Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 21:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: kondensator værdi? 220uuf ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 23 April 2010 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
Man kan ressonere så meget ....  nu ved jeg ikke hvad du er af proffession, men min har betydet at jeg gennem de sidste 30 år, har puslet en hel del med elektronisk udstyr,  så gennem årene har jeg en hel del forskellige diagrammer  (også rør-trin) på "nethinden"   Så jo,  man får nogle forventninger til hvad der sådan cirka vil sidde i et normalt kredsløb.   Men selvfølgelig kan der være afvigelser på grund af andre komponentvalg.    Fisher i gamle dage, kunne godt være lidt atypiske.

Overser du ikke at dette her IKKE er en forstærker? Det er en rumklangsenhed der ikke skal behandle hele frekvensområdet. Indgangskondensatoren er en del af et højpasfilter med en grænsefrekvens på ca. 300Hz.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 April 2010 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
seba skrev:
Picofarad og mere almindeligt end godt i signalvejen,da de skærer højt oppe,med konsekvenser  i det hørbare område (fasedrej)

Det er en effektenhed - ikke en forstærker. Den skal forvrænge signalet

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Jovist ...det var en generel betragtning!

Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 April 2010 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Chakaranda skrev:
Jeg er i færd med at renovere en Fisher rumklang, og vil bla. skifte nogle keramiske kondensatorer i signal vejen, og så støder
jeg på dette i part-listen: 220 uuf 1000v ...uuf ?
micro-micro farad ? eller hvad mener de ?
Og hvordan oversætter jeg lige den værdi til nutidigt "sprog" ?

Mvh

Det svarer til pf. En gammel metode til mærkning, som meget sjældent er brugt.

http://physics.unl.edu/~rpeg/phy212/Lessons/day11/HO-11_Capa citors04.html

Stemmer overens med hvad jeg har lært på teknisk skole for mange år siden.

EDIT:

Jeg har selv stødt på denne underlige mærkning, i en gammel rørforstærker - hvor kondensatoren havde en meget lav værdi. Den sad ved en tone kontrol, og da potentiometrerne var af meget høj værdi, er det egentligt logisk nok, at kondensatoren skulle være af temmelig lave værdi.

Iøvrigt: Nogen forslår 220 nf. Du skriver at der i styklisten står 220 uuf 1000v . Hvis den virkelig var på 220nf - vil den umiddelbart fylde temmelig meget, hvis det er en alm. 1000V type ;-)

Har du et diagram som viser hvor den sidder ?. En kondensator kan jo godt have en lav værdi - selv ved LF, hvis den "kigger" ind i en høj impedans.
Formel:

1
Fhz = -------------------
           2 * PI * R* C

Hvis man

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2010
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 April 2010 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

canielsen skrev:

Chakaranda skrev:
Jeg er i færd med at renovere en Fisher rumklang, og vil bla. skifte nogle
keramiske kondensatorer i signal vejen, og så støder jeg på dette i part-listen: 220 uuf 1000v ...uuf ? micro-micro
farad
? eller hvad mener de ? Og hvordan oversætter jeg lige den værdi til nutidigt "sprog" ? Mvh

11_Capacitors04.html">http://physics.unl.edu/~rpeg/phy212/Le ssons/day11/HO-11_Capa citors04.html

Stemmer overens med hvad jeg har lært.

Fedt link..tak for det

@ Jan Stevns: det var ikke for at underkende din erfaring: men ..ja hvad jeg sagde før om omstændigheder og formål: at
sende
et audio-signal gennem en konservesdåse med en fjeder indeni og få det til at lyde godt kræver jo sit

Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2010 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

@ canielsen
jeg har et diagram (den originale manual fugte med) men ingen scanner så jeg kan ikke lægge det op...men "dimsen" er meget
lille (ca 5 millimeter i diameter) så det passer fint med 220pf 1000v

Anyway: hele enheden står overfor at blive moddet godt og grundigt: ensretter-delen overvejer jeg at konvertere fra selenium
til rør, skærmet signalvej, montere trafoerne udenpå chassiset osv. (skidtet brummer ad H til) og så evt. eksperimentere lidt
med værdierne af kondensatorene i signal vejen...i det mindste så
ryger al keramik ud af den, og ind med ...ja nok fortrinsvis styroflex, eller noget andet der kan være med til at gøre lyden lidt
mere blød og lækker i forhold til at sende et audio signal gennem en konservesdåse med et par fjedre i

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 April 2010 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

hifi-fjols skrev:
Så vidt jeg husker fra elektriker studiet er uuF det samme som pF (picofarads) som er: pF til uF = 1*10-6

Det er fordi en Farad er en ligesom Mega stor størrelse.

For lave lidt sjov.  TeraByte ligesom modsvares af PicoFarad, nu i det meget små. Det med noget i 12 potens, at man så i USA og andre steder skriver ligesom uuF altså 10 i minus 6 x 10 i minus 6. som bliver 10 i minus 12. 1 pF er en billionte-del.

1 TeraByte er 1 billion Byte, danske billion. fordi en amerikansk billion svarer til vores milliard. Nå ja derfor store Bogstaver.

Og Yes 220 uuF er 220 pF, uuF er garanteret ikke en SI enhed.

Heraf formlen 159 delt med kvadratroden af L x C (L i uHenry og C i pF tror jeg) resultatet kommer ud i MHz.

En spøjs tilføjelse angående frekvenserne Bånd N går fra 0,3 til 3 gange 10 i N'te potens. 30-300MHz 300.000.000 bliver da bånd 8.

Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2010 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Så! nu er det vist på tide med den fredags/fyraftens øl

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 April 2010 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Og kan nogen gætte hvorfor man officielt ikke må anvende S-kanalerne 2, 12 (243MHz), 24 og 25 (327MHz) ? anvende i Kabler forståes. Jo det er korrekt at dette er mellem indforståede Personer

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 23 April 2010 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Chakaranda skrev:
@ canielsen
jeg har et diagram (den originale manual fugte med) men ingen scanner så jeg kan ikke lægge det op...

Der er en fin manual her, med diagram på side 12: http://www.hicksorganservice.net/ebay/Fisher_space_expander. pdf

Citér:
og så evt. eksperimentere lidt med værdierne af kondensatorene i signal vejen...

Du skal nok ikke eksperimentere for meget med indgangskondensatoren. Grænsefrekvensen med 2M2 modstanden bliver ca. 1/(2*pi*220*10^-12*2,2*10^6) = 329Hz (da jeg fik 2kHz trykkede jeg åbenbart forkert), og fjederdåsen kan nok ikke lide dybbas

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

peterrahbek
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 April 2010 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Bare lige for god ordens skyld: uF betyder mikroFarad og IKKE picroFarad, der forkortes pF. bogstavet "u" i uF refererer til det græske tegn for mikro, der ligner en mellemting mellem et u og et spejlvendt y. Mvh PR

Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2010 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

@ Mikkel:
godt du lige linkede til diagrammet så alle kan følge med

ad 2) det har du ret i, men prøves skal det..også for at afprøve hvor meget de to fjedre kan følge med til: det er nogle
temmelig lange nogen: ca 40cm og derudover er de forskellige som man også kan læse i manualen.
men jeg vil da prøve at høre hvad der sker når man f.eks. flytter lowcuttet ned omkring 100 hz
men det må jeg lege med til den tid; ligenu står den på at fin-tune min guitar amp som jeg har fået maxet ud over kanten et
eller andet sted så den laver tremolo når der skruet fuldt op for både gain og master...
venlig hilsen

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 April 2010 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

35tommer skrev:
mcs_5 skrev:

jan_stevns skrev:
Man kan ressonere så meget ....  nu ved jeg ikke hvad du er af proffession, men min har betydet at jeg
gennem de sidste 30 år, har puslet en hel del med elektronisk udstyr,  så gennem årene har jeg en hel del forskellige
diagrammer  (også rør-trin) på "nethinden"   Så jo,  man får nogle forventninger til hvad der sådan cirka vil sidde i et normalt
kredsløb.   Men selvfølgelig kan der være afvigelser på grund af andre komponentvalg.    Fisher i gamle dage, kunne godt være
lidt atypiske.
Overser du ikke at dette her IKKE er en forstærker? Det er en rumklangsenhed der ikke skal behandle
hele frekvensområdet. Indgangskondensatoren er en del af et højpasfilter med en grænsefrekvens på ca. 300Hz.Venlig
hilsenMikkel C. Simonsen

Hvor blev Jan Stevns af

Han er da lige her - må jo lige beklage at det virkelige liv, med bl.a. 6 stk Berner Sennen hunde,

samt ikke at forglemme 5stk  4 dage gamle hvalpe ............. kan betyde sporadisk fravær :)

Der er jo ikke så meget at kommentere -  jeg havde forstået på det første indlæg at den famøse kondensator indgik i signalvejen - well,  det gør den jo sådan set også, men kun delvist - derfor var det vel set i lyset af diagrammet ikke helt forkert jeg rynkede lidt på næsen af størrelsen på den -   Jeg kunne ikke, da jeg skrev 220nF se, at den kun indgår i den del af signalet der ledes gennem "rumklangen" -  havde den siddet i en "ægte" signalvej,  havde størrelsen været forkert -  det vil jeg sgisme stadig fastholde :)

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 April 2010 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

peterrahbek skrev:
Bare lige for god ordens skyld: uF betyder mikroFarad og IKKE picroFarad, der forkortes pF. bogstavet "u" i uF refererer til det græske tegn for mikro, der ligner en mellemting mellem et u og et spejlvendt y. Mvh PR

Jep. Det er da korrekt. Micro = µ = 10-6 . Men når der står µµ efter hinanden, så er det µ * µ som er 10-12 som er  = pico = p,  der ved mærkning på kondensatorer svarer til pF. Se evt. tidligere nævnte link der beskriver mærkningen.
En ret besynderlig måde at mærke kondensatorer på, som dog heldigvis ses uhyre sjælden.

God weekend

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 23 April 2010 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
havde den siddet i en "ægte" signalvej,  havde størrelsen været forkert -  det vil jeg sgisme stadig fastholde :)

Det har du helt ret i. Og tillykke med "familieforøgelsen"

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes