Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 09:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Nyudnævnt profet - ???? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 08 Juni 2004 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Vinylaftener - meets on neutral ground

Sjovt koncept, det har jeg aldrig hørt om før.

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2004 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

kibri skrev:
SES. skrev:
 Du hører fra mig om 3000 pladers tid -
 - SES spiller lidt op....tag jer ikke af ham drenge...!

OK nu faldt tiøren, sammen med dit nye udstyr har du fået ny pladesamling.

SES hvad ynder du egentlig af rockmusik?

Mvh Mr. Slomo

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2004 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Jeg er blevet arbejdsramt og har nu ikke længere tid til alt det pjat - sindsyge testopstillinger, planer om diy forstærkere o.l.

Macwerk skrev:
Men jeg har så tilgengæld katagorisk undladt at kommentere lydkvalitet i denne periode (f.eks er perspektivet helt ude i skoven - når endelig højttalerne giver slip på lyden, så ryger den helt ind i midten). Jeg har godt nok haft lyst til at provokere udstyrsflipperne med et billede af opstillingen - forstærkeren er fundet i ejendommens skrældespansskur og højttalerne (ATC klon) er en foræring:

Jeg var ellers overbevist om at perspektiv-problemet 100% skyltes mine højttalere, men en 'rigtig' forstærker har rettet op problemet - og det i en grad som virkelig maner til eftertanke. Med sådan integreret dims der, er det selvfølgelig svært at vide præsist hvilket led der er synderen og jeg bliver nok nød til at starte forfra med mine forsøg med digitale optagelser af lp'er.

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Juli 2004 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Hej

Var heldig at støde på et par ECM vinyler med musik af Arvo Pärt forleden i Accord. Nu har jeg fået lyttet til dem og det er guf. Kender i ham?

Den ene er Tabula Rasa mfl. http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&uid=UIDSUB02040 4250722240526&sql=A50vsa93gy23h
Med Gidon Kremer på violin og Keith Jarrett på piano. Den er fremragende. Stille, smukt, minimalistisk og melankolsk.

Den anden er Arbos.
http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&uid=UIDSUB020 404250722240526&sql=A3n861vs8zzma
Ligeledes med Kremer på violin. Her er noget vidunderligt vokal på.

Med venlig hilsen

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 Juli 2004 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Hi Zaka: Dem ville jeg også gerne score!!!!

Skal nok prøve at vågne lidt op fra min ”dvale”, men medens jeg arbejder, fiser alle fornuftige mennesker rundt i hovedstadens jazzstuer, for det gør I da – ikk????.

Pärt:

En herlig magiker der udgives på to af de bedste plademærker ECM og Harmonia Mundi.

Indeholder 4 pragtværker bl.a. TeDeum og Berliner Messe

Den smukke Litanei og desuden er ”I am the true wine med Paul Hillier på Harmonia Mundi” særdeles anbefalelsesværdig. Alina er også meget vidunderlig, men pas på musikken gentages og gentages og kan nem på virke suggesterende som en afrikansk stammedans, skal ikke spilles sammen indtagelse af stærk tobak.

Möst har lavet en superb indspildning af 3. symfoni på EMI + Kancheli (ET MUST af Möst).

Og nu vi er vi de ”moderne” så husk Rautavaara, Kancheli, Gorecki, Tüür og Aho – en sextet af nyere komponister der skriver magisk musik der ikke er svært tilgængelig.

Og det er fremtidens pladeselskaber der står bag de fleste udgivelser (BIS-HM-Ondine-Telarc-ECM) kvaliteten er fra fremragende til allerbedste tapsel.

Aho's nyeste symfoni 11 er lige kommet på BIS. 

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2004 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Hej Makwerk! Min Rock smag - næsten altædende nu - Er nok meget præget af mange års klassisk lytning. Når jeg havde lyst til noget andet så måtte det gerne være poppet og let til bens.

Så pausemusikken har været: CCR – Little Feat – Emmelou Harris – Cat Stevens – Ry Cooder - Billy Joel – Waylon Jennings – Paul Simon – Elvis – Peter, Paul & Mary. De fleste var dengang kun repræsenteret med en enkelt plade. Synes det var sjovt at finde gode ukendte ting såsom: Minnie Rieperton, Stephen Bishop, Arlo Guthrie, Holly Near, Marie Muldaur, MC Gariccles, Magna Carta, Flairck, Joan Armatrading.

De store grupper gjorde jeg ikke meget ved – progressiv rock – jamen med klassisk musik som hovedleverandør blev det for tyndt. Beatles og hvad der fulgte hørte jeg ikke meget dengang – de var årsag til mit sporskifte til klassisk.

Det helt gammeldags ”barbershop” og swing har jeg altid hygget med. Mills Brothers, Golden Gate, guldalderjazz, Armstrong, Ella, Svend A. o.m.a. - og kan stadig finde nostalgien frem, selvom der går længere og længere imellem. Guilty Pleasures – åh så mange mange – her er en: Teresa Brewer Music, Music, Music – en til: 4 Jacks ”Når Lygterne Tændes” læg mærke til tenoren Otto Brandenborg. Slut med synderegisteret, det er for afslørende.

Hørte meget mere radio dengang og gutter som Jan Dury, Costello og andre skæve eksistencer var ret sjovt. Kan ikke længere huske navnet på det lille undergrundspladeselskab. - de sidste 10 år har jeg indhentet en pæn del af det forsømte og pop/rock samlingen har bredt sig ganske pænt = 1000 stks.

Jazz og blues er dog vigtigste ”alternative” musikform, her er der meget at lære endnu. Og som jeg har sagt før så er Ellington rykket op ved siden af Bartok og Stravinsky. Den rigtige node på den rigtige tid og sted er gyldig latin og de tre tilførte ”og spillet af det rigtige instrument” en ny dimension.

hov glemte lige:

Nu har jeg ingen mælkekartoner at tome, men fandt disse på EBAY.

MOZART: REQUIEM: KEMPE: HMV RED/GOLD: ALP 1444 (findes kun i mono, det er smukkeste indspildning jeg kender. Bør genudgives på bedste vinyl. Har kun 7 udgaver men Harnoncourt er lige kommet på banen, så no.8 kommer snart.   

MOZART: MASS IN C MINOR: FRICSAY: DG TULIP LABEL. Stadig referencen, sopranen er Maria Stader!!!!! Ferenc Fricsay skal man have plader med. Desværre er LvB’s 9 blevet afsindig dyr, men man skal have den sammen med Furtwängler.  

BEETHOVEN: CHRIST ON THE MOUNT OF OLIVES: ORMANDY:COLUMBIA.   

HAYDN: TRIOS 16, 27: GILELS, KOGAN, ROSTROPOVITCH: SAGA       

HOLST: PLANETS: BOULT: ASD 2301 SC LABEL. Troede jeg kendte mine planeter, men Boult kender stykket mere end nogen anden, så kærligheden til stykket er sandelig fornyet med denne gamle skive. Sådan skal kagen skæres.       

VAUGHAN WILLIAMS: BOULT: SINFONIA ANTARTICA: ASD 2631. Et MUST – det gamle drama på Antarktis, i en blændende udgave og optagelsen er fantastisk.

BACH: CONCERTOS 3,5,7: GOULD. Fra før han blev sær og genial.  

SCRIABIN: PROMETHEUS: ASHKENAZY, MAAZEL: SXL 6527  

SCRIABIN: SONATAS 3,4,5,9: ASHKENAZY: SXL 6705

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2004 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Hej SES,

Tak for dit svar, der er mange interessante ting. Havde egenlig lovet mig selv at holde en pause, men det er svært når man lige er startet på en ny og meget anderledes genre (i forhold til den rytmiske musik),

En lille service meddelelse: De to Pärt vinyler jeg nævnte kan stadig købes fra ECM's hjemmeside - www.ecmrecords.de. Derudover kan man købe en der hedder Miserere på vinyl.

Jazzfestival? jo indtil videre er det blevet til 3 koncerter. Tomasz Stanko, Hancock/Shorter/holland/Blade og Søren Kristiansen Trio (i dag udendørs ved Vandkunsten kombineret med en fredagsøl eller tre - der blev både lyttet og snakket, så jeg var ikke så koncentreret om musikken, men der var mange dejlige klassikere - Evans og Monk bl.a.). På søndag skal vi se Nulle og verdensorkesteret .

Har også fået Holst - Planets m. Andrew Davis ved roret på EMI/Angel. Sikkert ikke en stjerne indspilning, men god nok til at jeg sagtens kan fornemme storheden i musikken. Vil lede efter den med Boult.

Fandt også en med Clara Haskil. Mozarts klaverkoncert nr. 20 og 24 m. Igor Markevitch. Den glæder jeg mig til at få lyttet til.

Med venlig hilsen

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2004 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Lige en hurtig. Andrew Davis er ikke så anerkendt det siges han er tør - men jeg synes synes at han tør så på Midtfyn er han særdeles anerkendt - herlig musiker. Har du set ham i "Proms" en af de bedste til det show.

Slå ørerne ud til Clara - hun spiller musikken så den lever og ånder. Mozart må have kendt hende. Markevitz er en uimodståelig dirigent - ser du Tshaikowsky's symfer (Philips) med ham - så SNUP. 

Dejligt at nogen får jazz i ørerne når det nu er ved hånden. Fik et tip fornyligt Borup (eller noget der ligner) Efter-/eller højskole som står bag ved jazzugen, her kan man få en uges ophold under festivalen, lære noget om jazzen få besøg af musikerne, og så vælge løs en hel uge.

I min første sommerferie som efterlønner skal jeg på højskole!!!!! Jazz, sommer og koldt fad. Så må vi se hvornår det bli'r.  

Holder også pladepause - i juli kun 10 (endnu)

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2004 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Jeg fik i går en ny jazz-basist-helt Charles Mingus.

Er der nogen der kan anbefale noget?

Jeg fik fat i Unique Jazz UJ009, så nu er jeg på jagt efter Unique Jazz UJ007/008
(En smugle anstrengende måske, men helt extremt underholdene):

Charles Mingus
Mingus In Stuttgart

(P) Unique Jazz
Unique Jazz UJ 007/008 and UJ 009

2 LP's + LP (unauthorized)

Tracks

1. A.T.F.Y.O.U.U.S.A. (4:15)
  2. Sophisticated Lady (4:01) (Ellington)
  3. Peggy's Blue Skylight (19:58)
  4. Orange Was The Color Of Her Dress, Then Blue Silk (13:13)
  5. Fables Of Faubus (16:45+24:22)
  6. So Long Eric (24:54+4:15)
  7. Meditations (5:33+24:51)
  8. These Foolish Things (2:57) (Strachey/Link)

All compositions by Charles Mingus unless otherwise noted

Personnel

• Eric Dolphy - alto sax, flute, bass clarinet
  • Clifford Jordan - tenor sax
  • Jaki Byard - piano
  • Charles Mingus - bass
  • Dannie Richmond - drums

Information

Date and location
April 28, 1964, Mozartsaal, Stuttgart, Germany
Original issue
  • 1, 2, 5: Unique Jazz UJ009
  • 3, 4, 6-8: Unique Jazz UJ007/008

Comments

The UJ 009 part of this set is available on CD as Live In Stuttgart! 1964 (RKO1038).

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2004 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Hej Macwerk,

Mingus er også en af mine jazz favoritter.

The Black Saint and the Sinner Lady 1963 (fås på speakers corner vinyl)
Mingus Mingus Mingus Mingus Mingus 1963
Mingus Ah Um 1959

Er alle mesterværker efter min mening.

Med venlig hilsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 6
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes