Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 15:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: DIY HT-kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 12 Maj 2004 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Man går jo også hen og får en hel del isolationsmatriale, i forhold til kvardratet af kablet, det gir jo som bekendt kapasitet(hukommelse), og man kunne jo også bare stripse dem sammen som de gænse bivirekabler, hvor man har et kryds af - og + lederne, så man ophæver noget af induktionen i kablet.

Det kunner måske være lidt af årsagen til at de lyder klemt og lukket.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Maj 2004 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

De er netop stripset sammen med panduit bånd - jeg gad ikke flette i første omgang, men det lyder altså af h til. PVC eller teflon isolering..? ...hmmm...jeg tror kun det giver "nuancer" til forskel - det her er langt mere end nuancer...det er noget crap. Et low end kabel fra Klubben gør det meget bedre...jeg har et selv så jeg kan sammenligne
Til top Vis Acer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acer

Coolzone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 12 Maj 2004 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

acer

du bruger du kun 16 solidcore ledere til plus og 16 stk til minus ??

der er jo 8 solidcore ledere i et kat5 kabel

Til top Vis Coolzone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Coolzone

2Bak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 Maj 2004 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Mine fra TNT var tre flettede cat 5 kabler.
Et stk cat 5 indeholder otte ledere, dvs. 24 ledere.
Disse 24 deles så i plus og minus, dvs. de fire mørke fra hver af de tre cat5 kabler samles i hver ende til plus, og de 4 lyse fra hver af de tre cat5 kabler samles i hver ende til minus.
Dvs. 12 ledere til hver pol.

Det ses tydeligt her:

http://2bak.homepage.dk/cat5.jpg

Til top Vis 2Bak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2Bak Besøg 2Bak's Websted

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 12 Maj 2004 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

yep, 32 ledere til hver Ht....det er faktisk en hel del kobber - jeg kunne knapt nok få dem ind i højttalerne . Så der er sgu kobber nok til at overføre signalet....
Til top Vis Acer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acer

2Bak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2004 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Ja, det er kraftige kabler. Mine fik min effektforstærker (LM3875T opamp-baseret) til at gå i selvsving. Men på det tidspunkt var de dog også meget lange, over 5 meter pr. side.
Vil dog prøve at flette et sæt mere, da mine højttalere nu står tættere på forstærkeren, og kun skal have ca. 1,5 meter meter kabel pr. side, og så prøve at se, hvad den siger til det....
Jeg syntes nu egentlig de spillede godt med min forrige effektforstærker (Audio 60) - men jeg har heller ikke haft så meget med kabler at gøre, så mit sammenligningsgrundlag er noget nær lig nul...

Til top Vis 2Bak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2Bak Besøg 2Bak's Websted

Coolzone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 12 Maj 2004 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

acer

da jeg brugte kat5 kabel havde jeg 48 ledere til plus og 48 til minus

Til top Vis Coolzone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Coolzone

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Alle der har hørt mine har været stærkt imponerede. Op imod forskelligt godt fra 100-700 kr meteren virker de bare som klasser bedre. Jeg har gode erfaringer og kan kun anbefale det.

Brug Chris van Heuen opskriften, det spiller godt og spar jeres l**t om at det ikke virker før i har prøvet det......Wink Brug teflon og solidcore OFC kobber ellers lyder det ganske forfærdende ubrugeligt!

Materialerne skal være iorden, ikke spare her.... Det er mit eneste krav, hvorfor spilde en weekend med at flette når det er de forkerte materialer ???

God arbejdslyst Big smile

2Bak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2004 kl. 01:22 | IP-adresse registreret  

Da jeg skippede mine TNT cat5 gik jeg i den anden grøft:

Jeg tog fire solid core ledere fra noget TDC telefonkabel, som blev i overskud, efter at de lagde min ADSL ind. Snoede dem løst, og havde således to ledere pr. plus og minus, altså kun fire stk. solid core af ca. samme tykkelse som dem i cat5 - pr. højttaler !!
Et mere spinkelt kabel kan man næsten ikke tænke sig! Men jeg er stadig imponeret over, hvor godt det lyder. Det er meget detaljeret og åbent.

Især ambient musik, chill-out og den slags er kablet perfekt til. Spil nogle ambient plader, med naturlyde og rislende vand, og det er som at sidde i Amazon-junglen (selvom jeg dog aldrig har været der).

Min gainclone effektforstærker er jo en efterligning af den roste Gaincard fra Sakura System fra Japan, som gør det godt i minimalistisk hifi.
http://www.sakurasystems.com/products/47amp.html

Da jeg på deres hjemmeside så deres OTA højttaler-kabel
http://www.sakurasystems.com/products/47cabling.html

ville jeg også prøve dette med et supertyndt kabel, selvom det kun var fra en rulle TDC-kabel, og naturligvis af en dårligere kobber-kvalitet end deres...

Men mit spiller som jeg kan lide det, og selvom der nok går noget bas tabt, så har jeg nu svært ved at punge ud med penge til dyre kabler ;-)

Sinan_Tamer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Jeg har efterhånden flettet over 25m cat5 kabel, med samme resultat hver gang. Lige så snart jeg er færdig med den sidste fletning på et kabel, begynder det og kortslutte. Så hvis i vælger Chris's metode, så sørg for at passe på, at i ikke kommer til og ødelægge kablet mens i fletter.
Til top Vis Sinan_Tamer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sinan_Tamer

DanielV
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 December 2003
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Sinan_Tamer skrev:
Jeg har efterhånden flettet over 25m cat5 kabel, med samme resultat hver gang. Lige så snart jeg er færdig med den sidste fletning på et kabel, begynder det og kortslutte. Så hvis i vælger Chris's metode, så sørg for at passe på, at i ikke kommer til og ødelægge kablet mens i fletter.

Jeg forstår ikke hvad du mener? Siger du at du er kommet til at rive de enkelte ledere op så de kan kortslutte? For det forstår jeg ikke, nu har jeg arb. med netværkskabler i alle afskygninger og lige gyldigt hvad, så har jeg aldrig oplevet noget lign. Tror du ikke du er kommet til at blande rundt på hvad der er + og - istedet?
Eller er vi gået totalt forbi hinanden?

Daniel...

Til top Vis DanielV's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DanielV

Sinan_Tamer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2004 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

NEJ !!! jeg har ikke blandet + og - sammen... af en eller anden årsag er der huller i kablet når jeg er færdig med og flette. Mit råd til jer er, at i ikke skal stramme alt for meget til når i fletter. Det kan være at det resulterer i, at isoleringen bliver rykket op. Det skal være stramt, men heller ikke overdrevent.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Det er vel ikke under nogen omstændigheder en god ide at flette så hårdt at der kommer skarpe knæk på de enkelte ledere. Hvis kablet flettes så hårdt kan jeg da godt forstå at det kommer til at lyde af h****** til!

DanielV
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 December 2003
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Sinan_Tamer skrev:
NEJ !!! jeg har ikke blandet + og - sammen... af en eller anden årsag er der huller i kablet når jeg er færdig med og flette. Mit råd til jer er, at i ikke skal stramme alt for meget til når i fletter. Det kan være at det resulterer i, at isoleringen bliver rykket op. Det skal være stramt, men heller ikke overdrevent.

Okay, men så må du virkelig også ha' lagt kræfter i da du lavede det!!!

Daniel...

Til top Vis DanielV's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DanielV

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Gad vide hvorfor der ikke en nogen kabelproducent der har fundet på, at benytte en masse CAT5 kabel, og derved lave et fremragende kabel til ingen penge???

Mit bud er, at der ingen mystik og woodoo er over CAT5 kabel. mDet er ganske almindelig kabel, i en standard kvalitet. Derved kan man ikke overbevise snoppede hifihoveder om, at det er god nok.

Og når nu så mange DIY'ere er enige om, at det hjemmelavede CAT5 kabel er kanon, så styrkes min tro på, at al snakken om eksotiske kabler er ren snopperi.

Prøv at lade en hifi-snop låne det hjemmelavede kabel. Vurderingen vil sikkert være, at det slet ikke kan matche hans 2.000,- pr. m. kabel. Pak så det hjemmestrikkede kabel ind i flot Teflon, og fortæl at det er en audio-modnet udgave, af et NASA-specialudviklet kabel til rumfart, med en pris på 10.000,- pr. meter. Så vil samme Hifi-hoved med garanti vurdere, at det ligger helt i top rent lydmæssigt!

Vil lige tilføje, at jeg tror på ideen om at bruge en masse CAT5 kabel. Det giver et stort tværsnit, og samtidig en stor overflade.... se evt debat om skin-effekt.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Sinan_Tamer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2004 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

DanielV skrev:
Okay, men så må du virkelig også ha' lagt kræfter i da du lavede det!!!

Som sagt så er kortslutningen først opstået efter den sidste omgang af fletningerne. Og det er netop hertil, jeg altid har fået en anden til og hjælpe, så der kunne flettes ekstra stramt jvf. vejledningen.

perejvind skrev:
Det er vel ikke under nogen omstændigheder en god ide at flette så hårdt at der kommer skarpe knæk på de enkelte ledere. Hvis kablet flettes så hårdt kan jeg da godt forstå at det kommer til at lyde af h****** til!

Jeg tror du blander mit indlæg sammen med et af de andres. Mit kabel lyder ikke dårligt, for det virker overhovedet ikke. Jeg har målt med et multimeter, at det kortslutter, så jeg har slet ikke sat det til anlæget endnu.

hurtig skrev:
Gad vide hvorfor der ikke en nogen kabelproducent der har fundet på, at benytte en masse CAT5 kabel, og derved lave et fremragende kabel til ingen penge???

Hey hurtig, jeg er tit enig med dig, om de anlæg du kommer med. Men i dette tilfælde er jeg ikke i tvivl om, at denne DIY opskrift virker. Prøv og søg på google og se hvad folk skriver om det.  Antalet af folk der taler dårligt om dette kabel kan tælles på een hånd, så jeg er sikker på, at det bare er dem selv, der har f*cked det op.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Sinan_Tamer.... du misforstår mig.... Det var lidt ironisk ment...

Som dig er jeg 100% sikker på, at brugen af masser af CAT5 kabler paralelt er et hit. Det skrev jeg også.... Jeg tror nemlig på ideen om stort tværsnit og stor overflade på kobberet. Og lige netop disse kriterier opfylder masser af CAT5, og til en fin pris.

Til  gengæld tror jeg ikke på woodoo og fine træ-æsker som kabel-embalage... det giver ikke bedre lyd, kun flere penge til producenten!

Og selvom CAT5 kabel er en standard type, så er kobberet præcis lige så rent, som mange af de dyre woodoo kabler. Det samme gælder NKT kabel!

Så endnu en gang. Jeg er med på ideen om CAT5 kabel!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Hvis det er så godt, så kan det da undre. Men f.eks. Kimber er inde på en lignende løsning, og de skal selvfølgelig have sig betalt for at flette kablet også, noget som du selv gør gratis. Dog skulle det være sikkert at der findes kabel der er CAT5 overlegent rent materialemæssigt og sikkert også lydmæssigt, så hvorfor ikke forske videre i stedet for at stå stille?

Hurtig skrev:
Mit bud er, at der ingen mystik og woodoo er over CAT5 kabel. mDet er ganske almindelig kabel, i en standard kvalitet. Derved kan man ikke overbevise snoppede hifihoveder om, at det er god nok.

Og så? Lad dem da have deres mening, de behøver vel ikke nødvendigvis have samme mening som du? Du har vel også fordomme overfor noget? Faktisk har du fordomme overfor eksotiske kabler og de såkaldte hifi-hoveder 

Hurtig skrev:
Og når nu så mange DIY'ere er enige om, at det hjemmelavede CAT5 kabel er kanon, så styrkes min tro på, at al snakken om eksotiske kabler er ren snopperi.

Hvorfor er eksotiske kabler rent snobberi? Det er dyre motorcykler og Ferrari vel også, men det er alment accepteret at synes at det er fedt, så hvorfor skal kabelfyrerene altid have en på hatten? Lighten up.

Hurtig skrev:
Prøv at lade en hifi-snop låne det hjemmelavede kabel. Vurderingen vil sikkert være, at det slet ikke kan matche hans 2.000,- pr. m. kabel. Pak så det hjemmestrikkede kabel ind i flot Teflon, og fortæl at det er en audio-modnet udgave, af et NASA-specialudviklet kabel til rumfart, med en pris på 10.000,- pr. meter. Så vil samme Hifi-hoved med garanti vurdere, at det ligger helt i top rent lydmæssigt!

Måske... Hvis snobben siger at CAT5 kablet ikke er så godt som hans dyre XYZ kabel, så er han en snob / et hifi-hoved / whatever, men hvis han synes at CAT5 er godt, så synes du hans mening er god nok, og den kan anvendes til at overbevise andre, ikke sandt? Hvem er så snobben? Desuden tror jeg ikke at en såkaldt hifi-snob vil synes at noget der kommer fra NASA's udviklingsprogram er specielt fedt

Nogle er snobber, andre kan ikke se forbi deres egen næsetip. Er det ikke lige lovlig kortsynet at kategorisere og rubricere så hårdt og endeligt?

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv lavet en C. VH. konstruktion af Belden teflonisoleret kat. 5 kabel, og det lyder ganske hæderligt, ja det ldyer faktisk glimrende... men. Det er altså ikke lige så godt som det Tara Labs Master Generation II kabel, som jeg bruger nu, og det er heller ikke lige så godt som Tara Labs Prime 1000, som jeg også har sammenlignet med. Tara Labs er bare et eksempel, da det er, hvad jeg har testet med, men min pointe er at kat. 5 konstruktionerne til pengene er rigtigt gode, men de kan altså ikke følge med de dyre kabler i mine øre.

Desuden, hvis du regner de mange arbejdstimer med i kablets pris, er det altså ikke helt så billigt mere.
Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal

Sinan_Tamer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2004 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Sinan_Tamer.... du misforstår mig.... Det var lidt ironisk ment...

Ok, denne gang læste jeg rent faktisk HELE dit indlæg. Nu kan jeg godt se at vi alligevel er enige om alt, hvad angår HiFi... Vi burde mødes en dag og se, om vi kan finde noget og være uenig om

Hurtig skrev:

ENIG!!! Dit eksempel er lidt everdrevent, men det er også bare dig i en nødeskald .

Jeg har også på fornæmmelsen af, at folk lader deres øjne påvirke deres øre; endnu en kortslutning måske ?? Jeg nægter og tro på, at folk kan høre så meget forskel på selv de mindste ændringer i et setup. Uden og træde nogen over tæerne, vil jeg mene det måske bare er indbildning.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes