Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 20:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Nyudnævnt profet - ???? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 18 April 2004 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Fra den trætte havemand - 5 skovtræer og 50 m2 staudebed på en week

Skulle vi lige tage Basie'en først (der var jo lige en ledig slot i matrixen). Jeg havde den egentlig i forvejen (på Sonet) men den er næsten spillet op, så når der står en fejlfri Roulette (50001) i et fransk tryk fra 1957 til 30 kr. så skal man sgu være en skidt knægt hvis man ikke tager den med hjem. Udover det så er det en fantastisk plade. Hvis du (som jeg selv gjorde) synes at bigband jazz er noget farligt larm så køb denne plade og bliv kureret for altid, problemet er så bare at finde noget at følge op med. Du skal også finde Chairman of the board – har det sidste år scoret en 6-7 Basie plader. Suverænt bedste jazzpianist (får nok hovedet cuttet) men det er han. Og så er spillerne trænet så de kan banke Berliner Phil i præcision. Thad Jones fik sin lærdom her inden han kom til DR’s big band – da åbnede jeg for radioen. Atomic og Chairman er genudgivet på guddommelig 180g jomfru.

Dagens chance var Brahms Symph. no. 1 Jascha Horenstein og London S.O. (RCA goldseal GL25001) Hvad det end er og ikke er så synes jeg godt om den og det er jo det vigtigste. Husk at få fat i Nielsen 5 og Mahler 3 med Horenstein. W. Kempff tangere Beethoven sonaterne nr. 21 'Waldstein', nr. 25, nr. 15 'Pastorale' & nr. 24 på DG (139 301 SLPM). Bortset fra at DG giver Kempff en dødtrist optagelse er Kempff jo Beethoven mester – de ca 10 år ældre  optagelser end denne er faktisk bedre på alle punkter også Kempff.

David og Igor Oistrach spiller Bach, Tartini og Vivaldi på DG (LPM 18 393). David Oistrach med Soviet State S.O. under Alexander Gauk spiller Beethovens violin koncert op. 61 på Fidelio (ATL 4022) monaural? - en 7 omdrejnings ridse midt på side to og lidt knasen idet.

Den allerede omtalte, ridsede med; David, Otto og F.N.R.O som spiller Brahms violin koncert på Angel (35836). Angel er noget skidt for det meste – har den og den lyder forkert – normalt er US tryk overlegne men Angel er undtagelsen. 

S. Richter spiller Beethoven sonate nr. 17 og nr. 2 'Tempest' & Schumann 'Fantasia' på HMW (ALP 1881) mono - men det går jo nok! Har den på ANGEL i stereo men vil hellere have din

S. Richter, David Oistrach og Mstislaw Rostropowitsch (cello) med Berliner Ph. under H. V. Karajan spiller Beethovens 'Tripelkonzert' op. 56 på HMW/EMI (1 C 065-02042 A). Wifi’s no 1 – jeg holder mig til Fricsay-Anda-Scheiderhan-Fournier.

S. Richter spiller Beethoven sonate nr. 8 (Pathetique) og 'Eight Bagatelles' på MK (DO 5490) U.S.S.R. Ser ud som om den aldrig har været ude af coveret før. Min yndlings Beethoven pt.

Rart at vide at plovene kører derude med musik i rillerne. Er ved at kontrolle mine Carminaer - det kommer der nærmere om.

HOV Schubert klaver - start med impromptuerne! Så kommer sonaterne af sig selv på et tidspunkt. Kempff-Brendel-Perahia-Pires er blændende. 

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 19 April 2004 kl. 05:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu læst en masse af dine gamle indlæg igennem. Det havde vist givet bedre mening at fortsætte en af de andre tråde istedet at molstrere denne - sorry. Måske den vigtigste lærdom jeg fik var:

SES. skrev:
Det er vigtigt ikke at få kedelige indspilninger, det dræber interessen

Du råber altså bare op når du ser en forbi'er eller røde lamper der lyser (som f.eks med Angel).

Der dukkede jo ovenikøbet meget interessant ikke-klassisk musik op, hist og pist 

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 April 2004 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Hej...

Tør man blande sig når profeterne udveksler? - Anbefaler normalt ikke Hi-Fi, men vil gøre en undtagelse her:

"cover"

"In The Land Of Hi-Fi" af Cannonball Adderley. Ganske enkelt fremragende - han er helt formidabel til at "binde tonerne" med den tenór sax. Samtidigt svinger det voldsomt...

Har ikke hørt original trykket, men på Speakers C. er den

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 April 2004 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Hej SES, Macwerk,

Takker mange gange for kommentarerne - de er særdeles brugbare for undertegnede .

SES. skrev:

Hi Zaka - fjern roligt "novicen" - du er en stor inspirator.

Hehe - tak, men jeg vil tillade mig at beholde "titlen" lidt endnu (men huske at stave korrekt ).

Der er en stor del held i mine valg . Mozart, Beethoven, Schubert, Morales/Victoria/Cabezon og Chopin - Walzes røg i indkøbskurven fordi vinylen så ud til at være god kvalitet på anerkendte labels (her har jeg lært meget af alle jer herinde).

Chopin- Preludes tog jeg fordi det var solo piano. Carmen fordi Callas er med på den. Nielsen fordi jeg gerne vil høre alle hans symfonier. Bach fordi den kostede 5,-

SES. skrev:

Beethoven - Symphony No. 5 in C minor, Czech Philharm. Karel Ancerl. Supraphon SUA 10123. Ancerl er en mesterdirigent, uanset hvor mange plader man har af Dvorak’s 9 skal man have den med ham også, dertil Stravinski’s salmesymfoni. Hans helt specielle og meget bevist veludviklet humanisme har en dyster baggrund fra SS og koncentrationslejre, efter Theresienstadt har han ikke skældt nogen ud heller sine børn selvom de udviklede sig lidt voldsomt.

- Mozart - Piano Concerto No. 21 in C, K.467, Piano concerto No. 12 in A, K414 Radu Lupu (Piano) English Chamber Orch.
Uri Segal. Decca SXL 6698. Lupu er bare vidunderlig find Schuman og Grieg’s klaverkoncerter på SXL og du har de bedste.

- Nielsen - Symphony No. 6, London Symphony Orch.
Ole Schmidt. Unicorn KPM 7006. Den fineste indspilning af 6’eren synes jeg.

- Schubert - Fantasy in C Major Op 15, D.760 (The Wanderer) og Fantasia in F Minor Op. 103, D. 940 for piano 4-hands. Alfred Brendel & Evelyne Crochet (Piano). Turnabout Vox TV-S 34479. Kender ikke Brendel’s VOX periode, kendere siger det er det bedste – selv er han ikke helt tilfreds. Hørte ham på det tidspunkt i Brahm’s 2 koncert.

- Morales/Victoria/Cabezon - Works for Chorus and Organ.
The Roger Blanchard Ensemble. Pierre Froidebise på "world famus organ of the church Saint-Laurent d' Alkmaar". Nonesuch H-71016. Kender ikke – lyder sjovt.

- Chopin - Preludes. Ivo Pogorelich (Piano). Deutsche Gram. WIFI 5 stjerner

- Chopin - Waltzes.
Arthur Rubinstein (Piano). RCA Victor Red Seal LSC 2726 B – Man skal høre Rubinstein I Chopin.

- Bizet - Carmen. Callas (Sopran). Orch. du Theatre National de l'Opera Paris. Georges Pretre. EMI Electrola.
Kan godt lide Callas som Carmen.

- J.S.Bach - Suite Nr. 1 C-dur + Klavierkonzert A-dur. Jacques Rouvier (Piano). Das Heidelberger Kammer Orch. Bernhard Usedruuf. Sastruphon. Lyder ikke dumt Rouvier er en fin pianist.

Er der nogle der er værd at beholde?
Mon ikke – hvis de ikke er alt for ødelagte. Mange af mine ebay køb er omkring 5 euro så er det NM eller M – og nyvasket, ingen skuffelser endnu. Lidt dyrere. Har lige bestilt Kurt Sanderling i Mahlers 9 - Sibilius 2-3-5 –Brahms 1-2-3-4 og 2 stk’s Haydn. Tror vi har for mange musikhelte her – men glæder os til 3-4 aftener med Sanderling.   

Bravo Zaka

Efter de er blevet vasket i min pladevasker er jeg meget positiv - der er ikke nogen der er ringere end vg++. Har kun hørt Mozart igennem, især No. 21 er flot. Den kommer jeg til at høre mange gange .

mvh

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2004 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

kibri skrev:
Anbefaler normalt ikke Hi-Fi, men vil gøre en undtagelse her: "In The Land Of Hi-Fi" af Cannonball Adderly.
He, he

Den ser ud som et godt bud og er nu sat på listen (kunne være en lidt overset en), takker.

Du har ihvertfald en finger på Macwerk-pulsen, så sent som i sidste uge købte jeg Cannonball Adderly's Somethin' Else på et japansk tryk, halv dyr men absolut framragende.  

zaka skrev:
Nielsen fordi jeg gerne vil høre alle hans symfonier.
Jeg synes ikke du må snyde dig selv for hans violin, fløjte og klarinet koncerter. Selv falder jeg for sam- og modspillet mellem solo-instrumenterne og resten af orkesteret. Samtidig giver hver af disse koncerter en slags indblik i de forskellige solo-instrumenters muligheder, især klarinet koncerten er nærmest et must. Musikken er meget varieret, man keder sig aldrig og man skal hele føelsesregistret igennem hvergang.

BTW noget af det jeg noterede mig da jeg løb gamle indlæg igennem igår var Ry Cooder og Satie.

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 19 April 2004 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Hej Macwerk...

Jamen, det var da ikke helt skidt ramt. Den ligger i 180gr. vild monstervinyl hos lydbutikken, til ca. 180.-. Ved ikke hvor svær den er i org. tryk?

Cooder kan være fed, men hans plader svinger helt enormt i kvalitet. 

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2004 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Lidt om Carmina Burana:

Den østtyske udgave er en fin musikalsk udgave, der blev lavet en meget indtagende nærmest ballet af indspildningen og sandelig vist i fjernsynet (så det er maaannge år siden). Det er jo skønne tanker og løjer studenterne for mere end 1000år brugte deres tid på. Vin, meget usnerpede kvinder (burde have fundet et egnet billede) og sang – måske kommer det på mode igen, selvom høstakkene snart er afskaffet.

Mine 2 vinyler: 1) er Andre Previn på EMI husk UK tryk (ASD3117) – min er germansk og imponerende men savner lidt dynamik. 2) Frübech Burgos har også lavet en fin på EMI SAN 162  (engelsk Angel – og det er ok). Mangler selv at høre den berømteste Jochum på DG139362, kan næppe holde fingrene væk hvis jeg ser et pæn eks. en dag. Previn har fine sangere, og jeg tør næsten vædde på langt det bedste kor, og det er vigtigt. Det er en quattro optagelse og jeg havde den sjove oplevelse at komme hjem med et eksemplar hvor kun orkestermusikken var med – desværre byttede jeg den til en med det hele, det havde været en sjovert i dag. En frustrerende sag der er ingen klare vindere. Nogle har de bedste sangere, andre det bedste kor, andre en god dirigent, andre den bedste lyd. Det er som når man skal vælge en operaindspildning – man kan ikke få alt.

Bedste analog lyd er nok Muti på EMI igen.

Dette er min CD version med lidt noter fra nævnte web sted. 

O: Saint Louis Symphony Orchestra and Chorus, Leonard Slatkin
S: Sylvia McNair (soprano); John Aler (tenor); Hakan Hagegard (baritone)
L: RCA 09026 61673-2 (DDD)

Seriously challenges Previn's 22-year old recording on EMI. Overall focus of sound is a shade too soft, and tends to swim around a little woozily in loud choral passages.

Bill Alford writes: I have this CD and it is certainly far better than Previn's plodding 1970's recording but Slatkin is no match for Blomstedt. If only Blomstedt had this great team of soloists. Hakan Hagegard is probably the best baritone around now for this work and is as good as on his earlier RCA recording but still no match for the best baritone that I have come across in this work of Dietrich Fischer-Dieskau (Jochum). The baritone is the soloist who features the most.

http://www.classical.net/music/comp.lst/works/orff-cb/carbur 9.html

kig selv videre.

Når jeg skal være useriøs kan jeg godt lide noget landligt såsom f.eks. Cooder i TexMex - tør man lade sig underholde er hans JAZZ fremragende og optagelsen er i REF klassen - så står den i næste mælkekasse I kommer forbi så SNUP.

Speakers Corner er forbudt område p.t. der kommer så meget godt at jeg skal have dobbelt job. Disse Mercurys drømmer jeg om - Birds af Respighi.

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2004 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Takker for info'en. Carmina Burana uden kor hvad er så tilbage

Mit barndons eksemplar var iøvrigt udstyret med teksterne på et indlæg, så jeg har en ide om hvad det hele går ud på

Jeg tror ikke jeg kunne lade en russer stå, hvis der skulle dukke en op.

Mht. Carmina Burana så er jeg i bund og grund nok bare understimulleret hvad kor angår. Mit ophav havde desværre et 'hul' når det kom til opera'er, kun et par Schwarzkoff arier på EP'er (arier revet ud af deres sammenhæng er ikke lige umiddelbart mig) kunne det blive til. En hel verden venter - jeg ved det.

Jeg har også haft lidt sjove oplevelser med Burana. Den blev f.eks brugt kl. 11 om formiddagen til at teste Orange scenes PA anlæg med og jeg har hørt den i pauserne i mit livs eneste heavy koncert for mange år siden i 3falke hvor tre af de førende danske heavy-bands måtte lade pausemusikken stå tilbage som den store oplevelse. Det er en udemærket måde at vise hvor dårlig PA lyd egentlig er, hvis vi lige ser bort fra det realistiske lydstyrke nivau.

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2004 kl. 06:04 | IP-adresse registreret  

Så er jeg tilbage fra 5 timer i 'minen'.

Igår lod jeg ca. havldelen af de plader jeg havde fundet frem stå og spørgsmålet er nu om jeg skal tilbage efter resten, eller om jeg har begået så mange brølere allerede at jeg ikke længere er værdig til en guldgraver-licens?

10 tommerne:

"Annie get your gun" mint soundtrack (M-G-M CD 1).

"Christmas Carols" Anglo-American kor i kbh, dir. Miriam Wahlstøm (Sonic SRLP 33003 S).
En chance en, men umiddelbart meget smuk.

Emmerich Kálmán "The Gypsy princess" & "Countess Mariza" (Columbia 33S 1082).
Lige udover et lille højdepunkt hvor man er gæst ved bålet, så er det vist ikke lige mig.

Falla "El amor brujo", Maria De Gabarain (mez.sop.) Suisse Romande Orch. ved E. Ansermet (Decca BR 3009).
Umiddelbart fantastisk!

Granados "Goyescas, Part II". Nikita Magaloff piano (Decca LW 5179).
Meget flot. Hvor dygtig er ham Nikita?

Schumann cellokoncert op.129, Casals & Prades Festival Orch. ved Eugene Ormandy (Philips G 05621 R).
Er den Philips-serie en man måske skal holde sig fra?

Grieg "Two elegiac melodies" op. 34 & Sibelius "Finlandia" op. 26, DR S.O. ved Erik Tuxen (Decca LW 5141).

Vivaldi concerto in D minor for bassoon, string orch. and harpsichord & Marcello concerto in C minor for oboe and string orch. Suisse Romande Orch. ved E. Ansermet (Decca LX 3100).

Mozart symph. nr. 39, London S.O. ved Josef Krips (Decca LW 5265).

Heydn symph. nr. 92 "Oxford", London S.O. ved Josef Krips (Decca LW 5293).

Brahms "Doppelkonzert" op. 102, W. Schneiderhan, J. Starker og Berlin Radio S.O. ved F. Fricsay (DG LPE 17 237).

Bruch koncert for violin og ork. nr. 1 op. 26, W. Schneiderhan og Bamberger Symphoniker ved F. Leitner (DG LPE 17 028).

Smetana strygequartet nr. 1 "Aus meinem Leben" Janácek-Quartett (DG LPE 17 098).

LP'erne:

Smetana strygekvartet nr. 1 & nr. 2 Smetana Quartett (Supraphon SUA 10329).

Janácek  strygekvartet nr. 1 & nr. 2 Smetana Quartett (Supraphon LPV 298).

F. Martin "Petite Symphonie concertante" & I. Strawinsky "Psalmen-Symph" Div. + RIAS S.O. Berlin ved F. Fricsay (DG 18 035 LPM).

Milhaud "La Carnaval d'Aix" & Saint-Saëns concerto no. 4 op. 44, G. Johannesen (piano) Philharmonia Orch. ved G. Tzipine (HMW CLP 1149).

Mozart "Missa brevis in C, K.259" & "Missa brevis St.Joannis De Deo in B flat" div. + H. Haselböck (orgel) og Vienna Chamber Choir and Volksoper Orch. ved H. Gillesberger (Turnabout TV 34132S).

Vivaldi "Cinq concertos pour basson" (RV 501+497+488) M. Allard og I Solisti Veneti ved C. Scimone (Erato STU 70837).

A. Jolivet "concerto pour basson" & M. Mihalovici "esercizio per Archi" op.80 & M. Mihalovici "Etude en deux parties" (Erato STU 70411).

Donizetti "L'Elisir d'Amore" B. Gigli, R. Gigli, I. Tajo, G. Tadde, chorus & orch. ved G. Gavazzeni (M.D.P MDP-008) mono.

Dvorak concerto pour violoncelle et orchestre op. 104 M. Rostropovitch og Orch. Phil. de Moscou ved S. Samosud (Musidisc RC 863).

Nielsen symph. no.1 op.7, DR S.O. ved Thomas Jensen (Decca LXT 2748).

Sibelius symph. no.1 op.39, London S.O. ved A. Collins (Decca LXT 2694).

Handel organ concertos vol. 1, Richter (organ) and The Karl Richter Chamber Orch. (Decca LXT 5578) mono.

Handel organ concertos vol. 2, Richter (organ) and The Karl Richter Chamber Orch. (Decca LXT 5579) mono.

Strauss "Waltzes" Mantovani and his orch. (Decca LK 4054) mono.

"Irresistible Strauss" Music by Johann and Josef ("The Gypsy Baron","Delirium","Artist's Life","Emperor Waltz","Emperor Polka","The Blue Danube"), The Philharmonia orch. ved H.V. Karajan (Colubia 33CX 1393).

Tchaikovsky "Sleeping Beauty" & "Swan Lake" ballet suites, The Philharmonia orch. ved H.V. Karajan (Colubia SAX 2306).

"Rossini and Verdi Overtures" The Philharmonia orch. ved C.M. Giulini (Columbia SAX 2377).

Lehár "The Land of Smiles", Schwarzkopf, Kunz, Gedda & The Philharmonia Chorus & Orch. ved O. Ackermann (Colubia 33CX 1114) 1 af 2.

Lehár "The Land of Smiles", Schwarzkopf, Kunz, Gedda & The Philharmonia Chorus & Orch. ved O. Ackermann (Colubia 33CX 1115) 2 af 2.

Verdi "Aida" Tebaldi, Bergonzi, MacNeil, Simionato (Decca LXT 5539-40-1) Trippel LP.

Tchaikovsky symph. no. 5 op 64, Vienna Philharmonic Orch. ved J. Krips (Decca LXT 5503).

Schubert synph. no. 9 "Great", The Concertgebouw Orch. of Amsterdam ved J. Krips (Decca LXT 2719).

Brahms symph. nr. 1 op. 68, Philharmonia Orch. ved C.M. Giulini  (Columbia 33CX 1773) mono.

Boccherini symph. in A major & symph. in C minor, Orch. Alessandro Scarlatti ved Franco Caracciolo (Columbia 33CX 1476).

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2004 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Good Morning Mr Gold 

Min prinsesse på 8 lærte mig et guldgraver spil på pc’en – du bliver inviteret til at grave med næste gang hun kommer. Generelt er det fine skiver ingen kedelige udgaver. Nu er du jo vant til mange fine monoer – dem kan jeg også godt lide, men jeg kan også godt lide gode stereo i gode skæringer. Hvis pladerne er velholdte ville JEG snuppe – om du vil ?

Som jeg kan se i andre tråde kan du noget med teknik også – du bør jo til så meget MONO overveje en mono pu og riaa til afspilning – jeg gør (overvejer). Pladerne er skåret og moduleret anderledes og en moderne stereo pu er ikke så  velegnet.

Du kan givet få bedre lyd på mere moderne skiver, men musikken og performance er fra gode tønder fra vinbondens dybe kælder.

Min Peter Plys filosofí - mono eller stereo? – begge dele. Så har jeg en fin mono indspildning suppleres den med en fin stereo med andre helte.

Men Mr. Golddigger, var det ikke en opgave for dig at få en bygget en mono RIAA (eller 2) efter de gamle forskrifter?  Så skal vi have en tonearm der kan bære en gammel SPU mono gold.

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2004 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Hvis pladerne er velholdte ville JEG snuppe – om du vil ?

Dem jeg har taget indtil nu er, udover enkelte covers, rigtig fine. Jeg tror jeg slår koldt vand i blodet, jeg er ihvertfald i 'overload mode' lige pt.

Generelt er det fine skiver ingen kedelige udgaver.

Det er jo det vigtigste. Jeg løb desværre fra seddelen med alle de gode råd som jeg havde rippet fra dine (og Charlotte's m.f.) gamle indlæg. En af de ting jeg gik efter var nogle flere komponister f.eks Sibelius og lidt sang/kor.

Nu er du jo vant til mange fine monoer – dem kan jeg også godt lide, men jeg kan også godt lide gode stereo i gode skæringer.  Du bør jo til så meget MONO overveje en mono pu og riaa til afspilning – jeg gør (overvejer).

Det er klart at jeg går efter musikken, og ikke hifiliteten, når jeg handler 15 kroners plader - træerne vokser jo som bekendt ikke ind i himlen. He he mono er min gode undskyldning for at sætte mig hvor jeg har lyst. Men jeg mener ikke at jeg ville kunne forsvare udgiften til et mono-setup med den håndfuld plader som ville have gavn der af. Lige udover min "Something new from Africa" (Decca LK 4292) så mindes jeg ikke at have fortabt mit hjerte til nogen af min mono'er endnu (jeg dog sagtens huske galt). Meget af dem musik som jeg holder mest af f.eks Stravinsky kræver faktisk kvalitets hifi indspilninger for rigtigt at være noget. Sammen med den lige omtalte Africa ting, så købte jeg igår også en anden og nyere Decca fra 84 (Rogé spiller Satie's 3 Gymnopédies m.m - 410 220-1) jeg har ikke testet den endnu men jeg forventer da en mere 'moderne' lydkvalitet på denne plade (men den er så også 3 gange så dyr som de ældre).

Pladerne er skåret og moduleret anderledes og en moderne stereo pu er ikke så  velegnet.

En mono-moduleret RIAA ville altså hjælpe, selv på en stereo-pu?

Min Peter Plys filosofí - mono eller stereo? – begge dele. Så har jeg en fin mono indspildning suppleres den med en fin stereo med andre helte.

Det lyder da meget fornuftigt.

Som jeg kan se i andre tråde kan du noget med teknik også – var det ikke en opgave for dig at få en bygget en mono RIAA (eller 2) efter de gamle forskrifter?  Så skal vi have en tonearm der kan bære en gammel SPU mono gold.

Det skal lige siges at mit fædrende ophav også var DIY-hifi-nørd så mit forhold til teknink er lige så speget som mit forhold til musik. Selv hoppede jeg med på vognen da min han begyndte at rode med La Folia'er. Siden har jeg serviceret hans efterladenskaber og bygget en håndfuld effektblokke - thats all. Mine RIAAs er midt og sen-firser konstruktioner, så den første RIAA jeg laver bliver en stereo RIAA. For mig  har hifi altid været noget med hjemmegjort udstyr og pga. min økonomi så bliver det nok ikke anderledes foreløbig. Jeg har kun to gange i mit liv været ude og hører færdig bygget udstyr (her skiller jeg mig sikker meget ud fra hifi4all's andre brugere). Jeg har istedet udviklet en fabelagtig evne til, med fuld tilfredsstillelse, at nøjes med det udstyr som jeg har haft til rådighed - jeg må her indskyde at mine øre ikke fejler noget (jeg har ihverttilfald ofte imponeret min far og en af mine bedste venner som er tonemester) og at jeg som sagt også har en ide om hvordan forskellige akustiske instrumenter kan/bør lyde IRL. En evne der f.eks gør at jeg på 5-6. uge stadig køre med det test-setup som jeg kørte i stilling til en hurtig vurdering af mine nye Notte. Jeg er simpelthen mere interesseret i at hører musik end at rode med grej som alligvel skal bygges om. Men jeg har så tilgengæld katagorisk undladt at kommentere lydkvalitet i denne periode (f.eks er perspektivet helt ude i skoven - når endelig højttalerne giver slip på lyden, så ryger den helt ind i midten). Jeg har godt nok haft lyst til at provokere udstyrsflipperne med et billede af opstillingen - forstærkeren er fundet i ejendommens skrældespansskur og højttalerne (ATC klon) er en foræring:

Det kan kan godt være at Musicdisk ikke er et fint label, men Dvorak'en med Rostropovitch går lige i blodet (incl. stønnen, host og prost).

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2004 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Dejligt indlæg - musikken regerer, og teknikken er tjener, og du mener det virkelig. Wifi har en god indflydelse på mig på dette område.

Ja du har ret russernes temperament og sentimentalitet er medrivende og det hoster vildt når musikken spiller.

Jeg ville ikke kunne lade Defalla - Brahms/fricsay/starker/Scheiderhan og martin/Strawinsky-Friscay stå til andre - men et herligt udtryk overload mode, wifi kalder mit ebay'eri for ludomani. Besluttede ellers at få nærlyttet alle scoringerne før nye bids - men status pt. er der 10 plader på min auktion plus de 20 herrrnnn Juergen skaffer til mig. Og hvis jeg nærlæser gramophone og kigger nyt hos cd pusherne så er der nemt 20 nye kandidater. Og så er vi ikke nået til rock-jazz og blues.

Ser du noget med Zara Nelsova så giv et praj hvis du ikke selv vil have det. Mesterspil på cello fik Rachmaninovs cellosonate den anden dag. Det er udenfor pointsgivningen.

Fint billede af anlægget - endelig et stereosæt..   PS AIDA er en fin start på opera, men fortjener god optagelse. (Karajan Decca og Muti på EMI).

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 22 April 2004 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Hej Macwerk...

Sund indstilling og fedt anlæg. Ville hellere høre musik hos dig, end hos størstedelen af hifi-freaksene rundt omkring...

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2004 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Snart tilbage i Danmark igen: Men måtte ryste op med 15$. Kender I fonde der støtter tilbagekøb af danske kulturskatte? Så kunne jeg vel blive fjerkræ (formAND) i selskabet

PAULA 49. Early made in Denmark STEREO pressing from the new old stock. Original Denmark only release. Georgius live recording. Nice music. Erik Hojsgaard - Concerto for cello and orchestra. Bo Holten - Caccia for orchestra. The Danish State Radio Orchestra conducted by Harold Farberman and Michael Schonwandt. Erling Blondal Bengtsson - cello.

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2004 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Fedt med billedet (som desværre ikke virker længere). Danske plader har det med at dukke op i mælkekasserne rundt omkring og nu har vi chance for at genkende den, skulle vi være så heldige at støde ind i den.

Min lille bid af den amerikanske kulturskat bliver nu hvor den er (primært en dobbelt EP fra Capitol med Nellie Lutcher - pre-Elvis rock uden roll, 'Jump Blues' & min elskede Josh White)

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2004 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Nu skal i ikke lade jer narre, jeg er (som de fleste andre her på stedet) også en udstyrs-flipper. Min far var oprindelig horn-mand men begyndte i starten af 80'erne bl.a. at pakke sine højttalere ind i tykke tæpper og ligende nærmest Duelundske tiltag. Det er derfor naturligt for mig at følge vejen afstukket af Duelund (og den objektive fornuft der ligger til grund for Steens frembringelser) nu når jeg er igang med opbygningen af et nyt anlæg.

Noget af det udstyr der får mig op af stolen, er sådan noget som Nagra's effektforstærkere. Jeg anede ikke de lavede den slags og har heller ikke hørt dem, men nøje hvor ser de fede ud

SES. skrev:
Jeg ville ikke kunne lade Defalla - Brahms/fricsay/starker/Scheiderhan og martin/Strawinsky-Friscay stå til andre

Defalla? Hvis det er den med "El Amor Brujo" så var der flere af dem, mangler du en?

Blandt de ting som jeg udover div. Melodiya ikke fik med i første omgang, kan havde været ting som Fricsay og Sanderling.

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2004 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Nagra kan vist sætte ild i alle - det er som Ansermet i spansk musik på good old Decca - Dans del Fuego. Tak for tilbuddet man mangler ikke. Iøvrigt er jeg også til Josh White og pre Elvis - en del sorte sangere har beholdt stilen som jo også er deres - tidlig Buddy Guy f.eks.

Tilbage til Nagra - en Nagra i jakkelommen til en fed koncert - det er vel ikke lovligt? men tilgiveligt? 

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2004 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

På den Josh White jeg har (Telefunken EP: UX 4932) bliver Josh bakket op af Sam Gary (dyb vocal) & Al Hall (bas) og optagelsen er så god som det den gang kunne lade sig gøre. Det har endnu ikke været muligt at finde noget ligende.

SES. skrev:
Tilbage til Nagra - en Nagra i jakkelommen til en fed koncert - det er vel ikke lovligt? men tilgiveligt?

Kan ikke lade være med at tænken på filmen Diva når jeg læser ovenstående. Jeg kendte engang et dansk postbud der har lavet hundredevis af koncert optagelser på sin lille DAT.

Jeg har iøvrigt hørt om folk der laver kusthoved-optagelser ved at sætte microfoner i ørene på samme måde som et sæt walkman-hovedtelefoner - noget jeg havde tænkt mig at checke op på ved lejlighed.

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 April 2004 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

SES. skrev:

uha det er et gråt område. Har set en fyr blive slået til plukfisk af Springsteen's vagter fordi de opdagede at han tapede en Tunnel Of Love koncert jeg var til i Frankfurt i 91. De slog ham med en af de store MacLite lygter - meget ubehageligt. Springsteen tilgiver det i alfald ikke.

Neil Young gør (måske - man kan jo ikke regne med alt hvad den gamle mand siger).

Der findes rigtig mange gode soundboard optagelser af koncerter derude. Det meste kan man bytte sig til - altså som cdr-kopi (lad være med at købe på ebay - priserne er horrible).

Bemærk dog at en fyr i Finland lige er blevet retsforfulgt fordi han distribuerede cdr kopier - ikke for penge men byttede med ligesindede. Det må man altså ikke .

Selv mener jeg ikke det burde være et problem. Kvaliteten er jo sådan at det kun er die-hard fans der lytter til det og sådan nogle har som regel alt hvad der findes af officelle udgivelser med en kunstner.

Meget apropos: så sidder jeg lige og lytter til Bob Dylan's Live 1964 - The Bootleg Series Vol. 6. Den var måske ikke kommet ud officielt hvis ikke der havde været illegale optagelser i omløb. For slet ikke at tale om hans 1965 koncert med The band. Den ville jeg nødig være foruden og havde da også en bootleg-vinyl før den udkom officielt.

mvh

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2004 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

I love the sound of the flute in the morning

- Og sådan har jeg haft det siden jeg var barn.

Nu er det så ikke længere morgen og jeg må igang med dagens gøremål. Det kunne være jeg skulle rykke på at få fremstillet en afløser for mine ATC-kloner (som, trods mindst tre grundlæggende fejl, er lidt af en ulv i fåreklæder). Det er bare lidt synd at de bånd-projekter der startede som 'åben udvikling' er gået hen og blevet en kamp om ære og patenter. Men så er det jo godt man har sine egen ideer, undfanget engang helt tilbage i 90'erne.

Nå det jeg egentlig ville sige var, at jeg ser for lidt fjernsyn. DR2 viste igår en film om Du Pré - den missede jeg selvfølgelig, øv.

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes