| Forfatter |
|
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 29 April 2010 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ulvin skrev:
|
Jeg er selv lige konverteret til PC kulten, der er nogle faldgrupper som hurtigt kan få en lydretning hen imod 2 sure sokker der bliver klasket sammen på en god vestjysk stormvejrsdag - jeg vil i høj grad holde med på snakken om at der IKKE er løsningen hvis ikke man har lidt styr på software/hardware. Den første løsning jeg lyttede til før jeg selv tog springet var ved en gut der ikke havde styr på at omgåes windows egen mikser, resultatet på dette er katastrofalt dårligt i forhold til en god CD afspiller. et punkt som folk uden kendskab til PC'ere hurtigt vil blive offer for.
Jeg har lyttet til streaming løsninger med squeezebokse, igen lidt en lyd hen imod de sure sokker - men der kan selvfølgelig også have været andre indflydelser end streamin metoden - har dog hørt rygter om at squeezeboksen ikke håndterer flac filer helt optimalt.
Får man det ordentligft sat op - software,strøm,forbindelser,DAC osv, så kan det i den grad spille så man tror det er løgn. Herhjemme blev en Krell KPS20 og en audio analoge afspiller fjernet fra føde kæden til fordel for en PC løsning. Jeg kan ikke se mig selv gå tilbage til skiverne igen (slet ikke efter de mange dage der nu er brugt på at rippe musikken, for h.... det tager tid ).
Dørene er desuden altid åbne for en lytter for dem der tør bevæge sig til Esbjerg
|
|
|
Hvor lang tid tager det at rippe en cd i dit set-up - og i hvilket format?
mvh
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 29 April 2010 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
hugoheinninja skrev:
erlingt skrev:
hugoheinninja skrev:
køb/lån nu bare en sdkortafspiller så vi kan blive fri for alt det her fis! sådan en tæver det hele god ferie.  |
|
|
En SD-kort afspiller må da i bund og grund være præcist det samme som en streamingløsning, det er jo blot lagringsmediet der er/kan være forskelligt. En SD-kortafspiller indeholder også digitalekredsløb og DAC, som skal håndterer diverse former for jitter og bitfejl.
|
|
|
forresten... så er der vel heller ikke forskel på cd og steamning så ? |
|
|
Jo, absolut. En CD bliver afspillet i realtime, så hvis der er fejl på skiven eller et støvfnug, som forhindrer at der læses de korrekte data, så beregner CD afspilleren de manglende informationer.
Hvis man ripper en CD til en harddisk eller for den sag skyld til et SD kort, så bliver der i forbindelse med rip'ningen lavet check på datas validitet, og evt. genlæst ved fejl. Så en afspilning fra harddisk/SD-kort er altid datamæssigt korrekt, hvorimod en afspilning fra CD skive ofte indeholder fejl i de aflæste data.
For så vidt angår den øvrige teknik og signalvej - så har du fuldstændigt ret - , så burde der ikke være forskel.
|
| Til top |
|
| |
hugoheinninja Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
| Sendt: 29 April 2010 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
hugoheinninja skrev:
erlingt skrev:
hugoheinninja skrev:
køb/lån nu bare en sdkortafspiller så vi kan blive fri for alt det her fis! sådan en tæver det hele god ferie.  |
|
|
En SD-kort afspiller må da i bund og grund være præcist det samme som en streamingløsning, det er jo blot lagringsmediet der er/kan være forskelligt. En SD-kortafspiller indeholder også digitalekredsløb og DAC, som skal håndterer diverse former for jitter og bitfejl.
|
|
|
forresten... så er der vel heller ikke forskel på cd og steamning så ? |
|
|
Jo, absolut. En CD bliver afspillet i realtime, så hvis der er fejl på skiven eller et støvfnug, som forhindrer at der læses de korrekte data, så beregner CD afspilleren de manglende informationer.
Hvis man ripper en CD til en harddisk eller for den sag skyld til et SD kort, så bliver der i forbindelse med rip'ningen lavet check på datas validitet, og evt. genlæst ved fejl. Så en afspilning fra harddisk/SD-kort er altid datamæssigt korrekt, hvorimod en afspilning fra CD skive ofte indeholder fejl i de aflæste data.
For så vidt angår den øvrige teknik og signalvej - så har du fuldstændigt ret - , så burde der ikke være forskel.
|
|
|
men der er jo forskel  må man spørge hvad du er til af disse medier ?
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 29 April 2010 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
hugoheinninja skrev:
men der er jo forskel må man spørge hvad du er til af disse medier ?  |
|
|
Jeps, jeg er helt klart til vinyl
For så vidt angår de digitale medier, har jeg både CD og streaming. Begge er primært valgt ud fra en behageligheds og plads kriterie.
Jeg må indrømme, at jeg faktisk aldrig har lavet en direkte lyttetest mellem de to medier. Men da jeg har både CD og Squeezebox tilsluttet samme DAC, er det jo egentligt en oplagt aktivitet. Så efter at have travet denne tråd igennem og været præsenteret for de utroligste udsagn, er det vist nu på sin plads, selv at få en mening om dette. Så jeg skal da have lavet en sammenlignende "lytter" her i løbet af bededagsferien.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 April 2010 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske man burde udvise en vis sund skepsis overfor alle disse sammenlignende lyttetest.
Overordnet gælder at "hver so synes bedst om sin egne grise". Mange ønsker at komme frem til en endelig konklusion om at dette eller hint medie er det bedste - en sådan konklusion er nemlig meget bekvem.
Men er vinyl ALTID bedst?, Er cd? Er streaming? Næppe! Sandheden er nok nærmere at man kan få fremragende lydgengivelse fra alle 3 medier. og selvfølgelig også det modsatte.
Så alt dette flueknepperi om det ene princip lyder en anelse bedre end det andet virker af og til lidt komisk.
|
| Til top |
|
| |
Frankie Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 749
|
| Sendt: 29 April 2010 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Batman skrev:
|
Måske man burde udvise en vis sund skepsis overfor alle disse sammenlignende lyttetest.
Overordnet gælder at "hver so synes bedst om sin egne grise". Mange ønsker at komme frem til en endelig konklusion om at dette eller hint medie er det bedste - en sådan konklusion er nemlig meget bekvem.
Men er vinyl ALTID bedst?, Er cd? Er streaming? Næppe! Sandheden er nok nærmere at man kan få fremragende lydgengivelse fra alle 3 medier. og selvfølgelig også det modsatte.
Så alt dette flueknepperi om det ene princip lyder en anelse bedre end det andet virker af og til lidt komisk.
|
|
|

|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 April 2010 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Batman skrev:
Så alt dette flueknepperi om det ene princip lyder en anelse bedre end det andet virker af og til lidt komisk. |
|
|
det kan godt være, men der er nogen af os der prøver på at finde ud af hvad der ER bedst
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 30 April 2010 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
hugoheinninja skrev:
Batman skrev:
Så alt dette flueknepperi om det ene princip lyder en anelse bedre end det andet virker af og til lidt komisk. |
|
|
det kan godt være, men der er nogen af os der prøver på at finde ud af hvad der ER bedst  |
|
|
Og så er det sjovt og hyggeligt at lytte til noget god musik, og prøve af om man nu overhovedet kan høre forskel. Tja, og folk, som går op i deres hobby, kan jo godt sommetider virke lidt komiske.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 April 2010 kl. 01:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
hugoheinninja skrev:
Batman skrev:
|
|
det kan godt være, men der er nogen af os der prøver på at finde ud af hvad der ER bedst  |
|
|
Og så er det sjovt og hyggeligt at lytte til noget god musik, og prøve af om man nu overhovedet kan høre forskel. Tja, og folk, som går op i deres hobby, kan jo godt sommetider virke lidt komiske.
|
|
|
det siger alle dem som har et knapt så godt anlæg har jeg lagt mærke til  typisk/komisk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 April 2010 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
hugoheinninja skrev:
Batman skrev:
|
|
|
|
|
|
Ja, selve tanken om at man er i besiddelse af det absolut bedste anlæg er uhyre besnærende, og kan næsten overskygge glæden ved musikken. Sådan er vi mennesker så mærkelige .
|
| Til top |
|
| |
Ulvin Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 30 April 2010 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Batman skrev:
|
Hvor lang tid tager det at rippe en cd i dit set-up - og i hvilket format?
mvh
|
|
|
Ripper til flac med dBpoweramp. Hvis CD'en læses uden fejl tager det ikke lang tid for en enkelt skive, 500 stk er så lige en anden sag. __________________ Krell KSA 200S
Krell KRC-3
HTPC/PS Audio Digital Link III DAC
Dali Grand
Se det her
|
| Til top |
|
| |
slate Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 423
|
| Sendt: 30 April 2010 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ulvin skrev:
| Ripper til flac med dBpoweramp. Hvis CD'en læses uden fejl tager det ikke lang tid for en enkelt skive, 500 stk er så lige en anden sag. |
|
|
Og selvom man har pudsekluden ved hånden så kan der hurtigt ryge en masse vinteraftener.
Bruger selv dBpoweramp og det er efter sigende et af de programmer som har bedst styr på tags; og tags skal man have styr på inden man går i gang med at rippe.
Her er i øvrigt en god dBpoweramp guide med forslag til hvordan man kunne håndtere en samling med klassisk og moderne musik.
http://theartofsound.net/forum/showpost.php?p=108145&pos tcount=7
|
| Til top |
|
| |
Ulvin Forum Bruger

|
| Sendt: 30 April 2010 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
slate skrev:
Ulvin skrev:
| Ripper til flac med dBpoweramp. Hvis CD'en læses uden fejl tager det ikke lang tid for en enkelt skive, 500 stk er så lige en anden sag. |
|
|
Og selvom man har pudsekluden ved hånden så kan der hurtigt ryge en masse vinteraftener.
Bruger selv dBpoweramp og det er efter sigende et af de programmer som har bedst styr på tags; og tags skal man have styr på inden man går i gang med at rippe.
|
|
|
Prøvede nogle forskellige løsninger før dBpoweramp, men helt klart et af de bedre programmer til opgaven. Og ja, stor CD samling med foobar uden gode tags er som en varm doven øl i 30 graders varme. __________________ Krell KSA 200S
Krell KRC-3
Dali Grand
Se det her
|
| Til top |
|
| |
Bruce Lee Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 30 April 2010 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bliver nødt til lige at gi mit besyv med, for det er self noget som optager mig til dagligt.
Hjemme hos mig selv spiller jeg på en duet og den lyder væsentligt dårligere end min naim cd-afspiller. Jeg oplevede en helt vild forbedring da jeg lånte den billigste dac fra audio note. Så spillede squeuzeboxen næsten op med min cd-afspiller.
Til gengæld har jeg været til demo med Linns produkter for et års tid siden hvor der blev lavet en direkte sammenligning mellem deres unidisk (55k)og en ds-akurate (39k). Når vi lavede ABA test på samme nummer som vi havde optaget fra cd til hd, var der ingen tvivl om at den langt billigere digitale streamer spillede langt bedre.
Jeg er temeligt sikker på at der skal stå Linn eller naim på min næste streamer, jeg syns tit jeg oplever problemer med min sb. Software-bullsh*t pludseligt er internetradio væk fra min menu og flere lignende problemer. Er jeg alene med den slags?
|
| Til top |
|
| |
Ulvin Forum Bruger

|
| Sendt: 30 April 2010 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eksempel på hvad man kan gøre med foobar og gode tags, større samlinger kan sagtens gøres overskuelige. Endda med ekstra information som sang tekster, band bio, tilpassede EQ settings for individuelle filer (det er ikke ligefrem alle indspilninger der bliver mixet helt godt, endnu et plus med PC løsning at man kan tilpasse bastarderne)

__________________ Krell KSA 200S
Krell KRC-3
Dali Grand
Se det her
|
| Til top |
|
| |
Bruce Lee Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 30 April 2010 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
skal vi for øvrigt ikke ha lavet sådan et træf en dag, hvor vi bytter musik fra vores hard drives? Det må da være en god måde at udvidde musiksamlingen på, og hvis man bytter med andre "nørder" som har rippet med ordentligt software så kan det vel kun blive fedt.
Altså ligesom vi byttede computerspil da jeg var barn, og overspillede kassetebånd med spil i en dobbeltbåndoptager. Alle de timer brugt med skrurtrækkeren i tonehovedet på den lille båndoptager Jeg blir helt nostalgisk..
Er der nogen som vil bytte? Jeg er selv igang med at rippe alle mine 500cder ind med dbpoweramp og bor i kbh!!
Jeg mener det må jo være muligt. Men jeg syns til gengæld tit at hvis jeg downloader musik så er det ikke altid i bedste kval. Jeg har enda oplevet at downloade nogen flac-filer som var konverteret fra mp3.. Det var ik så sejt
|
| Til top |
|
| |
Ulvin Forum Bruger

|
| Sendt: 30 April 2010 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror ikke dette er stedet at starte en pirat snak, med de mange penge jeg har kastet efter musikindkøb ville jeg ikke være villig til at dele ud af småkageposen til højre og venstre, tror mange andre her vil have den samme holdning. Alene det faktum at skulle dele min egen indkøbte musik med tvivlsomme kvaliteter hentet fra diverse torrents sider og hvad folk ellers bruger kan jeg ikke helt forene med god lyd __________________ Krell KSA 200S
Krell KRC-3
Dali Grand
Se det her
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 30 April 2010 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ulvin skrev:
Batman skrev:
| Hvor lang tid tager det at rippe en cd i dit set-up - og i hvilket format? |
|
|
Ripper til flac med dBpoweramp. Hvis CD'en læses uden fejl tager det ikke lang tid for en enkelt skive, 500 stk er så lige en anden sag.
|
|
|
Husk lige at man sagtens kan rippe flere ad gangen hvis man har flere drev  Det kræver lidt flere ressourcer, men det burde ikke være et problem med en blot lidt nyere PC. Der er da flere der har 5-6 drev kørende samtidigt, selv har jeg 2 kørende.
Hilsen Thomas
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 30 April 2010 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
hugoheinninja skrev:
erlingt skrev:
hugoheinninja skrev:
Batman skrev:
|
|
|
|
|
|
|
det siger alle dem som har et knapt så godt anlæg har jeg lagt mærke til typisk/komisk  |
|
|
Ja, sådan er det - men heldigvis er vi jo alle så forskellige.
Jeg er også helt sikker på, at min nabo, som lige har investeret over 2 mill kr i en Mercedes S500, også synes jeg er komisk, når jeg gider gå og rode med min gamle BMW fra 1975, og finder stor glæde i det
|
| Til top |
|
| |
2Bak Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 30 April 2010 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et sidespring:
Hvilke parametre - foruden kapacitet - skal man kigge efter, når man skal anskaffe sig en harddisk til et USB harddisk-kabinet til at bruge som primære kilde til en Touch? Jeg tænker her på specs som buffersize, search time, rotational speed etc.
Og har strømforsyningen til USB-disken også betydning?
mvh Jan
|
| Til top |
|
| |