Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 03:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Spørgsmål til perspektivfolket (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Hvis det foregår i hovedt på folk så kan man da ikke snakke HIFI og perspektiv i samme sætning ??

Menneskelig perception foregår mig bekendt altid i hovedet, men det hænder selvfølgelig at man kommer i tvivl om det nu virkelig forholder sig sådan for alle mennesker...

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Marts 2004 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Hejsa og Hælløwdi!

Eftersom jeg efterhånden kender Linn folkets synspunkter, går jeg ud fra at det der egentlig skal forklares i denne tråd er, hvordan i alverden perspektiviske informationer havner på CD skiverne.

Før man overhovedet når så langt er man nødt til at tænke på, hvordan mennesker egentlig opfatter lydkilders lokalisering og hvordan man sanser det.

Forklaringen herpå hænger voldsomt sammen med det antal af ører vi er udstyret med. De fleste af os har 2 og enkelte omend ikke alle, har noget der adskiller dem .
Når en lyd kommer fra den ene eller den anden side, så har man 2 områder hvorpå, det der rammer øret er forskelligt. Det første er tidspunktet, det nærmeste hører det først og så dernest det andet.
Styrken og den tonale sammensætning af det hørte, vil også være forskellig, eftersom hovedet skygger for det ene øre. Derved går specielt de høje frekvenser tabt for det øre der vender væk fra lydkilden.
Omgivelserne har naturligvis også indflydelse på, hvor hurtigt og nemt, man kan lokalisere lydkilder. Tænk på et rum med meget lang rumklang, her kan det være meget svært at høre hvor kilden befinder sig.

Når man optager musik der er oplevelig, altså autentisk musik, der ikke er frstærket elektrisk og ej heller manipuleret, dertil skal det være optaget med maks 2 mikrofoner. Anden musik er ikke i dette taget i betragtning.

Men under optagelserne placerer man mikrofonerne, så de løser opgaven bedst muligt. Ved lidt større ensembler anvender man A-B teknik, som i korthed tager udgangspunkt i tidsforskellen mellem de 2 kanaler. Dvs. at kanalerne sagtens kan indeholde næsten den samme information om et givent instrument, men det ankom ikke samtidigt. Denne teknik kan man udbygge med akustisk isolation af kanalerne f.eks. ved hjælp af en Jecklin skive, som afskærmer mikrofonerne fra hinanden akustisk. Det giver en mere udpræget højre/venstre fornemmelse.

Ved mindre opgaver, kan man anvende X-Y teknik, som også kaldes "coincidense stereo" Her produceres perspektivet ved, at de anvendte mikrofoner skal være med nyrekarakteristik. det betyder at off axis dæmpes signalet, og det er præcist det, der anvendes til at producere persspektivet.

Af de 2 her nævnte metoder, kan det vel næppe overraske, at jeg foretræker A-B, der af helt naturlige årsager, optager 2 forskellige kanaler indeholdende forskellig information i tidsmæssig forstand.

Når disse forhold skal gengives derhjemme er der én klar betingelse der skal være opfyldt, nemlig at set-upet betjener sig af 2 ens kanaler.
Idéen med de 2 kanaler var og er, at gøre set-uppet i stand til at gengive det rumlige aspekt i musikken og placeringen af instrumenterne i højde bredde og dybde.

Ved hjælp af at forskyde ballancen i det vandrete plan, er de muligt at gengive i  et hvilket som helst punkt mellem højttalerne .
Ved hjæp af fasemæssige forskydninger kanalerne imellem, kan man tillige nå udenfor højttalernes indbyrdes afstand og også gengive placering i højden.

Dybde perspektiv har mere at gøre med ballancen mellem direkte og reflekteret lyd i optagelokalet. Jo længere væk instrumentet befinder sig, jo mere reflekteret lyd vil der være på optagelsen. Dernæst aftager energiindholdet i høje frekvenser meget hurtigere end i de dybere. (Tænk her på, at d i fri luft nærmer dig en rockkoncert, bassen høres langt væk og i alle retninger, de højere frekvenser er alene foran højttalerne og i begrænset afstand.)

For at få et set-up til at gengive disse forhold, er der ud over antallet af kanaler en del forhold der skal være i orden. For det første skal HTén have en fornuftig spredning i et stort frekvensområde, da den reflekterede lyd fra rummets flader, lynhurtigt forstyrer disse informationer. Dernæst er faseliniariteten eller graden heraf af betydning. Opstillingen er også ganske kritisk.
Gengivelsen af venstre/højre oplysninger burde være røget ind her og nu, dybde er også gennemgået, højde er straks sværere at forstå, oplysningerne ved vi er på optagelsen, eftersom mikrofonerne har opfanget reflekteret lyd fra gulv og loft sammen med direkte lyden fra instrumenterne.
Tidsforskellen mellem den direkte lyd, den fra gulvet reflekterede lyd og til sidst loftet, hertil det indbyrdes energimæssige forhold imellem dem og så også den frekvensmæssige sammensætning bestemmer, hvor i højden vi opfatter lydkilden.
At det hænger således sammen, ved man fra bl.a. Qsound, hvor man med lethed kan simulere dette.
At gengive alle de perspektiviske informationer kræver også, at set-uppet har styr på de svage niveauer, idet reflekteret lyd ofte ligger et stykke nede i niveau i forhold til den direkte lyd.
2 mikrofoner i A-B opstilling, kan som konsekvens af teknikken, ikke optage højdeforskelle i e lyddødt lokale, eftersom der aldrig reflekteres lyd i sådan et, her skal der bruges binaural optagelse, så er den i kassen igen.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 15 Marts 2004 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Flot forklaret kurt men hvad med højtaler enhedderne har de så intet at sige altså op og ned som jeg nævner ?
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Marts 2004 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Flot forklaret kurt men hvad med højtaler enhedderne har de så intet at sige altså op og ned som jeg nævner ?

Jo det har så!
Men mest i forbindelse med afstanden imellem dem.
På normal lytteafstand, skulle de helst akustisk falde sammen til én enhed.
Valget af delefrekvens i kombination med afstanden imellem enhederne afgør hvorvidt det kan lykkes.
Hvis man vælger at montere diskanten øverst, skal man regne med, at lyden fra den vil ramme loftet først og gulvet sidst. Omvendt hvis de bytter plads.
eflektionerne ffra gulv og loft er særdeles ondsindede, eftersom enhederne typisk sidder i forskelig højde. Det gør at den lyd der reflekteres derfra ikke er i samme fase om den kommer fra den ene eller den anden enhed.
Hvis enhederne alene behandlede hvert sit frekvensområde, så var det måske endda til at leve med, men sådan er det jo ikke. Enhederne har overlap, som gør det til en rodet affære.

I gamle dage lavede havde Dynaudio deres HTér med diskanten nederst og tilmed meget tæt på gulvet. Det gav en udpræget ståen på hovedet fornemmelse. I deres nuværende topmodel, har de spejlet højttaleren om midten. Der er altså 2 ens højttalere, den ene står på hovedet ovenpå den anden. Jeg har kun hørt disse HTér i ét eneste rum, som var rimeligt dæmpet for reflektioner, her lød det grangiveligt som 2 højttalere oven på hinanden, hvor den ene vendte på hovedet. Underlig fornemmelse, 2 perspektiver, det ene modsat det andet.

Der er betsemt også andre, der benytter den slags metoder, man skal såmænd blot være opmærksom på, om man kan få den nødvendige afstand til dem.

Dáppolito konfigurationen (bas/mellem nederst, diskant i midten, bas/mellem øverst), som også nævnes, har en helt klar fordel, reflekteret lyd oppe fra og nedefra er ens. De kræver dog, at man kommer langt nok væk fra dem, således at lyden fra den øverste mellemtone, kan integrere med lyden fra den nederste.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 15 Marts 2004 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Woww knallerten er opgraderet på billedet kan jeg se ?

Oki så er det altså noget om sagerne med at perspektivet kan vende forkert når højtaler enhedderne bytter plads.

Gad vide om mine musikere i spille på hovdet nu hvor diskanten er nederes. Men mellemtonen er jo øverst det er jo godt skriver du og min Bas sidder i samme højde som både diskant og mellemtone det er jo helt kanon

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Marts 2004 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Woww knallerten er opgraderet på billedet kan jeg se ?

Oki så er det altså noget om sagerne med at perspektivet kan vende forkert når højtaler enhedderne bytter plads.  Yes! Men diskanten sad også meget tæt på gulvet, det var ikke HTér man skulle lytte til, med en lille bimmelim på .

Gad vide om mine musikere i spille på hovdet nu hvor diskanten er nederes. Men mellemtonen er jo øverst det er jo godt skriver du og min Bas sidder i samme højde som både diskant og mellemtone det er jo helt kanon  Man tilstrøber typisk en punktkilde i normale HTér.
Liniekilder er et andet princip, som helt undgår følsomhed overfor reflektioner fra gulv og loft. "Line Source" hedder det også.

Mit køretøj er retteligen blevet en Tomos i fuldt ornat.
Læg især mærke til styrtbøjlen og den ergonomisk perfekte kørestilling. Det er et finmekanisk højdepunkt i enhver mands liv, at svinge stængerne over sådan en.

I øvrigt er jeg også bevet opgraderet på navnesiden.
Det hænger sammen med, at jeg har nogle familiemedlemmer, som har intensiveret deres slægtsforskning på det seneste. Bl.a. har de afsløret, at jeg har nære forbidelser til familien Walker, der laver udstødningsanlæg til snart sagt ethvert køretøj på denne planet.
Det har animeret mig til, at synliggøre den rette samenhæng, ved at tage familens mellemnavn til mig. Så jeg måtte ned på navnekontoret og få sagerne bragt i orden.

Derfor er mit nye navn: Kurt von der Auspuff Kubik

Er det måske ikke sexet?

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 15 Marts 2004 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Hejsa Kurt igen

Jeg må indrømme at jeg skrev dette indlæg fordi jeg have lyttet nogle sjove ting ude rundt omkring og derfor undres man jo. At nogle tager det som lidt af en provokation fra min side så er det oki med den historie jeg har er på forummet. De højtaler som har diskanten i midten og enhedder på begge sider har for X-4 og dynaudios side haft et lidt "underligt" lydbillede i mine øre men hvad fanden jeg går jo ikke op i lydbilledet. derfor spurgte jeg i dette forum.

Det med arkustisk spredning har jeg nu lyttet 3 højtalere som gør det godt efter min mening det er Tannoy, linespeakeren Dali Megaline og Linn Akurate disse kan noget med spredning men om det er rigtigt det de gør ved jeg intet om. 

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Marts 2004 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Hejsa Kurt igen

Jeg må indrømme at jeg skrev dette indlæg fordi jeg have lyttet nogle sjove ting ude rundt omkring og derfor undres man jo. At nogle tager det som lidt af en provokation fra min side så er det oki med den historie jeg har er på forummet. De højtaler som har diskanten i midten og enhedder på begge sider har for X-4 og dynaudios side haft et lidt "underligt" lydbillede i mine øre men hvad fanden jeg går jo ikke op i lydbilledet. derfor spurgte jeg i dette forum. Man skal unægteligt meget langt væk fra X4 før de enheder kan integrere. Kommer man ikke det, så vil man undres over et lettere 2 delt lydbillede.

Det med arkustisk spredning har jeg nu lyttet 3 højtalere som gør det godt efter min mening det er Tannoy, linespeakeren Dali Megaline og Linn Akurate disse kan noget med spredning men om det er rigtigt det de gør ved jeg intet om. Alle disse HTér er bygget med særlig opmærksomhed på spredning. Der er unægtelig dog meget stor forskel på fremgangsmåden.
En line Source har helt klare fordele m.h.t. gulv/loft reflektioner. Den har også et meget mindre diskanttab som funktion af afstanden end punktkilder har.
Jeg kan ikke lige huske formlen, men det er bla. derfor at man bygger søjler af HTér til rockkoncerter, så kan man nemlig også få diskanten ned til de bagerste.

Tannoys dual concentric har absolut sine fordele og ulemper, én af ulemperne er , at bassen kommer til at virke som en moduleret hornladning. Akurate vil altid være belastet af et kompliceret delefilter og hertil er der alligevel ikke tale om en punktkilde, kun næsten.

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 Marts 2004 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Ærede von

Prof. dr. phis. Kurt von der Auspuff Kubik
Aut. Tomos Salg & Service. Og Puch

ham har jeg tryukket i hånden, undskyld jeg har vasket den siden...

har du - øh De - nej æh Deres VB - ikke set efterlysningen af hvordan berømtheder oplever hifi?

Iøvrigt bør man vel kunne undersøge perspektiver ved hjælp af luftgynger eller ophængning i elastikker. Olympisk diciplin på hifi iaden? Nå årets 1. dag hvor de kønne vikler sig ud af indviklingerne - får gamle mænd til at ramle ind i lygtepæle, og i det taget til at tænke på noget andet.

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Marts 2004 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

SES. skrev:

Ærede von

Prof. dr. phis. Kurt von der Auspuff Kubik
Aut. Tomos Salg & Service. Og Puch

ham har jeg tryukket i hånden, undskyld jeg har vasket den siden...
Jamen jamen!
Jeg har jo også trykket berømtheder i hånden, f.eks. dig og så lige min egen selvudnævnte højtidelige velbevårenhed .

von Auspuff - Synes du ikke det er nærmest mageløst smukt og har en nærmest perfekt klang, mærk hvor dejligt det ligger på tungen - ren chokolade fra Venezuela. Tænk på hvor stor en udfordring det er for enhver højttaler at gengive Sybilliancen "vvvvvvvon Auzzzzzzzzpuffffffff" .
Det trækker søm ud - ja det gør så.

har du - øh De - nej æh Deres VB - ikke set efterlysningen af hvordan berømtheder oplever hifi? Vi kan da forsøge os sammen - så er vi jo nærmest dobbelt så berømte .

Iøvrigt bør man vel kunne undersøge perspektiver ved hjælp af luftgynger eller ophængning i elastikker. Olympisk diciplin på hifi iaden? Nå årets 1. dag hvor de kønne vikler sig ud af indviklingerne - får gamle mænd til at ramle ind i lygtepæle, og i det taget til at tænke på noget andet. Idéen er slet ikke så dum, som den måske lyder her til en begyndelse.
Meget ofte er mikrofonerne faktisk ophængt 2,5 - 3 m over gulvet, for ikke at instrumenterne skal skygge akustisk for hinanden.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 15 Marts 2004 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=dytti]

Når Barclay James Harvest i en liveoptagelse fylder hele rummet med musik, er jeg i en evigt lyksalig coma, 

HALO!!!!    en person her med GOD!! musik smag!!...   nice!!!.....

Barclay James Harvest!!!!!

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 15 Marts 2004 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Kære Jonas!! flyt dine højtalere ud og op af "grotten" du bor i!! og giv dem 25 - 30 m2.. og du finder ud af hvad perspektiv er!!.. ( nye kabler vil nok også hjælpe lidt!! )

Dette selv om dine Espekker ikke just er perspektiv mestre!! langt fra!...   men mere plads vil vise dig en helt ny verden selv disse højtalere kan give..

Giv den 1 - 1,5 m til side vægene, 2 m mellem og mellem 2 & 2,5 m. ud til lytte position samt 1,5 - 2 m. bag højtalerne og her er noget VIGTIGT!!!  samme afstand bag lytte positionen som der er fra denne til højtalerne.. min 1,5m. hels 2 til 2,5 m. ( gerne meget mere!!) 

OG SÅ VIL DU OPLEVE HVAD PERSPEKTIV ER! OG HVAD DU GÅR GLIP AF!!

Her under disse forhold vil selv en 10000 kr. cd. afspiller udkonkurere din 150000 kr. cd.12.  når denne står hvor du bor nu!!

Du burde have gået en anden vej rundt! og købt en bolig for de 150000 kr. hvor dit anlæg og især højtalere fik optimale forhold!.. så havde du haft mere glæde og udbytte af det udstyr du har!.. 

Og så havde du ikke stillet så dumme spørgsmål her!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Og får du en mere optimal konstrureret højtaler end Espekkerne! ( hvad du her skal have gider jeg ikke at blande mig i!! men ALT! andet er næsten bedre!!) så vil du blive endnu mere OPLYST!! og først da! vil et 150000 kr cd. køb bare nogenlunde kunne justificeres! og ikke betegnes som IDIOTI!!!

Hvis du stadig ikke ved hvad perspektiv er efter at have prøvet selv de begrensede højtalere du nu har under beskrevende forhold! så glem det og køb en clokradio Jonas!!..

Jonas skriver : Hejsa

Nu går jeg ikke så meget op i perspektiv så jeg spørger derfor HIFI espert Perspektiv folket.

"Perspektiv folket" ?????  jeg har aldrig hørt noget så dumt!!  jeg eller andre går sgu ikke mere op i persoektiv end eks. dynamik, klangbalance, homogenitet eller opløsning!!   perspektivet skal gengives overbevisende og realistisk!!  og hvornår dette opnås er en smule subjektivt!!  som jeg siger DU VED DET NÅR DU HØRE DET!! hvis du har bare den mindste indblik og erfaring med musik og akustik!!...  

Perspektivet er blot en del af en helhed der skal summere rigtigt!! hvis total oplevelsen skal være troværdig!...  den er ikke vigtigst men ej uden betydning!! den er endda meget vigtig!...

Men det undre mig ikke at du ved så lidt om det og går så lidt op i det! da du ikke har noget af det hvor du bor og med det udstyr ( højtalere og kabler ) du har!! så hvordan skulle du også vide noget om det!! når du heller ikke har nok viden, erfaring eller indblik i musik og akustik til at vide hvordan noget lyder IRL... eller nogenlunde skal lyde og her igennem kan danne dig et billede af det!...

Jeg høre tit at det er vigtigt at man kan høre hvor musikeren står, men hvordan står han ? og hvordan bedstmmes det ?

Du ved det når du høre det!! (og gør du ikke det! har du valgt en forkert hobby!!)  eller også siger det bare alt om hvor meget du ved om musik, akustik!!

På min højtaler sidder diskanten under mellemtonen som på nogle andre typer af højtalere, betyder det så at musikeren står på hovedet ? for mange andre anlæg har jo diskante øverst ?

Hvad med en højtaler som Eben X-4 den er symetrisk omkring diskanten, betyder det så at der er perspektiv af 2 samme musikere en der står almindeligt og en der står på hovdet lige oven i den anden ?

Hvad med Tannoy fuldtone enhedder hvor diskanten sidder inde i bassen ligger musikerne ned her ?

Dette du her spørger om og siger bevidner himmelråbende uvidenhed og eller dumhed!! enten spiller du dum! eller også provokere du bevist!!   eller også viser du atter din totale mangel på basal viden om teknikken bag vores hobby hifi!.. 

Du aner bare INTET! om højtalere, og teknikken bag dem! hvordan kan du egentlig udtale dog om DIY. som du har før gjort!! du mangler jo total indsigt i ALT!!..

Jeg vil gerne have nogle forklariner hvis de kloge herre kan belyde mit besulede Linn sind ?

Jeg tror at alt håb er ude! du er hinsides pedagogisk rekkevide! og sund fornuft!!..

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Marts 2004 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Jonas bojer skrev:

Jo det har så!
Men mest i forbindelse med afstanden imellem dem.
På normal lytteafstand, skulle de helst akustisk falde sammen til én enhed.
Valget af delefrekvens i kombination med afstanden imellem enhederne afgør hvorvidt det kan lykkes.
Hvis man vælger at montere diskanten øverst, skal man regne med, at lyden fra den vil ramme loftet først og gulvet sidst. Omvendt hvis de bytter plads.
eflektionerne ffra gulv og loft er særdeles ondsindede, eftersom enhederne typisk sidder i forskelig højde. Det gør at den lyd der reflekteres derfra ikke er i samme fase om den kommer fra den ene eller den anden enhed.
Hvis enhederne alene behandlede hvert sit frekvensområde, så var det måske endda til at leve med, men sådan er det jo ikke. Enhederne har overlap, som gør det til en rodet affære.

I gamle dage lavede havde Dynaudio deres HTér med diskanten nederst og tilmed meget tæt på gulvet. Det gav en udpræget ståen på hovedet fornemmelse. I deres nuværende topmodel, har de spejlet højttaleren om midten. Der er altså 2 ens højttalere, den ene står på hovedet ovenpå den anden. Jeg har kun hørt disse HTér i ét eneste rum, som var rimeligt dæmpet for reflektioner, her lød det grangiveligt som 2 højttalere oven på hinanden, hvor den ene vendte på hovedet. Underlig fornemmelse, 2 perspektiver, det ene modsat det andet.

Der er betsemt også andre, der benytter den slags metoder, man skal såmænd blot være opmærksom på, om man kan få den nødvendige afstand til dem.

Dáppolito konfigurationen (bas/mellem nederst, diskant i midten, bas/mellem øverst), som også nævnes, har en helt klar fordel, reflekteret lyd oppe fra og nedefra er ens. De kræver dog, at man kommer langt nok væk fra dem, således at lyden fra den øverste mellemtone, kan integrere med lyden fra den nederste.

Årsagen til den plagsomme perspektivering  er i al sin enkelhed manglende forståelse af og viden om passive filter til højttalerbrug.

Forestil dig en din elskede Thooomos karbureret og tændingsjusteret efter samme retningslinier som den nys overståede udtillings fremviste lyddåser !  Yrk

Waal

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Marts 2004 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Tak til Monseigneur Kubique for meget uddybende svar om den tekniske side af sagen.

En lille tilføjelse kunne måske være, at placeringen af diskanten over eller under bassen også kan være forårsaget af ønsket om at få vinklen på højttalerens lyttevindue rettet imod lytterens (forventede) ørehøjde.

Det plan hvor enhederne summerer mest korrekt er jo afhængig af de filtrerede enheders fase- og frekvensforløb, og med diskanten placeret øverst vil man typisk have lidt større afstand fra øret til bassens akustiske centrum end til diskantens. Så hvorvidt en konstruktør vælger den ene eller anden konfiguration vil typisk være baseret på ønsket om at få enhederne monteret i en plan, lodret baffel. Delefrekvens og filter-egenskaber vil da være afgørende for om bassen  eller diskanten skal være øverst.

Boye

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Marts 2004 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Tak til Monseigneur Kubique for meget uddybende svar om den tekniske side af sagen.

En lille tilføjelse kunne måske være, at placeringen af diskanten over eller under bassen også kan være forårsaget af ønsket om at få vinklen på højttalerens lyttevindue rettet imod lytterens (forventede) ørehøjde.

Det plan hvor enhederne summerer mest korrekt er jo afhængig af de filtrerede enheders fase- og frekvensforløb, og med diskanten placeret øverst vil man typisk have lidt større afstand fra øret til bassens akustiske centrum end til diskantens. Så hvorvidt en konstruktør vælger den ene eller anden konfiguration vil typisk være baseret på ønsket om at få enhederne monteret i en plan, lodret baffel. Delefrekvens og filter-egenskaber vil da være afgørende for om bassen  eller diskanten skal være øverst.

Boye

Hejsa Boye!
Selvfølgelig har placeringen af enhederne  en del at gøre med, at deres akustiske centrum skal være i ens afstande fra øret.
Det faktum at ørerne sidder på hver sin side af hovedet og at hovedet normalt bæres øverst på en menneskekrop, har naturligvis ogsåindflydelse på placeringen af enhederne.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Marts 2004 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

waal skrev:
Årsagen til den plagsomme perspektivering  er i al sin enkelhed manglende forståelse af og viden om passive filter til højttalerbrug.

Øhhh det kræver måske en nærmere forklaring, vi er ikke helt så hurtige herovre på fastlandet?? Måske på jysk .

Forestil dig en din elskede Thooomos karbureret og tændingsjusteret efter samme retningslinier som den nys overståede udtillings fremviste lyddåser !  Yrk
Kære Waal!
Meget kan jeg forestille mig, f.eks. at servere puddelhunde ragout og friskpresset hankatte juice for min svigermor og at spille hamsterstangtennis med ungerne på vejen. Men at maltraktere finmekanikken i en Tomos ud i så perverterede højder overstiger helt og holdent min gamle jyske forestillingsevne - beklager .
Du må skrive noget andet, hvis jeg skal forstå hvad du mener .

Waal

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 16 Marts 2004 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Dette du her spørger om og siger bevidner himmelråbende uvidenhed og eller dumhed!!

Tjaa heldigvis er dette et forum hvor ham har lov at spørge  

Angående mit rum så er jeg ikke flyttet fordi jeg er MEGET tilfreds med rummet. Den dag jeg finder en bolig med bedre lytterum så flytter jeg, ALT for lyden.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Marts 2004 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Dette du her spørger om og siger bevidner himmelråbende uvidenhed og eller dumhed!! enten spiller du dum! eller også provokere du bevist!!   eller også viser du atter din totale mangel på basal viden om teknikken bag vores hobby hifi!.. 

Du aner bare INTET! om højtalere, og teknikken bag dem! hvordan kan du egentlig udtale dog om DIY. som du har før gjort!! du mangler jo total indsigt i ALT!!..

Jeg vil gerne have nogle forklariner hvis de kloge herre kan belyde mit besulede Linn sind ?

Jeg tror at alt håb er ude! du er hinsides pedagogisk rekkevide! og sund fornuft!!.. 

mvh.

Hej Miju!
Jeg ved udmærket, at det er hårdere ment end det er sagt .
Bortset fra det, synes jeg man kan spørge om alt muligt - ind imellem er der nogen der kan svare. Og det er jo "båre dæjle"
Så hvis vi nu allesammen anstrenger os, så kan det måske lade sig gøre at få tonen op på niveau med en veltrimmet Tomos, der står 100% perfekt i dysen på en ganske let fugtig sommeraften med skattepigen på bagsmækken - sweet music  selvom det ikke er HIFI.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Marts 2004 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

I øvrigt en lille sjov ting om perspektiv.

Prøv at stoppe en finger i det ene øre og check virkningen.

Prøv at holde en hånd foran det ene øje og se hvad de sker.

Faktsik er der en god grund til at vi er udstyret med 2 af det meste.
(banditter og numsehuller er dog i mono).

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 16 Marts 2004 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Hvad med Fokus ?

Jeg har en kammart der går meget op i kamara og foto. Men kan man i HIFI som med billeder stille fokus på forskellige ting i Perspektivet ? som ved et billede hvor fokus kan være på noget tæt på eller langt væk ?

Eller er HIFI stedet hvor man kan få fokus på det hele på en gang ?

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes