Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 18:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Gulv vs stander-højttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 11 April 2010 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Den Blå Fisk skrev:

Jeg mener, man skal være meget forsigtig med at anbefale folk, at de "bare" kan supplere med en subwoofer, hvis de vil have mere bas.

Man kan "bare" supplere med en ORDENTLIG subwoofer...

Det komiske er at nogle af de subwoofere jeg har hørt fungere bedst til musik, er fra M&K, som jo ellers betragtes som værende designet til film... Det er bare et bevis på at der dybest set ikke er forskel på hvad højttalerne skal gøre til film og til musik, men nogle fejl er nemmere at leve med i film-sammenhæng end til musik, og omvendt.

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 April 2010 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Den Blå Fisk skrev:

Jeg mener, man skal være meget forsigtig med at anbefale folk, at de "bare" kan supplere med en subwoofer, hvis de vil have mere bas.

Man kan "bare" supplere med en ORDENTLIG subwoofer...

Det komiske er at nogle af de subwoofere jeg har hørt fungere bedst til musik, er fra M&K, som jo ellers betragtes som værende designet til film... Det er bare et bevis på at der dybest set ikke er forskel på hvad højttalerne skal gøre til film og til musik, men nogle fejl er nemmere at leve med i film-sammenhæng end til musik, og omvendt.

Ja, men en ORDENTLIG subwoofer koster mindst lige så meget som forskellen på stander- og gulvhøjttalere, så det er mindre risikabelt at ofre pengene på større højttalere hvor producenten - forhåbentlig - har integreret bassen i lydbilledet.

Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Marts 2007
Lokalitet: København
Sendt: 11 April 2010 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Som jeg tidligere var inde på, er det min erfaring, at det er vanskeligt at få en subwoofer til at fungere ved forskellige
lydniveauer. Og det er dræbende for musikoplevelsen, hvis man konstant skal hen og justere på sub'en.

Men hvis jeg kort skal resumere fordele og ulemper ved henholdsvis stander- og gulvhøjttalere, må det være sådan:

Standerhøjttalere:
+ lydmæssig finesse
+ Sammenhængende og perspektivrig lyd
+ potentielt mere 'kone-venlige'
+ bedre styr på bassen
+ mindre kritisk med forstærker
- Mindre bas
- mindre lydtryk

Gulvhøjttalere:
+ mere bas
+ højere lydtryk
+ overflødiggør subwoofer
- potentielt mindre sammenhængende lydbillede
- vanskeligere at placere optimalt

Er i enige?

Og jeg er glad for, at der er kommet mange gode interessante input, så diskussionen faktisk er ved at blive ganske
interessant, ikke sandt, Otto?

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 April 2010 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Nej hov! Måske har jeg simplificeret tingene lidt rigeligt.

En gulvhøjttaler overflødiggør ikke nødvendigvis en subwoofer. Det er et spørgsmål om smag og behag. De fleste gulvhøjttalere kan jo heller ikke gå lige så langt ned som subwoofere af en nogenlunde størrelse og kvalitet kan.

Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004
Sendt: 11 April 2010 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

dreamz skrev:
Som jeg tidligere var inde på, er det min erfaring, at det er vanskeligt at få en subwoofer til at fungere ved forskellige
lydniveauer. Og det er dræbende for musikoplevelsen, hvis man konstant skal hen og justere på sub'en.

Men hvis jeg kort skal resumere fordele og ulemper ved henholdsvis stander- og gulvhøjttalere, må det være sådan:

Standerhøjttalere:
+ lydmæssig finesse
+ bedre styr på bassen
- Mindre bas
- mindre lydtryk

Gulvhøjttalere:
+ mere bas
+ højere lydtryk

Er i enige?

Og jeg er glad for, at der er kommet mange gode interessante input, så diskussionen faktisk er ved at blive ganske

Næsten enig, på standerhøjtalerne, kan man godt sige at man i et lille rum har oplevelsen af mere bas, i og med at det ikke mudrer... Samtidig er en standerhøjtaler en langt hårdere belastning for forstærkeren, så den må du også lige ændre Ellers er jeg nogenlunde enig..

dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 April 2010 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Rune|WildChild skrev:

Næsten enig, på standerhøjtalerne, kan man godt sige at man i et lille rum har <span style="font-style:
italic;">oplevelsen</span> af mere bas, i og med at det ikke mudrer... Samtidig er en standerhøjtaler en langt hårdere
belastning for forstærkeren, så den må du også lige ændre Ellers er jeg nogenlunde enig..

Ja, Dynaudio er traditionelt seje at have med at gøre, så du har nok ret i, at man ikke bare kan konkludere, at standere-
højttalere er nemmere at drive. Men jeg skrev det fordi - som det også ganske rigtigt blev skrevet - at det kræver en stærk
forstærker at holde styr på en 10/12 tommer bas.

Men da du valgte dine Dynaudio Focus 140, overvejede du så et sæt 220, som jo på en måde er en forvokset 140 med en
ekstra basenhed?

Og måske var det måske en ide, at lave det forsøg, Otto foreslog med en 140 og en 220, hvor man med et elektronisk
delefilter - eller hvad ved jeg - cutter alt under 80 Hz fra?

Qass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2008
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 April 2010 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Af lidt tilfældige grunde har jeg standerhøjtalere Gamut L3, som er sat sammen med en SUB fra B&W. Det lyder efter min mening ret godt - men det lykkes først rigtigt efter købet af Lyngdorf's DBA-1 - således at jeg via den kan skære frekvensen hvor jeg vil samt styre bassen med rumkorrektionen.

Efter mange test skærer jeg nu ved 50Hz - der hvor L3'ernes frekvenskurve begynder at dykke.

Men indrømmet jeg vil gerne have lidt mere lydtryk - så selv om lyden er forrygende så vil jeg søge gulvhøjtalere næste gang.

Til top Vis Qass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Qass

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 April 2010 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har lyttet på en gulvhøjtaler hvor man delte ved 50 hz. Dette gjorde at lydbilledet blev strammet mere op, hvilket gav et ganske godt resultat. Men det hjalp altså ikke på mellemtonen og diskanten. De kunne stadig ikke få instrumenter til at "hænge" længere i luften. Jeg har ikke den store tekniske viden, men min teori er at jo større højtaler, jo mere skal der i delfilteret. Hvilket dræber noget af den "ægtehed" der er fra instrumenter.

Så er vi henne ved hvordan man konstruerer delefilter, hvilket jeg intet aner om. Men jo mere simpel (færre komponenter)jo bedre?

Jeg var til Gemme Audio's arangement i Varde. Den mindste højtaler havde ingen delfilter, og diskanten var integreret med den lille basenhed. Utrolig dynamik og realisme på klanginstrumenter. Bedre end de 2 større modeller, men så manglede det store åbne lydbillede med større opløsning, netop grundet den lille basenhed. Men der manglede ikke bas, der var nærmere lidt mere end på de 2 større modeller. Til gengæld var den ikke så kontrolleret.

Der er altid et kompromis efter min mening, så det er bare et spørgsmål om at finde den højtaler der har de færreste af dem i forhold til det man søger.

Er i øvrigt enig med Rune om at en standerhøjtaler ikke er mindre kritisk med hvilken forstærker der sidder foran.

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Sendt: 11 April 2010 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Rune|WildChild skrev:
dreamz skrev:

Standerhøjttalere:
+ lydmæssig finesse
+ bedre styr på bassen
- Mindre bas
- mindre lydtryk

Gulvhøjttalere:
+ mere bas
+ højere lydtryk

Er i enige?

Næsten enig, på standerhøjtalerne, kan man godt sige at man i et lille rum har oplevelsen af mere bas, i og med at det ikke mudrer... Samtidig er en standerhøjtaler en langt hårdere belastning for forstærkeren, så den må du også lige ændre Ellers er jeg nogenlunde enig..

Jeg synes nu også ofte at det er tilfældet at standere ikke er voicet helt neutralt. Netop for at kompensere for deres størrelse, tilføjes ofte et hæv i øvre basområde. På denne måde "puster" højttaleren sig op, og kommer til at lyde større end den er. Jeg kender i hvert fald to stks af slagsen der laver dette trick

Samtidig er det min erfaring, at givet at standeren kobler korrekt til rummet, så er det lettere at få en præcis, kontant og attackvillig bas fra en 2-vejs fremfor en større 3-vejs. Når man samtidig får mere output nedefter, så vil højttaleren også opleves som mere voluminøs og mindre agil.

Helt generelt vil jeg bakke op omkring flere af de udsagn der allerede er kommet til udtryk i debatten indtil nu. En stander har ofte en bedre sammenhæng, og har lettere ved at forsvinde i lydbilledet. Omvendt sætter fysikken sine begrænsninger, og det giver sig selv at det ikke er muligt at få samme dybbas som i en fullrange gulvhøjttaler. Ofte synes jeg dog det er en tendens at folk stopper store gulvhøjttalere ind i et alt for lille rum, og sagtens kunne have draget fordel ved at vælge en 2-vejs stander i stedet.

Når det er sagt, så ville jeg ønske at jeg selv havde rummet til et sæt fullrange - Mest fordi mine Electra'er virkelig spiller sygt dårligt.

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

Carsten S Chr
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Schmidt Audio

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 April 2010 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Man kan sagtens få en subwoofer til, at integrere perfekt med et sæt højttalere (stander eller gulv) !........

Det kræver bare, at subwoofer er god nok !........

Og selvsagt; at man ved hvad man har med at gøre - uden viden og erfaring, skal man være mere end almindelig heldig !.......

Carsten Schmidt Christensen
Til top Vis Carsten S Chr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carsten S Chr

Bigmaac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008
Sendt: 12 April 2010 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Carsten S Chr skrev:

Man kan sagtens få en subwoofer til, at integrere perfekt med et sæt højttalere (stander eller gulv) !........

Og selvsagt; at man ved hvad man har med at gøre - uden viden og erfaring, skal man være mere end almindelig heldig !.......

Får sku helt lyst til at prøve igen.

Er det et hurtigt bud på en sådan sub til omkring 10.000? Er det er muligt?

Til top Vis Bigmaac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bigmaac

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 April 2010 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

Bigmaac skrev:
Carsten S Chr skrev:

Får sku helt lyst til at prøve igen.

Er det et hurtigt bud på en sådan sub til omkring 10.000? Er det er muligt?

Velodyne spl 1200-R.

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 April 2010 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Akkurat som der er flere herinde, der er fortaler for, at man skal have et setup til stereo og et setup til film, kan man vel argumentere for, at man kan supplere med et setup til høje lydtryk.

Jeg har i hvert fald beholdt mine gamle Dali 850'er, som kommer op fra kælderen, når jeg holder fest, og hvor gæsterne forventer en god gang dynamik på dansegulvet. Og den opgave klarer 850'erne fint.

Og på mit hjemmekontor har jeg et sæt Dynaudio MC15, som er et sæt små, aktive højttalere, der er perfekt til nærfelt lytning, og meget ofte foretrækker jeg faktisk at sidde foran min computer og lytte til musikken fra de fremragende små højttalere.

På den måde mener jeg, at jeg har dækket mig godt ind. Mi3 Super til almindelig stereolytning i dagligstuen. Dali 850 til fest, og MC15 til hvad man kan kalde arbejdslytning på hjemmekontoret.

Kajkagen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 April 2010 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

For lige at understrege argumenterne omkring valg ef den korrekte type højttalere til ens rum, som der nævnes flere gange i denne tråd:

Jeg gik fra VA Strauss (gulvhøjttalere) til VA Haydn (standerhøjttalere) / Velodyne DD10 (sub), efter at have indset at mit 20kvm værelse nok var for lille til Strauss'ene. Det var en beslutning der var meget svær at tage, for jeg var overbevist om at der altid ville være bedre lyd i en gulvhøjttaler. Jeg fandt dog hurtigt ud af at det var den helt rigtige beslutning. Det gav nemlig en verden til forskel i lydbilledet, fra en buldrende bas og deraf "mudret" lydbillede, til en "tør" præcis (ultradyb) bas, og et meget defineret lydbillede. Så jeg kan varmt anbefale at "nedskalere" sine højttalere, for at få væsentlig bedre lyd!

Jeg har ikke haft de store problemer med at integrere subwooferen i lydbilledet, da DD10'eren kalibreres til rummet/højttalerne med en mikrofon. Super smart! -> lad være med at købe en dårlig subwoofer der kun kan buldre. Jeg kan varmt anbefale Velodynes Digital Drive serie til et high-end 2.1 setup.

Mvh.

Dennis

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 26 April 2010 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Den Blå Fisk skrev:
Ja, men en ORDENTLIG subwoofer koster mindst lige så meget som forskellen på stander- og gulvhøjttalere, så det er mindre risikabelt at ofre pengene på større højttalere hvor producenten - forhåbentlig - har integreret bassen i lydbilledet.

Det forudsætter jo netop at svaret på trådens spørgsmål er at gulvhøjttaleren reelt lyder lige så godt som reolhøjttaleren. Som sagt, der er ofte (MEGET ofte) mere end bare den ekstra oktav til forskel på reol-modellen og gulvmodellen, og ikke sjældent lyder reol-modellen simpelthen bedre. Derfor kan det vise sig at reol-modellens lyd plus mere bas, _netop_ kun opnås ved at tilføje en sub, og ikke ved at vælge gulv-modellen.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 26 April 2010 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg stærk fortaler for at trække debatterne ud i det virkelige liv og prøve teorierne af, hvis jeg nu lagde lokale og højttalere til førnævnte lille test, dvs. reol vs gulvmodel delt ved f.eks. 80 eller 100 Hz, ville nogen så møde op?

dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 April 2010 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Nu er jeg stærk fortaler for at trække debatterne ud i det virkelige liv og prøve teorierne af, hvis jeg nu lagde lokale og højttalere til førnævnte lille test, dvs. reol vs gulvmodel delt ved f.eks. 80 eller 100 Hz, ville nogen så møde op?

Som trådstarter føler jeg mig forpligtet Wink, men ville nu også møde op alligevel: det vil klart være et interessant forsøg. Hvilke modeller har du i tankerne. Dynaudio 140 vs 220 eller Audiovector Mi1 vs Mi3? eller Dali Ikon 2 vs Ikon 6?

Jeg håber naturligvis, at forsøget kan gennemføres i nær vores elskede hovedstad Wink

Fint initiv, Otto!

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004
Sendt: 26 April 2010 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Hvis nu det ikke var i Jylland, så ville jeg ekstremt gerne, men dine lokaler er jo nok netop derovre

JannickB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 April 2010 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Nu er jeg stærk fortaler for at trække debatterne ud i det virkelige liv og prøve teorierne af, hvis jeg
nu lagde lokale og højttalere til førnævnte lille test, dvs. reol vs gulvmodel delt ved f.eks. 80 eller 100 Hz, ville nogen så møde
op?

Jep, hvis det er i Jylland. Jeg valgte stander højtaler løsningen, og savner i dag bas til film og nogen typer musik. Har på det
sidste været ude
og høre på gulvhøjtalere, for netop at beslutte om der skal anskaffes en sub eller skiftes til gulvhøjtalere (hvilket nok ville
betyde en klasse lavere højtalere).
Til top Vis JannickB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JannickB

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 26 April 2010 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

dreamz skrev:
Som trådstarter føler jeg mig forpligtet Wink, men ville nu også møde op alligevel: det vil klart være et interessant forsøg. Hvilke modeller har du i tankerne. Dynaudio 140 vs 220 eller Audiovector Mi1 vs Mi3? eller Dali Ikon 2 vs Ikon 6?

Det vil i givet fald være i Århus, hos min nyerhvervede arbejdsgiver TC MKII... Medmindre folk slæber udstyr med, så kunne kandidater være Dynaudio Focus 140 vs 220 som du nævner (og som er mit bedste bud på en højttalerserie hvor gulvmodellen ikke er ringere end reolmodellen), Contour 1.4 vs 3.4, Excite X16 vs X36 (for at få 2-vejs vs 3-vejs), DLS M60 vs M66 (hvor jeg ved vandene er delte mht. hvad der er bedst), eller Monitor Audio der har 4-5 serier med mulige kandidater.

Feltet skal naturligvis indskrænkes til nogle få bud. Jeg har det lidt sådan at det vil være nemt at finde et eksempel hvor gulvhøjttaleren er decideret dårlig (pudsigt nok vil jeg dog have svært ved det i vores eget sortiment ), og dermed konkludere at reolmodellen vinder. Det siger bare ikke så meget om potentialet i et princip, at teste en dårlig eksponent for pågældende princip. Men et oplagt udgangspunkt er at holde sig til Dynaudio, bl.a. fordi de helt konkret sigter efter at få en ensartet lyd, både inden for samme serie men også på tværs af serierne. X16 vs X36 for at få 2- vs 3-vejs med en mindre mellemtone-enhed i 3-vejs løsningen, Focus 140 vs Focus 220 for et eksempel hvor gulvmodellen er så tæt som muligt på at være reol-modellen plus en basenhed mere, og så til sidst Contour 1.4 vs 3.4, for at se om det ændrer på noget at rykke op i semi-highend klassen.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes