.

Der er naturligvis meget mere.. men de områder vi har særligt fokuseret på - de afdækkes nydeligt via disse numre.

Mvh. Offcourse

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

For mig er det vigtigt at en ny del/anlægget som helhed fungerer med det musik jeg hører i hverdagen, og ikke kun performer godt til nogle mere eller mindre anale "hifi"-skiver.

Derfor er mine testskiver simpelthen det musik jeg sætter pris på, uanfægtet om de er godt indspillet eller ej. Når det er sagt, så er der selvfølgelig nogle gengangere af høj kvalitet der altid ryger på, hvis jeg skal lytte til noget nyt grej

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Marts 2007
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
For mig er det vigtigt at en ny del/anlægget som helhed fungerer med det musik jeg hører i hverdagen, og
ikke kun performer godt til nogle mere eller mindre anale "hifi"-skiver.Derfor er mine testskiver simpelthen det musik jeg
sætter pris på, uanfægtet om de er godt indspillet eller ej. Når det er sagt, så er der selvfølgelig nogle gengangere af høj
kvalitet der altid ryger på, hvis jeg skal lytte til noget nyt grej

Jeg er helt enig; det er jo ligegyldigt, at man kan høre forskel på et eller andet bækkenslag 2 minutter inde på en plade, man
ellers aldrig kunne drømme om at sætte på. Og jeg hader også, hvad du kalder for 'anale' hifi-skiver. Blot irriterer det mig,
at eksempelvis Nils Lofgrens Acoustic Live undertiden betegnes som værende en sådan; den rummer nemlig - efter min
mening - også masser af god musik. At det så også er fantastisk optaget, skal jo ikke komme den til last.

Men hvad er det for gengangere af høj kvalitet, der ryger på, når du lytter til nyt grej?

/dreamz
Til top Vis dreamz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dreamz

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:
Jeg forsøger at slå to fluer med ét smæk og bruge musik jeg ikke kender når jeg skal teste nyt. Jeg HADER at skamhøre de
samme stykker musik igen og igen for at vurdere udstyr. Omvendt må jeg også indrømme at jeg ikke helt kan undgå det,
men jeg synes jeg er blevet væsentlig bedre til at bruge ukendt musik til at sammenligne komponenter. Og når jeg er færdig
med at sammenligne, er musikken ikke længere ukendt

Jeg må sige lige netop den fremgangsmåde finder jeg ret tvivlsom.

Når man hører det samme musik flere gange i træk hører man hele tiden nye tig som man ikke lagde mærke til i første omgang. Ved at bruge ukendt musik vildet sidste udstyr man hørte næsten altid lyde bedst.

Ideen med kendt musik, med en kendt kvalitet er jo netop at have et referencepunkt at gå ud fra.

Hvis man tilfældigvis hører en dårlig optagelse på et godt grej, men hvor synergien ikke er tistede vil gøre at du ville afvise det gode og foretrække det dårligere som passede synergistisk med den dårlige optagelse.

Jo det kan blive kedeligt at lytte til det samme igen og igen, men det er jo så her at den musikalske literatur er næsten uudtømmelig. Så hvorfor ikke finde noget rigtig god musik som lyder godt på gode anlæg og så betragte jagten som en "opgave2.

Igen må¨jeg sige jeg forstår ikke din tilgang til sammenligning uden reference, jeg kender ikke en eneste seriøs anmelder som ikke har et fast armamentarium af kendt musik som de kaster i hovedet på testudstyr.

mvh. M

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

dreamz skrev:
floe skrev:
For mig er det vigtigt at en ny del/anlægget som helhed fungerer med det musik jeg hører i hverdagen, og
ikke kun performer godt til nogle mere eller mindre anale "hifi"-skiver.Derfor er mine testskiver simpelthen det musik jeg
sætter pris på, uanfægtet om de er godt indspillet eller ej. Når det er sagt, så er der selvfølgelig nogle gengangere af høj
kvalitet der altid ryger på, hvis jeg skal lytte til noget nyt grej

Jeg er helt enig; det er jo ligegyldigt, at man kan høre forskel på et eller andet bækkenslag 2 minutter inde på en plade, man
ellers aldrig kunne drømme om at sætte på. Og jeg hader også, hvad du kalder for 'anale' hifi-skiver. Blot irriterer det mig,
at eksempelvis Nils Lofgrens Acoustic Live undertiden betegnes som værende en sådan; den rummer nemlig - efter min
mening - også masser af god musik. At det så også er fantastisk optaget, skal jo ikke komme den til last.

Men hvad er det for gengangere af høj kvalitet, der ryger på, når du lytter til nyt grej?

/dreamz

Just præcis

Jamen hvad er mine gengangere...

Tool - 10.000 days
Puscifer - V For Vagina
Ben Harper - Fight For Your Mind
Deftones - White Pony
Dave Matthews - Live @ Radio City
Anthony And The Johnsons - Anthony And The Johnsons
Niels Lofgren - Acoustic Live
The XX - XX
Trentemøller - Trentemøller
Mikael Simpsons - Slaar Skaar
A Perfect Circle - Thirteenth Step
Eddie Vedder - Into The Wild
Kari Bremnes - Svarta Björn
Foals - Antidotes
Lulu Rouge - Bless You
Nine Inch Nails - With Teeth
Ryan Adams - Gold

... er alle eksempler på skiver af utrolig høj indspilningskvalitet, som jeg samtidig sætter stor pris på musikalsk. De er ofte en del af tests, men det betyder ikke at jeg ikke også hiver andre skiver frem, hvor kvaliteten af optagelsen er grænsende til det elendige.

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

ludvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Marts 2010 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Du kan fx smutte ind på denne side http://www.nirvanaspeakers.com/

Her er der mange gode forslag til cd'er, der er værd at lytte til. Tryk på Recommended cd's, og der kommer en lang række forslag til gode indspilninger. Nogle af dem er forøvrigt allerede nævnt i denne tråd.

Venlig påskehilsen fra Ludvig

Til top Vis ludvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ludvig

t-buch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2010 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Kom da lige i tanke om min gamle optegnelse lavet for 1½ år siden

Følgende sange lyder herre-lige-i-skabet på mit anlæg:

PÅ CD

-            Alberte - Disko Tango

-            Bamse - vi ska' hjem

-            Bert Kaempfert - My Way Of Life (1965 aka the Avalanches)

-            Birthe Kjær - Den Gamle Tennessee Walz

-            Booker T. && The MGs - Green Onions (Live)

-            Boris Pickett -  Monster Mash

-            David Dundas - Jeans On

-            De Nattergale - Han Ska´Bar´Li´´Ha´ Regnt´ Ud

-            Dion & The Belmonts - A Teenager In Love

-            Don Gibson - Sea Of Heartbreak

-            Donna Summer - I feel Love

-            Don't Be Cruel - Billy Swan

-            Eric Clapton - Tears in Heaven

-            Fabian - Tiger

-            George McCrae  - Rock Your Baby

-            Gerry and the Pacemakers - Ferry cross the Mersey

-            Gitte Hænning - Ta´ med ud og fisk

-            Grethe & Jørgen Ingmann - Slentre gennem regn

-            Harpo - Movie Star

-            Johnny Cash - I'm on Fire

-            Leslie Gore - Its My Party

-            Roy Orbison - Mean Woman Blues

-            Otis Redding - Dock Of The Bay, (Sittin' On)

-            Peter and Gordon - World whitout love

-            Poul Bundgaard - Sig dejlige ting til mig

-            Quincy Jones - Soul Bossa Nova (Original Mix)

-            Sam and Dave - Hold On I'm Comin'

-            Shocking Blue - Venus

-            The Beautiful South - Look What I Found In My Beer

-            The Surfers - Windsurfin'

-            The Surpremes - You can't hurry love

-            The White Stripes - Seven Nation Army

-            Tina Turner - Goldeneye

-            Tobias Trier & Niels Hausgaard - Sangen om Larsen (helt fantastisk)

-            Tony Joe White - Polk Salad Annie

PÅ LP

-            Alfred Country Roads - Søndag morgen

-            Annegrethe - Vintertur på strøget

-            Beach Boys - Blueberry Hill

-            Beatles: - Everybody trying to be my baby (fra Rock Album)

-            Canned heat - Going up to the country

-            Ray Charles - I Can't stop loving you

-            Ray Charles - Georgie on my mind

-            Ray Charles - Eleanor Rigby

-            Ray Charles - Hit the Road

-            Eric Clappton - Before you Accuse me

-            Lenord Cohen - Solong Marianne

-            Doobie Brothers - Long Train Runnin'

-            Danseorkesteret - Kom tilbage nu

-            ELO: Four Little Diamonds

-            Gnags: Spillemanden

-            Gnags: Fordgænger

-            Elvis Presley - Burning love (fra Hits of the 70's)

-            REM - Everybody hurts

-            Stones - Now I´ve got a Witness (dut dut figur)

-            Stones - Can I get a Witness

-            Shubidua - Nam Nam

-            Sebastian - Admiral Benbow

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Sendt: 01 April 2010 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Smølfehits vol.3
Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M

t-buch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2010 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

HVordan kunne jeg dog glemme den på min liste

Mathew
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2009
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 07 April 2010 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Otis Taylor. Er specielt vild med hans soundtrack til Public Enemies, "Ten million Slaves".
Derudover The Eagles live, med Eric Clapton (Som er nævnt tidligere) er et godt nummer.
Ellers ryger der godt nok også noget Guns N' Roses igennem og til slut den elektroniske del, som byder på Mustard Pimp, Super Viral Brothers, Justice og Passion Pit.
Til top Vis Mathew's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mathew

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 07 April 2010 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger meget:

Pirates of carabean - komponist Hans Zimmer

Inez - Inez

Red hot chillipeppers

Slow Gin - Joe Banamassa

Men ellers er det meget klassisk film musik der kommer gennem her..
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 April 2010 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Stan Getz: Hospitality Greek.

Guitar og saxofon soloerne er fede men flygel soloen er den ultimative test af øvre mellemtone, diskant og højde og dybde af perspektivet.

Flyglet er hårdt og tørt og skal være på grænsen til øretrættende. Rumfornemmelsen er hård med hurtige kliniske reflektioner. Får man det med, står man overfor en god diskant/mellemtone der afslører en halvelendig akustik, som en god diskant ikke bør gå i knæ over.

Beklager hvis jeg skuffer nogen af jer, men ude i det virkelige liv, hvor der spilles på rigtige instrumenter, kan rummet og akustikken godt drille rigtigt meget.

Mvh Michael

Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes