| Forfatter |
|
virious Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 23 Marts 2010 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Utroligt som et åben baffel projekt kan skille vandene  Jeg har dog et enkelt spørgsmål tilbage. Er der et forhold mellem bredde og højde på baflen man bør overholde? (Og ja, jeg ved godt, at højden har betydning, men højden nævnes ikke i det litteratur jeg har haft fingrene i.) /Jeppe
__________________ We say "Lowther for Life". We mean that once Lowther Loudspeakers are used, audio and hi-fi perfectionists stay with them for life, and those that stray come back.
|
| Til top |
|
| |
hhenne Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 60
|
| Sendt: 23 Marts 2010 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Egentlig ikke.
Men man skal helst undgå at afstanden til kanterne bliver den samme, ellers får man kraftige pukler på frekvenskurven. Men det kan du prøve med 'Edge', som du vist allerede har kigget på.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Marts 2010 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glimrende.
Så leger jeg bare videre med Edge.
/Jeppe
__________________ We say "Lowther for Life". We mean that once Lowther Loudspeakers are used, audio and hi-fi perfectionists stay with them for life, and those that stray come back.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 23 Marts 2010 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
- men "edge" programmet tenderer til at overdrive en smule, muligvis fordi de beregnede afvigelser til dels
udfases efterhånden som lytteafstanden øges. Bredden på baflen og placeringen af driveren er det vigtigste som nævnt ovenfor.
Det der skiller vandene ser for mig ud til at være forskelle i oplevelse af videnskabsteori. Nogle tror, at "teori" er noget,
der ikke er bevist, og som man ikke kan regne med. Men videnskabeligt set er en teori noget der beskriver virkeligheden
korrekt. Gør den det ikke længere skal den revideres. Og når Lowther angiver en Xmax på 1 mm, kan man sætte sig ned
med sin lommeregner og finde ud af hvornår spolen slipper magnetfeltet og forvrængningen derfor ryger til tops.
Så derfor vil jeg modificere mit tidl. forslag og sige, at 400Hz ihvertfald er en delefrekvens, der vil kunne beskytte
din Lowther - og det er vel også værd at tage med, når det nu er et eksperiment. Prøv en acrylbaffel, den så cool ud.
|
| Til top |
|
| |
seba Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 327
|
| Sendt: 23 Marts 2010 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Teori er et fint redskab når det passer til virkeligheden,men når teori anvendes til at bevise humlebier ikke kan flyve,eller til at bevise en højtaler lyder perfekt selvom denne ikke passer til menneskets hørelse,kan man roligt gøre sig nogen praktiske erfaringer!
Både teoretisk og i praksis passer lowtheren dårligt til OB,men der er andre parametre end liniær frekvensgang og belastbarhed,maximalt spl osv,som gør en højtaler interessant at lytte på.
Mit bud er en lavere afskæring end 400hz,og meget gerne et 6db filter FØR forstærkeren!
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 24 Marts 2010 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.troelsgravesen.dk/OBS.htm
nederst på siden er der et interessant studie med måling på varianter af åben baffel, med bestemt enhed Open baffle study
|
| Til top |
|
| |
hasselbaink Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 413
|
| Sendt: 24 Marts 2010 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
seba skrev:
Teori er et fint redskab når det passer til virkeligheden,men når teori anvendes til at bevise humlebier ikke kan flyve,eller til at bevise en højtaler lyder perfekt selvom denne ikke passer til menneskets hørelse,kan man roligt gøre sig nogen praktiske erfaringer!
Både teoretisk og i praksis passer lowtheren dårligt til OB,men der er andre parametre end liniær frekvensgang og belastbarhed,maximalt spl osv,som gør en højtaler interessant at lytte på.
Mit bud er en lavere afskæring end 400hz,og meget gerne et 6db filter FØR forstærkeren! |
|
|
Man kan ikke anvende en teori til at bevise at humlebier ikke kan flyve, fordi teorien på forhånd er falsificeret. Men vi taler altså om basale højttaler parametre som er uhyre velafprøvede i den praktiske verden.
|
| Til top |
|
| |
seba Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 327
|
| Sendt: 26 Marts 2010 kl. 08:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå Virious hvordan lyder resultatet?
Her tænker jeg mest på lyden fra lowtheren,ikke fra integrationen med subberne og rumrefleksionerne,ting du kan putte ind i teorier hvis du ellers kan finde de rette størrelser!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Marts 2010 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er desværre ikke nået så langt endnu. At hente MDF på en cykel er noget, der lige skal gennemtænkes en ekstra gang, dog har jeg en af dersens automobiler til rådighed i næste uge. Så i næste uge sker der ting og sager. Det jeg kæmper lidt med er at finde en placering i baflen, hvor Lowtherens peak ved 2,5kHz er et par dB nede og det er søreme ikke helt let  /Jeppe
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 26 Marts 2010 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, det er vel det berygtede Lowther 'shout', du tænker på? Jeg tror ikke, at baffelen i sig selv kan ændre på det, men måske kan du finde en position, hvor der kompenseres via andre baffelbetingede frekvensgangsændringer .
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Marts 2010 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nemlig Lowther shout jeg mener. Har man først oplevet dette, så er sandsynligheden for at man render skrigende bort meget stor.
Ellers må jeg have et notch-filter på.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2010 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo... Lowtherenheder er vist oprindeligt designet til dobbelt hornladede hjørnehorn, hvor 'shout'et bidrog til at linearisere den samlede frekvensgang. Det gør dem lidt besværlige at arbejde med i andre konstellationer .
|
| Til top |
|
| |
hkruse Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound
Bruger siden: 07 September 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 29 Marts 2010 kl. 02:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Jo... Lowtherenheder er vist oprindeligt designet til dobbelt hornladede hjørnehorn, hvor 'shout'et bidrog til at linearisere den samlede frekvensgang. Det gør dem lidt besværlige at arbejde med i andre konstellationer .
|
|
|
En omtale her og en løsning http://www.dagogo.com/View-Article.asp?hArticle=147 selvom den metode ikke vil hjælpe ifm. open baffel, naturligvis. Mvh, Hans
|
| Til top |
|
| |
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 29 Marts 2010 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
virious skrev:
Jeg er desværre ikke nået så langt endnu. At hente MDF på en cykel er noget, der lige skal gennemtænkes en ekstra gang, dog har jeg en af dersens automobiler til rådighed i næste uge. Så i næste uge sker der ting og sager.
Det jeg kæmper lidt med er at finde en placering i baflen, hvor Lowtherens peak ved 2,5kHz er et par dB nede og det er søreme ikke helt let 
/Jeppe
|
|
|
MDF frarådes til højttalere af stort set alt og alle, undtagen højttaler fabrikanter. For en hurtig afprøvning af princippet er pap ganske ok, et hul i pappet asymetrisk på pladen og du er igang. Du vil sagtens kunne høre om ideen holder:  Mht. Lowther shout, har Decware lavet denne spøjse løsning: http://www.decware.com/gizmo.pdf Det er dog bestemt ikke nok, og selvom man (læs jeg) bruger månedsvis med en 24 bånds digital equalizer, er det nærmest umuligt at få rettet frekvensgangen nogenlunde op. Det berygtede peak fandtes iøvrigt ikke i samme grad på tidlige Lowther enheder. Det franske magasin Jean Hiraga engang skrev for, målte nogle meget tidlige Lowter enheder (tidlig 60ér eller før). De var ikke særlig effektive, vistnok under 90 db i forhold til dagens over 96, men havde en lang mere lineær frekvensgang. Iøvrigt foretrak selv salig Duelund Philips 9710 enheder fremfor Lowther PM6A. De tegninger fra High Fidelity til Duelund hornet var beregnet til 9710 enheder og lignende. Skulle man bruge Lowther skulle halsåbningen fra ladekammeret, og dermed hele hornet omdimensioneres. De viste paphøjttaler brugte iøvrigt ca. 10 sekunders spilletid på at fortrænge et sæt Lowther PM6A i ACE horn for tid og evighed. Der var ellers brugt mange, mange, mange, mange timer på at få trimmet lyden, så fordelene ved Lowther lyden kom frem, på mere end nogle få udvalgte plader........., men har man hifi som en hobby, er der jo virkelig mange timers fornøjelse i at få skidtet til at spille. En eller anden må det vel lykkes for at få et sæt Lowther til at spille fornuftigt, man kan jo flyve folk til månen.......................
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 29 Marts 2010 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fantastisk billede. Keep it simple princippet!
|
| Til top |
|
| |
hkruse Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound
Bruger siden: 07 September 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 29 Marts 2010 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemhjulet skrev:
[QUOTE=virious] En eller anden må det vel lykkes for at få et sæt Lowther til at spille fornuftigt, man kan jo flyve folk til månen.......................
|
|
|
See konklusionen her http://www.dagogo.com/View-Article.asp?bShowUnpublished=& ;hArticle=147&PageOfArticle=2 Jeg er klar over de mange frustrerede Lowther selvbyggere og har også selv bygget nogen en gang og skiftet dem ud i frustration. Men i de rigtige kabinetter og med det rigtige udstyr foran så kan de lyde bedre end stort set alt andet uanset pris. Når det er sagt, så er de totalt afslørende og derfor vil man bruge tid og penge på at få afspillekæden god nok. De er ikke til dem, der ønsker vægrystende bas og som primært spiller elektronisk musik, men til jazz og klassisk er de fantastiske for musikelskeren. Mvh, Hans
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 29 Marts 2010 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemhjulet skrev:
| Iøvrigt foretrak selv salig Duelund Philips 9710 enheder fremfor Lowther PM6A. |
|
|
Så er jeg da kommet i godt selskab. I min kollegietid lyttede jeg en del på begge, og jeg og de hifi-uvidende (der ikke vidste
at man skulle sige "den hvide lyder bedst") foretrak ALTID den gråsorte!
Tak i øvrigt for billedet af papHT´en - sådan laver man en test! Respekt.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2010 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er lidt skeptisk! Hvorfor er der ikke monteret en sub-enhed i 'junior'? Det ville give interessante resultater med et godt filmspor .
|
| Til top |
|
| |
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 30 Marts 2010 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Så er jeg da kommet i godt selskab. I min kollegietid lyttede jeg en del på begge, og jeg og de hifi-uvidende (der ikke vidste
at man skulle sige "den hvide lyder bedst") foretrak ALTID den gråsorte!
|
|
|
De hifi-uvidende er de bedste, jeg plejer også at spørge min kone om hun kan høre forskel  Det er bedst og billigst på den måde......... @Mollecon: Der var vist lp'er i flyttekassen........, anyway jeg ville høre to ting, det ene om hvordan gengivelse af stemmer var via åben baffel, den anden om de indkøbte enheder lød nogenlunde. Bassen måtte jeg så se bort fra i første omgang, men den er da kommet med siden.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 April 2010 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |