| Forfatter |
|
P. M. Hedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 53
|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er masser af firmaer på nettet, der forhandler remme. Jeg har selv lige handlet hos vintage-electronics.net i USA, men de
har ikke remmen til din. En hurtig søgning gav fx. mrstylus.com.
Det ser ud til, at prisen generelt ligger omkring 90 Dkr.
Et godt råd: Køb, hvor de tager imod Visa = din sikkerhed.
__________________ Venlig hilsen
P. M. Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
Chakaranda Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak, ja jeg vil også lige selv bruge lidt mere tid på at søge mulighederne igennem: har fundet et par steder hvor de har både rem og pick-up,
men priserne varier lidt op og ned.
Nå men jeg fik målt remmen til at være 67cm=26,3 tomme..det er jo altid rart at vide ;)
Venlig hilsen
EDIT: hov jeg tjekkede lige de der mrstylus: de har jo både rem og nål der passer, og prisen er rimelig: 11€ for remmen og 36€ for nålen...og så
ligger de i Tyskland..super
|
| Til top |
|
| |
P. M. Hedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 53
|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk at fortælle os om dine oplevelser __________________ Venlig hilsen
P. M. Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
Chakaranda Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil jeg gøre
Men inden jeg kaster mig ud i køb af nål, vil jeg lige se om ikke lige jeg kan skrabe nok sammen til at købe den der Denon DL 160 "med det
samme"
Det ville jo da være en fornøjelse at lytte Mozart, Rachmaninov, Jan Johansson og Jimi Hendrix Electric Ladyland med en virkelig god pickup i rillerne
|
| Til top |
|
| |
Supercharger Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 07 Maj 2010 kl. 03:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chakaranda skrev:
Hej
Jeg er lige blevet den lykkelige ejer af en vidunderlig rør forstærker (The Fisher X-100)
Så nu vil jeg finde en pladespiller der nogenlunde kan leve op til forstærkerens lyd-kvalitet
Budgettet er desværre kun på max. 1.000 kr, så det handler om at finde noget brugt og gerne vintage
Men jeg ved for lidt om pladespillermærker og modeller, hvad der er godt og hvad ikke.
Så hvis nogen kunne oplyse mig og nævne nogle mærker og modeller der er værd at gå efter, er jeg meget taknemlig
jeg har siddet og kigget lidt på f.eks. Lenco L75 og lidt på en gammel Thorens (uden arm, men med mulighed for at montere en SM øøh E? C?
arm)
begge dele ligger indenfor budgettet, men er de det værd?
Desuden tænkte jeg på om B&O (modellerne med tangential arm) er noget der er værd at investere i?
|
|
|
Hvad er godt ? Der er flere indfaldsvinkler, her iblandt  : 1) Det er spillen der er det centrale, der skal nusses og pusses, det er mere spillen som hobby fremfor at spille vinyl ( vintage ). 2) Junk kategorien - nyere low-cost vinyl spillere - ofte kaldet Project
XXXX / xxxx USB mv - plast/spånplade m. tvivlsom mekanik etc. 3) Husaltret - ultimativt cost-no-issue audio-phile. 4) Vinylen er i centrum, HiFi, operationelt, optimalt pris/features/kvalitet Det første punkt vil jeg ikke kommentere, har været der ( 12" SME II Early arm etc ), meget nostalgisk, men ikke videre operationelt. Andet punkt er som der skrives grundlæggende junk uden reel varig værdi ( eller brugsværdi iøvrigt ) - kategorien butikkerne, HiFi-bladene med sponsorer, glade "jeg-har-den-selv" brugere vil forsøge at overbevise dig om er det rette for dig. Købte og leverede tilbage. 3. punkt er hvis du vil ha et wow alter, ganske subjektivt og en hobby/livsstil i sig selv. Kan være audio-phile, det ultimative cost-no-issue. Sidste kategori - - er med årene blevet mere til problemfri vinyl - der er efter min mening én løsning der duer ( medmindre man er efter audio-phile husalter etc til 10K + ): Technics SL-1200 MK2 / SL-XXXX MK2. Mit eget sidste og endelige
køb, omsider en spille der fungerer - altid ! Glem gamle Lenco, Thorens etc, medmindre du er til pusse nusse hobby. Alt andet er spild af tid og penge - tro mig når jeg selv har brugt år på pladespillere der altid har problemer. Det bedste værk udviklet til dato, stort set uopslidelig, med alle features. Når du pakker den ud, ved du valget var rigtigt. Der er naturligvis andre udmærkede DD ( Direct Drive ) fra Pioneer, Marantz etc, men MK2 er referencen. Har man ikke lige 450 euro til en ny, så skaf dem. Er vinyl en døgnflue for dig, er den blå avis et godt sted at afprøve for små penge - alle DD Technics er baseret på samme værk, og kan fås til ned til 500 kr i den blå avis, dog semi-automatisk, men stadig i en helt anden liga en de nyere spånplade vinyl-spillere andre forsøger at overtale dig til at købe. 500-800 kr. er hvad man bør gi for en brugt spille. Har du ovenikøbet købt en rørforstærker, er valget meget enkelt. http://www.dba.dk/pladespiller-technics/id-65987203/ Blot min mening - held og lykke.
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 07 Maj 2010 kl. 05:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
pvh1987 skrev:
1000 kr. får man ikke meget pladespiller for, efter min mening.
Jeg vil anbefale en Rega P3-24 - den koster vel 4-5k fra ny vil jeg tro. Den kan opgraderes med et powersupply der gør, at den kører mere stabilt og strammer lydbilledet op. Umiddelbart er det et hit til prisen. Den er måske ikke så nem at finde brugt (har ikke undersøgt det), da den er relativt ny på markedet. Sådan en vil give spilleglæde i mange år hvis man ikke er super high end freak.
Måske er en Technics SL-1210 eller lign noget man bør kigge på? Den er sikkert nemmere at få brugt og har måske strammere lyd pga. direct drive-metoden. Den støjer måske lidt mere og armen er vist noget junk, men den kan jo skiftes ud på et andet tidspunkt.
Jeg startede selv med en Argon-pladespiller (mere eller mindre en Rega P1-kopi). Den kostede 2 kilo fra ny (det gør den sikkert stadig) med Ortofon OM5E pickup. Umiddelbart vil jeg ikke anbefale noget i den prisklasse. Jeg havde problemer med hastighedsvariationer og sporing. Jeg gik derfor op til en Rega P5 i stedet, men lyttede på en P3-24 i en længere periode inden. Det er en ganske fin pladespiller - jeg ville bare have noget ekstra, nu hvor jeg alligevel skulle købe nyt. Nu er jeg så endt med en Rega P9... det kan hurtigt blive dyrt, men rigtig godt.
Jeg er ked af det, men kan ikke anbefale noget i din prisklasse. Hvis du er til vintage-tingene kan du sikkert få skrabet en masse ragelse op til ikke så mange penge, men jeg tvivler på at det er nemt at få noget godt ud af det. Det kræver nok mange timers arbejde og evt. flere penge oveni for at få det til at spille bare nogenlunde. Der er sikkert vintage-folk der er uenige med mig - de skal være velkommen til at overbevise mig om at man kan køre et fornuftig kup på den slags. Umiddelbart vil jeg tro at det bedste er at købe en spritny eller let brugt pladespiller hvis man er helt ny i feltet - det er jo ikke godt hvis afspilleren ikke virker ordentligt og man derfor får et indtryk af at plader er noget møg.
Så mit råd er altså at lægge et par tusind oven i budgettet og se om du kan få en let brugt Rega P3-24. Til nøds kan en gammel P3 eller Planar 3 bruges, men det er slet ikke på samme niveau - så er du advaret :-) Det kan ikke betale sig at være prisbasker, men det er også en meget dum ide at bruge rigtig mange penge hvis man er ny i plade-verdenen.
Jeg beklager hvis jeg er lidt Rega-freak. De laver nogle rigtig gode pladerspillere - men der er jo også andre mærker - sikkert også gode. Det er der sikkert andre herinde på forummet der kan fortælle mere om.
God fornøjelse med jagten :-)
|
|
|
Den støjer måske lidt mere og armen er vist noget junk, men den kan jo
skiftes ud på et andet tidspunkt.Dit forslag til SL-1200 er godt, men vil høfligt gøre opmærksom på at det nok mere er Regaen der støjer og rumler - og måske mere vil lyde som en tur under dynen ift - ved ikke hvorfra du har fået at DD skulle støje - Direct Drive er med absolut støjfri baggrund. Armen som du siger "vidst" er noget junk, er tværtimod et stykke feinschemecker præcisionsmekanik - udskifteligt HS, armen kan hæves og sænkes i niveau til måtten/ PU-valget uden man skal splitte hele spillen ad, medens pladen spilles. Synes ikke man skal bruge kassen på en Denon PU fra start - en AT120 til en plovmand er rigtig godt til Hendrix etc. senere kan man opgradere hvis behov - har selv stadig A120 og regner ikke med at udskifte ( Hendrix, Gand Funk, Moody Blues, etc ) Men bemærk at PU vælges udfra armen og ens anlæg ( forstærker + HT). Er du i tvivl, søg på nettet omkring hvilken PU der passer bedst til spillen/armen, musikken du primært spiller, samt din rørforstærker. Mener det er vigtigere at basen er rigtig fra start - så kan man altid udvide hvis der går audiophile i den - en Rega er en rigtig dårlig base, det er kun armen der reelt er noget værd, resten er junk.
|
| Til top |
|
| |
K.Gade Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 07 Maj 2010 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din Sanyo virker super robust og lækker! Køb en Audio Technica AT-95E, og lad musikken flyde ubesværet og lækkert ud af dit system. kører til daglig med en ret dyr pladespiller, men købte en gammel Dual 506 (i super stand) til 150,- på et loppemarked. Monterede den med en AT-95 og gav den til mine forældre. Den spiller rytmisk, kontant og sammenhængende omend den naturligtvis ikke har de sidste detaljer med som meget dyrere pick-up'er leverer. Musikaliteten er dog helt i top med denne pick-up!
|
| Til top |
|
| |
Chakaranda Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2010 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
mange tak for forslagene; det vil jeg jeg holde in mente.
Sagen er jo lige nu landet der hvor jeg i første omgang bare vil købe en ny rem og en god pickup til den Sanyo jeg fik forærende. (se tidligere
indlæg i tråden) Men det jeg nok kommer til at savne på Sanyoen er muligheden for at finjustere hastigheden mens den spiller, som man kan det
på nyere pladespillere.
De der Technics ser meget fornuftige ud kvalitets/funktionalitets mæssigt...dog kan jeg ikke fordrage det sølvfarvede finish men det kunne
der jo gøres noget ved hvis det var.
Det jeg nok ærgrer mig mest over lige nu var at jeg i et svagt øjeblik under en flytning for tre år siden smed min gamle super velholdte Kenwood
pladespiller ud: den var en rigtig fin spille, men dengang troede jeg ikke jeg nogensinde ville hoppe seriøst på analog-vognen igen.
Og ja jeg har rør-forstærker: en 47-48 år gammel The Fisher X-100 der lyder Super
Venlig hilsen
...
PS fortsæt endelig med at komme med forslag til gode pladespillere: det er jo altid brugbart til den dag hvor jeg falder over en til en billig penge
;)
EDIT: så kom der lige et indlæg mere mens jeg skrev ovenstående: Ja sanyoen ser særdeles solid ud: og derfor er det også den der i første
omgang blir renoveret. Vil lige tjekke den pickup du foreslår, men har egentlig bidt mig fast i en Denon DL 160
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 07 Maj 2010 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Technics fås også i mørkegrå, man kan sågar få forskellige kasser til den, der er en hel industri med "upgrades" kva der er solgt 2-3 millioner. Har ikke fugt hele tråden - har du fået en Sanyo forærende er sagen jo bøf. Kunne selv godt tænke mig en semi-automatisk som den jeg linker til, istedet for den jeg har, så jeg ikke skal hen og løfte armen op.
|
| Til top |
|
| |
Chakaranda Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2010 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeps jeg fik en fin gammel Sanyo forærende..men det skal ikke forhindre mig i at købe en pladespiller mere hvis jeg falder over noget godt til en
favorabel pris
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 07 Maj 2010 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke tit en 1600 MK2 er til salg - mht farver er kassen i støbt metalcompond og let at male:
http://www.djedwhite.com/photo/photo.php?dir=1200
ta dig ikke af det også er en DJ fortrukken spille, sæt en DJ PU på og den er til DJ, sæt en AT120E på og den er til HiFi.
|
| Til top |
|
| |
magic Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 07 Maj 2010 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange gode forslag.
B & O tangential er en hamrende flot pladespiller og de lyder faktisk rigitig godt. Specielt med
den bedste pick-up (som jo kan komme senere). Bagdel: 5 polet DIN-stik og ringe kabel.
Personligt ville jeg nappe en af de mange Thorens pladespillere der er til salg.
Eller vente lidt og købe en Project Genie 3 der er total skamrost i de engelske medier og en billig sag også. Engelske pund 205,00 = kr. 1813,16 til dagens kurs 884,47 inkl. en Ortofon OMS 3. Fedt
design og flot high gloss lakering af plinten.
Ganske vist ikke verdens bedste pick-up, men det kan opgraderes senere.
|
| Til top |
|
| |
Chakaranda Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2010 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker for forslagene: som sagt er det godt med noget at væge i mellem, so keep it comming ;)
DIN stik og halvdårlige kabler er intet problem: det er jo bare at smække nogle ordenlige kabler på med phono-stik.
Jeg begynder at hælde lidt væk fra Sanyoen igen: jeg ved jeg kommer til at savne hastigheds-justering, så når en god brugt pladespiller nu ikke
koster mere end den gør tror jeg jeg vil udse mig et velholdt og godt eksemplar af slagsen.
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 11 Maj 2010 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det afhænger også af om du forventer at spille meget vinyl, og/eller mange år frem. En brugt spille kan hurtigt koste som en ny, en motor der skal udskiftes, rem, diverse kabler etc. Det var min egen konklusion og valgte at købe fra ny, også idet jeg spiller vinyl flere gange om ugen - nu istedet for CD.
|
| Til top |
|
| |
Chakaranda Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2010 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså jeg forventer at gøre det mange år frem, men jeg tror ikke det blir så ofte igen: dels har jeg ikke ret mange plader og trods alt er det
nemmere at bruge computeren som musik-server.... men man ved jo aldrig.
;)
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 11 Maj 2010 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det ser ud til musik mediet splitter i to, musik-server og vinyl. CD er som jeg ser det på vej ud. De fleste plader jeg har lyder bedre end på CD, der er mere med på pladen - eksempelvis Grand Funk , Closer to Home lyder langt bedre på pladen, CDén er ofte en dårlige kopi. Men desto senere udgivelse desto tættere ligger CD/plade. ( købte på et tidspunkt kopi på CD af de fleste plader da jeg skiftede fra pladespiller til CD, pga jeg var træt af spillen ikke fungerede ordentligt ). CD er ofte uldne i det, primært pga dårlig reproducering til digitalt medie. Hertil har jeg en større stak 70ér plader, det er noget andet at spille selve pladen end det digitale medie. Sidste år begyndt flere af mine CD at fejle, havde jo en stor stak vinyl i kælderen - så det blev til en ny pladespiller fremfor nye CD - og det er jeg rigtig glad for - det er nu CD stakken der står i kælderen. Mange plader ( primært 70érne ) jeg aldrig fik købt i sin tid er nu til salg for 5-10 kr stykket på diverse loppemarkeder, i forbavsende god stand.
|
| Til top |
|
| |
anse Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 476
|
| Sendt: 11 Maj 2010 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
|
Jeg ville kigge efter en pladespiller der passer der rent etisk til din dejlige forstærker og det kunne være:Lenco - Garrard - Thorens eller Technics og gerne med en SME 3009-R så du kan bruge moving coil pick-up'er
carsten
ps.så mangler du bare et sæt JBL 100 så kører det 
|
|
|
Fuldstændig enig:)
|
| Til top |
|
| |
Chakaranda Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2010 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
CD-mediet er klart håbløst forældet og har aldrig levet op til den kvalitet som gode LPer har
Til gengæld findes der rigtige mange elendige Digital-konverteringer (til CD) af de analoge masterbånd: man kan direkte høre hvornår en AD
(Analog Digital) konvertering ikke er foretaget med det optimale grej: jeg har adskillige rock-plader på CD som tydeligt bærer præg af elendige
AD converters.
I sær blir øvre mellemtone og diskant området ofte fuldstændigt utåleligt hvis ikke der er brugt en ordentlig teknik i converteringen.
Men er converteringen derimod foretaget på virkelig godt grej, så kan en CD godt gå an: jeg har bla. noget klassisk musik på CD som lyder fint
(mediet taget i betragtning) Tchaikovskys Piano concert no 1. med Vladimir Ashkenazy f.eks. ...men stadigvæk: de skal se at droppe det
oldgamle CD-format i 16 bit 44.1 khz. 24bit må være absolut minimum nu. (24bit eller 32 bit ville give bedre dynamik og mere detalje-rigdom)
Men branchen har desværre ikke så nemt ved at følge med udviklingen og omstille sig.
At jeg alligevel bruger CD'er er udelukkende p.gr.a. det enormt praktiske det er at ha hele musik-biblioteket så let tilgængeligt og søgbart som
det er når det ligger i f.eks. iTunes.
Men klart: jeg glæder mig til at høre 100% analog musik igen: det er klart no. 1.
I øvrigt hvis man som jeg bruger computeren til musik-biblioteket så kan jeg klart anbefale et Apogee lydinterface/konverter: det er det eneste
jeg har hørt som er værd at lytte til...
Mht til valget af pladespiller: for såvidt er valget truffet: jeg fik jo den der Sanyo, og den har jeg tænkt at bygge videre på: i sær fordi jeg har
fundet en mage til blot med nogle flere features...dvs. jeg kan bruge den jeg har som reservedels-donor hvis det skulle blive nødvendigt.
Venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |