Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 02:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: er jeg den eneste (Ang Diskant) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Prøv evt. at kigge på Dalis Lektor serie, de er med softdome tweeter og fløjsbløde i diskanten, jeg bruger dem selv da jeg også er meget overfølsom over for skarpe S'er og T'er. Jeg har desuden dæmpet rummet med rockfon plader

Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Karsten91 skrev:
jean m jerre. jeg må se hvad jeg kan gøre nu her når jeg flytter det kan være der bliver mulighed for at koble computeren til. jeg har både coax og optisk i den. Men, jeg har hørt computer sender strøm ud af lydkortet er det korrekt? og gør den det ved coax ? for jeg vil nødig brænde forstærkeren af.

kim. jeg tænker på dette

det er 1mm ren kopper fra print til højttaler udgang. ved dog ikke hvor man får fat i sådan noget.

Det ligner jo almindligt NKT instalations-kabel, kan købes mange steder eks. elektriker, byggemarked o.s.v. - prøv med 4 ledere 2,5 kvadrat i den længde du skal bruge, 2 ledere til hver højt.. Adskil kablet så lederne kan lægges frit ( behold isolering på enkeltlederne - eller senere giv bedre iso-materiale ) - Dette kabel giver en dæmpning af diskanten.
Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim

hifido
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Køb dig nogle Martin Logan højttalere, så får du en skøn diskant gengivelse.....

Mvh.

Til top Vis hifido's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifido

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Jean M Jarre skrev:

Ud over det kan JBL´s titanium diskanter fra L100 serien og Ti serien løbe tør for olie ( har jeg hørt ) hvis de er 8-10 år og så skriger de, jeg
ved ikke selv hvordan man eventuel påføre dem olie igen, men har fået dette fortalt af en der ejer et sæt Ti5000, jeg ved ikke om dette er
sandt men som sagt fået dette fortalt så måske dette også kunne være problemet, og måske der er andre brugere der kan oplyse om dette
er sandt og hvordan man eventuelt gør.

Der er ikke olie i diskanten på disse modeller.

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

Karsten91
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2009
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

jo der er olie i alle enhederne, der står mange steder at de er olie kølet :) 
Til top Vis Karsten91's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Karsten91

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 28 Marts 2010 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har JBL L 100 (dansk model) og jeg har nu aldrig hørt om at der er olie i diskanten.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Marts 2010 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Mange moderne højttalere har BEVIDST hævet diskanten 2-4dB. Det sælger i butikken, og man bliver først træt af det, når returretten er udløbet.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Karsten91
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2010 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

jazzman

haha. er det seriøst det du siger ? :)

hvis det er det er der så ikke mulighed for at sænke den de 2-4 db ?

Entry
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2010
Lokalitet: Sverige
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Du er ikke den eneste der har det problem.

Alt for mange højtalere er piffet i diskanten. De får tit prædikatet at de er fantastiske til mikrodetaljer og ruminformation osv. Men jeg syntes at lyden bliver skarp og forkert af det. Det lyder mere som et værktøj til et studie, hvor man lytter efterfejl i optagelsen. Går man til koncerter lyder det ikke skarpt. Rummet kan til enkoncert lyde af l**** men sjældent skarpt. Der er to ting der i mine ører med sikkerhed ødelægger lyden og det er metaldomer og sølvkabler. Denon får tit høvl for at lyde for skarpt, men jeg tror det er deres integrerede forstærkere og det ligger i forforstærkerdelen og ikke i deres effekttrin. Lidt bredbaflede højtalere lyder tit knapt så skingre. En lille krølle på det her med skarp lyd; så har jeg flere gange bemærket at musikere har Bose 301 (eller andre gulvversioner) derhjemme. Ikke just HiFi - men kommentaren er gerne at de lyder godt eller ikke så hidsige. Og musikere lytter ikke til anlægget - de lytter til musiken og den der performer.... Nå ikke fordi jeg vil anbefale dig eller andre Bose! Men 301'eren skal op til den i instruktionens anbefalede højde. De skal ligge ned og vende rigtigt. Lyden er blød og diffus.

Nok om Bose. Prøv Audio Note. De er lidt bredbaflede og lyder i reglen godt i alle typer rum. Det kan aldrig være meningen at alle ens apparater skal tweakes for det lyder godt.

Det var lige mine skråsikre synspunkter på skarp lyd

Til top Vis Entry's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Entry

JBLBA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2008
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Til top Vis JBLBA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLBA

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

JBLBA skrev:

Meget luftigt indlæg

MVH WRONG

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Karsten91 skrev:

<div style="text-align: left;"><a style="font-family: Verdana,Arial,Helvetica,sans-serif;"
href="http://www.hifigalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userI D=5158" class="dnav"><span style="width: 570px;">er jeg den
eneste der syntes at i rigtig mange højttalere der er, er der altid for meget diskant især når man skruer op.? sådan er det
hvertfald i dem jeg har haft</span></a>
<a style="font-family: Verdana,Arial,Helvetica,sans-serif;"
href="http://www.hifigalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userI D=5158" class="dnav"><span style="width: 570px;">det er lige
meget om det er cd eller mp3 i 320 kbps og flac.</span></a>
<a style="font-family:
Verdana,Arial,Helvetica,sans-serif;" href="http://www.hifigalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userI D=5158"
class="dnav"><span style="width: 570px;">hvis der er andre der har det på samme måde hvad er en god mulighed for en
højttaler der ikke er så hård i diskanten. </span></a>
<a style="font-family: Verdana,Arial,Helvetica,sans-
serif;" href="http://www.hifigalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userI D=5158" class="dnav"><span style="width: 570px;">har
haft pap diskant (jamo classic 10) forfærdeligt, har haft B&W 603
s2 med titanium diskant mener jeg det er, og Jbl L100 som jeg har nu
også med titanium diskant. hvad skal man gå efter for at få en mere
behagelig diskant der ikke skriger.? nogen der har nogle svar?</span></a>
<a style="font-family:
Verdana,Arial,Helvetica,sans-serif;" href="http://www.hifigalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userI D=5158"
class="dnav"><span style="width: 570px;">mvh.</span></a>
ps gider ikke regulere diskant og bas på
forstærker. det skal være neutral :)

Neutral og umarkeret, flydende diskant = Dali Grand, Dali Grand Diva, Dali Grand Coupe. Hør en af dem ved lejlighed.
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

6000JGA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2008
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

hvad med at lytte til dynaudio? mere neutralt kan du vist ikke få det..

Til top Vis 6000JGA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 6000JGA

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 29 Marts 2010 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Karsten91 skrev:
jazzman haha. er det seriøst det du siger ? :)hvis det er det er der så ikke mulighed for at sænke den de 2-4 db ?

Ja, desværre er det rigtigt nok, som Entry også skriver. En simpel modifikation af delefiltret er alt hvad der skal til.

Men Entry: Det kan faktisk lade sig gøre at lave velspillende højttalere med metaldomer. Problemet er at
"pifte"-tendensen opstod samtidigt med metaldomerne, men det er ikke altid metallets skyld

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Problemet er at
"pifte"-tendensen opstod samtidigt med metaldomerne, men det er ikke altid metallets skyld

Enheder er blevet meget bedre og mere transparente, end de var i "gamle dage". Selv relativt billige højttalere kan have pænt
afslørende diskanter, og når mange producenter er tilbøjelige til at afstemme deres højttalere med imponatoreffekt, så går det
galt. Især når højttalerne bliver brugt med grej der lyder som en håndfuld søm hen ad gulvet   .

I "gamle dage" var enhederne ikke så afslørende, men mange flere producenter forstod hvordan man afstemte højttalere, så
de var manerlige at høre på. F,eks kan jeg stadigvæk blive imponeret over nogle af de gamle B&W, der blev lavet af John
Bowers. Man kan lytte på dem i timevis med stor fornøjelse, uden at blive træt i hovedet. Det syntes jeg ikke man kan sige om
nutidens B&W. Ikke at jeg siger at de er dårlige, men de er unægteligt meget kritiske, og det gælder for mange andre
højttalere. Folk kan jo kæmpe i årevis, for at finde grej der matcher. Det kan vel ligesom ikke være meningen.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

Karsten91
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2010 kl. 05:07 | IP-adresse registreret  

jeg har fået solgt mine jbl'er nu. så nu mangler jeg bare en "ny" brugt højttalere til en sølle pris af omkring 4000 for et sæt,

er der noget godt at kigge efter til den pris ?

Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Sendt: 30 Marts 2010 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Jeg vil stadig anbefale Dali Lektor serien, de er simpelhen et fund til prisen i alle udgaverne, jeg har selv lektor 8 til en stue på ca. 28 kvm, prisen var ikke afgørende da jeg valgte dem, jeg havde faktisk kig på flere andre mærker der koster 2 - 3 gange mere, da jeg ved et tilfælde hørte lektor seren og så var jeg solgt, de havde lige den lyd jeg ledte efter.
Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 30 Marts 2010 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Karsten91 skrev:

jeg har fået solgt mine jbl'er nu. så nu mangler jeg bare en "ny" brugt højttalere til en sølle pris af omkring 4000 for et sæt,

er der noget godt at kigge efter til den pris ?

Jeg vil endnu engang anbefale dig at lytte til KEF Reference. Der er et par til salg på dba lige nu kan jeg se.
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Sendt: 01 April 2010 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Problemet med den hårde diskant skyldes princippet i højttaleren. En højttaler skal lave strøm om til lyd, dvs. svingninger i luften. For at det kan lade sig gøre, skal der være en kontakt mellem strømmen og luften. Jo større, højttalermembranen er, desto bedre kan strømmen bevæge luften. Desværre kræver høje frekvenser, at membranen er lille, for at den skal bevæge sig som et stempel og ikke som ringe i vandet, når bølgelængden bliver mindre end membranens diameter. Hvis man så skal spille højt, dvs. flytte meget luft, med et lille stempel, så skal stemplet vandre langt frem og tilbage, og så kommer alle problemerne med forvrængning og skinger lyd. Alle små domediskanter lyder ad helvede til når man skruer op. Den eneste måde at få god diskant ved høj lydstyrke er at bruge et horn. Hornets funktion er at yde modstand mod membranen og derved overføre mere energi ved små bevægelser (energi er kraft gange vej). Gå efter en højttaler med horn på diskanten eller i det mindste en waveguide foran diskanten, hvis du vil have den lækre, bløde lyd når du skruer op.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 01 April 2010 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

svdi skrev:
Alle små domediskanter lyder ad helvede til når man skruer op.

1. Du har ret i dine teoretiske overvejelser vdr. horn, men et horn foran en skoddriver lyder stadig fælt.
2. - og du har jo ikke hørt alle "små domediskanter", vel?

Nu er det sjældent diskanter, der giver op først i et flervejssystem. Mange af dem er betydeligt mere effektive end
de mellemtoner og basser, de er matchet med, og de er derfor typisk dæmpet 3-6dB, så der er masser af headroom.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes