Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 12:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: VA Beethoven Concert Grand (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
xiuxiu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 20 Maj 2010 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Evolator skrev:

Ved godt dette er en lidt ældre tråd, men måtte lige give min mening tilkende.

Er en at dem der har meget til overs for Vienna BCG, som jeg har haft længe hjemme.

Ang. Lyd. Jooo det er ikke forkert, at mene den er mørk i lyden. Så neutral nej det kan man ikke sige den er. Men synes bestemt den er ganske godt afstemt tonalt. Nok går den dybt i bassen. Men ikke på bekostning af noget andet. Mellemtonen står ganske flot, og diskanten er ikke øre trættende. Men ganske velopløst samt tilstede. At lyden ikke skulle komme ud i stuen, dermed lyde indelukket syntes jeg er en klar overdrivelse. Lyden er varm og musikalsk anlagt, men ikke det samme som at sige den spiller indelukket. Det er en højttalere der vokser med opgaven, ud fra hvor godt udstyret er der blive spændt på dem. Så de fortjener det bedste anlæg, man nu kan få råd til. Da de holder af at få lidt power på volumen. Tilmed er de i et stort omfang i stand til spille lige fra rock til classisk. Ja f.eks Beethoven :) Bare man forstår hvor grænsen går. Men synes nu at det har været mig, der måtte trække mig, før mine BCG.  

Ang. Belastning. Så er der også noget om denne snak. Det finder man normalt ud af, hvis man kobler dem på en mindre amp. De har en tendens til at dykke i ohm. Som kræver sine overarme af en forstærker at takle. At en Audia Flight One ikke skulle kunne klare det, som en bruger oplevede herinde. Kommer bag på mig!  Har haft mine til at køre med en Primare I30. Det gik nu fint, uden problemer. Dog blev den noget mere varm, end med min egen Nad M3. Der skulle også skrues mere op, for I30 ampen, for at få den samme kraft bag lyden.  

I min konstellation af Vienna BCG og Nad M3/M5. Syntes jeg at dette match, passede ret godt sammen på måden at formidle lyd på. Der på mange måder er den samme filosofi, i mine øre. Hvor Nad også er kendt for at spille lidt mørkt, samt gå bybere end så mange andre amp´s.  Rulle lidt af den værste drome effekt af diskandten af. Så er godt team.

AND I LOVE IT

Men tiden er nu moden for at prøve noget andet. Det kender vi alle til. Men vil ikke udelukke, at vende tilbage til Vienna. For dette har været en god oplevelse.

Har også et par Viennaer på en Primare I30 og vil lige høre om stemmerne også var til den lysere ende da du havde selvsamme setup?

Vienna Acoustics BBG
April Stello AI500
Logitech Squeezebox Touch
Yamaha YSP-2200
Audiotrak Prodigy Cube
Sennheiser 580
Til top Vis xiuxiu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xiuxiu

Evolator
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Maj 2010 kl. 01:30 | IP-adresse registreret  

Ja det var de. Oplevede i det hele taget en mere neutralt gengivelse med Primare sættet I30/CD31, hvor stemmerne var en tand lysere som du nok oplever det.

Hvor på mit setup M3/M5 er oplevelsen mere fylde og substans fra mellemtonen og ned. Diskanten holdes mere i kort snor,hvor den gengives mere behersket ved moderat høj volumen .

Ikke forstået på den måde at Primare ikke spiller godt. For det er bestemt tilfældet! Men Nad´s Master series spille stil er bare mere mig. Meget vanedannende uden at være perfekt :)

Syntes afgjort at Primare sættet er bedre end f.eks Cambridge Azur 840 amp-cd. Som også har været på prøve.

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Juli 2010 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Jeg vil da også lige give min ydmyge mening om BCG'erne til kende selvom tråden ser lidt gammel ud. Jeg har haft BCG i små 3 år med en Nakamichi PA5-EII foran i en stue på 4 x 8 meter. De står 60-70 cm. fra bagvæggen og 50 fra sidevæggene med en let toe-in. I hjørnerne står en foldemadras og en gummirullemadras - lidt tilfældigt, men det gør bassen bedre.

Jeg kan ikke genkende de negative indtryk en del har. Specielt diskanten er noget af det lækreste og bedste jeg har hørt med en fantastisk krop og udklingning. Faktisk er de noget bedre end Strauss, som jeg har købt for nyligt. Til sammenligning er Strauss skarp og mangler varme i den nedre top. Også selvom der er skruet ned bag på dem. Og opløsningen på BCG er også fin, synes jeg, men det kræver en ordentlig front-end som en del også har påpeget. De er lidt tilbagelænede, men musikken kommer så sandelig ud og kan faktisk skræmme ind imellem. Dog er mellemtonen lidt dæmpet så man uværgeligt kommer til at skrue op. Men i praksis er det ikke et problem. Perspektivet og rummet er super. Den måde man kan sidde og "kikke" på de enkelte instrumenter er fremragende. Og selv ved komplekse passager er der ingen detaljer, som stikker af eller bliver maskeret.

Det eneste reelle kritikpunkt jeg kan komme er, at de ikke kan spille "live" så længe ad gangen uden mellemtonerne brænder af. Det er sket et par gange. De bliver også lidt pressede at høre på, når de får tæv. Det bemærkede Michael Fremer i ovennævnte Stereophile-anmeldelse iøvrigt også. Det er derfor jeg nu prøver et sæt Strauss selvom de også "kun" er rated til 250W. Strauss er iøvrigt noget mere sulten end BCG. Faktisk så meget at det var nødvendigt i aftes at give amp'en lidt ekstra køling da der var kul på:

Men til alle som har overvejet BCG: prøv dem hjemme i stuen på egne ører i et stykke tid. Det er det eneste der duer. Og vær sikker på, at der er masser af strøm til dem. Jeg vil mene at min Nakamichi 5'er er noget nær minimum. Den giver 270W i 4 ohm og virker stabil, men bliver ret varm.

Mange sommerhilsener

Rolf

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes