|
jeg har alle dage været lidt skeptisk overfor VOD til alle og enhver via internettet - hvadenten der er tale om SD eller HD. For mig at se vil det kræve en voldsom investering i ny infrastruktur som jeg har svært ved at se de økonomiske muligheder i. Sålænge der er tale om "early adopters" er der et marked, fordi man kan benytte eksisterende servere og hubs - indtil kravet om kapacitet bliver for stort, som det nødvendigvis må blive før eller siden, hvis VOD slår igennem.
Jeg har svært ved at se hvordan det kan gøres rentabelt at streame video til samtlige husstande i f.eks. Danmark på èn gang - selvfølgelig medmindre alle modtager det samme signal som ved "normale" tv-udsendelser. Det kræver ikke stor fantasi at forestille sig at det til enhver tid vil være "top 10" som stort set alle vil se. Når nu f.eks. Star Wars episode 14 kommer i 2010 , og den lidt senere bliver tilgængelig som VOD - så vil der på "premiere" aftenen formentlig være mange hundrede tusind husstande der vil se filmen samme aften - alle sammen forskudt med x antal sekunder fra hinanden alt efter hvornår man trykker "play" og evt. "pause"...
Prøv at tænk på hvad denne trafik kræver af serverkapacitet og båndbredde..? Jeg kan ikke se hvordan det skulle kunne lade sig gøre uden en extrem opgradering i antallet af lokale hubs med stor serverkapacitet - 10, 20 eller 30 centrale servere kan jeg ikke forestille mig ville kunne klare "presset" med den eksisterende teknologi.
|