Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 23:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Spørgsmål til perspektivfolket (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

Nu er en højtaler ikke lige som et fjernsyn,her kan jeg da godt se at det står

på hovedet, hvis jeg skulle prøver at vende det 180 grader .

(Jeg har lige prøvet, det passer sgu)

Er det sådan du har tænkt Jonas   

MVH

Ja det kan man godt sige , for når blade tester skriver de ofte at perspektivet er som hugget ud af sten ? så må man jo kunne "se" høre hvor musikeren står ? og så må han da stå på hoved , hvis man som du vender højtaleren ?

Beskriv hvad der skete ?

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Redaktøren skrev:

Måske kunne man stille samme spørgsmål om musikaliteten ?? Hvis man vender højttaleren på hovedet, hvad sker der så med musikaliteten ? Måske eksisterer der et omvendt musikalitetsbegreb uden at vi aner det... ?

Nej, intet svar - det er GAS og jeg ved I kan ta' det !!

Jammen det er ikke helt tosset for vender man fasen på den ene højtaler så forsvinder musikken sku ;o)

Siden hvornår vender man fasen ved at sætte en højttaler på hovedet ?? Og alt det der tekniksnak har jo intet med musik at gøre. For at citere en kendt debattør på det pricipielle plan: Hvilken musiker indspiller musik med fasen som parameter ?

NEJ - heller intet svar tak !

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

Bryde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Øhhh

Står på hovedet ???

Vil det sige at overmunden er nederst og vice-versa .

Hvordan hører man det ??

Mvh Peter

Til top Vis Bryde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bryde

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

For lige at vende tilbage til det (lidt) mere seriøse:

Den første måde at blive klar over, hvordan man placerer musikerne i lydbilledet er at gå til koncerter - altså klassiske eller akustiske. Det skal være i en koncertsal - et teater duer ikke, da musikerne er gravet 3 meter ned under jorden. Radiohusets og Tivolis koncertsal er tæt på det bedste herhjemme, men der findes en lang række virkelig overraskende gode koncertsale rundt om i Europa - her vil jeg gerne anbefale Tjekkiet, hvor de nærmest står side om side. Billetterne er billige, så det er bare at komme afsted. PÅ en uge kan man nå 12 - 14 koncerter. Så hvis du snupper en månedstid dernede og tager en kasket med en stor skygge på, kan du prøve at tegne musikerne ind på et stykke papir uden at kigge op på orkesteret. Den dag, du kan ramme det rigtige antal musikere i orkesteret sammen med deres placeringer i forhold til salens vægge og loft, er diciplinen ved at være hjemme.

Musikken bliver godt nok ikke anderledes, men det er da skægt at kunne gå på opdagelse mellem musikerne, når og hvis man får lyst til det.

Tilbage står så "bare" at få sit stereoanlæg til at gøre (næsten) det samme.. og DET er ikke nemt !

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Administrator skrev:

Hvis denne tråd fortsætter i samme retning, lukkes den!

Du kan (desværre) lukke tråden, men heldigvis ikke debatten. Så længe meningsudvekslingerne foregår i god ro og orden bedes du  forholde dig rolig og afventende

Skulle en tråd mod forventning komme på kant med lovgivningen har du min fulde opbakning til at trække i nødbremsen, men ikke et sekund før.

Waal 

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Bryde skrev:

Hvis man ikke umiddelbart kan høre et perspektiv , evt

ved at flytte højtalerne lidt ud fra bagvæggen , så

tror jeg ikke der er noget at gøre ved det.

Og det er ikke nødvendigvis anlæggets skyld !!

Det kræver , som en omtalte , fantasi ( i mangel

af et bedre ord ).

Mvh Peter 

Ps : Gode ikke-manipulerede indspilninger er en

fordel forstås

Pps : lad nu være med at påstå at jeg ikke ved om dette perspektiv

er på pladen - hvis det ikke er der - så gengiver højtaleren det

heller ikke .

Det er klart det bedste svar jeg har læst herinde (fantasi skal man bruge , at lytte til musik er som at læse en god bog man skal leve sig ind i det .

Og man ser tit et anlæg har et rigtig godt perspektiv , men man kan ikke leve sig ind i musikken og hvorfor ? ja for det anlæg glemmer musikken det stiller kun ting ud .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

dytti
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Som Jonas - har jeg heller ikke en bøvs forstand på det med perspektiv, og i mine øre lyder hans spørgsmål meget logisk.

Nu er jeg klar over at selve essensen af high end hifi, går ud på at få så virklighedstro lydoplevelse som muligt, men til hvad nytte?

Det jeg mener er - hvis man har en fetisch med at vide om violinisten har lange negle, og står til venstre for ham der spiller obo - Hvorfår går man så ikke bare til koncert?
En billet koster jo ikke en brøkdel af et high end anlæg.

For mig er perspektiv aldelels irrellevant. Det det kommer an på for mig, er at lyden er behagelig og skyller ud i rummet.

Når Barclay James Harvest i en liveoptagelse fylder hele rummet med musik, er jeg i en evigt lyksalig coma, og taknemmelig for at jeg ikke skal ødelægge musikken, ved at spilde min tid på perspektivbedømmelse af scenen de spiller på.

Hermed være ikke sagt, at de der hvirkelig går op i den slags ting, spilder deres tid. Blot at vi allesammen har vores ting der er væsentlige - for os.

JA - Det sneg sig måske lidt ud på et sidespor, men det var lige hvad der faldt mig ind, da jeg så Jona's spørgsmål

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Hej.

Musik er optaget med en microfon. Jeg har ikke hørt om microfoner med delefrkvenser, så de opfanger lyden i et punkt på en membran.

For at genskabe lyden og perspektivet korrekt, skal lyden også afgives i et punkt.

Der sker sjældent, men KEF's enheder kommer tæt på dette ideal.

De fleste producenter placerer bas/mellemtone og diskant tæt på hinanden. Hvis man nu går et par meter væk fra en sådan højttaler svarrer det næsten til at lyden kommer fra et punkt.

Om diskanten sidder øverst eller nederst har i denne henseende ikke nogen betydning for perspektivet.

Der er mange andre parametre som har betydning for perspektivet, men for placering af enheder gælder det blot om at få dem til at sidde så tæt som muligt.

Man kunne f.eks. placere en diskant under basenhed fordi den ikke har en god frekvensgang on aksis. Ved at flytte den ned under basenhed lytter man måske i en vinkel på 10grader, hvor den er kan være mere liniær.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er selv en af dem der godt kan finde på at sidde foran anlægget og forestille mig hvordan musikerne står i lydbilledet. Mener endda nogen gange at kunne fornemme det.

... men de fleste cd'er bliver vel optaget med én musiker i studiet ad gange og så senere klippet sammen (live musik selvfølgelig undtaget)? Hvis der er tilfældet bør de vel allesammen stå ca. samme sted i lydbilledet?

Bare nysgerrighed

Mvh Thomas

Til top Vis Frede1977's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frede1977 Besøg Frede1977's Websted

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

... men de fleste cd'er bliver vel optaget med én musiker i studiet ad gange og så senere klippet sammen (live musik selvfølgelig undtaget)? Hvis der er tilfældet bør de vel allesammen stå ca. samme sted i lydbilledet?

Bare nysgerrighed

Mvh Thomas

Kommer meget an på genren. Har endnu ikke hørt hverken klassisk eller jazzplade hvor der er indspillet i lagkage.

Man ser det for sig: "Nr. 72 - så er det din tur - fra starten! 1,2,3,4...."

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

waal skrev:
Administrator skrev:

Du kan (desværre) lukke tråden, men heldigvis ikke debatten. Så længe meningsudvekslingerne foregår i god ro og orden bedes du  forholde dig rolig og afventende

Skulle en tråd mod forventning komme på kant med lovgivningen har du min fulde opbakning til at trække i nødbremsen, men ikke et sekund før.

Waal 

Du kan jo selv læse hvordan tråden begyndte - her er det administratorerne der vurderer hvornår tråden begynder at halte, og ikke andre! Tråden startede ud nøjagtigt som så mange gange før, og så er der som regel ikke længe til at der går ild i skidtet.

Ergo går det ikke ud på at lukke debatten, men at forhindre de samme gentagelser over and over - det skulle gerne bunde ud i en frugtbar debat, og ikke den almindelige mudderkastning!

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Hej.

Musik er optaget med en microfon. Jeg har ikke hørt om microfoner med delefrkvenser, så de opfanger lyden i et punkt på en membran.

For at genskabe lyden og perspektivet korrekt, skal lyden også afgives i et punkt.

Der sker sjældent, men KEF's enheder kommer tæt på dette ideal.

De fleste producenter placerer bas/mellemtone og diskant tæt på hinanden. Hvis man nu går et par meter væk fra en sådan højttaler svarrer det næsten til at lyden kommer fra et punkt.

Om diskanten sidder øverst eller nederst har i denne henseende ikke nogen betydning for perspektivet.

Der er mange andre parametre som har betydning for perspektivet, men for placering af enheder gælder det blot om at få dem til at sidde så tæt som muligt.

Man kunne f.eks. placere en diskant under basenhed fordi den ikke har en god frekvensgang on aksis. Ved at flytte den ned under basenhed lytter man måske i en vinkel på 10grader, hvor den er kan være mere liniær.

Hvad angår opbygningen af højttaleren kan jeg kun være enig - de fleste laver højttalerne ud fra samme "koncept" idag. Går man 10-15 år tilbage var der flere eksperimenter med forskellig enheds-placering - nogle mere heldige end andre, men fælles for dem alle er det løsninger man ikke ser idag.

DogHUNTER
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Hvis musik gengivet over et anlæg skal give dig illusionen

af at være tilstede life... er perspektivet en af de mange

faktorer der skal være iorden , for at kan lykkes!!!!!!

Transistorradioén kan godt spille musik og sætte dig i bed-

re humør.....men du er ikke til en life concert.

Bilstereoén kan spille aldeles musikalsk ( vil  bare ikke

stoppe med at høre cdér ) og nogle gange lyde mere enga...

end hjemmestereoén ( måske de små højtallereenh. er hur-

tigere og nuancerer bedre i mellemtonen )....... men du er ik-

ke til life concert.  .... musikerne står ikke foran dig!!!

Forskellen  imellem at være til  concert  og sidde foran  sine

højttallere er jo at du ikke har visuel kontakt med musikerne

og derfor opleves musikken :, du bliver overrasket ( letter i

stolen ) , når der bliver slået hårdt på en stortromme, eller

overraskes når en sangstemme/musikinstrument pludselig

sætter ind, dette er med til ar gøre musikken levende.  

.

.

Til top Vis DogHUNTER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DogHUNTER

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Marts 2004 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
waal skrev:
Administrator skrev:

Waal 

Du kan jo selv læse hvordan tråden begyndte - her er det administratorerne der vurderer hvornår tråden begynder at halte, og ikke andre! Tråden startede ud nøjagtigt som så mange gange før, og så er der som regel ikke længe til at der går ild i skidtet.

Ergo går det ikke ud på at lukke debatten, men at forhindre de samme gentagelser over and over - det skulle gerne bunde ud i en frugtbar debat, og ikke den almindelige mudderkastning!

Uanset hvordan du vender og drejer det er der tale om upassende smagsdommeri.

Hvis det er en fuldkommen tandløs debatside der efterstræbes så velbekomme, eller er der er skjult dagsorden om hvem der ikke må / gerne må komme i klemme ?

Waal

dige
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig med Administrator i denne tråd kan lukkes med det samme.

Hovedsagelig fordi man med det samme fornemmer ved at læse indad i Jnas starttekst, at han nærmest vrænger af dem han spørger om noget. Desuden opleves det som om han på forhånd har underkendt eksistensen af perspektiv og at det har nogen værdi overhovedet. Så hvorfor spørger han?

Det virker som en "flamer" - helt enig. Få folk intetanende til at stå frem og fortælle - på i iøvrigt forkludret oplæg - for senere at hagle dem ned med latterligheder.

Jeg mener tråden bør lukkes og kan se den ikke kan finde fodfæste.

Mvh

Dige 

Til top Vis dige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dige

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 13 Marts 2004 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

dige skrev:

Hovedsagelig fordi man med det samme fornemmer ved at læse indad i Jnas starttekst, at han nærmest vrænger af dem han spørger om noget. Desuden opleves det som om han på forhånd har underkendt eksistensen af perspektiv og at det har nogen værdi overhovedet. Så hvorfor spørger han?

Det virker som en "flamer" - helt enig. Få folk intetanende til at stå frem og fortælle - på i iøvrigt forkludret oplæg - for senere at hagle dem ned med latterligheder.

Mvh

Dige 

Jeg gør det jo ikke for at genere nogle det er blot min måde at spørge ud på. Det skaber lidt gang i den og jeg syntes faktisk der er kommet nogle gode indlæg HVIS man tager de indlæg fra som ikke har noget med spørgsmålet at gøre F.eks. Dit indlæg

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 13 Marts 2004 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Hmm jeg læser følgende folk skriver om perspektivet.

1) Det kan handle om lytterens indlevelse.

2) Det kan handle om man skal bruge sin fantasi

Betyder dette at Perspektivet IKKE fremkommer fra HIFI anlægget men fra folks hoved ? altså at perspektivet slet ikke har så meget med anlægget at gøre det er jo meget interssant i mine øjne. Det må jo måske betyde at når folk siger det anlæg har ikke et godt perspektiv er blot fordi de ikke vil have en indlevelse eller fantasi når de lytter anlægget på denne måde kan man selv bestemme hvilken anlæg man syntes skal have perspektiv ?

Hvis det foregår i hovedt på folk så kan man da ikke snakke HIFI og perspektiv i samme sætning ??

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Hmmm, man undres.... Er dette et sprøgsmål om lydperspektiv findes overhovedet??

De fleste har vel på et tidspunkt haft en af disse her "stereobriller", der giver billeder i 3D perspektiv. Det er jo principielt det samme der sker når man lytter til stereo, hjernen forsøger at skabe mening i de signaler der modtages, udfra forskellene i lydindtrykket imellem de to ører.

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Hmm jeg læser følgende folk skriver om perspektivet.

1) Det kan handle om lytterens indlevelse.

2) Det kan handle om man skal bruge sin fantasi

Betyder dette at Perspektivet IKKE fremkommer fra HIFI anlægget men fra folks hoved ? altså at perspektivet slet ikke har så meget med anlægget at gøre det er jo meget interssant i mine øjne. Det må jo måske betyde at når folk siger det anlæg har ikke et godt perspektiv er blot fordi de ikke vil have en indlevelse eller fantasi når de lytter anlægget på denne måde kan man selv bestemme hvilken anlæg man syntes skal have perspektiv ?

Hvis det foregår i hovedt på folk så kan man da ikke snakke HIFI og perspektiv i samme sætning ??

Jeg vil vove den påstand at du kunne have startet tråden med dette indlæg.

Hvis du læste hvad folk skrev,havde du ikke startet denne tråd.

Du må da have læst et bestemt indlæg fra Thofte.,

MVH  

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Marts 2004 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

dige skrev:

Mvh

Dige 

Hvorfor ikke blot lade Jonas stege i eget fedt ? 

Tråden dør ud eller tager en drejning.

Waal

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum