Emne: Nyudnævnt profet - ???? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
SES. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1499
|
| Sendt: 26 April 2004 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
love the sound of the flute in the morning -
- Og sådan har jeg haft det siden jeg var barn. Ja interessant MW hvor længe er det morgen – og hvornår slutter barndommen!!! Hm den gode Wolfgang AM kunne ikke lide fløjte men skrev alligevel nogle at de dejligste koncerter for instrumentet. Kan nu bedst lide den i som orkesterinstrument, giver ofte nogle fine effekter når klangen lægges til strygere. Blokfluten er jeg på trods af den gode Petri ikke så vild med. Men utroligt hvor langt man kan komme med et talent og 6-10 timers øvning om dagen.
Nu er det så ikke længere morgen og jeg må igang med dagens gøremål. Det kunne være jeg skulle rykke på at få fremstillet en afløser for mine ATC-kloner (som, trods mindst tre grundlæggende fejl, er lidt af en ulv i fåreklæder). Det er bare lidt synd at de bånd-projekter der startede som 'åben udvikling' er gået hen og blevet en kamp om ære og patenter. Men så er det jo godt man har sine egen ideer, undfanget engang helt tilbage i 90'erne. En Ulv er jo en herlig krabat – derudover har jeg lært hvor svært det er at synge på dansk – hvor tit der trækkes konsonanter over på en startvokal. Jeg ikke huske den lille korsats længere, men jeg kan huske den starter med En Ulv – prøv at syng det – det bliver så nemt til E Nulv og hvad er e Nulv!!!
Nå det jeg egentlig ville sige var, at jeg ser for lidt fjernsyn. DR2 viste igår en film om Du Pré - den missede jeg selvfølgelig, øv. He he – ser så lidt fjernsyn at jeg ikke ved hvad der er – og godt det samme, har betalt for DR2 – men kan ikke fange stationen. Må indrømme at DR2 kan indeholde programmer hvor man kan blive nødt til at trykke på ON på øverste etage, så må man håbe der er batteri på fjernbetjeningen.
List om kopisme: Så længe der har været bånd og tråd man kunne optage på er der tappet musik. I dag kan der blive sat stor pris på sådanne da der fra 50-60’erne er ret få plader med kunstnerne, så de bliver gjort stuerene, og solgt for mange penge. Da musiksamlingen var lille var det et vigtigt supplement til at lære nyt – der er såmænd mange gode ting ved at kunne kopiere. Nå skal hjem til alle de Sanderling plader den gode Juergen har sendt, venter lige på regnstop – 12½km lige nu på den manuelle tomos bliver våt.
|
| Til top |
|
| |
Macwerk Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 738
|
| Sendt: 26 April 2004 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
De fløjter jeg ynder om morgenen er ikke klassiske men mere etniske/folkelige som dem man f.eks finder på "Duets with the spanish guitar", "La Flute Indienne", Zamzir og nu min nye "Something new from Afrika". Især panfløjterne for mig til at svæve rundt med de store rovfugle mellem Andelsbjergenes tinder.
Jeg holder dog meget af Hr. Nielsens fløjtekoncert, men måske ikke lige om morgenen.
|
| Til top |
|
| |
Macwerk Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Maj 2004 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Blev her ikke lidt stille? Skal jeg poste en liste med mine nyeste 55 titler
Jeg synes det er utroligt hvor forskelligt det samme stykke klassisk musik kan opleves. F.eks skulle man ikke tro at det var det samme forår der kom til Bernstein i New York og det forår som kom til Solti i Chicago. Nu er det måske ikke verdens farligste eksembel, men man skal sgu passe på hvis man ikke skal komme galt ind på et stykke musik - take care out there. Det er forøvrigt ganske imponerende at hører Larry Coryell takle forårets komme - ene mand på akustisk guitar
Har du nogen Polske forbindelser SES? Jeg er nemlig gået hen og blevet meget glad for en Polsk jazz plade.
Faktisk er flere af mine ikke-klassiske billig-plader de rene . Hvad med f.eks Jo Banks And The Soul Train "Number 1", "Moondust" med bl.a. Jørn Mader, Chi Coltrane "Let It Ride", The Ray Charles Singers "Something Wonderful" (pga. "I'm over here"), S.E. Rogie "Palm Wine Guitar Music", den før omtalte Polske og en Russisk jazz plade, "Milestones....Miles Davis", "Chris Barber American Jazz Band with Sidney De Paris" m.f.
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 05 Maj 2004 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Macwerk,
Fortæl mere om dine ikke-klassiske skiver - jeg kender ikke en eneste af dem du nævner  .
Sidste lørdag kom jeg hjem fra den ugentlige tur på markedet med 23
klassiske titler under armen - min Elvira er begyndt at se lidt
anstrengt ud  - der er ikke plads i reolen længere.
Bl.a. en med Francis Poulenc's Sextuor, med ham selv på piano og The
Philadelphia Woodwind Quintet. Det er et fantastisk godt stykke musik.
Nielsen's Quintet for Winds, Op. 43 er på den anden side, men den har
jeg ikke fået lyttet så meget til endnu.
Og så er der lige Mozart. Han har bidt sig fast nu. Fik en boks med
samtlige klaverkoncerter med hjem også. Daniel Barenboim på klaver og
som dirigent på samme tid. Med English Chamber Orchestra. Er klar over
at Barenboim måske ikke er den ypperste Mozart fortolker (der er i al
fald delte meninger på web), men til 50,-.....  .
De sidste 2 nætter har jeg siddet til kl 0200 og hørt Mozart, det er
fantastisk. Jeg fik gåsehud da jeg hørte de første koncerter og
samtidig læste i det medfølgende hæfte at han kun var en lille dreng
(11 år?) da han skrev dem.
mvh
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Maj 2004 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen,
Glemte lige at nævne min ny-fundne jazz-heltinde:
Karin Krog fra Norge. Købte opsamlingen Raindrops, Raindrops fra det
tyske Crippled Dick Hot Wax (Et selskab jeg stærkt kan anbefale, hvis
man leder efter noget lidt mere apparte musik end normalt  ).
Hun spiller sammen med Dexter Gordón og NHØP, bl.a. og hun er ret langt
fremme i skoene i betragtning af at musikken blev lavet i 70'erne. Jeg
har Some Other Spring fra 1970 på vej fra UK i øjeblikket.
Check det lokale bibliotek hvis i vil prøve-lytte. Der er ikke så meget i tryk længere, så det er 2nd hand.
allmusic.com entry:
http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&uid=UIDSUB020 404250722240526&sql=Avy7m96hodep6
mvh
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Maj 2004 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hi mester!
Inspiration 
så jeg ikke en liste der forsvandt? jamen jamen når man ikke skriver om plader er der en anden ting der optager en. Og det gør den!!! he he - not a word about that!!!.
Har polsk jazz på min liste over ukendt verden jeg skal kende. Stankovitz f.eks., kunne måske finde en polsk forbindelse, vil prøve. Min tyske og østtyske forbindelse er klassisk - men vil afprøve ham, han overrasker hele tiden. Og fik forresten et julekort fra Warsawa - det må jeg heller få svaret på. Så navn på plade?
Har fået en kulturskat retur til Dannevang - Big Bill Broonzy live I og II i Montmartre Storyville, hvad ellers! Roots af blues - folk - sing/song - jokes.
Forskelle i opførelser er lærerige on inspirerende, over en årrække skifter man favoritter, pludselig kan man høre at overfladiske opførelser også er det. Sjovt nok er min musiklytning min største trumf når jeg ansætter, jeg kan høre om de spiller rent - he he. Forskelle kan også være kulturelt betinget, hvor er man opflasket, og hvem har man lært det af. Chicago med Reiner, Martinon, Giulini, Abbado er altid i særklasse, med Solti en personlig smag plusser og minusser. Nu er det Barenboim og det er ikke opløftende.
og må ikke glemme alle de jazzplader du lige nævner, kender ikke så mange af dem - sorry. Skal prøve at forbedre mig - må jeg lige nævne Jack Teagarden som en af mine yndlinge - tombonespil i særklasse til trods for korte arme. Do you know what it means - han gjorde. fik fornylig en bluesplade optaget og trykt i Ungarn i 87 - har været på Midtfyns top 3 en måned nu - Empty Bottle blues.
Ska lige vinde 2 skiver mere i aften - så er der en håndfuld jazz på vej til midtfyn. Armtsrong, Cannonball, Coltrane, Dorham, etc.
Hvis jeg kendte din guldmine - kunne jeg måske få tid til at tømme den i morgen .
|
| Til top |
|
| |
Macwerk Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Maj 2004 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så skete der sgu noget Men for at starte et sted ....
SES. skrev:
Hvis jeg kendte din guldmine - kunne jeg måske få tid til at tømme den i morgen . |
|
|
Ja nu ved jeg jo ikke om der er mere at komme efter, men måske - hvad ved jeg. Minen har et stort Accord-skilt over døren og ligger på Amagerbrogade. Jeg havde selv planer om at checke for oversete polske plader imorgen eller fredag, men jeg ved ikke noget endnu - det kunne dog være sjovt om vi ramlede ind i hinanden.
SES. skrev:
| så jeg ikke en liste der forsvandt? |
|
|
Jeps, men hvis listen over sidste uges indkøb kunne give en ide om hvad der ellers er/var at finde så kommer den komplette liste her (55 titler / 45cm reol):
"Album of Orch. Favourites" Falla "La Vida Breve" & Chabrier "Habanera" & Mussorgsky "Sorochintsy Fair" & Debussy "Clair De Lune", L'Orchestre de la Suisse Romande ved Ansermet (Decca LW 5234) 10".
Haydn trumpet concerto & Mozart Flute concerto no. 2, L'Orchestre de la Suisse Romande ved Ansermet (Decca BR 3037) mono 10".
Mozart concerto no. 7, D. Oistrach, USSR State Symph. Orch. ved K. Kondrashin (USSR-fakel-label? ROCT 5289-56) 10".
Mozart Konzert für Violine og Orch. nr. 5, D. Oistrach, Sächsische Staatskapelle Dresden ved Franz Konwitschny (DG 16101 LP) 10".
Bach Violinkonzerte nr. 1 & 2 D. Oistrach, Wiener Symphoniker ved D. Oistrach (DG 17 249 LPE) 10".
Beethoven Triple Concerto, David Oistrach Trio (D. Oistrach, S. Knushevitzky, L. Oborin), The Philh. Orch. ved M. Sargent (Columbia 33C 1062) 10".
Smetana "Die Moldau" Berliner Philh. & Liszt "Les Préludes" Radio-Symph.-Orch. Berlin ved F. Fricsay (DG 133 219 SLP) 10".
Mendelssohn-Bartholdy Konzert für Violine und Orch. op. 64, W. Schneidethan, Radio-Symph.-Orch. Berlin ved F. Fricsay (DG 17 085 LPE) 10".
Nielsen "Lille suite for strygere" & Britten "Simple symphony" I Musici (Philips 836 279 VZ) 10".
Stravinsky "Le Sacre Du Printemps" N.Y. Philh. ved L. Bernstein (Columbia MS 6010).
Moussorgsky-Ravel "Pictures at an Exhibition" Philh. Orch. ved H.V. Karajan (Columbia 33CX 1421).
Ravel Quartet in F & Mozart Quartet in G Major, Quartetto Italiano (P. Borciani, E. Pegreffi, P. Farulli, F. Rossi) (Columbia 33CX 1727).
Brahms Konzert für violine und Orch. op.77, D. Oistrach, Sächsische Staatskapelle Dresden ved Franz Konwitschny (DG 18 199 LPM).
Brahms Konzert für violine und Orch. op.77, D. Oistrach, Symph. Orch. of Radio Moscow ved K. Kondrashin (Classics Int. CIS-1817).
Jeg har jo også ovenstående med Otto på SAX, så nu bliver det spændene at sammenligne
Chopin "Complete Mazurkas Vol. IV", Henryk Sztompka piano (Muza XL 0095).
Chopin "24 Preludes Op.28" (Live recording) M. Pollini (Muza SX 1896).
Shostakovich Symph. no.1 & Festive Overture Op.96, Czech Philh. Orch. ved K. Ancerl (Supraphon SUA ST 50576).
Dvorak Symph. no.4, Concertgebouw Orch. of Amsterdam ved G. Szell (Decca LXT 2641).
Tchaikovsky Symph. no.5, Chicago Symph. Orch. ved G. Solti (Decca SXL 6754).
"Music for three and four Harpischords" Bach, Vivaldi-Bach, Vivaldi-Dart & Mozart-Malcolm, E. Joyce, T. Dart, G. Malcolm, D. Vaughan, Pro Arte Orch. ved Boris Ord (HMW CLP 1120).
Wagner "Tannhäuser" Venusberg Musik (Bacchanale) & "Parsifal" Karfreitagszauber & "Tristan und Isolde" Vorspiel und Liebestod & "Siegried" Waldweben, Frankfurter Opernhaus- und MuseumsOrch. ved C. Bamberger (M.M.S. MMS 2093).
Beethoven Symph. no.7, London Symph. Orch. ved J. Krips (Super Majestic BBH 1.280).
Beethoven "Complete music for Wind Band" London Wind Soloists ved J. Brymer (Decca SXL 6170).
Tchaikowsky Concerto pour violon et Orch. Op.35 & Mendelssohn Op.64 D. Oistrach, Orch. Philh. National De Moscou ved A. Gauk & K. Kondrashin (Musicdisc RC 812).
Mozart Divertimento No.11 & Schubert "Five Minuets", The Stuttgart Chamber Orch. ved K. Münchinger (Decca LXT 5177).
Delibes "Coppélia Sylvia", Théâtre National de l'Opéra ved A. Cluytens (Columbia 33CX 1505).
Adolphe Charles Adan "Giselle", Bolshoi theatre Orch. ved Algis Ziuraitis (Melodiya CM 03231-34) 2 lp'er.
Beethoven klaverkoncert nr. 1 & 2, Emil Gilels og Leningrad Phil. Orch. ved Kurt Sanderling (Parliament PLP-138-2). 2 lp'er.
Beethoven alle 9 symph. London S.O. ved Josef Krips (Everest SDBR 3065/8) 8 lp'er.
Beethoven alle 9 symph. Div. Orch. ved Remoortel (1,7,8), Perlea (4), Matzerath (2) & Horenstein(3,5,6,9) (Orbis 'SK 1000'?) 6 lp'er.
Beethoven Symph. no. 9 'Choral' J. Sutherland, M. Horne, J. King, M. Talvela, Vienna State Opera Chorus, Vienna Philh. Orch. ved Hans Schmidt-Isserstedt (Decca SXL 6233).
Erich Kunz "Viennese Songs" (Columbia 33C 1032) 10" absolut mint.
Mozart "Die Zauberflöte" (Grosser querschnitt) N. Gedda, G. Janowitz, W. Berry, G. Unger, L. Popp, E. Schwartzkopf, C. Ludwig, R-M. Pütz, M. Höffgen, G. Frick, London Philharmonia Chor und Orch. ved Otto Klemperer (Columbia SMC 80 858).
Mozart "Don Giovanni" Salzburg Festival 1937, Wiener Phil. og Wiener Staatsoper Chor under Bruno Walter (Melodram 716(3) ) 3 lp'er.
"Musical Countries" Chorus and Orch. of the Hungarian State Ensemble (Hungarofon SLPX 18020).
Puccini "Gianni Schicchi" F. Corena, R. Tebaldi, Chorus and Orch. of the Maggio Musicale Fiorentino ved Lamberto Gardelli (Decca LXT 6124).
Grieg "Music for Peer Gynt" I. Hollweg, Beecham Choral Society, Royal Philh. Orch. ved Thomas Beecham (HMW ALP 1530).
Grieg "Music for Peer Gynt" S. Armstrong, The Ambrosian Singers, The Hallé Orch. ved John Barbirolli (EMI/Electrola 1C 053-01851).
Béla Bartók "Bluebeard's Castle" C. Ludwig, W. Barry, London Symph. Orch. ved Istvan Kertesz (Decca SET 311).
Béla Bartók "Bluebeard's Castle" J. Hellwigh, E. Koreh, The New Symph. Orch. of London ved Walter Susskind (Bartók Records # 310 & 311) 2 lp'er.
Schubert "Winterreise" Hermann Prey (baritone) Karl Engel (piano) (VOX SLDL 5502) 2 lp'er.
Elisabeth Schumann Lieder by R. Strauss & H. Wolf (Great Rec. COLH. 102). 1 lp.
Rossini "Il barbiere di Siviglia" (excerpts) med Fernando De Lucia (Rubini SJG.121) 2 lp'er.
Bizet "The Pearl Fishers" Ernest Blanc, Nicolai Gedda, Janine Micheau, Jaques Mars, Chorus and Orch. of the Théâtre National de L'Opéra-Comique Paris ved Pierre Dervaux (sung in French) (Columbia part 1: 33CX 1795 / part 2: 33CX 1796) 2 lp'er ialt.
Bizet "Carmen" Victoria de LosAngeles, N. Gedda, J.Micheau, E. Blanc, Sir Thomas Beecham, Bart., C.H. (HMW ALP 1762-4) mono, 3 lp'er.
Stravinsky "Mavra" (rec. 1964), "The Wedding" (rec. 1959) & "Oedipus Rex" (rec. 1962) Div. med Igor ved roret (CBS/M.W.: GM 31/LXX 36940) 2 lp'er.
B. Smetana "The Bartered Bride" Prague National Theatre Orch. ved Z. Chalabala (Supraphon SUA 10397/8/9) 3 lp'er.
Puccini "Madama Butterfly" A. Moffo, C. Valletti, R. Elias, F. Corena, R. Cesari, Rome Opera House Orch. and Chorus ved Erich Leinsdorf (RCA G.S.: AGL3-4145) 3 lp'er.
Strauss "Die Liebe der Danae" Schöffler, Traxel, Szemere, Kupper, Vienna Phil. ved Clemens Krauss (historic rec. of the 1952 Salburg premiere: RR-464).
Verdi "Messa da Requiem" M. Stader, M. Radev, H. Krebs, K. Borg, RIAS-Kammerchor, Chor der St.-Hedwigs-Kathedrale Berlin og RIAS Symph. Orch. Berlin ved F. Fricsay (Heliodor 2700 011. 2548 025/26) 2 lp'er.
Michael Glinka ???? ???? (Akkopa ROCT 5289-56 / A-08381 -> 88) 8 lp'er.
Berlioz "Romeo og Julie" USSR Akademi S.O. ved G. Rojdestvenskij (Melodiya 33 C10-11985-8) 2 lp'er.
Rimskij-Korsakov "Guldhanen" ???? (Melodiya 33 C 0377-82) 3 lp'er.
Musorgsky "Boris Godunov" Solistes, chæur et orchestre du théâtre Bolchoï ved A. Mélik-Pachaev (Melodiya C 0413-20) 4 lp'er.
Borodin "Prince Igor" Solistes, chæur et orchestre du théâtre Bolchoï ved M. Ermler (Melodiya CM 01975-84) 5 lp'er.
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Maj 2004 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mister Master Mac! Sig mig kan du gå ind og lave alle de stavefejl i mine in dlæg pinliiigt.
og så er der lige en række af mine favoer du snupper. Horenstein og Isserstedt i LvB no 9 - og Barbi i Grieg - men ikke så meget tid. SES. vi imorgen ? jeg er en ældre herre ville have været gråhåret hvis og hvis - men wifi kan man ikke holde øjnene fra - så kig efter en smuk kvinde, så er jeg nok i nærheden. Ellers lyt til Bartok's "Blåskæg" - et musikstykke som jeg "ikke kan" lide - men ikke kan holde op med at høre på - nå men Bartok har jo også en plads i mit sammen med Johan Sebastian og Wolfgang Amadezus.
og smid så lige Grieg og Barbi på - hvoffe ska de væ så svæt.
|
| Til top |
|
| |
Macwerk Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2004 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
zaka skrev:
Hej Macwerk,
Fortæl mere om dine ikke-klassiske skiver - jeg kender ikke en eneste af dem du nævner . |
|
|
OK, men lad mig lige springe de østlige over i første omgang.
Jeg kendte heller intet til de nævnte plader og kustnere (Miles undtaget), men jeg har åbentbart en evne til at 'opdage' ellers oversete plader.
Chris Barber'en er nok ikke noget særligt. Jeg kan, med undtagelse af Sidney Bechet, ikke så godt lide New Orleans Jazz, men nu har jeg så måske en undtagelse mere (har dog ikke tænkt mig at forfølge sporet). LP'en er genudgivet på cd i 03 - men glem den? (jeg skulle jo bare ofre en 10'er).
Rogie'en er populære afrikanske sange. Meget glad musik, men jeg har ingen referencer til denne form for musik (det var derfor jeg købte den) så jeg tør ikke komme med nogen anbefalinger - waf'en fejler dog ikke noget.
The Ray Charles Singers Musikken er pæn sang - typisk for R.C. Singers, tror jeg. Men nummeret "I'm over here" burde være standart startnummeret ved enhver offentlig lyttetest. På coveret står der: This gay, twinkling song, written by Ray Charles for this album, is a stereo showcase that looks at stereo perfection from a slightly different point of view than the listener who seeks clarity and separation of sound. The girls, on the left, lamenting that "we must keep our channels divided" and the boys, on the right, not only expose the plight that stereo recording has put them in but give a graphic demonstration of the instrumental division on the channels as the bass and piano take "breaks" with the girls on the left while the drum and guitar have their "breaks" with the boys on the right. There is a happy, but still stereophonic, ending.
Moondust Pladen holder stadig. Vocal ???, Lasse Helmer, Jørn Mader, Sebastian (guitar), Andrew John (piano), Gert Jensen (Fender bass), Mads Winding (bass), Uno Tschicaja (drums), Lasse Lunderskov (guitar solos), John Uldall (organ), Per Carsten (flute), Per Walter (Violin), Ib Hermann (cello) & Poul Godske (Accordion). Optaget feb/marts 1973 (WB 46215). Fundet på nettet: Honestly Lasse & Mathilde is not my kind of music, but I have always concidered Lasse Helner as a great musician and composer. I still enjoy the lp, he and Jørn Mader recorded in 1973, Moondust.
Jo Banks Sort men har boet og arbejdet i DK. Han har åbenbart været et samlingspunkt for folkmusik-musikere, nogen må da vide noget? Pladen er til tider fantastisk. Allan Rasch guitar, Klaus Schønning Keyboards, Karsten Madsen bass, Frank Nielsen trommer og fløjte & Jo Banks sang. Soul fra hjertet? Jeg har ikke rigtigt noget at sammenligne med - Politisk, selvmedlidende, magtesløs, Soul, Musical, Savage Rose, Janis Joplin? Skal høres!
Chi Coltrane, en singer/songwriter, hvad laver hun her? Hun så sød ud - thats it! Men OK så kom jeg hjem og satte den på. Ens værste frygt bliver til virkelighed på første nummer - sh*t. Men da jeg ikke var hurtig nok med at få den af, så blev jeg alligevel fanget af den. Nu kunne jeg sagtens leve uden denne plade, men den er jo meget sjov for en 10'er.
Gedin Miles Davis jazz til den forrykte pris af ti kroner (Stereo! - CBS, ikke Org.). Allmusic.com om CD'en:
What is immediately noticeable upon listening to this delicately and superbly remastered version of Miles Davis classic first — and only — album with his original sextet is how deep the blues presence is on it. Though it is true that the album's title cut is rightfully credited with introducing modalism into jazz, and defining Davis' music for years to come, it is the sole selection of its kind on the record. The rest is all blues in any flavor you wish you call your own. For starters, there's the steaming bebop blues of "Dr. Jackie" — recorded in 1955 for a Prestige session with Jackie McLean. Davis is still in his role as a trumpet master, showing a muscularity of tone that reveals something more akin to Roy Eldridge or Louis Armstrong than Dizzy or Fats Navarro. The tempo is furious as all the members of the sextet solo except for Jones. The saxophonists trade choruses and come off sounding like mirrored images of one another in the slower, post-bop blues that is "Sid's Ahead." With a slippery melody line that quotes two harmonic lines from early New Orleans-styled blues, Davis drives the band into the rhythm section's garage. It's Cannonball first with his stuttered, angular lines, hiccuping halfway through the interval before continuing on with a squeak here and the slightest squawk there. Next up is Davis, blowing fluid and straightened lines, ribbons through the rhythm section's center as Red Garland lays out and leaves it to Paul Chambers and Philly Joe Jones to provide the earnest, time-keeping 4/4 that Davis sidles to in the tune. When Coltrane solos, all best are off as he plays as pure a blues as he was capable at the time. Nonetheless, there are the long lines of slurred notes, smattered against Garland's harmonies and he slips into quoting "Skip to my Lou" before knotting it back down to the basics and even then not for long. Coltrane was already exploring the edges of mode and harmony; he used an intervallic invention in the choruses to juxtapose his solo against the rhythm section and it worked — but it must have made Davis raise an eyebrow. Chambers' solo is as tasteful and as breezy and free as only he could be. His contrapuntal soloing rides the rhythm out, Garland striding along quietly until the tune returns.
"Sid's Ahead" is followed by the track "Two Bass Hit," written by Dizzy and John Lewis. It's an off-kilter blues with a wide middle section, no doubt for Lewis' piano to fill. It's a wonderful ensemble showcase but Davis blows his ass off in his solo, riding through the two saxophonists and challenging them at the same time. But then comes "Milestones" with its modal round and interval, where harmony is constructed from the center up. It is a memorable tune for not only its structure and how it would inform not only Davis' own music, but jazz in general for the next seven years. It would also change John Coltrane's life. The exploratory style of soloing was already revealing itself in Trane's playing, but he loosens it up even more here. More importantly, this is the first place we get to see it in Davis, where there is no goal at the end of the rainbow, there is merely the solo itself in the heart of the mode. The alternate take of this tune, which is featured at the end of the album, tagged on with two others of "Two Bass Hit" and "Straight, No Chaser," has an even longer and weirder solo by Davis where he plays notes he probably never played again. The album's closer is Monk's "Straight, No Chaser," which became a signature tune for the sextet even when Garland and Jones left to be replaced by Bill Evans and Jimmy Cobb and later Evans by Wynton Kelly. Like "My Funny Valentine," it was a Davis staple that accented how intuitive the band was with unusual harmonic structures like Monk's. The Adderley solo is remarkable for its fluid, bebop-style runs over Garland's extended chords and flatted sevenths. Cannonball quotes the melody in a myriad of ways and goes off the deep end each time he does, taking the new rendition to its limit, always returning it to the blues root. Davis plays it cool, slithering around the rhythm section staying firmly in blues phraseology, even quoting a reverse harmonic melodic read of "When the Saints Go Marching In," bringing it in and out three times while pushing the blues line to its edge. Coltrane's solo is all over the place, slurring notes as he plays weird scales all over the blues and triple times the rhythm section. But he knows the tune better than anyone here — he spent six months with Monk just previous to this playing it every night. Coltrane knows how much he can stretch the intervals without breaking apart the body. He inserts his own modal interpretation on the blues halfway through his solo before slipping into the straight, swinging groove of his Blue Train album, finished only two months before. Garland, oddly enough, is the one to travel the furthest from Monk here, coming off with a Bud Powell-esque blues muscle that shifts the entire tune into a straight bebop blues before sifting in a few Errol Garland quotes as the bass solos and then the front line comes in to take it out. The alternate take is even stranger as Garland falters in his time not once but twice and has to find his way back in.
Legacy has done it proud on this series of reissues, as the sound is as fine as technology can currently make it, the notes are terrific, and the alternate takes offer additional delights to fans of the original recordings. They should also be commended for leaving them at the bottom of the album instead of placing them in with the original album's sequence, a practice that though widely used is distracting nonetheless. This is a fine issue of a classic, and treated like the piece of art it is. — Thom Jurek     
|
| Til top |
|
| |
Macwerk Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Maj 2004 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Appropos Polsk jazz:
http://www.polishjazz.com
Via ny- og genudgivelser på CD, kan man finde mp3 klip rundt omkring (amazon o.l.).
Så er det bare at gå i krig. Den skive jeg fandt er noget free-jazz agtigt fra slutningen af 60'erne eller starten af 70'erne - tror jeg
Jeg skal da gerne anmelde min plade når jeg finder ud af hvad det er for noget, men det vare nok lidt før jeg selv for energi til at kigge nærmere på det - Og så er den sikkert også næsten umulig at opdrive.
Jeg havde godt nok også et andet indlæg på bedding (om min måde at have en pladesamling på), men nu skal der altså ske noget på hardware fronten.
SES hvis du, udover "S. Richter spiller Beethoven sonate nr. 17 og nr. 2", ser noget blandt mine nyindkøb du gerne ville eje (12,-/stk) så send lige en Privat besked. Så vil jeg skyndsomst hører disse grundigt igennem og tage en endelig beslutning om deres fremtid.
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2004 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Macwerk: tak for beskrivelsen - jeg kendte selvfølgelig godt Milestones  - den er kanon.
Og mange mange tak for linket til polsk jazz - det skal nok blive
brugbart. I går modtog jeg nemlig den nye cd med polakken Tomasz Stanko
(Suspended Nights). Det var en bestilling på cdon.com som var gået i
restordre og som jeg havde glemt alt om  .
Den er fremragende - lyden ligeså. Kan klart anbefales som en starter
på polsk jazz. I følge polishjazz.com er han en erfaren herre. Ham skal
jeg have mere med.
Flere nyindkøb:
Ensemble Modern - Plays Frank Zappa - Greggery Peccary & Other
Persuasions. Opfølger til Yellow Shark som var noget af det sidste
Zappa udgav inden han døde. Den er på samme niveau som Yellow Shark -
altså fremragende - men man skal nok være indstillet på Zappa's univers.
mvh
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2004 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zaka "Og så er der lige Mozart. Han har bidt sig fast nu. Fik en boks med samtlige klaverkoncerter med hjem også. Daniel Barenboim på klaver og som dirigent på samme tid. Med English Chamber Orchestra. Er klar over at Barenboim måske ikke er den ypperste Mozart fortolker (der er i al fald delte meninger på web), men til 50,-..... . De sidste 2 nætter har jeg siddet til kl 0200 og hørt Mozart, det er fantastisk. Jeg fik gåsehud da jeg hørte de første koncerter og samtidig læste i det medfølgende hæfte at han kun var en lille dreng (11 år?) da han skrev dem." Hi Zaka - ved godt jeg ikke berømmer Barenboim, men det er der mange der gør, så don't worry, jeg er ikke en ekspert, bare en amatørlytter. Tidlig Wolfgang gør også noget ved mig fik en smuk udgave af de 4 små symfonier 13-16, kunne meget tidligt skrive dårende dejlige melodier og sætte de 4 satser sammen - ikke den største musik, men herlig at høre på.
Og så kom du først med STANKO - har læst om ham med mellemrum genem årene. Jazzen var sort og derfor anerkendt østpå dengang og de benyttede denne "frihed" til at at blive meget suveræne. Var iøvrigt i Polen i 1990 med vort lille kor - vi kom hjem med mange oplevelser og ingen noder. De havde så lidt så lidt, til negro spirituals måtte de nøjes med gamle Norman Luboff arr. fra 50'erne så de fik hvad vi havde. Musik på tværs af alt har jeg oplevet nogle gange - det glemmer man aldrig.
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2004 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
SES. skrev:
Zaka "Og så er der lige Mozart. Han har bidt sig fast
nu. Fik en boks med samtlige klaverkoncerter med hjem også. Daniel
Barenboim på klaver og som dirigent på samme tid. Med English Chamber
Orchestra. Er klar over at Barenboim måske ikke er den ypperste Mozart
fortolker (der er i al fald delte meninger på web), men til 50,-..... .
De sidste 2 nætter har jeg siddet til kl 0200 og hørt Mozart, det er
fantastisk. Jeg fik gåsehud da jeg hørte de første koncerter og
samtidig læste i det medfølgende hæfte at han kun var en lille dreng
(11 år?) da han skrev dem." Hi Zaka - ved godt
jeg ikke berømmer Barenboim, men det er der mange der gør, så don't
worry, jeg er ikke en ekspert, bare en amatørlytter. Tidlig Wolfgang
gør også noget ved mig fik en smuk udgave af de 4 små symfonier 13-16,
kunne meget tidligt skrive dårende dejlige melodier og sætte de 4
satser sammen - ikke den største musik, men herlig at høre på.
Og så kom du først med STANKO - har læst
om ham med mellemrum genem årene. Jazzen var sort og derfor
anerkendt østpå dengang og de benyttede denne "frihed" til at at
blive meget suveræne. Var iøvrigt i Polen i 1990 med vort lille kor -
vi kom hjem med mange oplevelser og ingen noder. De havde så lidt så
lidt, til negro spirituals måtte de nøjes med gamle Norman Luboff
arr. fra 50'erne så de fik hvad vi havde. Musik på tværs af alt har jeg
oplevet nogle gange - det glemmer man aldrig.
|
|
|
Hej SES,
Nej jeg bekymrer mig heller ikke . Har efterhånden lært at der er delte meninger om alt og at man i sidste ende er bedst tjent med at tage stilling selv .
Skulle jeg komme med en forsigtig vurdering af Rado Lupu's og
Barenboim's indspilninger af Piano Concert No 21, så kan jeg
umiddelbart bedst lide indspilningen med Lupu. Dog er der noget med
blæserne i 2nd movement i Barenboim's indspilning der tiltaler mig
meget. Jeg skal lytte noget mere...
I noterne til boksen står der f.eks. "Allegro maestoso - Kadenz (Barenboim) - Tempo 1" ud for 1st movement i no 21.
Ved du hvad "Kadenz (Barenboim)" betyder? Kan du anbefale en bog der giver en indføring i alle disse udtryk?
I øvrigt fandt jeg også denne Mozart ting på det lille marked:
Coronation Mass/Vesperae Solemnes de Confessore - Pro Musica Symphony,
Vienna/Vienna Oratorio Choir cond. Jascha Horenstein (Turnabout Vox US)
Er det et Mozart- hovedværk? Jeg kan ikke rigtig finde noget om den på www.
Stanko er ren tilfældigt. Jeg læste en god anmeldelse på gaffa.dk for
et stykke tid siden og lavede et impulskøb på cdon. Jeg havde glemt alt
om den, da Macwerk begyndte at skrive om polsk jazz.
Jeg skal iøvrigt have dyrket ECM Records lidt mere. De få ting jeg har
derfra er af yderst høj kvalitet. Dino Salluzzi's Responsorium f.eks.
er fremragende. Med den svenske super-bassist Palle Danielson - han var
blændende til koncerten på jazzhouse.
Aprospos musik på tværs, så afsluttede gamle Salluzzi koncerten på
jazzhouse med at takke publikum (på charmerende gebrokkent engelsk) for
at have været så åben overfor hans musik og understregede at der er en
ting der er vigtigere end musik, nemlig det at forskellige kulturer
mødes og lærer hinanden at kende. Her er musik jo en glimrende
katalysator .
mvh
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Maj 2004 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
ECM er meget spændende også på vinyl. Øverste produktionskvalitet prøv f.eks. Oregon. Igen en enmandshær Manfred Eichert tror jeg han hedder, der sørger for at kunstnere og musik han holder af kommer på plade. Alene mand mere betydningsfuld for musik og kunst end hele Universal. Har set en masse hos Sound Station men ikke til 10kr .
Forskellige kulturer og musik, man oplever jo bare hvad man ved, at på trods af mange synlige og sproglige forskelle - har vi 99,9% de samme ønsker og behov. Og fælles i musikken kan man ved øjenkontakt alene tale sammen. Nå ikke mere moral - work kalder .
|
| Til top |
|
| |
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
| Sendt: 12 Maj 2004 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Guys,
Synes bare jeg lige vil nævne at denne tråd efter min ydmyge mening, er den bedste der endnu har været herinde 
Keep up the good work !
Med venlig hilsen
__________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
kimhvid Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 266
|
| Sendt: 12 Maj 2004 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt enig med Sillesen... Fantastisk tråd... Ønsker jeg havde evner til at deltage...
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Maj 2004 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Evner har vi nok ikke - kun oplevelser med plader og hifi - og så lidt mod på at udvide horisonten, og lade os inspirere af andre. Så Kimhvid vi venter spændt på dig .
|
| Til top |
|
| |
kimhvid Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 266
|
| Sendt: 12 Maj 2004 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de pæne ord.... Men har jeg intet begavet at sige forsøger jeg som regel at tie.... Desuden er min viden ud i det klasiske univers begrænset....
|
| Til top |
|
| |
Macwerk Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Maj 2004 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold dig ikke tilbage Kim. Hvad zaka og jeg ved om f.eks klassisk er vist til at overskue, men som SES siger 'Evner har vi nok ikke - kun oplevelser med plader og hifi - og så lidt mod på at udvide horisonten, og lade os inspirere af andre'. Måske gensidig respekt og oprigtig nysgærrighed gør tråden her til noget særligt?
SES og Zaka i må have nogen voldsomt store pladesamlinger, eller hur?
Øv, jeg sidder her med en mængde job-ansøgninger som altså skal afsted senest i morgen (man burde næsten starte med en ferie-afløsning i en plade-biks og så søge 'rigtigt' arbejde til efteråret). Der er ellers nok af guf at kaste sig over i de seneste indlæg. I'll be back
NB: I går aftes opdagede jeg at jeg havde sakset en anmeldelse for en forkert Chi plade - den er nu slettet
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Maj 2004 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zaka Mozart:
I noterne til boksen står der f.eks. "Allegro maestoso - Kadenz (Barenboim) - Tempo 1" ud for 1st movement i no 21. Ved du hvad "Kadenz (Barenboim)" betyder? Kan du anbefale en bog der giver en indføring i alle disse udtryk?
En klassisk koncert er en duel mellem soloinstrument og orkester. En kadence er et solostykke uden orkester inde i koncerten. Oprindeligt noget som solisten skulle finde på at spille udfra det der har været og det som han ved kommer.
Med den musikhjerne Mozart havde kunne han komponere lige så hurtigt og samtidig med han spillede . Efter have duelleret i forskellige temaer og tonearter bliver solisten sendt solo af sted og har i realiteten nu fri hænder til at gøre som Mozart at videreudvikle de temaer og tonearter man hidtil har spillet – man skal så på et tidspunkt lande så duellen kan genoptages, og det skal være en helt naturlig og rigtig sammensmeltning.
Så Barenboim har udfra koncertens indhold selv komponeret kadencen. Da der kun er en Mozart, er det fornuftigt for andre at skrive deres version ned. Mozart spillede aldrig sine koncerter på samme måde, ny veje hver gang. Senere har komponister sikret sig mod dilletanter ved at komponere og nedskrive kadencen, så det er fast arbejde for solisten.
I tidens løb er der nedskrevet mange kadencer til de enkelte koncerter, og det er helt tilladt at bruge sin egen. En kadence kan virkelig være et højdepunkt og en overraskelse til en koncert og det modsatte.
Heldigt at Mozart skrev for ensembler – så var han nødt til at skrive noderne ned (til de andre musikere), havde han kun spillet klaver havde han ikke behøvet det. Han kunne huske alt så havde hans musik været væk.
Og få så fat i den klarinetkoncert hvis du ikke har den, eneste effektive kur mod dårligt humør, modløshed, depression, chefer.
Skal nok kigge efter bog med fif, der er mange gode.
Coronation Mass/Vesperae Solemnes de Confessore - Pro Musica Symphony, Vienna/Vienna Oratorio Choir cond. Jascha Horenstein (Turnabout Vox US) Du glemmer solisterne alene pigerne Lipp og Ludwig er gåsehud, og så er Horenstein en fin Mozartianer. Fint Mozart stykke. Har den samme udgave – fin udgave og hæderligt pres.
Kig evt. også efter C moll messen som jeg synes er bedste messe fra WAM. I øvrigt er hedninge som Horenstein og Scherchen geniale i religiøse værker – tankevækkende.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|