Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 16:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Åben baffel med Lowther (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 21 Marts 2010 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Mit Indlæg var ikke rettet mod dig Jazzman,men Virious efterspørger erfaringer med sit forehavende,vel vidende at andre benytter ob princippet,samt hvordan man iøvrigt omgåes lowthere mht belastbarhed osv.

Dette fremgår ikke af oplægget,men vi behøver vel ikke nødvendigvis gå ud fra alle andre intet aner om forsvarlig omgang med diverse komponenter!Det smager lidt for meget af Poul`s facon i mine ører.

Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Marts 2010 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Hvis man aflaster dem godt i bassen kan det lade sig gøre, men aldrig som fuldtone...det fremgår af dette link. Hvis det var meningen beklager jeg min indblanding.

http://www.lowther-america.com/page2/page12/page12.html

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 21 Marts 2010 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Spændende link.
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 21 Marts 2010 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Ja...der ER sgu flotte og måske spiller de osse musik... Her kan man lære mere;

http://www.lowther-america.com/page2/page12/page19/page19.ht ml

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

hhenne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Marts 2010 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

Lowtheren er meget velegnet til OB. Men som nævnt klarer den ikke de store udsving, som den vil blive udsat for hvis man spiller højt og den får alle de dybe frekvenser. Men ved en 'normal' lydstyrke går det fint. Du må ikke kompensere for dipol effekten ved at hæve bassen. Hvis din bas går op til ca 400 hz og din baffel er 35 - 40 cm bred kan du godt lade Lowtheren spille uden filter - blot ikke for alt for højt. Man må ikke tydeligt kunne se membranen bevæge sig. Du kan så samtidig undgå at kompensere for dipolens afrulning nedad til.

Jeg bruger selv Lowther som mellemtone i en OB, men startede som forsøg med at lade den køre fuldtone uden noget filter. Den manglede selvfølgelig bas men spillede med en klarhed og åbenhed, som jeg ikke havde oplevet før. Senere har den så fået assistance af bas og diskant og elektronisk delefilter.
Til top Vis hhenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hhenne

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 Marts 2010 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg gjort som Poul siger jeg skal - nemlig høre på dem, der ved noget om det 

Så derfor er der nu bestilt lidt delefilterstumper.

Lowtheren bliver aflastet ved 4-500 Hz.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Marts 2010 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

hmm...4-500Hz, lige der Lowtheren har sin store styrke?! Hvad med aktiv deling ved 120Hz?
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 Marts 2010 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Så skal baflen være 1,4 m bred... det er liige i overkanten.

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound

Bruger siden: 07 September 2008
Sendt: 22 Marts 2010 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Måske en anden reference til fornøjelig læsning :)

http://www.enjoythemusic.com/Magazine/equipment/1009/lowther _high_efficiency.htm
Til top Vis hkruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hkruse

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Marts 2010 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

http://www.enjoythemusic.com/Magazine/equipment/1009/lowther _high_efficiency.htm

Jeg kunne ikke beskrive min mening bedre end Scott Foller gør det for mig her!

Måske den slags selfmade/experienced menneskers udsagn,burde lukke gattet på hear/say teoretikerne her og andre steder..

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Marts 2010 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

seba skrev:

Måske den slags selfmade/experienced menneskers udsagn,burde lukke gattet på hear/say teoretikerne her og andre steder.

1. seba, det er i orden at du ikke åbner en bog, men lad være med at spilde din galde ud over dem, der har
magtet det. Man kan gætte sig frem til meget, men det kommer ofte til at tage længere tid end hvis ens
eksperimenter er baseret på fakta.

2. Det fremgår ikke eksakt af artiklen, hvor PM2a afskæres, men det fremgår at der er et delefilter involveret - og
så er det da en fin løsning, som nævnt ovenfor.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 23 Marts 2010 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

seba skrev:

Måske den slags selfmade/experienced menneskers udsagn,burde lukke gattet på hear/say teoretikerne her og andre steder..

Det er jo heller ikke dig der får brændt en dyr alnico enhed af i en fejlkonstruktion. Og eftersom vi her beskæftiger os med anvendt videnskab, og dermed følgende brug af stærk videnskabelig evidens, er det forkert at så tvivl om velafprøvede principper ved at påhæfte andre etiketten "teoretiker".
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Måske (og kun måske) ville forfatterne til de 2 ovenstående indlæg,blive klogere af at benytte sig af egne påståede læsefærdigheder og læse linket jeg refererer til.
Som tidligere anført har jeg det svært med folk der i udgangspunktet betragter alle andre som uvidende,men i visse tilfælde kæmper både jeg og guderne forgæves.
Det er dog ganske befriende at Poul ikke står alene med sine betragtninger,og således bekræftet af de herrer jazzman og hasselbank,kan han fortsætte sit korstog mod anderledes tænkende.

Postulaterne om mit lektureforbrug ligger i klar forlængelse af idiosynkrasien om at alle andre er dumme,uvidendende som naturligvis bør rette ind efter jazzman`s egne uafprøvede men stærkt evidente teorier.

Det er så uklædeligt for sitet når folk der kaster med mudder,mener andre kaster med sne i blinde.Prøv dog at tilstå andre en selvstændig og mulig velfunderet viden.

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

seba skrev:
Måske (og kun måske) ville forfatterne til de 2 ovenstående indlæg,blive klogere af at benytte sig af egne påståede læsefærdigheder og læse linket jeg refererer til.
Som tidligere anført har jeg det svært med folk der i udgangspunktet betragter alle andre som uvidende,men i visse tilfælde kæmper både jeg og guderne forgæves.
Det er dog ganske befriende at Poul ikke står alene med sine betragtninger,og således bekræftet af de herrer jazzman og hasselbank,kan han fortsætte sit korstog mod anderledes tænkende.

Postulaterne om mit lektureforbrug ligger i klar forlængelse af idiosynkrasien om at alle andre er dumme,uvidendende som naturligvis bør rette ind efter jazzman`s egne uafprøvede men stærkt evidente teorier.

Det er så uklædeligt for sitet når folk der kaster med mudder,mener andre kaster med sne i blinde.Prøv dog at tilstå andre en selvstændig og mulig velfunderet viden.

Nu refererer dit link til en fyr der er glad for sin PM2A - det er ikke noget ret imponerende sandhedsvidne. Jeg har skimmet lidt i det, og synes det er noget fordrukkent sludder, men alt andet lige så virker han glad for sin Højttaler, og han skriver også meget overbevisende. Så langt vil jeg give dig ret.

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

hasselbaink skrev:

Nu refererer dit link til en fyr der er glad for sin PM2A - det er ikke noget ret imponerende sandhedsvidne. Jeg har skimmet lidt i det, og synes det er noget fordrukkent sludder, men alt andet lige så virker han glad for sin Højttaler, og han skriver også meget overbevisende. Så langt vil jeg give dig ret.

Nu var det mig, der kom med linket ;) Men kan du ikke oplyse mig om, hvori det fordrukne sludder består i nævnte artikkel?

Mvh,
Hans

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 23 Marts 2010 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Martin J. King står for det fleste som en seriøs mand. Men fatter han noget

http://www.quarter-wave.com/Project08/Option_Passive.pdf

I ovenstående bruger han en Fostex F120A. Det er en 5" fuldtone (Alnico og ikke helt billig), delt ved 250 Hz med 2. ordens Linkwitz reiley. X-max peak for denne enhed er 1,5mm!

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Nu kender jeg godt til MJK og han har forstand på at lave matematiske modeller. 250 hz er sikkert ok. Den kommer måske lidt udenfor sin lineære vandring. Så længe han ikke giver den for meget strøm går det nok. Siegfried Linkwitz har lavet et regneark der simulere spl for en given x-max og membranstørrelse. Der kan man nogenlunde se hvad der foregår med en 5" ved 250 hz. 

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Selfølgelig syntes du det er noget fordrukkent sludder,dels fordi han siger det stik modsatte af dig,men mest af alt fordi det med at "skimme lidt ",er forbeholdt skarpe hjerner.

For dig synes det essentielle at bestå i at manden er glad for sine højtalere,hvilket får mig til at tænke du også har skimmet de teorier du henviser til

Angående sandhedsvidner,foretrækker jeg anytime en med mange års praktisk erfaring udi lowthere,frem for folk der postulerer at man brænder sine lowthere af,ud fra at ha skimmet lidt teori!

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Jamen dog!
Skal man gå til astrolog, så er det givetvis det rigtige at vælge en med mange års praktisk erfaring. 

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

hasselbaink skrev:
Jamen dog!
Skal man gå til astrolog, så er det givetvis det rigtige at vælge en med mange års praktisk erfaring. 

Jeg venter stadig på at få en forklaring på dine meninger om artiklen, der henvistes til. Hvad er det præcist, der er noget vrøvl?

Mvh,
Hans

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum