Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 16:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: DIY HT-kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Sinan_Tamer

jeg nægter og tro på, at folk kan høre så meget forskel på selv de mindste ændringer i et setup. Uden og træde nogen over tæerne, vil jeg mene det måske bare er indbildning.   

Men i kan lave kabler der er er bedre/eller mindst ligesågode som kabler til både 10 og 100 k 

Tro på det !!

Når man taler psykologiske effekter skal man heller ik undervurdere ophævelsen af selvlavede produkter !!!

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Sinan_Tamer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:
Når man taler psykologiske effekter skal man heller ik undervurdere ophævelsen af selvlavede produkter !!!

Det har du også fuldstændigt ret i !!! Pas endelig på "selvlavet"-faktoren
Til top Vis Sinan_Tamer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sinan_Tamer

DanielV
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 December 2003
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Til top Vis DanielV's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DanielV

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Sinan_Tamer skrev:

Jeg har også på fornæmmelsen af, at folk lader deres øjne påvirke deres øre; endnu en kortslutning måske ??

Absolut. En lækker indpakning gør meget af indtrykket, se bare hvad der sker når vi mænd ser en lækker dame  Men så burde Duelund's højttalerkabel til gengæld også lyde lidt af l**t, for det ligger udseendet op til, men lyden er helt anderledes

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Sinan_Tamer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2004
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Sinan skrev:
Jeg har efterhånden flettet over 25m cat5 kabel, med samme resultat hver gang. Lige så snart jeg er færdig med den sidste fletning på et kabel, begynder det og kortslutte. Så hvis i vælger Chris's metode, så sørg for at passe på, at i ikke kommer til og ødelægge kablet mens i fletter.

Nu da jeg har gjort så god reklame for emnet, vil jeg lige sætte 5x 3m + 1x 1,5m cat5 kabel til salg .

Hvis nogen skulle være interesseret, så er det af følgende type kabel:
http://dynamicsurplus.com/product/BELDEN17

Altså, eftersigende det bedste man kan anvende til formålet.
Til top Vis Sinan_Tamer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sinan_Tamer

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Maj 2004 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

48 ledere til både plus og minus...? sig mig engang, er det en tranformatorstation i har sluttet så mange ledere til ? Det må være nogle herrestore terminaler der er på de Ht'er - jeg kan knapt få mine 2 * 16 ledere ind. Men mængden af kobber ændrer ikke det helt store på lydbilledet, eller sagt på en anden måde: Skal mit kat5 kabel lyde godt skal der mirakler til - det lyder simpelthen forfærdentligt. Jeg hylder da DIY tanken, og var da også selv entusiastisk omkring det her kabel halløj, men det lyder som beskrevet i indlægget Thomas' ProAc kloner: Det lyder fladt og indelukket. Men jeg har et sæt kat5 kabler til salg for kostprisen...og det er de ikke engang værd .

Min leverandør siger iøvrigt, at selve cat5e/kat5 betegnelsen ikke har en skid og gøre med kvaliteten på selve kablet, men det er derimod en sikring af at kablet kan overføre signaler over et givent frekvensområde iht. gældende normer for eks. netværk. Kobberkvaliteten er AWG betegnelsen og mit er 24AWG kvalitet, hvilket vil sige fint kobber. De bedre kvaliteter er rimeligt dyre og anvendes i bl.a. finansverdenens servere og netværk, men de koster knapper. Så lad være med at lave de her kabler - du bliver bare skuffet. Jeg vil meget gerne sælge mine og endda låne dem ud til enhver der påstår at kat5 kabler lyder godt - jeg kan ikke høre det.

Til top Vis Acer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acer

MichaelAalb
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2003
Sendt: 14 Maj 2004 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Sikke dog en gang vrøvl: AWG beskriver udelukkende kvardratet på kablerne og på ingen måde kvaliteten. Kobberkvaliteten måles i hvor mange 9´taller der står efter 99 (ex. 99.9999) og beskriver kobberets renhed i procent. Så vidt jeg er informeret produceres kobber idag kun i MEGET høj renhed (99.999%).

Det der betyder noget er, om kablet er i standard eller høj kvalitet (ex. premimum). Dernæst handler det om isolationen, hvor der er almindelig konsunsus om, at teflon er bedst.

Mine egne erfaringer er, at et preminum cat5 kabel flettet med seks længder giver en rimelig kvalitet. Jeg vil ikke vurdere kvaliteten kvalitativt, men kan da sige, at det pågældende kabel slog mit gamle LINN K-20 med adskillige længder.

Jeg har på baggrund af snakken her, bestilt noget Supra ply 3.4s, som jeg tidligere har anvendt og været rimeligt tilfreds med, for at lave en sammenligning.

Men når det kommer til stykket handler det jo om ens egne øre - og dernæst om ens anlæg har en opløsningsevne som kan vise forskellen (hvilket jo kan være noget af en forbannelse i praksis).

Mvh

Michael

Til top Vis MichaelAalb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelAalb

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Maj 2004 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Nemmerligen, AWG=american wire gauge, jo mindre tal, des tykkere kabel!!!

Nåja; forstærkerens udgangsimpedans kontra højttalerens indgangsimpedans er også et vigtigt parameter, ligeledes DC, kapacitet og induktans!!! Så start altid med tynde kabler og læg derefter mere og mere til, indtil kapaciteten bliver et problem. Renheden af kobberet er også alpha-omega; bare fordi det er kategori 5-kabel, betyder det ikke at det er jordens reneste kobberkilde!!!

En fletning af kablet med 4 ledere skal foregå med 90 graders "knæk" og med fletning med 3 ledere med 120 graders "knæk", men selvfølgelig ikke så hårdt at det knækker!!!  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2004 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Men et cat5-kabel giver ikke nødvendigvis en bedre lyd.....cat5 betegnelsen garanterer blot, at alle frekvenser (vistnok fra 0-20.000 Hz) er tilstede og kan transmitteres igennem kablet.....det er det eneste cat5 benævnelsen sikrer jer.....

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2004 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

Men hvorfor vil ingen af de selvudnævnte DIY cat5 profeter dog høre på mit kabel ???  Måske fordi man så, nødtørftigt må erkende incl. undertegnede, at det lyder ad H til......selvom konen og jeg flettede en weekends tid og regnede med at træerne voksede op i himlen...men det gør de ikke

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2004 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg bekræftet min påstand om at mit cat5 kabel lyder ad h...... til, idet jeg har lånt det ud til en kollega som bl.a kører med et Rotel forstærkersæt, Gryphon cd-spille osv. gode kabler osv. og han siger det samme: Det er ikke værd at samle på og en lampeledning gør det bedre . Men jeg er da blevet god til at afisolere kabler af alt det her, så måske man skulle finde sig en lille bibeskæftigelse når man nu alligevel bare sidder og plører i kaffe ovre i sofaen  

Ellers andre forslag til andre DIY-projekter, som vel og mærke fungerer  ?

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 Maj 2004 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:

Så fik jeg bekræftet min påstand om at mit cat5 kabel lyder ad h...... til, idet jeg har lånt det ud til en kollega som bl.a kører med et Rotel forstærkersæt, Gryphon cd-spille osv. gode kabler osv. og han siger det samme: Det er ikke værd at samle på og en lampeledning gør det bedre . Men jeg er da blevet god til at afisolere kabler af alt det her, så måske man skulle finde sig en lille bibeskæftigelse når man nu alligevel bare sidder og plører i kaffe ovre i sofaen  

Det eneste du kan konkludere ud fra den test, er at dit DIY kat. 5 kabel lyder dårligt. Du kan på ingen måde generalisere som du gør, og desuden har du jo overhovedet ikke gjort et forsøg. Jeg læste lige tråden igennem, og for det første bruger du PVC isoleret kabel, er det solidcore i det mindste? Derudover skriver du, at du har samlet det med strips? Hele pointen er at man fletter det, for at modvirker interferens. Lav en CVH konstruktion af noget ordentligt kabel, så lyder det helt anderledes. Det du har lavet er en gang halvfærdig makværk, og jeg forstår godt, at det ikke lyder særligt godt.
Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2004 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Ja, Acer; vi ved jo ikke meget om dit kabel, udover at det er et kategori 5 kabel!!! Det skal være solid-core og helst med teflonisolering, ikke PVC!!! Hvor har du skaffet det; har det ligger på en Euro-palle udendørs de sidste 3 år, så er det klart, at det knækker ved en 90 graders bukning og at det er korroderet fuldstændigt indvendigt!!! Du bør starte med at flette, der blev skrevet flette, et 2,5-4,0 kvadrat kabel ikke tykkere end det og så helst uden stik af nogen art, de lyder nemlig også af noget!!! Vend stærkt tilbage!!!  
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2004 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke være emre uenig med de herrer Pascal og F. Christmas. Når i nu begynder at udtale jer om noget, som i åbenbart ikke ved særligt meget om skinner det igennem: Hvem har sagt jeg bruger PVC isoleret kabel ? Hvor kommer et 90° knæk ind i billedet ? Men den der slår alt er jo den gode bemærkning om at kablet måske har lagt på europalle ?  . Nu må i godt nok holde op - det her kabel kommer fra en af vores leverandører og taget direkte fra deres produktionslinie . Så drop jeres små julelege. Eneste seriøse indslag er Pascal's som måske har en pointe i at det med fletningen ikke er optimalt. Men hvis de flettes er det jo som et Ixos Ht kabel, og enhver ved jo at fletter man et Ixos kabel op ændrer lyden sig ikke. Det der Gamma fis er noget wodoo som sælger kabler og ikke andet. Men Ixos laver nogle hæderlige kabler, absolut, men det er deres grundmateriale som gør arbejdet - ikke flettemetoden. Derfor tror jeg ikke en bjælde på, at lyden vil ændre sig væsenligt hvis jeg flettede dem som anvist.

Men knægte, nu gider jeg ikke bruge et sekund mere på det her møgkabel...det er og bliver l**t og i skraldespanden hører det hjemme. Et godt råd til hifi folket: Læs tråden om Thomas' Proac kloner, det er sådan mit kabel lyder og jeg kan 100% stå inde for de udtalelser der er i denne tråd. Konklusionen må derfor være, at er man af den opfattelse at et cat5-kabel bidrager med noget posistivt til sit setup så har udgangspunktet været mildest talt ringe.     

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2004 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Jamen godt ord igen, ACER!!! Idet jeg dybt beklager min til tider ubehagelige sarkasme!!!  Jeg troede bare, at du ville flette det, som på alle de andre DIY-sider med cat.5 kabel; fletter man stramt med 4 ledere VIL de krydse hinanden i ca. 90 grader og følgelig vil flet med 3 ledere give ca. 120 grader!!!

Jeg vidste ikke, at der ingen forskel er på flettet Ixos eller ej!!! Det har vel noget at gøre med magnetfelter og "Eddy-current" eller hvad ved jeg???  

Og udenfor nummer; jeg tror da på voodoo og har undersøgt det, det er besværgelser ved hjælp af de "underjordiske", men det er så det forkerte forum, dette forum er nemlig for teknik, ikke åndsvidenskab (esoterik)!!!

2Bak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 22 Maj 2004 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har i dag flettet en mini-udgave af disse Cat5-kabler, med langt færre ledere.
De lyder godt nok til mig, så de bliver siddende

http://2bak.homepage.dk/cables.htm

Flettemetoden er denne:
http://www.saroftreve.com/wwl/braiding/4flat.shtml

Jeg har på denne måde flettet 4 * 2 ledere. Disse par var løst snoede inden fletningen. Det giver så 4 ledere pr. plus og 4 pr. minus.

mvh Jan

Til top Vis 2Bak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2Bak Besøg 2Bak's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2004 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

http://www.Svalander.se/shoppen/shoppen.htm  har også en 4-flet, kniblingsmetode, men knap så "sønderjydsk" som "saroftreve.com"!!! 2Bak; Hvilke kabler har du så fundet "underlødige" efter at have flettet et nyt???

2Bak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 23 Maj 2004 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
http://www.Svalander.se/shoppen/shoppen.htm  har også en 4-flet, kniblingsmetode, men knap så "sønderjydsk" som "saroftreve.com"!!! 2Bak; Hvilke kabler har du så fundet "underlødige" efter at have flettet et nyt???

Udmærket..jeg må så håbe at mine spiller lige så godt som Svalanders økonomiudgave.

Mht. kabler: Jeg har aldrig - gentager aldrig - haft dyrere ht-kabler end DIY Cat5 eller de billigste Supra-længder. Jeg har ingen - absolut ingen - belæg for at udtale mig om kabler ;-)

Jeg ville da gerne en dag prøve at låne et par rigtig gode, dyre kabler, som jeg kunne prøve på mit anlæg, men det må jeg have til gode til en anden go' gang.

mvh Jan

Til top Vis 2Bak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2Bak Besøg 2Bak's Websted

KingOS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Det er dog det mest fremragende DIY projekt nogensinde...mine Isoda HA-20 kabler er sendt på pension nu

Min fremgangsmåde :
1. Jeg købte 100m af det billigste Cat5e jeg kunne finde (fra bj-trading)
2. klippede 14 stykker a 3meter
3. fjernede den omsluttende PVC fra dem (så jeg havde 56 snoende par a 3m)
4. flettede 18 par fletninger ud af de 54 af dem ( dvs. 3 par snoede til hver fletning )
 venstre->midten, højre->midten, venstre->midten osv.
5. flettede 6 par fletninger ud af de 18 flettede par på samme måde.
6. flettede 2 par fletninger ud af de 6 flettede par på samme måde.
7. herefter tog jeg alle de små stribede ledninger i hver ende af de 2 flettede kabler og afisolerede satte sort bananplug på dem og det samme med de helfarvede blot med rød bananplug.
8. målte efter med et multimeter (blot for at være sikker på der ikke var kortslutninger).

For dælen et arbejde men hvor gav det en stor forbedring af det nederste frekvensområde og stereo perspektivet i forhold til mine ellers pænt gode/dyre Isoda'er

Min inspiration til fremgangsmåden kan findes her :
http://www.venhaus1.com/diycatfivecables.html
http://www.tnt-audio.com/clinica/diycables.html
http://home.att.net/~chimeraone/audiocable.html

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes