malkris skrev:
Jeg har mine højttalere hængende forholdsvist højt på væggen. Næsten som man har det på mange cafeer. Det kan jeg godt
lide. Du skal jo bare stille/hænge dem i forhold til hvordan du bedst kan li det. Der er svært at sige at noget er objektivt
bedre end andet. Gør det der fungerer for dig.
Elektronisk delefilter kort. Ideen er at man flytter delefiltret fra at sidde mellem forstærker og højttalerenhed til at sidde
mellem for og effektforstærker. Det giver en masse fordele, men betyder også at du skal bruge en effektforstærker pr.
højttalerenhed. Det er ikke umiddelbart så lige til med Focus 140, fordi den kun har et sæt terminaler bagpå. For dig ville det
kræve at du satte et ekstra sæt terminaler bag på (hvor skulle de sidde), købte en ekstra effektforstærker, SAXO filter (der
passer til netop den højttaler) og gik ind i højttaleren og pillede delefilteret fra.
Lidt overkill efter min mening, men hvis du gør det må du love mig at invitere på kaffe. Jeg har flere gange haft hede
drømme om en aktiv Focus 140.
God fornøjelse med projektet eller bare med Focus 140. Det er den lækreste højttaler jeg har ejet
Kristian |
|
|
Kristian: Tak for info. Det du der beskriver giver meget fint mening, men jeg kan dog ikke helt få det til at passe med hvad Densen Audio skriver
på deres hjemmeside:
"SAXO
At very little extra cost the SAXO takes the air-guitar factor to an even higher level. Your Hi-Fi system will never have sounded as transparent,
detailed, focused, open and alive as it will with the SAXO crossover.
The SAXO electronic crossover bypasses the crossover in your loudspeakers to dramati- cally enhance the sound quality of your Hi-Fi system. The
use of electronic crossover is an almost untapped resource which now is easily accessible with SAXO.
The SAXO crossover is mounted inside the power-amplifiers, so it is not visible from the outside. Furthermore you do not have to add more
boxes, power supplies or cables when you expand your system with an electronic crossover.
All Densens power-amps are prepared for the SAXO (with the exception of the old DM-30). The SAXO is custom-made and hand-assembled to
precisely fit your loudspeaker. There are no limitations to what loudspeakers can be used with the SAXO other than that they have to be passive.
If you later decide to upgrade your loudspeakers to another model or brand your SAXO crossover will not be obsolete. The SAXO crossover you
have bought can be upgraded to fit a new type of loudspeaker.
As the SAXO crossovers are custom-made by Densen to your speakers, Densen reserves the right to refuse to make a filter if it should prove
impossible. This might, for example, be the case if the speaker in question is not available for accurate measurement in Denmark."