Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 07:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Spørgsmål til perspektivfolket (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 16 Marts 2004 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Se det er et kanon godt spørsmål du stiller.
Et kamera fokuserer dybt eller flat, alt efter indstilling af blendeåbningen.
Jo større åbning, jo fladere bliver fokus.Til sidst kan det være således at en persons næse er i fokus, men øjnene ikke.

Der sker sjovt nok i lagt mindre grad på et stereo kamera.
Her får du en ganske utrolig 3 dimensionalitet i billedet.

Lyd kan der også fokuseres på, men ikke på samme måde i dybden.
Man kalder det karakteristik. Kugle, nyre og 8 tal. Nyren kan gøres ekstrem, så du piller én person ud af en hel flok på 10 m. afstand og du hører næsten ikke alle de andre. Men det anvendes ikke til musik, kun tale.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Marts 2004 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
waal skrev:
Årsagen til den plagsomme perspektivering  er i al sin enkelhed manglende forståelse af og viden om passive filter til højttalerbrug.

Øhhh det kræver måske en nærmere forklaring, vi er ikke helt så hurtige herovre på fastlandet?? Måske på jysk .

Forestil dig en din elskede Thooomos karbureret og tændingsjusteret efter samme retningslinier som den nys overståede udtillings fremviste lyddåser !  Yrk
Kære Waal!
Meget kan jeg forestille mig, f.eks. at servere puddelhunde ragout og friskpresset hankatte juice for min svigermor og at spille hamsterstangtennis med ungerne på vejen. Men at maltraktere finmekanikken i en Tomos ud i så perverterede højder overstiger helt og holdent min gamle jyske forestillingsevne - beklager .
Du må skrive noget andet, hvis jeg skal forstå hvad du mener .

Waal

Et hovedstadeligt forsøg på at beskrive det stade højttalerafviklingen pt. befinder sig på (minus S.D.)

De filtrerede enheder i et flervejssystem skal have identisk faseforløb for at kunne gengive hvad der er optaget (kan kun opnås med S.D.'s synkronfilter) samt det såkaldte L/R 2 vejs 2.orden hvis udført korrekt (som i køkkenhøjttaleren) Sidstnævnte kan iøvrigt også udledes af S.D.'s formelsæt

Jeg gårud fra at du tidligere har været inde på Torben's HiFi side for at studere den udførlige beskrivelse.

Det er ej sværere at frembringe en god højttaler end at få en to-takter til at gå rent, hemmeligheden er at vide hvordan

Waal

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Marts 2004 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

waal skrev:

Et hovedstadeligt forsøg på at beskrive det stade højttalerafviklingen pt. befinder sig på (minus S.D.)

De filtrerede enheder i et flervejssystem skal have identisk faseforløb for at kunne gengive hvad der er optaget (kan kun opnås med S.D.'s synkronfilter) samt det såkaldte L/R 2 vejs 2.orden hvis udført korrekt (som i køkkenhøjttaleren) Sidstnævnte kan iøvrigt også udledes af S.D.'s formelsæt
Det skal nok passe!

Jeg gårud fra at du tidligere har været inde på Torben's HiFi side for at studere den udførlige beskrivelse. Not yet

Det er ej sværere at frembringe en god højttaler end at få en to-takter til at gå rent, hemmeligheden er at vide hvordan
Lige for at få det på det rene:
En Tomos er ikke BARE en totakter, det er en Tomos, som er Slovensk finmekanik når det er bedst.
At få sådan én op at ringe er skam betydeligt mere krævende end at lave hjemmegjorte lydpotter.

Waal

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

brorlille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Marts 2004 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

hej allesammen

tomos er som kurt si'r slovensk og ikke tjekkisk, som mange fejlagtigt går og tror

mvh krydsmads

Til top Vis brorlille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brorlille

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Marts 2004 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

brorlille skrev:

hej kurt

jeg er selv en gl. knallert og mener at vide, at tomos er fra det tidligere jugoland nærmere bestemt slovenien.

det er vel ikke uden for tråden, vel?

mvh krydsmads

Har jeg sagt noget andet?

brorlille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Marts 2004 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

hej kurt

aner ikke hvad du snakker om

mvh krydsmads

Til top Vis brorlille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brorlille

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 16 Marts 2004 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Hejsa!

I øvrigt en lille sjov ting om perspektiv.

Prøv at stoppe en finger i det ene øre og check virkningen.

Prøv at holde en hånd foran det ene øje og se hvad de sker.

Faktsik er der en god grund til at vi er udstyret med 2 af det meste.
(banditter og numsehuller er dog i mono).

Prøv at lav "kæmpeører" ved at holde hænderne bagved, som en slags tragt

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Marts 2004 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Hvis Tomossen udsender mislyde, så kan man tage et rør fra en køkkenrulle, af med papiret og i skralderen med det på nær et enekelt stykke. Det stopper man i det ene øre.
Røret sætter man så for det andet øre og retter det mod det sted, hvor man har mistanke om at missen sidder fast.

Så er det meget nemmere at retningsbestemme lyden.

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 16 Marts 2004 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Hihi det med øret er meget sjovt.

Jeg prøvede øre testen hjemme og nede i Per Skånings lytte rum hvor jeg have den store ære at blive inveteret ned.

det der sker når man holder sig for det ene øre med perspektivet er INTET ?? sangeren står stadig i midten og alle tingene err stadig på sine plaser dog med en lidt mindre niveau fornemmelse og klarhed nok fordi man holder sig for det ene øre.

Er jeg bestået eller dumpet KURT ?

PS det med at holde sig for øjene det fattede jeg ikke en brik af det var det sku ingen forskel og jeg er sikker på jeg så skør ud da jeg holdte mig for venstre øre og højre øje

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Marts 2004 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
waal skrev:

Det skal nok passe!

Jeg gårud fra at du tidligere har været inde på Torben's HiFi side for at studere den udførlige beskrivelse. Not yet

En Tomos er ikke BARE en totakter, det er en Tomos, som er Slovensk finmekanik når det er bedst.
At få sådan én op at ringe er skam betydeligt mere krævende end at lave hjemmegjorte lydpotter.

Waal

Jeg erindrer fra min skoletid en person kørende (sådan da) på en Puch-kopi (dengang en normal Puch var med 2 gear og pedaler)

Jeg må give dig ret, den kom aldrig op at ringe (kopien altså) Jeg er ikke engang sikker på han opnåede at få en tur i byretten (p.g.a. Tomos'en)

Til gengæld kender jeg en der har en Tomos trædecykel, men den virker nærmest ringe ! 

Waal

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Marts 2004 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Jeg prøvede øre testen hjemme og nede i Per Skånings lytte rum hvor jeg have den store ære at blive inveteret ned.

det der sker når man holder sig for det ene øre med perspektivet er INTET ?? sangeren står stadig i midten og alle tingene err stadig på sine plaser dog med en lidt mindre niveau fornemmelse og klarhed nok fordi man holder sig for det ene øre. Den del af eksperimentet ser ud til at være lykkedes. Tillykke med det.

PS det med at holde sig for øjene det fattede jeg ikke en brik af det var det sku ingen forskel og jeg er sikker på jeg så skør ud da jeg holdte mig for venstre øre og højre øje
Aha!
Dvs. du stod med en finger i højre øre og en hånd foran venstre øje.
Det lyder som der skal lidt kalibrering til, det er ikke så svært, du skal bare have én til at hjælpe dig. Det forklarer i øvrigt en hel del.
Sådan gør du:
Først så skal du stoppe fingeren i højre øre og samtidig holde dig for venstre øje i 3 skunder, derefter skifter du til finger i venstre øre og hånd foran højre øje.
Det skal du gøre 8 gange a´3 sekunder.
Samtidig skal du løfte det venstre ben, når du har hjort det, så gentager du hele seancen med højre ben - nemt nok ikke?
Din assistent skal du så bede om at stoppe en højre hånds pegefinger 9 cm op i numsen på dig, mens han stopper venstre hånds pegefinger 9 cm op i nummeren på sig selv. Her skal i stå i 4 timer for at få overført data.
Når det er gjort, så tester du om der ikke er kommet mere entydige resultater af den test du begyndte med.
Hvis der ikke er sket større forandringer, så kan det være, at du skal gentage kalibreringen, evt. kombineret med at du holder vejret i ca. 3 timer.
Det sidste har altid løst alle problemerne.

God fornøjelse!

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Marts 2004 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

waal skrev:
Kurt von Kubik skrev:
waal skrev:

Det skal nok passe!

Waal

Jeg erindrer fra min skoletid en person kørende (sådan da) på en Puch-kopi (dengang en normal Puch var med 2 gear og pedaler)

Jeg må give dig ret, den kom aldrig op at ringe (kopien altså) Jeg er ikke engang sikker på han opnåede at få en tur i byretten (p.g.a. Tomos'en) Nothing beats the real stuff!

Til gengæld kender jeg en der har en Tomos trædecykel, men den virker nærmest ringe ! Det er vist fordi de bruger hle ekspertisen og kalorierne på de teknisk avancerede snurrebasser.

Waal

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 16 Marts 2004 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Jonas bojer skrev:

det der sker når man holder sig for det ene øre med perspektivet er INTET ?? sangeren står stadig i midten og alle tingene err stadig på sine plaser dog med en lidt mindre niveau fornemmelse og klarhed nok fordi man holder sig for det ene øre. Den del af eksperimentet ser ud til at være lykkedes. Tillykke med det.

Aha!
Dvs. du stod med en finger i højre øre og en hånd foran venstre øje.
Det lyder som der skal lidt kalibrering til, det er ikke så svært, du skal bare have én til at hjælpe dig. Det forklarer i øvrigt en hel del.
Sådan gør du:
Først så skal du stoppe fingeren i højre øre og samtidig holde dig for venstre øje i 3 skunder, derefter skifter du til finger i venstre øre og hånd foran højre øje.
Det skal du gøre 8 gange a´3 sekunder.
Samtidig skal du løfte det venstre ben, når du har hjort det, så gentager du hele seancen med højre ben - nemt nok ikke?
Din assistent skal du så bede om at stoppe en højre hånds pegefinger 9 cm op i numsen på dig, mens han stopper venstre hånds pegefinger 9 cm op i nummeren på sig selv. Her skal i stå i 4 timer for at få overført data.
Når det er gjort, så tester du om der ikke er kommet mere entydige resultater af den test du begyndte med.
Hvis der ikke er sket større forandringer, så kan det være, at du skal gentage kalibreringen, evt. kombineret med at du holder vejret i ca. 3 timer.
Det sidste har altid løst alle problemerne.

God fornøjelse!

Hmm undre mig over hvordan jeg skal kunne få en 8 cm lang pegefinger 9cm op i monohullet ? tja min kærste har små hænder

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes