Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 21:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Størrelse = gørelse? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 09 April 2010 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
jazzman skrev:
floe skrev:
Det ændrer stadig ikke ved at de CV'er har brug for en masse strøm. Nok er de effektive på papiret, men de tigger altså om en
ordentlig effektblok.

Er de ikke effektive i virkeligheden, eller hvad mener du?

Der er en grund til at SET folket vælger horn til deres 0.5W rørforstærkere. Men når det så er en almindelig, men
højeffektiv basreflekshøjttaler, skal der pludselig en kæmpe forstærker til. Hvor får I det fra?

Der er forskel på niveau og kontrol. Kom nu ikke og sig at en fin lille rørslæde på 10 Watt kan drive et sæt XLS-215 med sønderrivende makrodynamik.

Ammestuehistorier bliver ikke mere sande af at blive gentaget.

Jo, det er jo det jeg siger - afhængigt selvfølgelig af, hvor mange dB du ønsker! Hvis du vil have 120dB, er det da rigtigt at surroundforstærkeren kommer til kort. Men hvem ved sine fulde fem vil det?

Jeg har hørt det her anlæg: http://www.troelsgravesen.dk/AudioMirror.htm hvor de to 20W monorørblokke trækker i alt 4 10" http://www.troelsgravesen.dk/JA8008_DTQWT.htm og det har du ikke.

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 09 April 2010 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

floe skrev:
jazzman skrev:
floe skrev:
Det ændrer stadig ikke ved at de CV'er har brug for en masse strøm. Nok er de effektive på papiret, men de tigger altså om en
ordentlig effektblok.

Er de ikke effektive i virkeligheden, eller hvad mener du?

Der er en grund til at SET folket vælger horn til deres 0.5W rørforstærkere. Men når det så er en almindelig, men
højeffektiv basreflekshøjttaler, skal der pludselig en kæmpe forstærker til. Hvor får I det fra?

Der er forskel på niveau og kontrol. Kom nu ikke og sig at en fin lille rørslæde på 10 Watt kan drive et sæt XLS-215 med sønderrivende makrodynamik.

Ammestuehistorier bliver ikke mere sande af at blive gentaget.

Jo, det er jo det jeg siger - afhængigt selvfølgelig af, hvor mange dB du ønsker! Hvis du vil have 120dB, er det da rigtigt at surroundforstærkeren kommer til kort. Men hvem ved sine fulde fem vil det?

Jeg har hørt det her anlæg: http://www.troelsgravesen.dk/AudioMirror.htm hvor de to 20W monorørblokke trækker i alt 4 10" http://www.troelsgravesen.dk/JA8008_DTQWT.htm og det har du ikke.

Jeg har til gengæld hørt det her anlæg, og det her, og det har du ikke. Hvad er din pointe?

At man udelukkende kigger på databladet for sin højttaler når man vælger forstærker hertil effektmæssigt matchet? Du mener at det er irrelevant hvor strømstærk forstærkeren er? Hvordan den håndterer kraftige dynamiske udladninger, etc.?

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

Bonus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2010
Lokalitet: Fyn Nord
Sendt: 09 April 2010 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Jeg vil som uvidende amatør kunne svare på jeres spørgsmål om et stykke tid når de 2 ankommer!

Floe: Jeg tror ikke jazzmanden mener det er irrelevant, da der i sagens natur jo nok er en nedre grænse, hvor min sony ligger på den gode side af denne grænse, og derfor er "god nok" til mit formål, vel at mærke
Til top Vis Bonus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonus

JAV.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 09 April 2010 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

jazzman -> Ja, det er teori, men ligesom i mange andre grene går teori og praksis ikke hånd i hånd. Der er flere faktorer der spiller ind, såsom at forstærkere opfører sig forskelligt alt efter hvordan de bliver belastet, siden watt ikke har den samme power ved de forskellige forstærkere osv. Derfor kan man ikke drage de konklusioner.

Til top Vis JAV.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JAV.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 09 April 2010 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

JAV. skrev:

jazzman -> Ja, det er teori, men ligesom i mange andre grene går teori og praksis ikke hånd i hånd. Der er
flere faktorer der spiller ind, såsom at forstærkere opfører sig forskelligt alt efter hvordan de bliver
belastet, siden watt ikke har den samme power ved de forskellige forstærkere osv. Derfor kan man ikke drage de konklusioner.

Teori er ikke noget der måske passer. En watt er en watt - men som jeg også selv nævnte, kan man komme ud
for, at visse - men langt fra alle - højttalere med drilske fasevinkler kræver en specielt strømstærk forstærker.
Men at ophøje den usikkerhed til et generelt princip om at man ikke kan forudsige noget som helst er at smide barnet ud med badevandet.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 09 April 2010 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
jazzman skrev:
Jeg har hørt det her anlæg:
http://www.troelsgravesen.dk/AudioMirror.htm hvor de to 20W monorørblokke
trækker i alt 4 10" http://www.troelsgravesen.dk/JA8008_DTQWT.htm og det har
du ikke.

Jeg har til gengæld hørt
det her anlæg, og
det her, og det har du ikke. Hvad er din pointe?

At man udelukkende kigger på databladet for sin højttaler når man vælger forstærker hertil
effektmæssigt matchet?
Du mener at det er irrelevant hvor strømstærk forstærkeren er? Hvordan den håndterer kraftige dynamiske udladninger, etc.?

Min pointe er at jeg har hørt et anlæg med masser af membranareal, drevet af to små rørslæder. Og tilmed ejet
af en af Danmarks mest kompetente højttalerkonstruktører. Tænk at han kan finde på det - han har tydeligvis ikke læst nok her på forum
Hvor relevant det er med om forstærkeren er strømstærk kan du læse i mit ovenstående svar. Det betyder noget - en gang imellem.
Og det vidunderlige er at man kan måle sig til om det betyder noget.

Selv ville jeg da altid vælge en strømstærk forstærker. Så er man jo garderet. Og fabrikantens egne datablade
med højttaleres følsomhed betragter jeg højst som vejledende. Stereophile og High Fidelity´s følsomhedsmålinger tror jeg på.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 11 April 2010 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Bonus skrev:
Jeg vil som uvidende amatør kunne svare på jeres spørgsmål om et stykke tid når de 2 ankommer!Floe: Jeg tror ikke jazzmanden
mener det er irrelevant, da der i sagens natur jo nok er en nedre grænse, hvor min sony ligger på den gode side af denne grænse, og derfor er
"god nok" til mit formål, vel at mærke

Husk og skriv hvordan det gik

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 11 April 2010 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

JAV. skrev:

jazzman -> Ja, det er teori, men ligesom i mange andre grene går teori og praksis ikke hånd i hånd. Der er flere faktorer der spiller ind, såsom at forstærkere opfører sig forskelligt alt efter hvordan de bliver belastet, siden watt ikke har den samme power ved de forskellige forstærkere osv. Derfor kan man ikke drage de konklusioner.

Jeg vil nu give jazzman ret. Jeg køre selv med et rimeligt membranareal og til min side systemer kommer jeg til tider op på 2W i peak!!! Det forholder sig lidt anderledes til sub'en. Der må jeg nok tilstå de behøver 10 - 15 gange mere effekt (altså en 25W i peak).

membranareal betyder rigtig meget for din forstærker og naturligvis ogaå dit rum (resonanser etc..).

Såå, jeg vil også tro din Sony kan "holde masken" et langt stykke hen af vejen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes