Emne: Streaming versus cd lydkvalitet? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 27 April 2010 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
Milu skrev:
kennethjensen skrev:
|
Hvad der bedst er nok mere end smagssag. Jeg har prøvet diverse streaming løsninger. Og vender hele tiden tilbage til min CD. Indtil videre synes jeg ikke at have hørt nogen streaming løsninger som kan hamle op med min Mcintosh MCD500. Og slet IKKE med Nagra CD!
Har dog set Nagra laver en HD optager til musik. Som også kan bruges til at streame med. Så måske skulle man prøve sådan en. Men indtil da. Så streaming her sat på hold! Det hverken tiden, eller pengene værd endnu i mine øre!
|
|
|
Altså Kenneth, det er fordi du ikke kan få det til at virke, det har du selv sagt.
Nu har McIntosh aldrig været digitale genier - langt fra.
Mvh.
|
|
|
Hvorfor spiller deres MCD500 så bedre end de fleste andre gængse digital maskiner? 
Jeg har altså prøvet seriøse streaming løsninger som mine bekendte har stillet op. Der i bland det helt store DAC-CLOCK sæt fra DCS, streamet via LINN og Olive. Igen satte MCD500 streamingen til vægs med en langt mere analog lyd!
Og begynder vi så sammenligne med Nagra CD. Tjaaa, så kan jeg vitterlig ikke se nogen alternative streaming løsninger der overhovedet kommer i nærheden af den.
Igen. Det en smagssag. Og MCD500 digitale indputs for rigtig meget ros fra omverden, netop brugt som dac til streamere. Dog spiser den kun 44,1khz 24bit.
|
|
|
Selfølgelig Kenneth - vi ved jo alle, at du har prøvet ALT!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Frankie Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 749
|
| Sendt: 27 April 2010 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Frankie skrev:
Milu skrev:
|
Jeg tror det der gør forskellen større end "smag", er vores anlæg.
Vores anlæg og rum er lige så forskellige, som vi er forskellige.
Nogle vil aldrig opdage, at der er jitter - nogle vil forkaste stream, fordi deres dac/cd muligvis ikke kan håndtere externt signalkilde - nogle vil ikke opdage 24/96 fordi deres anlæg ikke kan vise forskellen, eller håndtere forskellen, osv....
Det er ikke for at fornærme nogen - men det hænger nogen gange sammen på den måde.
Mvh.
|
|
|
Stadig ikke enig der er STOR forskel på 44.1 / 16 og de højopløselige formater på mit setup, MEN noget musik er bedst på 44.1 og andet på 192 / 24 !! Eksempelvis er Fleetwood Mac´s Rumours klart bedst på 44.1 mens andre nyere indspildninger som er blevet ødelagt af "the loudness war" helt sikkert nyder bedst af 192 / 24 ! Jeg vil nok nærmere tro at det er vores MUSIKSMAG der gør den store forskel !! 
|
|
|
Nja - heller ikke enig!
Det kunne jo være, at den lyder fremragende her, og ikke hos dig? (Eller omvendt - men jeg har nu til gode, at høre native 24/96, der ikke lyder godt).
Det var nærmere det jeg mente.
Mvh.
|
|
|
Nu er bittraten og opløsningen jo ikke et udtryk for hvor god en optagelse er i sig selv ! så hvis du ikke har hørt en mindre god optagelse i 24/96 så kommer det jo nok på et tidspunkt ! med mindre at du bevist går efter de gode optagelser og så har det jo pludselig ikke alene noget med MUSIK at gøre ! Det er i hvert fald MEGET svært for mig at vælge genre ud fra gode optagelser !
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 27 April 2010 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved at rippe - med er ordentligt program - og derefter streame, opnår man, at nuller og ettaller bliver læst/gengivet bedre, end hvis man afspiller en cd - på selv den bedste cdsafpiller.
Når disse nuller og ettaller så skal omsættes til musik, er det vigtigt, at timingen er korrekt, ellers opstår der jitter.
Desværre er ikke alle DAC'er konstrueret ordentligt, dvs. med en memorybuffer og reclocking således de er uafhængige af eventuel jitter på indgangssignalet. Derfor lyder de forskelligt med forskellige signalkilder.
Jeg har al min musik på harddisk, og via trådløst net bliver de sendt til en Squeezebox 3, fra Squeezebox 3 via 10 m optisk kabel til en korrektionspc med et digitalt RME lydkort. På korrektionspc'er bliver der kalkuleret to stereosignaler (woofer + hovedhøjttalere), derfra via RME kortet og 10 m optisk kabel til en Alesis AI4 der opdeler mine to Lyngdorf TDAI 2200 digitale forstærkere.
Jeg har tjekket overførslen fra harddisk via Squeezebox 3 til korrektionspc'en, og den er bitkorrekt. Og der er ingen grund til at tro, at der er problemer i resten af kæden. Dvs. alle bits når sikkert frem på mine digitale forstærkere, og de er "tilfældigvis" konstrueret ordentlig, så jeg har ingen jitterproblemer.
Med andre ord, det - vha streaming - muligt at opnå en bedre kvalitet, end ved selv den bedste cdafspiller.
Desværre en næste alle cd'er med popmusik forvrænget pga. "the loudness war", men med en ordentlig indspillet cd, er det muligt at opnå en klar bedre kvalitet, end selv den bedste lp/pladespiller kombination. __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
kennethjensen Udelukket fra forum

Branchemedlem Audioheaven
Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2146
|
| Sendt: 27 April 2010 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
kennethjensen skrev:
Milu skrev:
kennethjensen skrev:
|
Hvad der bedst er nok mere end smagssag. Jeg har prøvet diverse streaming løsninger. Og vender hele tiden tilbage til min CD. Indtil videre synes jeg ikke at have hørt nogen streaming løsninger som kan hamle op med min Mcintosh MCD500. Og slet IKKE med Nagra CD!
Har dog set Nagra laver en HD optager til musik. Som også kan bruges til at streame med. Så måske skulle man prøve sådan en. Men indtil da. Så streaming her sat på hold! Det hverken tiden, eller pengene værd endnu i mine øre!
|
|
|
Altså Kenneth, det er fordi du ikke kan få det til at virke, det har du selv sagt.
Mvh.
|
|
|
Hvorfor spiller deres MCD500 så bedre end de fleste andre gængse digital maskiner? 
Jeg har altså prøvet seriøse streaming løsninger som mine bekendte har stillet op. Der i bland det helt store DAC-CLOCK sæt fra DCS, streamet via LINN og Olive. Igen satte MCD500 streamingen til vægs med en langt mere analog lyd!
Og begynder vi så sammenligne med Nagra CD. Tjaaa, så kan jeg vitterlig ikke se nogen alternative streaming løsninger der overhovedet kommer i nærheden af den.
Igen. Det en smagssag. Og MCD500 digitale indputs for rigtig meget ros fra omverden, netop brugt som dac til streamere. Dog spiser den kun 44,1khz 24bit.
|
|
|
Mvh.
|
|
|
Hvorfor skulle jeg ellers sige det... Nu har jeg temlig mange bekendte inden for HIFI verden. Nok flere end de fleste. Og har rigmulighed for at prøve lidt af hver basse  __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 27 April 2010 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
|
Ved at rippe - med er ordentligt program - og derefter streame, opnår man, at nuller og ettaller bliver læst/gengivet bedre, end hvis man afspiller en cd - på selv den bedste cdsafpiller.
Når disse nuller og ettaller så skal omsættes til musik, er det vigtigt, at timingen er korrekt, ellers opstår der jitter.
Desværre er ikke alle DAC'er konstrueret ordentligt, dvs. med en memorybuffer og reclocking således de er uafhængige af eventuel jitter på indgangssignalet. Derfor lyder de forskelligt med forskellige signalkilder.
Jeg har al min musik på harddisk, og via trådløst net bliver de sendt til en Squeezebox 3, fra Squeezebox 3 via 10 m optisk kabel til en korrektionspc med et digitalt RME lydkort. På korrektionspc'er bliver der kalkuleret to stereosignaler (woofer + hovedhøjttalere), derfra via RME kortet og 10 m optisk kabel til en Alesis AI4 der opdeler mine to Lyngdorf TDAI 2200 digitale forstærkere.
Jeg har tjekket overførslen fra harddisk via Squeezebox 3 til korrektionspc'en, og den er bitkorrekt. Og der er ingen grund til at tro, at der er problemer i resten af kæden. Dvs. alle bits når sikkert frem på mine digitale forstærkere, og de er "tilfældigvis" konstrueret ordentlig, så jeg har ingen jitterproblemer.
Med andre ord, det - vha streaming - muligt at opnå en bedre kvalitet, end ved selv den bedste cdafspiller.
Desværre en næste alle cd'er med popmusik forvrænget pga. "the loudness war", men med en ordentlig indspillet cd, er det muligt at opnå en klar bedre kvalitet, end selv den bedste lp/pladespiller kombination.
|
|
|
Så vi skal bare ha' squeezebox og lyngdorf?
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 27 April 2010 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frankie skrev:
Milu skrev:
Frankie skrev:
Milu skrev:
|
Nogle vil aldrig opdage, at der er jitter - nogle vil forkaste stream, fordi deres dac/cd muligvis ikke kan håndtere externt signalkilde - nogle vil ikke opdage 24/96 fordi deres anlæg ikke kan vise forskellen, eller håndtere forskellen, osv....
Det er ikke for at fornærme nogen - men det hænger nogen gange sammen på den måde.
Mvh.
|
|
|
Stadig ikke enig der er STOR forskel på 44.1 / 16 og de højopløselige formater på mit setup, MEN noget musik er bedst på 44.1 og andet på 192 / 24 !! Eksempelvis er Fleetwood Mac´s Rumours klart bedst på 44.1 mens andre nyere indspildninger som er blevet ødelagt af "the loudness war" helt sikkert nyder bedst af 192 / 24 ! Jeg vil nok nærmere tro at det er vores MUSIKSMAG der gør den store forskel !! 
|
|
|
Nja - heller ikke enig!
Det kunne jo være, at den lyder fremragende her, og ikke hos dig? (Eller omvendt - men jeg har nu til gode, at høre native 24/96, der ikke lyder godt).
Det var nærmere det jeg mente.
Mvh.
|
|
|
Nu er bittraten og opløsningen jo ikke et udtryk for hvor god en optagelse er i sig selv ! så hvis du ikke har hørt en mindre god optagelse i 24/96 så kommer det jo nok på et tidspunkt ! med mindre at du bevist går efter de gode optagelser og så har det jo pludselig ikke alene noget med MUSIK at gøre ! Det er i hvert fald MEGET svært for mig at vælge genre ud fra gode optagelser !
|
|
|
Jamen så er vi da fuldstændig enig, det bliver aldrig bedre end kildematrialet.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 27 April 2010 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
Milu skrev:
kennethjensen skrev:
Milu skrev:
kennethjensen skrev:
|
|
|
|
Mvh.
|
|
|
|
|
|
Mvh.
|
|
|
Hvorfor skulle jeg ellers sige det... Nu har jeg temlig mange bekendte inden for HIFI verden. Nok flere end de fleste. Og har rigmulighed for at prøve lidt af hver basse 
|
|
|
Så siger vi det -bassemand! 
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 27 April 2010 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
Milu skrev:
sigma6 skrev:
Milu skrev:
|
Mvh.
|
|
|
Det kunne jo være fordi det stadig ikke er godt nok? :-)
Jeg vil som sagt vildt gerne høre PS audios system. Hvad med de cd afspillere der har en buffer......det må vel give det samme?
|
|
|
Nej buffer har ikke nødvendigvis noget med jitter at gøre, det har nok mere med indrivelse af data, at gøre. Rega bruger det forøvrigt også. Min egen dCS bruger buffer. Den har et specal drev fra Teac Esoteric, det spinner med 4x normal hastighed og ligger det i bufffer, hvor den så har x4 mulighed for korrektion. Drevet er målt som det bedst til indrivelse af data - bedre en Esoteric's top drev. Men på tråds af det synes jeg at streaming er mere detaljeret - det er den perfekte afspilning, den svigter aldrig.
Ja jeg kan forstå, at du er blevet ret glad for det PS Audio. Personligt ville jeg være varsom - deres QC er ikke den aller bedste, på deres elektronik anyway.
Mvh.
|
|
|
Jeg kan ligesom læse mellem linjerne, at du mener det er min dac i min cdafspiller som ikke magter opgaven.
Hvad mener du så an skulle gå efter?
|
|
|
Nej, jeg tror sagtens den kan klare opgaven, du skal bare være sikker på du føder den med et ordentligt signal. Bare som eksempel så blev der i seneste nummer af Stereophile, testet et par USB -> RCA spdif omformer, med jitterkontrol og asyncron overførsel, så vidt jeg husker. Eller hiFace... Det er næppe et dårligt udgangspunkt.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 27 April 2010 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den nemme og dyre streamingløsning:
Olive 4HD + EMM labs dac2 via VDH optocoupler.
Fordele: Høj brugervenlighed (ingen roden rundt med ustabile PC'er), 100% elimination af jitter, hvorfor man med fordel kan brug optisk overførsel - herved undgås elektrisk støj.
EMM labs dac-kredsløbet giver mulighed for en udgangsspænding der er ca dobbelt så høj som alm cd-afspillere/konvertere. Der bliver således større afstand mellem grundstøjen og musikkens laveste passager -dvs du kan spille højere og renere - dvs koncertgengivelse kombineret med hifigengivelse. What more can you ask?
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 27 April 2010 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
Boman skrev:
|
Desværre en næste alle cd'er med popmusik forvrænget pga. "the loudness war", men med en ordentlig indspillet cd, er det muligt at opnå en klar bedre kvalitet, end selv den bedste lp/pladespiller kombination.
|
|
|
Så vi skal bare ha' squeezebox og lyngdorf? |
|
|
Ikke nødvendigvis, det er bare et eksempel på, at streaming kan give bedre kvalitet end en cdafspiller. __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 April 2010 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
kennethjensen skrev:
Milu skrev:
kennethjensen skrev:
Milu skrev:
kennethjensen skrev:
|
|
|
|
Mvh.
|
|
|
|
|
|
Mvh.
|
|
|
Hvorfor skulle jeg ellers sige det... Nu har jeg temlig mange bekendte inden for HIFI verden. Nok flere end de fleste. Og har rigmulighed for at prøve lidt af hver basse 
|
|
|
Mvh.
|
|
|
Det ikke noget vi siger, det fakta  __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 27 April 2010 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
Milu skrev:
kennethjensen skrev:
Milu skrev:
kennethjensen skrev:
Milu skrev:
kennethjensen skrev:
|
|
|
|
Mvh.
|
|
|
|
|
|
Mvh.
|
|
|
|
|
|
Mvh.
|
|
|
Det ikke noget vi siger, det fakta 
|
|
|
Fakta fra dig af? Den bliver sgu' svær at sluge!

|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 April 2010 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
kennethjensen skrev:
Milu skrev:
kennethjensen skrev:
Milu skrev:
kennethjensen skrev:
Milu skrev:
kennethjensen skrev:
|
|
|
|
Mvh.
|
|
|
|
|
|
Mvh.
|
|
|
|
|
|
Mvh.
|
|
|
|
|
|

|
|
|
Hvad skal det betyde? __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 27 April 2010 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
Milu skrev:
kennethjensen skrev:
|
|
|
|

|
|
|
Hvad skal det betyde?
|
|
|
At ikke alle tillægger din subjektive opfattelse af tingene samme objektive sandhedsværdi som du selv... 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 April 2010 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
erla skrev:
kennethjensen skrev:
Milu skrev:
kennethjensen skrev:
|
|
|
|

|
|
|
Hvad skal det betyde?
|
|
|
At ikke alle tillægger din subjektive opfattelse af tingene samme objektive sandhedsværdi som du selv... 
|
|
|
Det nu ikke det jeg får det til... Og det jo heller ikke det jeg siger.
Det lyder mere som om Milu ikke rigtig tror på jeg får prøvet lidt af hvert Er jo før blevet beskyldt for at alt mit anlæg er lånt anlæg 
Sjovt som man skal ses ned på, blot fordi man ha muligheden for og stikke næsen i noget grej og snuse til det..
Også husk lige på. Jeg taler ikke dårligt om streaming. Konstatere bare det ikke er noget for mig  __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
hugoheinninja Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
| Sendt: 27 April 2010 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
kenneth har du prøvet en sdkort afspiller? ellers syntes jeg du skulle prøve  den koster jo heller ikke så meget den jeg har købt, kunne godt tænke mig af høre hvad du syntes om sådan en..
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 April 2010 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
hugoheinninja skrev:
kenneth har du prøvet en sdkort afspiller? ellers syntes jeg du skulle prøve den koster jo heller ikke så meget den jeg har købt, kunne godt tænke mig af høre hvad du syntes om sådan en.. |
|
|
Næææ. Måske man skulle prøve og " LÅNE " en hehehe...
Nu der jo bare lige det, at når min Nagra CD lander. Så har jeg ingen DAC mere. Men det kan jo " LÅNES "  __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
hugoheinninja Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
| Sendt: 27 April 2010 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
du må igang med at låne, ellers går du bare glip af noget
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 27 April 2010 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
erla skrev:
kennethjensen skrev:
Milu skrev:
kennethjensen skrev:
|
|
|
|

|
|
|
Hvad skal det betyde?
|
|
|
|
|
|
Det nu ikke det jeg får det til... Og det jo heller ikke det jeg siger.
Det lyder mere som om Milu ikke rigtig tror på jeg får prøvet lidt af hvert Er jo før blevet beskyldt for at alt mit anlæg er lånt anlæg 
Sjovt som man skal ses ned på, blot fordi man ha muligheden for og stikke næsen i noget grej og snuse til det..
Også husk lige på. Jeg taler ikke dårligt om streaming. Konstatere bare det ikke er noget for mig 
|
|
|
Uden at skal være nogens advokat, så tror jeg nu ikke det Milu mente ;-). Jeg tror bare det var lidt gas :-)
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 760
|
| Sendt: 27 April 2010 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frankie skrev:
Milu skrev:
|
Mvh.
|
|
|
|
|
|
Med hensyn til CD'er der er ødelagt af loudness war, er der faktisk en genial funktion indbygget i squeezecenter. Det er dynamisk replay gain. Med dette bliver lydniveauet på -89db og med 11 db headroom til peaks. Du kommer til at skrue kraftigt OP for lyden, men det lyder bare meget bedre. Selv de nye CD'er skal der skrues OP for. Ja det er helt nyt. Du skal heller skrue op og ned hele tiden. For at benytte funktionen skal man dog anvende et format, der understøtter ID-TAGS eksempelvis FLAC. Hvis du allerede har rippet dine CD uden replay gain information, kan det tilføjes efterfølgende med eksempelvis programmet foobar2000. Du ænder IKKE ved musikfilen. Der tilføjes blot information i headeren om hvor kraftigt nummeret er, og squeezecenter læser denne information.
Det er rigtig godt på albums som egentlig er OK indspillet, men hvor der så bare er skruet ALT for højt op for volumen. Jeg var skeptisk overfor at bruge funktionen, men må tilstå at den virker overbevisende godt. Kan kun anbefale at afprøve funktionen. Dette er faktisk et argument FOR streaming, da dette ikke kan lade sig gøre i en CD. Det er vigtigt at skelne mellem overboostede CD'er og over KOMPRIMEREDE cd'er. De over komprimerede er ødelagt, men dem som egentlig er ok indspillet men RADIO level boostet, lyder faktisk fint når replay gain bruges. Prøv det før din nabo!!
__________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|