Hej Makwerk! Min Rock smag - næsten altædende nu - Er nok meget præget af mange års klassisk lytning. Når jeg havde lyst til noget andet så måtte det gerne være poppet og let til bens.
Så pausemusikken har været: CCR – Little Feat – Emmelou Harris – Cat Stevens – Ry Cooder - Billy Joel – Waylon Jennings – Paul Simon – Elvis – Peter, Paul & Mary. De fleste var dengang kun repræsenteret med en enkelt plade. Synes det var sjovt at finde gode ukendte ting såsom: Minnie Rieperton, Stephen Bishop, Arlo Guthrie, Holly Near, Marie Muldaur, MC Gariccles, Magna Carta, Flairck, Joan Armatrading.
De store grupper gjorde jeg ikke meget ved – progressiv rock – jamen med klassisk musik som hovedleverandør blev det for tyndt. Beatles og hvad der fulgte hørte jeg ikke meget dengang – de var årsag til mit sporskifte til klassisk.
Det helt gammeldags ”barbershop” og swing har jeg altid hygget med. Mills Brothers, Golden Gate, guldalderjazz, Armstrong, Ella, Svend A. o.m.a. - og kan stadig finde nostalgien frem, selvom der går længere og længere imellem. Guilty Pleasures – åh så mange mange – her er en: Teresa Brewer Music, Music, Music – en til: 4 Jacks ”Når Lygterne Tændes” læg mærke til tenoren Otto Brandenborg. Slut med synderegisteret, det er for afslørende.
Hørte meget mere radio dengang og gutter som Jan Dury, Costello og andre skæve eksistencer var ret sjovt. Kan ikke længere huske navnet på det lille undergrundspladeselskab. - de sidste 10 år har jeg indhentet en pæn del af det forsømte og pop/rock samlingen har bredt sig ganske pænt = 1000 stks.
Jazz og blues er dog vigtigste ”alternative” musikform, her er der meget at lære endnu. Og som jeg har sagt før så er Ellington rykket op ved siden af Bartok og Stravinsky. Den rigtige node på den rigtige tid og sted er gyldig latin og de tre tilførte ”og spillet af det rigtige instrument” en ny dimension.
hov glemte lige:
Nu har jeg ingen mælkekartoner at tome, men fandt disse på EBAY.
MOZART: REQUIEM: KEMPE: HMV RED/GOLD: ALP 1444 (findes kun i mono, det er smukkeste indspildning jeg kender. Bør genudgives på bedste vinyl. Har kun 7 udgaver men Harnoncourt er lige kommet på banen, så no.8 kommer snart.
MOZART: MASS IN C MINOR: FRICSAY: DG TULIP LABEL. Stadig referencen, sopranen er Maria Stader!!!!! Ferenc Fricsay skal man have plader med. Desværre er LvB’s 9 blevet afsindig dyr, men man skal have den sammen med Furtwängler.
BEETHOVEN: CHRIST ON THE MOUNT OF OLIVES: ORMANDY:COLUMBIA.
HAYDN: TRIOS 16, 27: GILELS, KOGAN, ROSTROPOVITCH: SAGA
HOLST: PLANETS: BOULT: ASD 2301 SC LABEL. Troede jeg kendte mine planeter, men Boult kender stykket mere end nogen anden, så kærligheden til stykket er sandelig fornyet med denne gamle skive. Sådan skal kagen skæres.
VAUGHAN WILLIAMS: BOULT: SINFONIA ANTARTICA: ASD 2631. Et MUST – det gamle drama på Antarktis, i en blændende udgave og optagelsen er fantastisk.
BACH: CONCERTOS 3,5,7: GOULD. Fra før han blev sær og genial.
SCRIABIN: PROMETHEUS: ASHKENAZY, MAAZEL: SXL 6527
SCRIABIN: SONATAS 3,4,5,9: ASHKENAZY: SXL 6705