Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Streaming versus cd lydkvalitet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 15
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 27 April 2010 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Hvor lang tid tager det gennemsnitlig at rippe en cd i ukomprimeret format?
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 April 2010 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:

Hello Frankie boy,

Jeg kan se af din set-up liste at du ligesom jeg har et Van den Hul optocoupler kabel. Jeg synes jeg har problemer med at få det til at sidde ordentlig i bøsningen - det er alt for nemt at "vrikke" med det. Har du nogen kommentarer til det?

Jepp...det har jeg opdaget, men om det betyder noget for lyden er jeg ikke sikker på !

Jeg har netop testet det mod VDH digitale ballancerede kabel og det optiske spiller mere varmt men tilgængæld er det ballancerede mere præsist i lydbilledet, såååh det er lidt pros´n cons !  umiddelbart foretrækker jeg det optiske på længere sigt !

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 April 2010 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:
Batman skrev:

Hello Frankie boy,

Jeg kan se af din set-up liste at du ligesom jeg har et Van den Hul optocoupler kabel. Jeg synes jeg har problemer med at få det til at sidde ordentlig i bøsningen - det er alt for nemt at "vrikke" med det. Har du nogen kommentarer til det?

Jepp...det har jeg opdaget, men om det betyder noget for lyden er jeg ikke sikker på !

Jeg har netop testet det mod VDH digitale ballancerede kabel og det optiske spiller mere varmt men tilgængæld er det ballancerede mere præsist i lydbilledet, såååh det er lidt pros´n cons !  umiddelbart foretrækker jeg det optiske på længere sigt !

Mellem hvilke komponenter bruger du det optiske kabel? Har Toslink bøsningerne egentlig ikke ændret sig på det seneste? Før i tiden sad der en sort plasticprop i bøsningen - nu er det nærmest en lille vippelåge. Nolge hævder at der skal trykkes rimelig hårdt for at få VDH kablet til at sidde fast. Samtidig advares der fra anden side om at kablet er meget sart og nemt går i stykker

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 April 2010 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:
Frankie skrev:
Batman skrev:

Hello Frankie boy,

Mellem hvilke komponenter bruger du det optiske kabel? Har Toslink bøsningerne egentlig ikke ændret sig på det seneste? Før i tiden sad der en sort plasticprop i bøsningen - nu er det nærmest en lille vippelåge. Nolge hævder at der skal trykkes rimelig hårdt for at få VDH kablet til at sidde fast. Samtidig advares der fra anden side om at kablet er meget sart og nemt går i stykker

Jeg har haft Optocoupler hvor stikket ligefrem blev revet af kablet, da jeg skulle trække det ud

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2010 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Og hvad trådens emne angår, så har jeg stadig til gode at høre en streamet løsning der er bedre end CD. Jeg har testet flere gange med forskellige afspillere mod streaming på samme DAC.

Jeg vælger dog streaming for nemhedens skyld og skal det være rigtig godt, så ryger der en vinyl-plade på

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 April 2010 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Og hvad trådens emne angår, så har jeg stadig til gode at høre en streamet løsning der er bedre end CD. Jeg har testet flere gange med forskellige afspillere mod streaming på samme DAC.

Jeg vælger dog streaming for nemhedens skyld og skal det være rigtig godt, så ryger der en vinyl-plade på

Se nu er du inde på noget som jeg desværre tror at rigtig mange "falder for" ......nemheden !  og SÅ lyder det pludseligt meget bedre en de "gamle besværlige" sølv skiver !

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 April 2010 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:
Frankie skrev:
Batman skrev:

Hello Frankie boy,

Du har fuldstændig ret....man er jo også lidt bange for at trykke for hårdt !  HVIS nu man ødelægger den optiske del i et af apperaterne.....det ville sgu være surt !

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2010 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:
L.B. skrev:

Se nu er du inde på noget som jeg desværre tror at rigtig mange "falder for" ......nemheden !  og SÅ lyder det pludseligt meget bedre en de "gamle besværlige" sølv skiver !

Vi er helt enige. Det er så spørgsmålet om man kan holde ud at høre på skidtet. Til baggrundsmusik osv. er det fint med mig, men jeg kan ikke holde det ud hvis jeg skal "lytte" til musikken.

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Sendt: 27 April 2010 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
Friman skrev:
Milu skrev:

Friman skrev:
Encore skrev:
Men jeg ønskede bare i den grad at blive fri for at bøvle med de små sølvskiver, så jeg var motiveret ...

Frigørelsen var også et stort ønske for mit vedkommende, men jeg valgte nu Transporteren af lydmæssige årsager. Eneste
tweak er 3 bløde sorbotane fødder, men dem ville jeg til gengæld heller ikke undvære!

Overvejer en gang ude i fremtiden og "fjerne" den interne strømforsyning, og så købe noget ala Red Wine Audio´s batteripakke
og smide på. Det er dog et større indgreb, og jeg ved nu heller ikke om det nogensinde bliver til noget, men tanken er der i
hvert fald.... Har prøvet og batteriforsyne et par små tripath baserede forstærkere, og det er altså ikke småting der sker!!!! Så
det er egentlig der gør at jeg kunne finde på at prøve det, selvom jeg nu er rigtig godt tilfreds med lyden som den er nu....

Nu er, som man nok har regnet ud, clockning min kæphest. Jeg har af samme grund også haft kig på Transporter, da den kan modtage et externt masterclock signal. Spændende!

Mvh.

Har ikke rodet med nogen ekstern clock, og tror egentlig heller ikke jeg kommer til det, medmindre at jeg en gang får en anden dac som transporteren så skal levere signal til. Så kunne det da bestemt være en god idé med en reference for begge produkter, men ellers har jeg altså svært ved at se hvorfor en ekstern clock skulle indføres i systemet... (correct me if i´m wrong?)

Mener at huske, at Oslo Audio Society smed en dCs clock (kan ikke huske hvad den hedder) på, men at det ikke gav noget... Det kunne så tolkes som transporterens egen clock er temmelig god, samt at det kun har relevans så længe man har hooked flere produkter op med kabel, og at de derfor helst skal arbejde i samme "tidsdomæne"...

Det er jeg sådan set enig i. Der er meget begrænset (men den er der) forskel hvis man bruger en ekstern clock til at clocke en, i forvejen god, cd-spiller/kilde.
MEN pc streaming er ikke en god kilde hvad angår mulighed for jitter. Det er uundværligt.
På den anden side, siger jeg heller ikke, at enhver skal gå ud og købe sådan en. Den indbyggede i modtager dac'en, laver oftest et fremragende arbejde. Men hvis man vil have det bedste highend, så er det altid den sidste detajle, der samler billedet.

Mvh.

Det er ikke muligt for mit vedkommende da jeg streamer trådløst fra en NAS.... Der er ikke rigtig noget clocken kan sættes til udover transporteren

Men jeg kan forstå at du har rodet en del med det, og det er stærkt begrænset hvor meget jeg selv har haft med det at gøre, så jeg ville ikke modargumentere/bortforklare. Du har sikkert ret...

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Sendt: 27 April 2010 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
Frankie skrev:
L.B. skrev:

Vi er helt enige. Det er så spørgsmålet om man kan holde ud at høre på skidtet. Til baggrundsmusik osv. er det fint med mig, men jeg kan ikke holde det ud hvis jeg skal "lytte" til musikken.

Jeg er ikke i tvivl om hvad jeg hører hjemme, og har testet mig frem til igennem en årrække. Streaming er bedre hos mig, kontra alverdens forskellige drev...

Så hér bliver vi bestemt ikke enige...!

Det jeg tror man kan konkludere er, at nu hvor der ER forskel i lyden alt efter hvilken kilde man benytter, så foretrækker vi bare hver vores...?! Som med alt andet, så er smag og behag jo forskelligt.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 April 2010 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Jeg tror det der gør forskellen større end "smag", er vores anlæg.

Vores anlæg og rum er lige så forskellige, som vi er forskellige.

Nogle vil aldrig opdage, at der er jitter - nogle vil forkaste stream, fordi deres dac/cd muligvis ikke kan håndtere externt signalkilde - nogle vil ikke opdage 24/96 fordi deres anlæg ikke kan vise forskellen, eller håndtere forskellen, osv....

Det er ikke for at fornærme nogen - men det hænger nogen gange sammen på den måde.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 April 2010 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

Nogle vil aldrig opdage, at der er jitter - nogle vil forkaste stream, fordi deres dac/cd muligvis ikke kan håndtere externt signalkilde - nogle vil ikke opdage 24/96 fordi deres anlæg ikke kan vise forskellen, eller håndtere forskellen, osv....

Det er ikke for at fornærme nogen - men det hænger nogen gange sammen på den måde.

Mvh.

Stadig ikke enig  der er STOR forskel på 44.1 / 16 og de højopløselige formater på mit setup, MEN noget musik er bedst på 44.1 og andet på 192 / 24 !! Eksempelvis er Fleetwood Mac´s Rumours klart bedst på 44.1 mens andre nyere indspildninger som er blevet ødelagt af "the loudness war" helt sikkert nyder bedst af 192 / 24 !   Jeg vil nok nærmere tro at det er vores MUSIKSMAG der gør den store forskel !!

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Sendt: 27 April 2010 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Vi skal selfølgelig lige huske at skelne mellem opløsning og optagelse.

Man kan ikke sammenligne en godt optaget vinyl med en dårligt optaget digital 24Bit, 192KHz optagelse.

Musikken lyder ikke bedre end optagelsen tillader.

Personligt har jeg ikke valgt streaming fordi det er nemmere, for det synes jeg nu ikke nødvendigvis det er.
Selv har jeg ikke haft vinyl og kun CD, og skiftet fra CD til streaming har nu ikke gjort det nemmere for mig - så det er ikke der min årsag ligger.

Det lyder simpelthen bedre i mine ører med min streamerløsning, end min CD-løsning - og har da også prøvet at lytte hos andre med bedre grej end mit.

Blander vi pris/ydelse ind i det hele, mener jeg vinyl er røget helt ud på et sidespor. For 4-5.000 kroner kan man få en ganske fornuftig streamerløsning. Skal man have en CD eller en vinyl løsning, der kan matche, bliver det langt dyrere - specielt vinyl kan blive ret kostbart inden man har den rigtige pladespiller med RIAA, PU, plint etc. - For slet ikke at tale om mulighederne for at komme til at sætte ting sammen, der bare ikke lyder helt godt sammen.

Vi er nok ude i noget, der kan minde om en religionskrig her, og bliver nok ikke enige

Jeg går selv og planlægger en blindtest, hvor jeg vil samle nogle stykker, så bliver det da interessant at se hvad det resultat viser.
Tror desværre nok det går som så mange andre blindtests; fifty-fifty for det ene og det andet - og det være sig et rent statistisk resultat uden hold i hvad deltagerne mente var det ene eller det andet.

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 April 2010 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

Mvh.

Det kunne jo være fordi det stadig ikke er godt nok? :-)

Jeg vil som sagt vildt gerne høre PS audios system. Hvad med de cd afspillere der har en buffer......det må vel give det samme?

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 April 2010 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:
Milu skrev:

Mvh.

Stadig ikke enig  der er STOR forskel på 44.1 / 16 og de højopløselige formater på mit setup, MEN noget musik er bedst på 44.1 og andet på 192 / 24 !! Eksempelvis er Fleetwood Mac´s Rumours klart bedst på 44.1 mens andre nyere indspildninger som er blevet ødelagt af "the loudness war" helt sikkert nyder bedst af 192 / 24 !   Jeg vil nok nærmere tro at det er vores MUSIKSMAG der gør den store forskel !!

Nja - heller ikke enig!

Det kunne jo være, at den lyder fremragende her, og ikke hos dig? (Eller omvendt - men jeg har nu til gode, at høre native 24/96, der ikke lyder godt).

Det var nærmere det jeg mente.

Mvh.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 April 2010 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:
Milu skrev:

Mvh.

Jeg vil som sagt vildt gerne høre PS audios system. Hvad med de cd afspillere der har en buffer......det må vel give det samme?

Nej buffer har ikke nødvendigvis noget med jitter at gøre, det har nok mere med indrivelse af data, at gøre.
Rega bruger det forøvrigt også.
Min egen dCS bruger buffer. Den har et specal drev fra Teac Esoteric, det spinner med 4x normal hastighed og ligger det i bufffer, hvor den så har x4 mulighed for korrektion. Drevet er målt som det bedst til indrivelse af data - bedre en Esoteric's top drev.
Men på tråds af det synes jeg at streaming er mere detaljeret - det er den perfekte afspilning, den svigter aldrig.

Ja jeg kan forstå, at du er blevet ret glad for det PS Audio. Personligt ville jeg være varsom - deres QC er ikke den aller bedste, på deres elektronik anyway.

Mvh.

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Sendt: 27 April 2010 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Vi skal selfølgelig lige huske at skelne mellem opløsning og optagelse.

Man kan ikke sammenligne en godt optaget vinyl med en dårligt optaget digital 24Bit, 192KHz optagelse.

Musikken lyder ikke bedre end optagelsen tillader.

Personligt har jeg ikke valgt streaming fordi det er nemmere, for det synes jeg nu ikke nødvendigvis det er.
Selv har jeg ikke haft vinyl og kun CD, og skiftet fra CD til streaming har nu ikke gjort det nemmere for mig - så det er ikke der min årsag ligger.

Det lyder simpelthen bedre i mine ører med min streamerløsning, end min CD-løsning - og har da også prøvet at lytte hos andre med bedre grej end mit.

Blander vi pris/ydelse ind i det hele, mener jeg vinyl er røget helt ud på et sidespor. For 4-5.000 kroner kan man få en ganske fornuftig streamerløsning. Skal man have en CD eller en vinyl løsning, der kan matche, bliver det langt dyrere - specielt vinyl kan blive ret kostbart inden man har den rigtige pladespiller med RIAA, PU, plint etc. - For slet ikke at tale om mulighederne for at komme til at sætte ting sammen, der bare ikke lyder helt godt sammen.

Vi er nok ude i noget, der kan minde om en religionskrig her, og bliver nok ikke enige

Jeg går selv og planlægger en blindtest, hvor jeg vil samle nogle stykker, så bliver det da interessant at se hvad det resultat viser.
Tror desværre nok det går som så mange andre blindtests; fifty-fifty for det ene og det andet - og det være sig et rent statistisk resultat uden hold i hvad deltagerne mente var det ene eller det andet.

Nu skal du jo også lige tænke på at din CD løsning nok ikke lige er creme de la creme

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 April 2010 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
kennethjensen skrev:

Hvad der bedst er nok mere end smagssag. Jeg har prøvet diverse streaming løsninger. Og vender hele tiden tilbage til min CD. Indtil videre synes jeg ikke at have hørt nogen streaming løsninger som kan hamle op med min Mcintosh MCD500. Og slet IKKE med Nagra CD!

Har dog set Nagra laver en HD optager til musik. Som også kan bruges til at streame med. Så måske skulle man prøve sådan en. Men indtil da. Så streaming her sat på hold! Det hverken tiden, eller pengene værd endnu i mine øre!

Altså Kenneth, det er fordi du ikke kan få det til at virke, det har du selv sagt.

Nu har McIntosh aldrig været digitale genier - langt fra.

Mvh.

Hvorfor spiller deres MCD500 så bedre end de fleste andre gængse digital maskiner?

Jeg har altså prøvet seriøse streaming løsninger som mine bekendte har stillet op. Der i bland det helt store DAC-CLOCK sæt fra DCS, streamet via LINN og Olive. Igen satte MCD500 streamingen til vægs med en langt mere analog lyd!

Og begynder vi så sammenligne med Nagra CD. Tjaaa, så kan jeg vitterlig ikke se nogen alternative streaming løsninger der overhovedet kommer i nærheden af den.

Igen. Det en smagssag. Og MCD500 digitale indputs for rigtig meget ros fra omverden, netop brugt som dac til streamere. Dog spiser den kun 44,1khz 24bit.

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 April 2010 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Iøvrigt giver det ingen mening og sætte en ekstern clock foran sin DAC. Medmindre man har et dicideret system der har clockbus. Der jo mange der tror de får bedre lyd ved og sætte en clock imellem streamer og dac. Nytteløst

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 April 2010 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
sigma6 skrev:
Milu skrev:

Mvh.

Nej buffer har ikke nødvendigvis noget med jitter at gøre, det har nok mere med indrivelse af data, at gøre.
Rega bruger det forøvrigt også.
Min egen dCS bruger buffer. Den har et specal drev fra Teac Esoteric, det spinner med 4x normal hastighed og ligger det i bufffer, hvor den så har x4 mulighed for korrektion. Drevet er målt som det bedst til indrivelse af data - bedre en Esoteric's top drev.
Men på tråds af det synes jeg at streaming er mere detaljeret - det er den perfekte afspilning, den svigter aldrig.

Ja jeg kan forstå, at du er blevet ret glad for det PS Audio. Personligt ville jeg være varsom - deres QC er ikke den aller bedste, på deres elektronik anyway.

Mvh.

Jeg kan ligesom læse mellem linjerne, at du mener det er min dac i min cdafspiller som ikke magter opgaven.

Hvad mener du så an skulle gå efter?

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

<< Forrige Side af 15 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum