Så er der update. Fik mine Phonak den 28. april, og har spillet dem ind siden, både naturligt og med pink noise. Pt. har de vel spillet omkr. 20 timer, så der er stadig lang vej endnu.
Men de er RIGTIG fede. Både med og uden forstærker. Bruger dem normalt via min MacBook, men har haft dem sat til en forstærker (Denon RCD-M37), og det giver (måske selvfølgelig) en bedre lyd, som er langt dybere og mere livlig.
Red Hot Chili Peppers - Hump De Bump er rigtig fed at høre på dem, da alle små effekter (trompetlyde m.v.) fanges i sangen. Sætter man dem til en forstærker, og hører samme sang, giver det virkelig fed lyd, hvor guitarriffs kører helt perfekt i bunden samtidigt med vokal m.v.
De fanger hele lydbilledet i Pink Floyd - Comfortably Numb, hvor alt lige fra små trommer/slag til vokal kommer flot med. Sjov sang at høre på dem.
Går man over til mere vokalpræget musik som fx Tina Dickow, så lyder det også godt. Igen hører man glimrende hele lydbilledet med den kraftige vokal og de forskellige instrumenter, der spiller samtidigt. Jeg ved ikke om seperationen her kunne være bedre i andet head-fi - måske?
Slipknot - The Blister Exists lyder faktisk godt på dem - det havde jeg egentligt ikke troet. Normalt plejer sådanne sange at flyde totalt sammen på hvad jeg har hørt hidtil, men Phonak forstår faktisk at fange alle de forskellige lyde meget godt. Nu er jeg ikke musiker, så jeg kan ikke give en teknisk beskrivelse af seperationen i sangen, men i højre øre kan man perfekt høre den lidt skrigende guitar mens venstre øre får serveret den kraftige guitar og i begge høres trommer.
Er man til deadmau5, lyder en sang som fx Strobe godt på dem. "Rislen" rundt omkring i sangen høres fint samtidigt med andre effekter. Bassen er ikke tung i Phonak overhovedet, men jeg tror egentligt, at den har et naturligt niveau. Måske vil andre foretrække mere - det mente min kæreste i hvert fald, at hun ville.
Jeg har aldrig rigtig lyttet til high-end head-fi før, men jeg mener at kunne høre, at seperationen og gengivelsen af lydbilledet i Phonak er rigtig god. De spiller godt, både på højt og lavt lydniveau, og jeg behøver faktisk ikke skrue mere op end "1 tak" på min MacBook for at høre musikken, da de isolerer rigtig godt.
Isolationen er specielt også god i trafikken, hvor musikken går tydeligt igennem fra min iPhone.
Kritikpunkter er dog et mega kort kabel på cirka 80 cm. (vil jeg skyde det til) - kan det forlænges? Derudover har jeg rimelig små ører, og har lidt svært ved at få Phonak på. Ved ikke om det forholder sig sådan med alle IEMs. Sikkert bare mig. Men de er super behagelige at bære - ikke mindst i forhold til den plastikskinne, der følger med.
Kvaliteten virker til at være rimelig solid, specielt med stålskinnen (eller hvad det er) på dem. Der medfølger forskellige tips, pt. bruger jeg nogle, der minder om ørepropper. De isolerer som sagt rigtig godt. Har ikke prøvet andre endnu. Der medfølger et fint todelt etui, hvor selve IEMs kan være i det ene rum, og ledningen i det andet.
Hvis I har nogle sange, som jeg skal prøve at beskrive på dem, så sig til