| Forfatter |
|
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 19 Marts 2004 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja analogien med Beckenbauer og Laudrup var god. Som alternativ er happy hifi = kick and rush, det er de jo vilde med i england (action)...igen en filosofi..begge dele er fodbold, men hvad fokuserer du på...er du møver eller tekniker....i begge tilfælde kommer bolden i mål, men sikke forskelle i oplevelsen!
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Marts 2004 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må indrømme at jeg er til Linn, er jeg så en møver?

|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 19 Marts 2004 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forskelle glem dem ikke.
Densen snakker tit om det skal gå hurtigere her er jeg ikke helt enig. Tingene skal spille i takt. Men man vil opleve at med et musikalsk anlæg vil mere rytmisk præget musik blive hurtigere og lettere at forstå mens bluse som ofte har langsomme rolige rytmer med måske skæve passager og stop som giver mere stemning faktisk bliver langsommere. Se her kommer forskellene til sin magt og jeg tror på at kan et anlæg dette så farver det mindre alt skal altså ikke fare derudaf med 180 i timen noget musik er langsomt stemningsfyldt på en helt anden måde så for mig er forskellene vigtige.
Typiske HIFI anlæg spiller "bluse" på alle plader (langsomt og med skæve rytmer) og smæk så Safriduro på så griner man sku her fra og til nordpolen.
Det handler om at fange nerven og forståelsen i musikken og forskellen mellem de forskellige typer. Derfor er det ofte at folk med "HIFI" har få plader de gider lytte netop fordi det kun er få plader der lige passer til den egen lyd anlægget har, så jo flere plader anlægget kan spille musik på, jo mindre egenlyd har anlægget efter min mening.
Har lige fået en plade af Per Skåning og det er en bluse plade som nogel musikere har lavet til støtte for de fattige i USA og denne plade er meget groft lavet på meget billigt udstyr og uden mixning, den er ikke HIFI pæn man dam den er musikalsk nu har jeg hør den på repeat i 2 dage men damm det svinger. Der er hurtige numre og langsome betænksomme numre lige til at æde råt.
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 19 Marts 2004 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
obi jon kenobi skrev:
|
Hvis vi lige skal opsummere:
Folk har forskellig smag, forskellige ambitioner, og forskellige økonomiske rammer at nå dem inden for. Er det ikke her vi står???
Og lad det nu ikke blive endnu en "Densen kontra rigtig High End" diskusion igen. Det er så kedeligt. Der er forskel på produkter som der er forskel på mennesker. Og en B100 kan vel være et lige så godt skridt på vejen mod Hifi-himlen som Holfi int. 8, eller hur???
MVH Obi.
|
|
|
HEP - HEP 
|
| Til top |
|
| |
Skorpio Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
| Sendt: 19 Marts 2004 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, Kurt...brun sovs...eller som en rigt udtrykte det i en anden tråd....Heinz ketchup effekten, dårlig måd kommer til at smage af noget bedre (Heinz). Ulempen er så at alt samger af dette
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 19 Marts 2004 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
|
"så jo flere plader anlægget kan spille musik på, jo mindre egenlyd har anlægget efter min mening." |
|
|
Ovenstående sætning er en direkte modsigelse af idéen om, at det bedste set-up viser størst forskel. Bilradiomix, som anvendes helt og aldeles universelt på 99% af al pop, kan kun blive til musik, hvis man ikke interesserer sig for, hvad der er på skiven.
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 19 Marts 2004 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Jonas bojer skrev:
|
"så jo flere plader anlægget kan spille musik på, jo mindre egenlyd har anlægget efter min mening." |
|
|
Ovenstående sætning er en direkte modsigelse af idéen om, at det bedste set-up viser størst forskel.
Bilradiomix, som anvendes helt og aldeles universelt på 99% af al pop, kan kun blive til musik, hvis man ikke interesserer sig for, hvad der er på skiven.
|
|
|
Hehe jeg ved godt at du tror at Musik er en farvning så alt der spiller musik farver sig lige det til en musiker ;o)
Jo Pink's plader lyder hæslig meget bas som passer til gettoblasteren men derfor må det da gerne spille i takt det handler jo om timing men det begreb kender du slet ikke til 
Jeg siger jo ikke at eminem har en flot perspektiv og den er godt mixet men når jeg kan forstå hvad han rapper og han rammer beatet på hans måde så er tingene mere rigtigt i min verden end alt spiller umusikalsk og ude af takt som med en Daner Detal ;O)
forskelle kære kurt. Med daner detal spiller alt ude af takt men med et musikalsk system får du musikalske forskelle langsomme stoppende takter til bluse og hurtige til Safridou se det er forskelle der batter så alt ude af takt og timing er altså ikke, det må du da indse.
Så længe du ikke kan spille en plade UDEN rum så er det fordi dit anlæg fraver extra rum på pladerne for nogle plader er mixet således at intet rum er at høre.
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 19 Marts 2004 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
bole skrev:
Dette citat kommer fra tråden Theobroma
LAST skrev:
|
De afslørre nådesløst foreskellene på indspilninger, når informationen på disken er i orden kommer den ud af højttalerne som sød musik, hvis den ikke er i orden så.... går der ca. 5 sek før man får lyst til at skifte til den næste skive.
|
|
|
...hvorefter mange virker interesseret i at anskaffe sig disse højttalere.
Jeg kan forstå, at mange hifi-interesserede går efter lige præcis denne oplevelse. Hvorfor??? Vil I gerne være afskåret fra at høre halvdelen af den musik, der bliver publiceret? Eller kan I godt lide at pine jer selv, ved at høre muskik på et anlæg, der får musikken til at lyde af h til? Eller er det fordi I ikke hører musik, men bare lytter efter lyde? Jeg kan godt forstå, at professionelle lydmænd og studieteknikere kan have brug for disse egenskaber, for at kunne finde fejl i indspilningerne, men derhjemme skal det vel for f... være rart at høre musik??
|
|
|
Jeg kan da godt leve med kun at høre halvdelen af de plader der er udgivet.
Da jeg jeg mener der er så mange plader der både er teknisk/musikalsk
fremragende.Vil man så at sige ind i musikken kan man ikke springe over
hvor gærdet er lavest.Der for kan jeg da godt høre musik, der er at
sammenligne med en burger fra macdonals. Her kan jeg så samtidig køre
bil, vaske op ovs.
MVH
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 19 Marts 2004 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
|
Forskelle glem dem ikke.
Densen snakker tit om det skal gå hurtigere her er jeg ikke helt enig. Tingene skal spille i takt. Men man vil opleve at med et musikalsk anlæg vil mere rytmisk præget musik blive hurtigere og lettere at forstå mens bluse som ofte har langsomme rolige rytmer med måske skæve passager og stop som giver mere stemning faktisk bliver langsommere. Se her kommer forskellene til sin magt og jeg tror på at kan et anlæg dette så farver det mindre alt skal altså ikke fare derudaf med 180 i timen noget musik er langsomt stemningsfyldt på en helt anden måde så for mig er forskellene vigtige.
Typiske HIFI anlæg spiller "bluse" på alle plader (langsomt og med skæve rytmer) og smæk så Safriduro på så griner man sku her fra og til nordpolen.
Det handler om at fange nerven og forståelsen i musikken og forskellen mellem de forskellige typer. Derfor er det ofte at folk med "HIFI" har få plader de gider lytte netop fordi det kun er få plader der lige passer til den egen lyd anlægget har, så jo flere plader anlægget kan spille musik på, jo mindre egenlyd har anlægget efter min mening.
Har lige fået en plade af Per Skåning og det er en bluse plade som nogel musikere har lavet til støtte for de fattige i USA og denne plade er meget groft lavet på meget billigt udstyr og uden mixning, den er ikke HIFI pæn man dam den er musikalsk nu har jeg hør den på repeat i 2 dage men damm det svinger. Der er hurtige numre og langsome betænksomme numre lige til at æde råt.
|
|
|
Syntes den her tråd ligner et par andre
Men borset fra det, så skal tingene altså kun spille i takt hvis musikerne på materialet spiller i takt, ellres ikke sku da.En langsom blues skulle da iøvrigt gerne være langsom på alle setups, ellers har nogen da skruet hastigheden op på cd-afspileren.
Det er muligt jeg er dum,(stor mulighed) men har sku lidt svært ved at forstå hvad den her diiskution egentlig går ud på, hvis man har så svært ved at høre musik så skulle man måske helt lade væ´r . __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Marts 2004 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas:
Enig med dig et stykke, men skal mange dårligt producerede plader spille hæderligt bliver der problemer med de gode...
Men musik og teknik er da forskellige ting, god teknik og dårlig musik (og omvendt) forekommer ofte. Foretrækker altid den gode musik....
For at sætte lidt i "perspektiv": Jeg har aldrig hørt et kolkradio eller bilradio der ikke kunne spille i takt, har du det?? Jeg har derimod hørt masser af musikere der har spillet ude af takt 
Angåede langsom: K.D. Langs smoke plade. Her er et nummer hvor tempoet langsomt fader...som et liv der rinder ud...hjertet slår langsomere...slæber sig af sted...det er guf på et anlæg der kan tingene....her skal der IKKE tempo på. JEg har da også et på Requim værker og vocalting der ikke har brug for luftguitar faktor og "spilleglæde"!
Til Bole:
Musik (anlæg eller live) skal ikke være behageligt. Det skal være bevægende...det kan være glæde, sorg, frustration, etc....behageligt det hedder da muzak og kan findes (næsten) gratis i Fakta.....du må godt lytte mere end 5 minutter!

|
| Til top |
|
| |
troelskn Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 865
|
| Sendt: 19 Marts 2004 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skorpio, jeg kunne ikke formulere det så godt selv. Jeg er totalt enig. Godt gået !
Jeg går efter følelser, ikke kun de gode/rare !
__________________ Hvis kunst kræver engagement; Er moderne musik dermed kunst?
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 19 Marts 2004 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skorpio skrev:
|
For at sætte lidt i "perspektiv": Jeg har aldrig hørt et kolkradio eller bilradio der ikke kunne spille i takt, har du det?? Ja masser af gantge min clock radio lyder så grimt og ude af takt at jeg springer op af sængen i skræk hver morgen 
Jeg har derimod hørt masser af musikere der har spillet ude af takt 
Yepper det har jeg også musikere kan jo have en dårligdat hvr det ikke lige køre og timer eller måske de ikke har ordentlig medhøre på. Men at man kan høre disse forskelle hjemme er jo kun en kvalitet. Jeg har da hørt rock plader som er bedre end andre timing og nerve mæssigt. Jermivaj (eller hvordan han nu staves) er da på nogle plader helt ude af takt måske han skal bruge en mindre hat der ikke trykker så meget.
Så ja der findes gode og dårlige plader set i et musikalsk lys men andre vurdere oftes "KUN" HIFien og mange HIFI anlæg spiller derfor altid ude af takt så derfor får de ikke disse musikalske forskelle med.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Alex E Nielsen Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 2051
|
| Sendt: 19 Marts 2004 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det er dette som menes med analytisk hifi så vil jeg foretrække dette som udgangspunkt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Marts 2004 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas:
Helt seriøst, mener du at du hører gengivelse ude af takt på noget udstyr og samme i takt på andet?
Måske er det så begrebet "takt" vi skal have nærmere defineret....
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Marts 2004 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
JEg mener at mit Linn er mere taktfast en alt hvad jeg eelrs har hørt, uanset pris! Der er mere musik og rytme i det, så det må være takten der ikke passer på de andre. Der er også mere drive i musikken, så jeg tror også at andre såkaldte high-end anlæg spilelr for langsomt og kedeligt...det er ikke musik, musik er fart og glæde!!!!!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Marts 2004 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
|
JEg mener at mit Linn er mere taktfast en alt hvad jeg eelrs har hørt, uanset pris! Der er mere musik og rytme i det, så det må være takten der ikke passer på de andre. Der er også mere drive i musikken, så jeg tror også at andre såkaldte high-end anlæg spilelr for langsomt og kedeligt...det er ikke musik, musik er fart og glæde!!!!!
|
|
|
Hvordan kan et anlæg bestemme takten i musikken, det vil jeg som trommeslager gerne have du forklare mig, der må være noget her jeg ikke er klar over. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 19 Marts 2004 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skorpio skrev:
|
Jonas:
Helt seriøst, mener du at du hører gengivelse ude af takt på noget udstyr og samme i takt på andet? YEP Og det er let at demo. Pas nu på for kan du først lytte det så er det som med dem der kan se rainbow på en DLP så dur det bare ikke mere. Det er som Densen har skrevet man får en "åbenbaring" hihi man begynder at lytte musik og det er sku glædeligt og det er meget lettere at kende skidt fra kanel, altså ingen tilfældige smagssag tilbage.
Måske er det så begrebet "takt" vi skal have nærmere defineret.... |
|
|
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 19 Marts 2004 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
Groove skrev:
|
|
|
|
Hvordan kan et anlæg bestemme takten i musikken, det vil jeg som trommeslager gerne have du forklare mig, der må være noget her jeg ikke er klar over.
|
|
|
Enkelt. Hifi folk ved at perspektivet kan ændres eller foringes, et anlæg der timer bedre spiller med mere nærve og større musikalske forskelle. HIFI folkene skal blot lære at der som med andre HIFI parameter hvor der findes forskellige kvaliteter, at dette også findes i de musikalske parametre og det er altså for musikkens skyld jeg lytter musik.
|
| Til top |
|
| |
troelskn Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 865
|
| Sendt: 19 Marts 2004 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas:
Hvis jeg forstår dig rigtigt så introducere nogle anlæg (ikke Linn) tidforskydninger ulinært i frekvens området som gør at musikken bliver umusikalsk ??
eller hur ?? __________________ Hvis kunst kræver engagement; Er moderne musik dermed kunst?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Marts 2004 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Groove skrev:
|
|
|
|
Hvordan kan et anlæg bestemme takten i musikken, det vil jeg som trommeslager gerne have du forklare mig, der må være noget her jeg ikke er klar over.
|
|
|
Enkelt. Hifi folk ved at perspektivet kan ændres eller foringes, et anlæg der timer bedre spiller med mere nærve og større musikalske forskelle. HIFI folkene skal blot lære at der som med andre HIFI parameter hvor der findes forskellige kvaliteter, at dette også findes i de musikalske parametre og det er altså for musikkens skyld jeg lytter musik.
|
|
|
Jamen tilykke med at du høre musik, gad vide hvad vi andre gør??
Et anlæg der timer bedre behøver sandelig hverken at spille med større nerve eller forskel, de to ting hænger slet ikke sammen, der er feks.ikke meget fodtramp i klassisk musik.
Hvis du er så ligeglad med hi-fi parameterne så undre det mig hvorfor du ikke bare køber en clockradio. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |