| Forfatter |
|
sjeffe Forum Bruger


Bruger siden: 29 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 03 Maj 2010 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Chakaranda Forum Bruger


Bruger siden: 14 April 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 03 Maj 2010 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja den ser fin ud, men det var jo ikke lige svaret på mit spørgsmål ang. hvor jeg finder drivrem og pickup til sanyoen
|
| Til top |
|
| |
P. M. Hedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 53
|
| Sendt: 03 Maj 2010 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Chaka
Ny rem er let. Bare brug Google, så dukker der masser af butikker op.
Et godt råd til dig: Tilmeld dig som bruger på vinylengine.com (alt er gratis) så kan du downloade instruktions- og
servicemanual til Sanyoen.
En pick-up kan jo flyttes fra pladespiller til pladespiller og det behøver jo ikke at være en magen til den, der er på nu. Du skal
igang med at finde en DU kan lide. God jagt.
__________________ Venlig hilsen
P. M. Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
sjeffe Forum Bruger


Bruger siden: 29 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 03 Maj 2010 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chakaranda skrev:
| Ja den ser fin ud, men det var jo ikke lige svaret på mit spørgsmål ang. hvor jeg finder drivrem og pickup til sanyoen |
|
|
Så må du undskylde. Jeg gik ombord i tråden, der starter med: "....Så nu vil jeg finde en pladespiller der nogenlunde kan leve op til
forstærkerens lyd-kvalitet
Budgettet er desværre kun på max. 1.000 kr, så det handler om at
finde noget brugt og gerne vintage
..." Det lever mit svar ligesom helt op til. Billig, vintage og ganske OK pladespiller.
|
| Til top |
|
| |
Bevensee Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 03 Maj 2010 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde engang sådan en Luxman. Den var jeg meget glad for. Det var den første pladespiller jeg havde der lød bedre end den TEAC CD afspiller jeg havde dengang. Jeg synes også den lød bedre end den Rega Planar 3 som mine forældre havde. Og så var den pænere. Jeg kørte med en Goldring MM pickup, kan jeg huske. Meget musikalsk. Senere opgraderede jeg til en ProJect 6.2 med flydende ophæng. Den var bedre. Men Luxman'en er bestemt ikke at kimse af. Men det tror jeg heller ikke sanyo'en er. Eller en Denon DP47 eller DP59 for den sags skyld. Så spring ud i det! __________________ StrictlyStereo
- Bevensee
|
| Til top |
|
| |
Chakaranda Forum Bruger


Bruger siden: 14 April 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 03 Maj 2010 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
sjeffe skrev:
Chakaranda skrev:
Ja den ser fin ud, men det var jo ikke lige svaret på mit spørgsmål ang. hvor jeg finder drivrem og pickup til sanyoen
|
|
|
Så må du undskylde. Jeg gik ombord i tråden, der starter med:"....Så nu vil jeg finde en pladespiller der nogenlunde kan leve op til
forstærkerens lyd-kvalitet
Budgettet er desværre kun på max. 1.000 kr, så det handler om at
finde noget brugt og gerne vintage
..."Det lever mit svar ligesom helt op til. Billig, vintage og ganske OK pladespiller. |
|
|
Det skal du såmænd ikke undskylde  havde jeg haft pengene kunne jeg godt ha fundet på at købe Luxman'en
Men nu har jeg jo denne her Sanyo, og så kan jeg jo ligesågodt få den til at spille først.
Det er i øvrigt ikke fordi jeg specielt er på udkig efter "vintage"; kriteriet er blot at pladespilleren skal være være af en ordentlig kvalitet: dvs. køre
100% stabilt (hastigheden) og ingen motor-rummel og den slags
Ang. valg af pick-up: jeg ved desværre for lidt om det endnu, men forslag modtages gerne: Selve Pick-uppen hedder som sagt ST-28D og huset
hedder MG-28 ...derud over er huset monteret på armen med en "skrue terminal"
har i øvrigt fundet et sted i USA hvor de sælger den originale pickup, men desværre sender de ikke udenfor US
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 03 Maj 2010 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Chakaranda Forum Bruger


Bruger siden: 14 April 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 03 Maj 2010 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øh jo men den er jo noget andet...ved ikke om den kan bruges ?
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 03 Maj 2010 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chakaranda skrev:
| Øh jo men den er jo noget andet...ved ikke om den kan bruges ? |
|
|
Hvis man kigger på et billede af en MG28 ligner dens montering en ganske almindelig pickup: Pickup'en har to huller der passer til armens slidser, med godt én centimeters afstand mellem hullerne/slidserne. Og det er en MM pickup.
Det skulle være meget underligt hvis ikke den kan bruges 
|
| Til top |
|
| |
P. M. Hedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 53
|
| Sendt: 03 Maj 2010 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at læse mit indlæg igen
Her er beskrivelsen fra Vinylengine:
Description
The Sanyo TP 625 is a high-performance, auto-return, stereo turntable.
It was designed and engineered by Sanyo to be a source of entertainment and listening pleasure for many years to come.
Specifications
Motor: 4-pole synchronous motor
Drive method: belt drive
Speeds: 33 and 45rpm
Wow and flutter: less than 0.08% WRMS
Signal to noise ratio: better than 48dB
Platter: 300mm, 1.0kg, aluminium alloy die-cast
Tonearm: static balance, s-shaped
Effective length: 215mm
Tracking force range: 0.5 to 3.5g
Maximum usable cartridge weight: 20g
Dimensions: 452 x 366 x 168mm
Weight: 7.8kg
For mig at se, står du med alle muligheder på hånden. Du har fået en tilsyneladende solid pladespiller og har stadig 1000 kr
tilbage. Det kan der købes rigtig gode pick-up'er for. Og pick-up'en kan som sagt bare flyttes over på en anden
arm/pladespiller, hvis du fx. skifter til en bedre engang. Du skal ud i verden og gøre dig nogle erfaringer.
Her er beskrivelsen af tonearmen:
Description
The Sanyo MG-28 is an induced magnet type phono cartridge, which is standard fitment on the TP-625 belt drive turntable.
Specifications
Type: induced magnet
Frequency response: 10 to 27,000Hz
Channel separation: 15dB
Output voltage: 2.0 to 3.8mV
Load impedance: 50k ohms
Stylus: 0.5 mil diamond (ST-28D)
Tracking force: 1.5 to 2.5g
Weight: 6.0g
Som tidligere skrevet, kan du gratis downloade service- og betjeningsmanual. Jeg har sjældent set nogle der var mere
udførlige end til din pladespiller og arm.
Held og lykke.
__________________ Venlig hilsen
P. M. Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
Chakaranda Forum Bruger


Bruger siden: 14 April 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 03 Maj 2010 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
hold da k... hvor er i bare go'e herinde
jamen så må jeg jo i gang med at finde ud af det her med de pick-upper:
Spørgsmål 1: såvidt jeg lige kunne google mig til så regnes moving coil for at være det bedste ? i så fald vil jeg da se mig om efter så'n en fætter
Spørgsmål 2: Hele enden af armen hvor pickuppen sidder, (det de kalder Shell'en) kan tages af ved at løsne nut'en (se billede)
i hullet er der så fire "kontakter" og i det hele taget ligner det noget standard noget...kan man evt. få en anden shell der passer ?
(billedet er fra manualerne som jeg hermed vil nærlæse)
Venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 03 Maj 2010 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din Fisher understøtter ikke MC pickupper direkte, så du skal så også bruge en step-up forstærker (normalt transistor/IC), eller en step-up trafo. Du kan selvfølgelig også gå efter en high-output MC, som kan tilsluttes en normal MM indgang (som på din Fisher).
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Chakaranda Forum Bruger


Bruger siden: 14 April 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 03 Maj 2010 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Såvidt jeg kan se så passer denne High output Ortofon MC PU rimeligt i specs med den originale
Ortofon Turbo 3
så noget i den stil kan vel bruges ?
Hej Mikkel:
Mht til impedanserne på Fisheren: Jeg ved ikke om du har bemærket det? der er jo hele tre phono-indgange på X-100: en med 42Kohm impedans
og en med 100Kohm...derudover gi's der i manualen anvisninger på hvordan man indsætter modstande for at få andre impedanser end de
nævnte
Desuden er der level-kontroller for phono-preamp sektionen
såøh er det ikke nok til at jeg kan bruge snart sagt hvilkensomhelst pickup høj/lav impedans whatever ? eller skal der andet til hvis jeg nu f.eks.
valgte en MC med lav impedans? ?
venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chakaranda skrev:
Desuden er der level-kontroller for phono-preamp sektionen
såøh er det ikke nok til at jeg kan bruge snart sagt hvilkensomhelst pickup høj/lav impedans whatever ? eller skal der andet til hvis jeg nu f.eks.
valgte en MC med lav impedans? ? |
|
|
Din Fisher er kun beregnet til MM, og måske krystal/keramiske typer (glem alt om de sidstnævnte  ). Problemet med MC pickupper er ikke impedansen (det kan en modstand klare), men udgangsspændingen. En typisk MC giver kun omkring 0,2mV udgangsspænding. Det er "lidt" lavere end de ca. 5mV Fisher'en er beregnet til. Du skal derfor skrue meget højt op, og du vil mest høre sus og brum... En high-output MC kan du sagtens bruge, men ikke en "rigtig" MC uden step-up. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Chakaranda Forum Bruger


Bruger siden: 14 April 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 00:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok ja det kan jeg godt se så...
Nå men jeg må på jagt efter en pickup
tror faktisk jeg vil forsøge at skaffe den originale herfra
Normarh
Selvom de ikke sender udenfor US så må der vel være en løsning på det problem osse ?
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 02:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chakaranda skrev:
tror faktisk jeg vil forsøge at skaffe den originale herfra
Normarh
Selvom de ikke sender udenfor US så må der vel være en løsning på det problem osse ?
|
|
|
Ja, shopusa.com. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
P. M. Hedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 53
|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 08:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor vil du have en anden shell? Er der noget i vejen med den der er på?
Hifiklubben har 2 High output MC pick-up'er du kan benytte umiddelbart, Denon DL 110 og 160. De er værdsat af mange
pladespillerentusiaster verden over. Bare brug google eller søg herinde.
Ellers, som du påtænker, vil det være en udmærket måde at komme i gang på ved at købe nåleforsatsen. Så kan du stille og
rolig gøre dig fortrolig med tingene og opgradering kan altid komme.
__________________ Venlig hilsen
P. M. Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
Chakaranda Forum Bruger


Bruger siden: 14 April 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det med Shopusa
Nej der er ikke noget galt med Shell'en: det var bare ... ja for at vide om man kunne ...
Denon'erne lyder til at være rigtige gode bud...jeg stødte faktisk på en del rosende omtale af dem mens jeg sad og researchede i nat ...sjovt nok
var det i anmeldelser af Ortofons MC 1 Turbo at jeg snublede over Denon'erne
Ligenu blir det (igen) min slukne pengetank der desværre kommer til at afgøre sagen, men jeg er klart mest hooked på at snuppe en Denon DL-
160
Nå men jeg skal også ha fundet en ny rem til sanyoen: jeg kunne ikke lige se at Hifi-klubben har sådan noget: kan det passe ?
ellers hvor finder jeg en rem ? (hvis jeg nu vil købe den herhjemme..?)
Venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger


Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Chakaranda Forum Bruger


Bruger siden: 14 April 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror det blir ebay
svalander har jeg ikke så gode erfaringer med: skulle for godt et år siden ha renoveret en trykrulle til en dynacord bånd-ekko maskine: det var de
heftigt lang tid om, og da den så endelig kom var den ujævn...
Venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |