Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 03:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Kabler - Audiofilt-sludder? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gbemi
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Hifi4real

Bruger siden: 20 September 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Marts 2010 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Hej Tom

Jeg bliver nødt til at spørge dig om hvilket anlæg du spiller på, for efter min mening (og den behøver I såmænd ikke have mangen til) er det omsonst hvis du har et mindre dyrt og vellydende anlæg og så samtidig begynde at lege med kabler, da virkningen bliver/udebliver minimal eller slet ikke findes.

Skal man overhovedet se på dyre kabler skal man også have noget at sætte det på. Jeg kan bedre forstå dem der sætter hammer fede og dyre dæk på deres BMW fremfor min mor der ikke tager det så tungt på hendes Suzuki Ignis, da hun faktisk ikke kan føle den helt store ændring.....

Håber I forstår hvad jeg prøver at sige;O)

Til top Vis Gbemi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gbemi

Gbemi
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Hifi4real

Bruger siden: 20 September 2007
Sendt: 18 Marts 2010 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Og du er da velkommen til at låne af mig hvis det kan gøre en forskel. OG DET ER IKKE EN REKLAME, MEN PRIVAT UDLÅN - bare lige inden jeg bliver sablet ned.
Til top Vis Gbemi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gbemi

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Marts 2010 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

>> Gbemi
Helt enig!

Men ham der super-ingeniøren, burde måske også sætte sig lidt ind i, hvad påvirkningerne på kablet omgivelser egentlig medføre, inden han kommer med kloge konklusioner... Det kan da godt være han ved en masse om, hvordan elektronerne vandrer (DC mæssigt), men det lader ikke ret meget til, at han ved hvordan magnet felterne og kablerne indbyrdes kapaciteter opfører sig. For ikke at komme ind på, hvordan der kan opstå kapaciteter til alt mulig andet i nærheden af lederen. Og hvordan induktionen og di-elektrium materialernes forskellige egenskaber farver / farver mindre, på lyden osv.

Ikke bare at en kapacitet har indflydelse på en død frekvens respons, men hvordan op/aflade kurver kan være forskellige. To kondensatorer påtrykt samme værdi, kan jo også lyde helt helt helt forskellig

Og om man skyder over målet med hensyn til kabler....? Det kan man vel aldrig helt, for uanset hvor fint og hvor mange fluer man knepper, så opnår man aldrig et perfekt kabel, helt uden indflydelse på signalet.
Så det er jo bare et spørgsmål om, hvor meget stræben, og fin pasning man vil betale for?
(At der så er nogle producenter der gør mere i eye candy, end stræben og fin tilpasning, er en anden sag...)

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

JannickB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Marts 2010 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Kunne det ikke være en ide for nogle forhandlere at arrangere kabel-lyt arrangementer (på gode anlæg, der stadigt har en
"realistisk" pris). Kabler må immervæk være noget af det med bedst avance for forhandlerne, så hvis det ikke er rocket science
at lave et setup der demonstrerer forskellen, så må der da ligge en god forretning i at overbevise flere?
Til top Vis JannickB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JannickB

hhenne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Marts 2010 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Tjah JannickB,
Da ingen har gjort dette, må man vel indtil videre formode, at der ikke ligger en god forretning i det.
Til top Vis hhenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hhenne

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Marts 2010 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Næh! En kabeldiskussion, hvor nyt og forfriskende alderledes
Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Marts 2010 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Gbemi skrev:

Hej Tom

Jeg bliver nødt til at spørge dig om hvilket anlæg du spiller på, for efter min mening (og den behøver I såmænd ikke have mangen til) er det omsonst hvis du har et mindre dyrt og vellydende anlæg og så samtidig begynde at lege med kabler, da virkningen bliver/udebliver minimal eller slet ikke findes.

Skal man overhovedet se på dyre kabler skal man også have noget at sætte det på. Jeg kan bedre forstå dem der sætter hammer fede og dyre dæk på deres BMW fremfor min mor der ikke tager det så tungt på hendes Suzuki Ignis, da hun faktisk ikke kan føle den helt store ændring.....

du er velkommen til at komme forbi og høre forskel på kabler på en ca. 100kr Nad prologic reciver eller en endnu ældre integreret sag. Pb hvis det har interesse.

EDIT: invitationen gælder også andre der har lyst til at lege med

Det er meget sjovere at debatere hvad forskellen er bagefter. 

At få en ingenør til at flytte sig i forhold til det han lærte på teknikum...
den tanke lader vi lige stå alene, der findes vel egentligt ikke efteruddanelser man kan tage som ingenør, man er jo færdiguddannet

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Sendt: 19 Marts 2010 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

morkaj skrev:
Forslag til test:
Mark Johansen kabler mod deres påståede kinesiske ophav. Det ville da være noget.

Så får du jo kun fastslået om netop de to kabler lyder ens, og om MJ "skummer fløden", ikke om der i det hele taget er forskel på kabler. Og skulle de lyde ens, er det så fordi kablerne lyder helt ens, eller fordi der ikke er forskel på kabler?

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Sendt: 19 Marts 2010 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

morkaj skrev:
Forslag til test:
Mark Johansen kabler mod deres påståede kinesiske ophav. Det ville da være noget.

Så får du jo kun fastslået om netop de to kabler lyder ens, og om MJ "skummer fløden", ikke om der i det hele taget er forskel på kabler. Og skulle de lyde ens, er det så fordi kablerne lyder helt ens, eller fordi der ikke er forskel på kabler?

Påståede kinesiske ophav... Hahaha. Angiveligt antydes det, at Zensati #3 skulle være identisk med Jinwei S-330:

Kontra Zensati #3:

Selve geometrien er ikke identisk, og materiale valg er det garanteret heller ikke (har svært ved at tro at Zensati skulle anvende PVC).

M.a.o. påstanden at Zensati's kabel skulle være identisk med hvad Jinwei kan levere, bør forstumme. Om MJ tager ågerpriser for lidt forsølvet kobber med hvad der nok er teflon eller lignende som isolator, vil jeg lade være op til den enkelte, men identiske er de i hvert tilfælde ikke.....

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Sendt: 19 Marts 2010 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

I stedet for al det ævl om kabler og forskel eller ikke og om det er tro eller ikke, kunne nogen så linke til nogen tests (større brugerundersøgelser) der viser en form for konklusion på om man kan høre forskel eller ej?

Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Sendt: 19 Marts 2010 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Hvis nu vi antager at kabler kan farve lyden hørbart, kan man så ikke lige så godt dreje på EQ knapperne på sin
forstærker/kilde, som at købe et dyrt kabel der lægger en EQ ind over?
Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2010 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Toebs skrev:
Hvis nu vi antager at kabler kan farve lyden hørbart, kan man så ikke lige så godt dreje på EQ knapperne på sin
forstærker/kilde, som at købe et dyrt kabel der lægger en EQ ind over?

Tror mere det er et spørgsmål om hvor uforfalsket transient anslag når frem, fremfor en egentlig equalisering. Altså, at ikke alle frekvenser udbreder sig lige hurtigt i kablet.

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2010 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Old_school skrev:
I stedet for al det ævl om kabler og forskel eller ikke og om det er tro eller ikke, kunne nogen så linke til nogen tests (større brugerundersøgelser) der viser en form for konklusion på om man kan høre forskel eller ej?

Er sket en del gange, men hvis man ikke kan blive enige om præmisserne for testen, er der nok ikke megen chance for at begge lejre accepterer konklusionen af en sådan test.

dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Marts 2007
Lokalitet: København
Sendt: 19 Marts 2010 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Målinger eller ej. Det er påfaldende, at der efter alle disse år stadig hersker så meget tvivl om kablers indflydelse på lyden.

Vi er enige om, at man ikke kan måle, hvor god en højttaler er. Men der er alligevel nogle fysiske parametre, der gør sig
gældende. Kabinettes størrelse, magneternes styrke, vægten af membraner etc. På samme måde med forstærkere, hvor
trafoens størrelse er afgørende for, hvor mange watt den kan spille osv osv. Og vi er også enige om, at det er nemt at høre
forskel på forstærkere og endnu nemmere at høre forskel på højttalere.

Men der er en ting, der altid har undret mig. I hifi-klubben på Åboulevarden står en gennemsavet Dali Mentor 6, hvor man
kan se højttalerens indvendige opbygning, og de kabler, der går fra delefilteret til enhederne er tyndere end de
lysnetledninger, vi alle brugte som højttalerkabler tilbage i 80erne. Og er vi så ikke tilbage til historien om kæden og det
svageste led?

Jeg ved, at denne diskussion har været oppe og vende 117 gange. Derfor kunne det være rart, hvis nogen gav sig til på
lødigt og så objektivt som muligt at gennemføre en test, hvor eksempelvis tre sæt kabler i tre forskellige prisklasser tilsluttes
3 identiske anlæg. Det må vel kunne lade sig gøre?

/dreamz
Til top Vis dreamz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dreamz

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 19 Marts 2010 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Glemmer aldrig dengang jeg fik en flok ingeniører til at LYTTE til forskellige netkabler. Til at begynde med grinte de højtlydt, men det var mig der grinte til sidst, da de ikke kunne forklare hvorfor der var forskel, selv om alle kunne høre den.

Næh, hov hov.. Ikke fordreje sandheden.

Jeg husker udemærket aftenen, for det var i min stue på mit anlæg

Det var MEGET tydeligt at høre forskel på netkablerne, på trods af at ingen af os troede på det, en øjenåbner af dimensioner!!!

Men... Jeg synes faktisk at Kragh og jeg kom med en plausibel grund til hvad der kan være årsagen, nemlig gode kablers evne som højfrekvensfilter. Altså det at et godt netkabel mindsker udstråling og indstråling mellem apparaterne og fra lysnettet iøvrigt.

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2010 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

dreamz skrev:

Men der er en ting, der altid har undret mig. I hifi-klubben på Åboulevarden står en gennemsavet Dali Mentor 6, hvor man
kan se højttalerens indvendige opbygning, og de kabler, der går fra delefilteret til enhederne er tyndere end de
lysnetledninger, vi alle brugte som højttalerkabler tilbage i 80erne. Og er vi så ikke tilbage til historien om kæden og det
svageste led?

/dreamz

I firserne hed mantraet KVADRAT. Jo tykkere kabel, jo "bedre"... Man skænkede ikke rigtig induktion og kapitans mange tanker. Jeg synes at kunne huske en lille biks på Frederiksberg Allé, hvor jeg nød og tage hen og høre både egen musik, samt hvad han havde og byde på. Der spillede de på et kabel bestående af 2 tynde ledere som nok har være 0,75mm isoleret med teflon og hvor lederne var adskilt med godt 1 cm. Det var sgu´ik´så ringe.... Men nu var det heller ikke +300W der blev futtet af ind i en eller anden ond belastning....

Slåttvik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2006
Sendt: 19 Marts 2010 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Gbemi skrev:

Hej Tom

Mit anlæg som følger:

Cayin 265 Ai

Advance Acoustic MCD 203II

Dali Concept 10

Jeg vil ikke påstå det er noget high end anlæg, men det er klart det dyreste jeg har haft. Netop derfor er jeg villig til at ofre det sidste (kabler) hvis altså det gavner? I må jo forstå, at en ikke HiFi kyndig person som jeg bliver skrup forvirret når en proffesor på en af landets højeste uddannelses institutioner ytrer sig som han har gjort her. Hvad f..... skal man så tro??

Håper på lidt forståelse herom. Det er altså ikke for at genere nogen, blot de observationer jeg har gjort mig.

Vil I mene der er noget at hente med mit nuværende setup? Altså kabel mæssigt?

MVH Tom

Til top Vis Slåttvik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Slåttvik

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2010 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Slåttvik skrev:

Vil I mene der er noget at hente med mit nuværende setup? Altså kabel mæssigt?

MVH Tom

Prøv dig frem... Der er masser af gør det selv løsninger, som påstås at være rigtig gode. Busk har f.eks. lavet et sæt baseret på en Pol-Link spole af fladvalset kobber, som han i hvert tilfælde priser højt.
Det dyreste til dem er næsten de stik man måske gerne vil have på (nogen der sikrer en god stabil forbindelse).

Kan du f.eks. høre forskel på en 2*1,5mm multikoret installationsledning og 2*4mm enkelt leder, kan du sikkert også høre forskel på andre typer kabel.
http://tnt-audio.com/clinica/diycables.html

Nogle forhandlere låner gerne kabelsæt hjem.

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Sendt: 19 Marts 2010 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

hovsa
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Sendt: 19 Marts 2010 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

så mangler vi bare en der gider slæbe ris til bålet
Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave