Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 08:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DIY - ja, men hvor kan man lære noget (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

defac3 skrev:
NriK skrev:

Du kan måle VDC på terminalerne. Når du slukker vil spændingen falde. Jo lavere værdi, desto hurtigere falder spændingen.

Nu har jeg jo ikke været på biblioteket, så derfor må jeg spørge: Hvad er hurtigt? Jeg har jo ikke rigtig noget at sammenligne med. Måske bort set fra den nye MA KT88, hvor der går 8-10 sekunder fra jeg slukker til lyden er helt væk. Skal jeg kunne regne med mindst det samme for M-300? Eller sagt på en anden måde: Hvordan konstaterer jeg om lytterne er kassable eller i det mindste for ringe?

Ikke at jeg er den store selvbygger...   Og dybest set ved jeg ikke ret meget om elektronik ....
Det er faktisk muligt at der er en form for relæ i den Luxman-amp, der simpelt hen lukker forbindelsen til HT-terminalerne, når du slukker den. Derfor siger den ikke noget lige når du slukker den. Jeg ville undersøge det, eller måle direkte på lytterne, før de kasseres som gamle og ubrugelige.

Jeg har blandt andet en Luxman 5L15 fra 1977. Potmetre og kontakter er noget mærket af tiden. De knaser og brager. Men lytterne fejler ikke noget. Michael Thiesen (luxman.dk) målte den igennem for et par år siden. Jeg spurgte specifikt om lytterne skulle skiftes, og han sagde nej. Den er stabil ned til 170 volt, og har iøvrigt rigeligt power til selv temmelig krævende højttalere. På 30 år gamle lytter....

/vilmann

Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

defac3
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2009
Lokalitet: København
Sendt: 13 April 2010 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

ØV BØV

Jge har solgt min forforstærker for at få råd til en ny rør-cd. Så nu kan jeg hverken teste eller bruge min Luxman M-300. Jeg er ked af at have spildt jeres tid, men til gengæld er jeg rigtig glad for alt det, jeg fik lært. Jeg har fået blod på tanden, i forhold til at indbygge lidt forbedringer, så jeg vil helt sikkert opdyrke nye mål for mine nye rør-spillere. De har blandt andet den fordel, at meget kan forbedres bare ved at skifte rør, men der er tilsyneladende også meget at hente ved at skifte kondensatorer og lytter, sådan som vi har snakket om.

Havd skal ´jeg så gøre med min Luxman? PM hvis I har et forslag.

Til top Vis defac3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af defac3

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 April 2010 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

defac3 skrev:

Havd skal ´jeg så gøre med min Luxman? PM hvis I har et forslag.

Sæt den til salg de gængse steder - lidt kan den vel indbringe :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes