Emne: Streaming versus cd lydkvalitet? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 25 August 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 608
|
| Sendt: 26 April 2010 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frankie skrev:
Milu skrev:
sigma6 skrev:
nicoleif skrev:
| Hvis man har en DAC der eliminere jitter hvorfra man streamer lossless format fra SB Touch, så fås det ikke bedre til en billig pris (alt efter DAC'ens pris)! |
|
|
Men der må vel være en god dac i min cd afspiller, siden at jeg synes den lyder godt som ren cd?
|
|
|
Selvfølge sidder der sikkert, en fremragende dac i din cd-spiller - men det er ikke pointen.
Pointen er, at hvis streaming skal være lige så godt som dit drev, så skal der tages hånd om evtentuelle jitter problemer.
Så din digitale indgang skal kunne håndtere, og minimere, jitter, hvis der er jitter.
Mvh.
|
|
|
Og det sjove er så at ALLE producenter hævder at DE er MEGET LIDT følsomme over for jitter ! 
OG det kan jo undre mig et et produkt som M2Tech til den meget overkommenlige pris af 790,- SKULLE ha "LØST" alverdens jitter problemer....ikk ! men bevares til den pris vil jeg da gerne prøve at lægge øre til !
|
|
|
Uden at vide det med sikkerhed, så tror jeg det er fordi der ikke står Ayre, Mark Levinson, eller Krell på produktet. Der er altså mange som kan vise RIGTIG fine specs mht. jitter! Det er som regel bare kun før nævnte som mener det skal koste en milliard-million-rigsdaler-bath! __________________ Mvh. friman
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 26 April 2010 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frankie skrev:
Milu skrev:
sigma6 skrev:
nicoleif skrev:
| Hvis man har en DAC der eliminere jitter hvorfra man streamer lossless format fra SB Touch, så fås det ikke bedre til en billig pris (alt efter DAC'ens pris)! |
|
|
Men der må vel være en god dac i min cd afspiller, siden at jeg synes den lyder godt som ren cd?
|
|
|
Selvfølge sidder der sikkert, en fremragende dac i din cd-spiller - men det er ikke pointen.
Pointen er, at hvis streaming skal være lige så godt som dit drev, så skal der tages hånd om evtentuelle jitter problemer.
Så din digitale indgang skal kunne håndtere, og minimere, jitter, hvis der er jitter.
Mvh.
|
|
|
Og det sjove er så at ALLE producenter hævder at DE er MEGET LIDT følsomme over for jitter ! 
OG det kan jo undre mig et et produkt som M2Tech til den meget overkommenlige pris af 790,- SKULLE ha "LØST" alverdens jitter problemer....ikk ! men bevares til den pris vil jeg da gerne prøve at lægge øre til !
|
|
|
Nu er ord og tal jo taknemmelige - især fra en producent.
MEN - der er ikke noget der hedder jitter-"immun", derfor kan det du føder den med, være så f**ked-up, at den ikke kan kompensere tilstrækkeligt for det.
Hehe du skal ikke undervurdere den hiFace, den sparker røv! Fordi den gør det rigtigt fra starten. Men som sagt, intet er perfekt, heller ikke den. Den er fremragende uden anden indgriben, direkte til DA-konvertering, det bedste jeg har hørt. Men giver jeg den lige 2 gange clockning ekstra, inden den rammer dac, så er det lige den tand bedre. Men det kan så skyldes andet, f.eks. at man fjerner kablernes indflydelse.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 26 April 2010 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Friman]
Har prøvet at teste forskel utallige gange, og hjemme falder det ALTID ud med fordel til streaming!
Kører med en Logitech Transporter, og der har jeg haft forskellige drev på i mange forskellige prisklasser, men der er altså ingen tvivl om at streaming fra min NAS, hvor alt ligger i FLAC og rippet i secure/ultrasecure mode med dbpoweramp, er klart bedre. Det minder om forskellen på cd og sacd (skrev HF vist egentlig også). Med drev er det hele lidt mere "digitalis", og med streaming mere "analogt" og naturligt, med klart bedre rumfornemmelse.
Lidt OT, men nu vi er ved streaming:
Kan ikke høre forskel på FLAC og WAV. Det er der jo nogen der påstår de kan.... Rent teoretisk er der jo heller ingen forskel på filerne når først FLACén er pakket ud, men nogen mener at kunne høre en forringelse grundet udpakningen... (det vist dog også primært med squeezeboxen at folk nævner det, men det har jeg ikke selv prøvet)
[/QUOTE
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 April 2010 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Friman skrev:
sigma6 skrev:
Milu skrev:
sigma6 skrev:
nicoleif skrev:
|
|
|
|
|
Mvh.
|
|
|
Hehehehe...:-)
Jamen det gør den da fint når jeg afspiller cd. Men når jeg bruger squeezebok, lyder det ikke ligeså godt. Det er jo den samme dac?
Digital circuit: The input signal from the laser mechanism as from the inputs is directly (at the same input frequency) converted or upsampled to 192kHz-24bit before the conversion. Audia uses a Crystal Semiconductor 24/192 CS43122 DAC matched to a full balanced, Class A analog output stage. Multiple regulated power supplies are used, along with an anti-jitter circuit with ultra precision reference clock that operates with temperature compensated 2ppm crystal oscillators
|
|
|
Hvilken type digitalkabel bruger du? Kører du coax eller optisk?
Det er ikke alle cdafspillere der lige gode på indgangene. Mange producenter vægter lydkvaliteten højere fra det indbyggede drev, end fra eksterne kilder. Der spares således på det led som skal modtage signalet.
Jeg ved ikke om det forholder sig sådan med din afspiller, men det er ikke helt ualmindeligt, og slet ikke hvis vi ser på ældre maskiner...
|
|
|
Jeg kører coax på denne maskine http://www.audia.it/products.php?codpro=9
|
| Til top |
|
| |
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 26 April 2010 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
Friman skrev:
sigma6 skrev:
Milu skrev:
sigma6 skrev:
nicoleif skrev:
|
|
|
|
|
Mvh.
|
|
|
Jamen det gør den da fint når jeg afspiller cd. Men når jeg bruger squeezebok, lyder det ikke ligeså godt. Det er jo den samme dac?
Digital circuit: The input signal from the laser mechanism as from the inputs is directly (at the same input frequency) converted or upsampled to 192kHz-24bit before the conversion. Audia uses a Crystal Semiconductor 24/192 CS43122 DAC matched to a full balanced, Class A analog output stage. Multiple regulated power supplies are used, along with an anti-jitter circuit with ultra precision reference clock that operates with temperature compensated 2ppm crystal oscillators
|
|
|
Det er ikke alle cdafspillere der lige gode på indgangene. Mange producenter vægter lydkvaliteten højere fra det indbyggede drev, end fra eksterne kilder. Der spares således på det led som skal modtage signalet.
Jeg ved ikke om det forholder sig sådan med din afspiller, men det er ikke helt ualmindeligt, og slet ikke hvis vi ser på ældre maskiner...
|
|
|
|
|
|
Jeg kender skam godt maskinen, men ikke indgående til at kunne udtale mig om drev kontra indgangene...
Hvilken type coax? __________________ Mvh. friman
|
| Til top |
|
| |
Frankie Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 749
|
| Sendt: 26 April 2010 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
| [QUOTE=Friman]
Har prøvet at teste forskel utallige gange, og hjemme falder det ALTID ud med fordel til streaming!
Kører med en Logitech Transporter, og der har jeg haft forskellige drev på i mange forskellige prisklasser, men der er altså ingen tvivl om at streaming fra min NAS, hvor alt ligger i FLAC og rippet i secure/ultrasecure mode med dbpoweramp, er klart bedre. Det minder om forskellen på cd og sacd (skrev HF vist egentlig også). Med drev er det hele lidt mere "digitalis", og med streaming mere "analogt" og naturligt, med klart bedre rumfornemmelse.
Kan ikke høre forskel på FLAC og WAV. Det er der jo nogen der påstår de kan.... Rent teoretisk er der jo heller ingen forskel på filerne når først FLACén er pakket ud, men nogen mener at kunne høre en forringelse grundet udpakningen... (det vist dog også primært med squeezeboxen at folk nævner det, men det har jeg ikke selv prøvet)
[/QUOTE
|
|
|
Og hos mig er det lige omvent, indtil videre er min Lyngdorf CD1 som drev, ikke blevet slået af pinden endnu....DAC´en er fælles for streaming og drev ! Men jeg vil da prøve en M2Tech på et tidspunkt, så må vi se om det rykker ! 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 April 2010 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Friman skrev:
sigma6 skrev:
Friman skrev:
sigma6 skrev:
Milu skrev:
sigma6 skrev:
nicoleif skrev:
|
|
|
|
|
Mvh.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeg kender skam godt maskinen, men ikke indgående til at kunne udtale mig om drev kontra indgangene...
Hvilken type coax?
|
|
|
*GG*
Det ved jeg ikke. Jeg låner en af en kammerat der selv siger han har forstand på digi-lyd :-)
|
| Til top |
|
| |
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 26 April 2010 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frankie skrev:
sigma6 skrev:
| [QUOTE=Friman]
[/QUOTE
|
|
|
Og hos mig er det lige omvent, indtil videre er min Lyngdorf CD1 som drev, ikke blevet slået af pinden endnu....DAC´en er fælles for streaming og drev ! Men jeg vil da prøve en M2Tech på et tidspunkt, så må vi se om det rykker ! 
|
|
|
Har prøvet en CD1 som drev, og den ligger klart i den bedre ende, men stadig ikke bedre end når jeg streamer... (nu er det selvfølgelig heller ikke samme dac vi bruger, så en direkte sammenligning holder ikke vand) __________________ Mvh. friman
|
| Til top |
|
| |
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 26 April 2010 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
Friman skrev:
sigma6 skrev:
Friman skrev:
sigma6 skrev:
Milu skrev:
sigma6 skrev:
nicoleif skrev:
|
|
|
|
|
Mvh.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hvilken type coax?
|
|
|
*GG*
Det ved jeg ikke. Jeg låner en af en kammerat der selv siger han har forstand på digi-lyd :-)
|
|
|
Fair nok. Du skal blot være opmærksom på at der kan være temmelig meget at hente hér. Især hvis det kabel du bruger nu ikke holder en karakteristisk impedans på 75ohm. Der er faktisk temmelig mange som ikke gør, og det kan give anledning til temmelig meget jitter, jf. "standing wave ratio".
PS: kablet behøver på ingen måde være dyrt for at være godt.... __________________ Mvh. friman
|
| Til top |
|
| |
hugoheinninja Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
| Sendt: 26 April 2010 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
har aldrig prøvet et ordentligt steaming setup, så ved ikke så meget om det, men jeg har istedet for cd valgt en sd kortlæser link jeg er helt vildt imponeret!!, jeg kan nu lytte til musik jeg troede var helt ubrugeligt, men var åbenbart bare elendig signal jitter osv, har aldrig hørt så meget musik før, som nu
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 April 2010 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Friman skrev:
Frankie skrev:
sigma6 skrev:
| [QUOTE=Friman]
[/QUOTE
|
|
|
|
|
|
Har prøvet en CD1 som drev, og den ligger klart i den bedre ende, men stadig ikke bedre end når jeg streamer... (nu er det selvfølgelig heller ikke samme dac vi bruger, så en direkte sammenligning holder ikke vand)
|
|
|
Og har du så husket at SLUKKE for analogdelen på CD1 da du testede ? Det er de færreste der gider kigge i en manual ! 
|
| Til top |
|
| |
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 26 April 2010 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
hugoheinninja skrev:
har aldrig prøvet et ordentligt steaming setup, så ved ikke så meget om det, men jeg har istedet for cd valgt en sd kortlæser link jeg er helt vildt imponeret!!, jeg kan nu lytte til musik jeg troede var helt ubrugeligt, men var åbenbart bare elendig signal jitter osv, har aldrig hørt så meget musik før, som nu  |
|
|
Solid state er bestemt vejen frem, men det er ikke rigtig muligt at få i samme størrelser som diverse NAS som er på markedet endnu. Min NAS kører med 2 stk. 1TB diske i raid, så jeg har 1TB plads at rode med.
Det er der ikke rigtig nogen solid state løsninger på endnu. Men den dag det kommer, så hopper jeg nok også på. Harddiske er dog stadig en stor fordel ift. traditionelle optiske drev mht. aftastningssikkerhed. Ingen af dem er dog jitterimune, men harddisken læser korrekt hver gang, og det kan man jo ikke ligefrem sige om et cd-drev!
Der ville overhovedet ikke komme lyd ud af en cd-afspiller hvis ikke den havde fejlkorrektionskredsløb indbygget, og i og med den skal gøre det "on the fly", så er en relativt stor mængde af aftastningen baseret på gætværk.
Med harddisken skal man blot sørge for at få rippet sine cder så korrekt som muligt (ultrasecure som dbpoweramp med Accurate-rip) og når de så er overført til harddisken så vil de blive aftastet 100% korrekt herfra HVER gang.... __________________ Mvh. friman
|
| Til top |
|
| |
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 26 April 2010 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frankie skrev:
Friman skrev:
Frankie skrev:
sigma6 skrev:
| [QUOTE=Friman]
[/QUOTE
|
|
|
|
|
|
Har prøvet en CD1 som drev, og den ligger klart i den bedre ende, men stadig ikke bedre end når jeg streamer... (nu er det selvfølgelig heller ikke samme dac vi bruger, så en direkte sammenligning holder ikke vand)
|
|
|
Og har du så husket at SLUKKE for analogdelen på CD1 da du testede ? Det er de færreste der gider kigge i en manual ! 
|
|
|
Naturligvis.... output blev sat til 24/96 så vidt jeg husker.... __________________ Mvh. friman
|
| Til top |
|
| |
reese Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 26 April 2010 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med output 24/192 ?
|
| Til top |
|
| |
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 26 April 2010 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mener ikke jeg prøvede... Det er et lille års tid siden, og hukommelsen er ikke hvad den har været 
Ved egentlig heller ikke om min Transporter kan tage imod 24/192? Den er begrænset til 24/96 ved streaming... __________________ Mvh. friman
|
| Til top |
|
| |
reese Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 26 April 2010 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej friman
Når jeg "kører" med 24/192 på CD-1 har jeg ikke lige fundet noget, som jeg synes lyder bedre. Det kan selvfølgelig skyldes, at jeg ikke har været nok omkring mig og prøvet tilstrækkelig mange mulige emner.( Det tror jeg selvfølgelig Ikke er forklaringen ).
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 April 2010 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
reese skrev:
|
hej friman
Når jeg "kører" med 24/192 på CD-1 har jeg ikke lige fundet noget, som jeg synes lyder bedre. Det kan selvfølgelig skyldes, at jeg ikke har været nok omkring mig og prøvet tilstrækkelig mange mulige emner.( Det tror jeg selvfølgelig Ikke er forklaringen ).
|
|
|
Jeg synes sgu oxo at jeg efterhånden har prøvet en del.....og div. forskellige typer kabler Coax, lys og ballanceret.......HVIS jeg nogensinde finder noget der slår CD-1 af pinden, SÅ kommer det sgu til at koste KASSEN.....en del MERE end CD-1 har kostet !! og så kan det vel være lige meget !
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 26 April 2010 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frankie skrev:
Jeg synes sgu oxo at jeg efterhånden har prøvet en del.....og div. forskellige typer kabler Coax, lys og ballanceret.......HVIS jeg nogensinde finder noget der slår CD-1 af pinden, SÅ kommer det sgu til at koste KASSEN.....en del MERE end CD-1 har kostet !! og så kan det vel være lige meget ! |
|
|
Hvad med en Lyngdorf TDAI 2200 og streaming? __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
hugoheinninja Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
| Sendt: 26 April 2010 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Friman skrev:
hugoheinninja skrev:
har aldrig prøvet et ordentligt steaming setup, så ved ikke så meget om det, men jeg har istedet for cd valgt en sd kortlæser link jeg er helt vildt imponeret!!, jeg kan nu lytte til musik jeg troede var helt ubrugeligt, men var åbenbart bare elendig signal jitter osv, har aldrig hørt så meget musik før, som nu  |
|
|
Solid state er bestemt vejen frem, men det er ikke rigtig muligt at få i samme størrelser som diverse NAS som er på markedet endnu. Min NAS kører med 2 stk. 1TB diske i raid, så jeg har 1TB plads at rode med.
Det er der ikke rigtig nogen solid state løsninger på endnu. Men den dag det kommer, så hopper jeg nok også på. Harddiske er dog stadig en stor fordel ift. traditionelle optiske drev mht. aftastningssikkerhed. Ingen af dem er dog jitterimune, men harddisken læser korrekt hver gang, og det kan man jo ikke ligefrem sige om et cd-drev!
Der ville overhovedet ikke komme lyd ud af en cd-afspiller hvis ikke den havde fejlkorrektionskredsløb indbygget, og i og med den skal gøre det "on the fly", så er en relativt stor mængde af aftastningen baseret på gætværk.
Med harddisken skal man blot sørge for at få rippet sine cder så korrekt som muligt (ultrasecure som dbpoweramp med Accurate-rip) og når de så er overført til harddisken så vil de blive aftastet 100% korrekt herfra HVER gang.... |
|
|
kommer nok til at gå lidt til tid før man kan få sd kort på 1tb  .... jeg bruger eac til at rippe cd'er, og er godt tilfreds.
|
| Til top |
|
| |
mbull Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 512
|
| Sendt: 26 April 2010 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
mbull skrev:
|
Jeg har prøvet med min DAD DAC10 både direkte fra CD og streamet vía en Duet.
Streaming lyden var klart bedre end direkte fra CD! Med stor margen!
Jeg hælder til at afspilning fra harddisk er bedre end fra CD som High Fidelity har beskrevet ved flere lejligheder. Tvivler iøvrigt på at jitter har den store indflydelse... med mindre det er helt ude af kontrol....
|
|
|
Jitter ER det store problem, især ved afspilning fra PC - jitter er det der afgører om fantastisk eller fantastisk dårligt. Prøv at slå jitter-kontrol fra, så skal du bare høre løjer - når jeg slår det fra/slukker det, i alle led, så ville jeg ALDRIG bruge streaming.
Mvh.
|
|
|
Så er jeg åbenbart ikke plaget af jitter 
Har ikke bemærket at man faktisk kan slå jitter kontrol fra nogen stedet, men det er jo så også underordnet... Jeg anvender en HP 490 server og Duet. Filformat er WMA Lossless. __________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|