Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 13:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Analytisk hifi (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

troelskn skrev:

Jonas:

Hvis jeg forstår dig rigtigt så introducere nogle anlæg (ikke Linn) tidforskydninger ulinært i frekvens området som gør at musikken bliver umusikalsk ??

eller hur ??

Måske jeg fatter jo ikke elektronikken jeg kan jo blot høre det. Linn ødelægger også musikken men i en noget mindre grad en så meget andet. Men der er da musik i mange andre ting og hvis man hellere vil have et luftigt perspektiv end have at tingene spiller musik så køb da elektrostater og fred være med det.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 19 Marts 2004 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

Hvis du er så ligeglad med hi-fi parameterne så undre det mig hvorfor du ikke bare køber en clockradio.

Den spiller jo heller ikke musik men dog  på højde med Gamut's største forstærker  så her ville jeg vælge clockradioen fordi de spiller lige meget musik og clockradioen er jo billigere, altså efter min devise MEST musik for mine penge.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Hej Jonas.

Jeg kunne godt tænke mig en a/b test af et anlæg der i dine øre spiller musik og et der ikke spiller musik.

Jeg prøver at forstå dig, men det kniber.Wink

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Jonas skrev:

Enkelt. Hifi folk ved at perspektivet kan ændres eller foringes, et anlæg der timer bedre spiller med mere nærve og større musikalske forskelle. HIFI folkene skal blot lære at der som med andre HIFI parameter hvor der findes forskellige kvaliteter, at dette også findes i de musikalske parametre og det er altså for musikkens skyld jeg lytter musik.

Fint med velgørende Linn folk der gør så mange ting for musikkens skyld...det giver vel livsindhold

Personligt lytter jeg til musik for min egen skyld.

Seriøst igen:

Mangler der perspektiv er det fordi der mangler information (test evt. Minidisc og andre komprimerede formater). HVad er det der mangler elelr sker når musikkern er ude af takt? Der må være en tidsmæssig forskydning imellem taktslagene, er denne så konstant, eller varierer den fra slag til slag? Beskriv dine lytteoplevelser mere detailjeret....(er der f.eks nogle instrumenter der er foran elelr bagefter andre, elelr er det alle der er for langsomme eller for hurtige)

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 19 Marts 2004 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Personligt lytter jeg til musik for min egen skyld.

bole
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Hmm jeg tager den lige forfra igen:

Jeg startede denne tråd, fordi jeg undrede mig over, at der er hifi interesserede, som synes det er fedt, at mange af deres plader/cd'er ikke længere kan afspilles på deres anlæg, efter de har fået "rigtig" hifi!!! Og dette synes at være et mål i sig selv. Her gik jeg ud fra et eksempel, hvor det var ment helt bogstaveligt!!!! Manden kunne slet ikke holde ud at høre på det mere!!!!

Her taler vi altså om lyden af en vinkelsliber, der skærer i en tynd metalplade

Hvorfor kom det i øvrig i så høj grad til at handle om Densen???

Jeg har hørt en del high end anlæg og har nydt at høre musik på dem og selv ønsket at få et sådant!!!!  Jeg har også hørt dårlige indspilninger på sådanne anlæg og ja, det lød knap så godt, men da ikke i nærheden af den pine, der blev beskrevet i det indlæg, som jeg linkede til.

Og lige en ting til: Skån mig (og andre) for jeres højrøvede "musik skal ikke være behagelig - hvis det altid er behageligt, så er det muzak". Det ved jeg sgu godt!!! Der går lidt for meget skolelærer i den nogle gange

Til top Vis bole's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bole

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Hej Groove

Er du en af Jonas´ diciple Wink ?

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 19 Marts 2004 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

lars37 skrev:

Hej Groove

Er du en af Jonas´ diciple Wink ?

Weee så er det vist min første

Sten duelund har jo en hel flok og Dali/Daner Hoter har jo Kubik kurt.

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 19 Marts 2004 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

bole skrev:

Og lige en ting til: Skån mig (og andre) for jeres højrøvede "musik skal ikke være behagelig - hvis det altid er behageligt, så er det muzak". Det ved jeg sgu godt!!! Der går lidt for meget skolelærer i den nogle gange

nemlig sæt noget spade på og blæs øret ud det er ikke behageligt men dælme noget livtsprælsk noget det er for fedt. Stik hovdet ned i et flygel det er heller ikke behageligt eller en violin på 50cm afstand den kan skære. Alt musik skal ikke være behageligt  men noget er dog behageligt, se igen de gyldne forskelle  

Behageligt er for gamle mennesker.

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Seriøst igen:Mangler der perspektiv er det fordi der mangler information (test evt. Minidisc og andre komprimerede formater). HVad er det der mangler elelr sker når musikkern er ude af takt? Der må være en tidsmæssig forskydning imellem taktslagene, er denne så konstant, eller varierer den fra slag til slag? Beskriv dine lytteoplevelser mere detailjeret....(er der f.eks nogle instrumenter der er foran elelr bagefter andre, elelr er det alle der er for langsomme eller for hurtige)

Så vildt, at "Der må være en tidsmæssig forskydning imellem taktslagene, er denne så konstant, eller varierer den fra slag til slag?", er det vel næppe ment. Det drejer sig normalt om, at grundtone med tilhørende overtoner kommer samtidigt - ligesom på et rigtigt instrument. Det er det, mange anlæg har svært ved. Clockradioen slipper for det meste nemmere om ved det - her er der ikke så mange overtoner at holde styr på for øret. Er det en rigtig dyb tone, som forsøges gengivet, er der kun harmoniske tilbage, da clockradioen ikke kan gengive f. eks. det dybe E på en basguitar (41 Hz). Når alt dette er sagt, skal vi huske på, at alle HiFi anlæg formidler illusioner, som hjernen har mere eller mindre let ved at kommunikere til sjælen. Inkarnerede rock- eller jazzmusikere kan ofte finde spilleglæden i musik, formidlet af en gammel Tandberg med en højttaler gemt bag møbler nede i et fjernt hjørne. Hjernen lægger selv til og trækker fra, når vi ikke koncentrerer os om at lytte analytisk. Andre inkarnerede musikere, ofte klassisk uddannede, forstyrres, bare tonen A gengives med 442 Hz i stedet for 440 Hz.

Som salig George Harrison sagde: It's all in your mind.

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 19 Marts 2004 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

donkeyshark skrev:

Andre inkarnerede musikere, ofte klassisk uddannede, forstyrres, bare tonen A gengives med 442 Hz i stedet for 440 Hz.

Hmm mener at have hørt en CD-plade men 10 forskellige Guitare på og her svingede den tone 30 hz det var forskelligt for guitar til guitar ?  Kurt hjælp mig var det ikke en plade du havde ?

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2004 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Grundtonen for en normal guitars dybe E, (den dybeste tone for en normalt stemt guitar) er 82 Hz. En normal elbas går en oktav dybere, altså ned til 41 Hz.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Marts 2004 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Hælløwdi da for dælen osse!

Tænk sig bare!
En hel stribe udsagn, der definerer High Fidelity og Happy HIFI.

Hvad er så hvad (hvem hører High Fidelity og hvem Happy HIFI)? Og hvem er mon gladest? (Er der ikke noget der hedder Happy High Fidelity?)

Som Waal også skriver lidt lettere overstyret : Laveste fællesnævner kommer til at gælde.

Se mit svar til Waal

Man må foretage nogle valg!

Ja, det har vi vel alle gjort - vores valg er bare forskellige

Vil man grave i dybden eller suse afsetd på overfladen.

Skal jeg så være lige så firkantet i mit svar?  Vil man sidde andægtigt og "lytte efter lyde" eller vil man nyde at høre musik?

Hvis man virkeligt tror det sidste er musikalsk, så er det en fejltagelse af de større - det kan være nemmere at lytte til, når programmaterialet er sædvanligt betændt - ja, men musikalsk er det ikke.

Du får det til at lyde som om der er to valg: Et superanalytisk anlæg eller et  anlæg, der lægger et ordentligt lag sirup ud over al musik det spiller. Så galt tror jeg ikke der er nogen, der virkelig vil have det!?

Har man formastet sig til, at grave, og skiverne så synes for ringe, så prøv evt. med lidt vat i ørerne. Det kan pilles ud igen efterhånden som man bliver klogere

...Eller køb et anlæg, der kan spille det hele

Hvem sagde skolelærer?

Ups, der er læreren der retter med rødt blæk!

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Marts 2004 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke dicipel, med Linn er jo bare bedst

Jeg kunne også sige de eneste, men så bliver sølesen bare ked af det og det ønske vi musikelskere ikke, så skal vi bare til at købe hans produkter for at gøre ham glad

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2004 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Jeg kunne også sige de eneste, men så bliver sølesen bare ked af det og det ønske vi musikelskere ikke, så skal vi bare til at købe hans produkter for at gøre ham glad

OG MIN FAR ER DEN STÆRKESTE

SUK

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 19 Marts 2004 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Loll hvem fanden er du  pas nu på de sætter dig bare i bås det har de gjort med mig men jeg er helt ligeglad da jeg er GLAD  det lød sku underligt

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Han lyder fuldstændig som dit ekko Jonas. Du har forresten glemt at svare på min mail til dig..
Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2004 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Læs nu lige indledningen til tråden, inden vi er ude i, hvilket mærke der er bedst. Det er sgu da frugtesløst og indskrænkende. Læs i stedet her:

http://www.clockwork-audio.de/

eller her:

http://www.ennemoser.com/

Her står mange kloge ting med relevans for trådens emne.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

donkeyshark skrev:
Groove skrev:

OG MIN FAR ER DEN STÆRKESTE

SUK

Nej det er min sku.

Ja hvad skal man sige til den her tråd, der er i hvert fald skrevet en ordentlig omgang vås indtil nu, ligefra anlæg der holder takten og jeg skal komme efter dig.

Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

donkeyshark skrev:

Andre inkarnerede musikere, ofte klassisk uddannede, forstyrres, bare tonen A gengives med 442 Hz i stedet for 440 Hz.

Hmm mener at have hørt en CD-plade men 10 forskellige Guitare på og her svingede den tone 30 hz det var forskelligt for guitar til guitar ?  Kurt hjælp mig var det ikke en plade du havde ?

Nu er jeg jo ikke Kurt, men jeg prøver alligevel

A'et som i dag er på 440Hz har ikke altid haft den samme værdi. Da mange klassiske værker blev komponeret var det faktisk sat så lavt som 435Hz, og det er så steget gradvist siden. Hvorfor har jeg ikke et klart svar på, men en teori er at der gik "trend" i at spille lidt højere (lysere) og så tog det fart. Hvor sand førnævnte teori er skal jeg ikke kunne stå inde for, ophavsmanden er min fysikprofessor som ved meget om lyd, men meget lidt om musik

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes