Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 16:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Streaming versus cd lydkvalitet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 15
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 29 April 2010 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

LLooLL  fantastisk diskussion !  Lidt li som vinyl kontra cd !

Jeg synes jo at alle 3 "formater" har hver sin charme og vil ikk undvære NOGEN af dem !

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 April 2010 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:

Jeg synes jo at alle 3 "formater" har hver sin charme og vil ikk undvære NOGEN af dem !

Ja, det er da egentlig en spændende tråd, sålænge de bliver holdt i en ok sober tone

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 April 2010 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

køb/lån nu bare en sdkortafspiller så vi kan blive fri for alt det her fis! sådan en tæver det hele god ferie.
Til top Vis hugoheinninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hugoheinninja

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 April 2010 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Jeg er selv lige konverteret til PC kulten, der er nogle faldgrupper som hurtigt kan få en lydretning hen imod 2 sure sokker der bliver klasket sammen på en god vestjysk stormvejrsdag - jeg vil i høj grad holde med på snakken om at der IKKE er løsningen hvis ikke man har lidt styr på software/hardware. Den første løsning jeg lyttede til før jeg selv tog springet var ved en gut der ikke havde styr på at omgåes windows egen mikser, resultatet på dette er katastrofalt dårligt i forhold til en god CD afspiller. et punkt som folk uden kendskab til PC'ere hurtigt vil blive offer for.

Jeg har lyttet til streaming løsninger med squeezebokse, igen lidt en lyd hen imod de sure sokker - men der kan selvfølgelig også have været andre indflydelser end streamin metoden - har dog hørt rygter om at squeezeboksen ikke håndterer flac filer helt optimalt.

Får man det ordentligft sat op - software,strøm,forbindelser,DAC osv, så kan det i den grad spille så man tror det er løgn. Herhjemme blev en Krell KPS20 og en audio analoge afspiller fjernet fra føde kæden til fordel for en PC løsning. Jeg kan ikke se mig selv gå tilbage til skiverne igen (slet ikke efter de mange dage der nu er brugt på at rippe musikken, for h.... det tager tid ).

Dørene er desuden altid åbne for en lytter for dem der tør bevæge sig til Esbjerg

Dali Grand
Se det her
Til top Vis Ulvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulvin

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 April 2010 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

mn1974 skrev:
Frankie skrev:

Ja, det er da egentlig en spændende tråd, sålænge de bliver holdt i en ok sober tone

Jepp...men det gir helt sig selv....ellers kommer "moralens vogtere" og de skal nok gi dig besked hvis man "træder ved siden af" !

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 April 2010 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

hugoheinninja skrev:
køb/lån nu bare en sdkortafspiller så vi kan blive fri for alt det her fis! sådan en tæver det hele god ferie.

Fåes de i 1TB udgaver eller større ?

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2010 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

jeg tænker altid lyd kvalitet, men mener du er til cd, og der skal du skifte hver gang din cd er færdig, hvis jeg har bruger en 16GB kort har jeg til vel omkring 20 cd'er, syntes det er nok til en aften skulle ikke undre mig min spiller kan tæve din selvom den ikke koster en skid

EDIT: forresten har du hørt om det sidste nye cdafspiller tweak link
Til top Vis hugoheinninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hugoheinninja

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 April 2010 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

hugoheinninja skrev:
jeg tænker altid lyd kvalitet, men mener du er til cd, og der skal du skifte hver gang din cd er færdig, hvis jeg har bruger en 16GB kort har jeg til vel omkring 20 cd'er, syntes det er nok til en aften skulle ikke undre mig min spiller kan tæve din selvom den ikke koster en skid

Har godt læst om den på et tidspunkt....hvor lang tid er du om at fylde dit SD kort helt op ?

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2010 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:

hugoheinninja skrev:

Har godt læst om den på et tidspunkt....hvor lang tid er du om at fylde dit SD kort helt op ?

ved jeg ikke, jeg har en gammel spand med windows og driver fra 2000 så det tager en krig, men kan nok godt gøres ret hurtigt på en nyere pc

KlausH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 April 2010 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Hej, har fuldt lidt med her i tråden. Springer lidt frem og tilbage om den er interessant....

Her mine erfaringer. Og spørgsmål.

Som Dac, bruger jeg DacMagic fra Cambridge. Som CD drev bruger jeg Primare V20, (DVD20), som er opgradret med samme drev som sidder i
Primare CD31. (CD31 bruger også CD/DVD kombi drev!!!!). De 2 er forbundet optisk.
Til streaming bruger jeg en MacBook Pro trådløst til Airport Ekspres, som er forbundet optisk til Dac.
På Mac'en er det iTunes der står for afspilning. Musikken ligger som LossLess med fejlretning slået til.

Ved sammenligning af de 2 "systemer", har jeg lyttet til "Melody Gardot" og "The rumour said fire".

Hos Melody Gardot lyttede jeg til nr 6 på skiven, "Our love is easy".
Der var hendes stemme klart bedst på streaming. Stereo og højde bedre placeret. Hendes små smaske lyde var også tydeligere.
Hele nummeret var klart mere fremme på streaming og lidt bag et tyndt tæppe på CD.

Hos "The Rumour said fire" lyttede jeg til nr 5 på skiven, "Red light".
Igen var der et tyndt tæppe foran ved CD. På streaming klarere lyd. Specielt guitar lyden er bedre. Specielt ligger jeg mærke til lyden når
fingrende trækkes hen over stregende, som ved streaming lyder helt rigtigt. Som sad manden lige her i stuen og spillede.

I denne lille test er det jo i forhold til i hinanden. Det tynde tæppe på CD er i forhold til streaming løsning her hos mig.

Men det er et meget overraskende resultat. Havde helt sikkert regnet med at CD drevet var bedst.

Mit spørgsmål er så: Gør jeg noget forkert mht CD drevet? Ved ikke hvad det kunne være...

Er der andre faktorer jeg skal tage hensyn til eller ændre for at forbedre CD drevets muligheder.
V20 spiller i øvrigt bedre via DacMagic end via egen Dac. Har Nordost blue Heaven Rca på V20 og det samme dog balanceret på DacMagic.

Har I en kommentar er i meget velkomne.....

Go dag Klaus
Til top Vis KlausH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KlausH

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 29 April 2010 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Øhhh... Er pointen ikke med streaming at man kan få højere bitrate og opløsning? Ellers ser jeg da ingen ide i det...

[/QUOTE]

Nej, pointen er naturligvis magelighed! Fuld adgang til alle CD'er fra lænestolen med fjernbetjeningen.

At så harddisken er et langt bedre afspillemedie end et CD drev, er bare en ekstra benefit, men her kan man jo tydeligt læse at dine tidligere indlæg, at du ikke er enig. Og det behøver du naturligvis heller ikke at være.

Jeg skiftede en CD til kr. 19.000 ud med en Squeexbox Duet og en HP 490 medieservere. Med både CD og Duet koblet til DAC'en, var der tydeligt mindre gardineffekt og langt flere detaljer i lyden der blev streamet! Nogen forveklser det med at lyden bliver mere "digital"... ak...

Mit anlæg...
Til top Vis mbull's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbull

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 April 2010 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

KlausH skrev:
Hej, har fuldt lidt med her i tråden. Springer lidt frem og tilbage om den er interessant....

Her mine erfaringer. Og spørgsmål.

Som Dac, bruger jeg DacMagic fra Cambridge. Som CD drev bruger jeg Primare V20, (DVD20), som er opgradret med samme drev som sidder i
Primare CD31. (CD31 bruger også CD/DVD kombi drev!!!!). De 2 er forbundet optisk.
Til streaming bruger jeg en MacBook Pro trådløst til Airport Ekspres, som er forbundet optisk til Dac.
På Mac'en er det iTunes der står for afspilning. Musikken ligger som LossLess med fejlretning slået til.

Ved sammenligning af de 2 "systemer", har jeg lyttet til "Melody Gardot" og "The rumour said fire".

Hos Melody Gardot lyttede jeg til nr 6 på skiven, "Our love is easy".
Der var hendes stemme klart bedst på streaming. Stereo og højde bedre placeret. Hendes små smaske lyde var også tydeligere.
Hele nummeret var klart mere fremme på streaming og lidt bag et tyndt tæppe på CD.

Hos "The Rumour said fire" lyttede jeg til nr 5 på skiven, "Red light".
Igen var der et tyndt tæppe foran ved CD. På streaming klarere lyd. Specielt guitar lyden er bedre. Specielt ligger jeg mærke til lyden når
fingrende trækkes hen over stregende, som ved streaming lyder helt rigtigt. Som sad manden lige her i stuen og spillede.

I denne lille test er det jo i forhold til i hinanden. Det tynde tæppe på CD er i forhold til streaming løsning her hos mig.

Men det er et meget overraskende resultat. Havde helt sikkert regnet med at CD drevet var bedst.

Mit spørgsmål er så: Gør jeg noget forkert mht CD drevet? Ved ikke hvad det kunne være...

Er der andre faktorer jeg skal tage hensyn til eller ændre for at forbedre CD drevets muligheder.
V20 spiller i øvrigt bedre via DacMagic end via egen Dac. Har Nordost blue Heaven Rca på V20 og det samme dog balanceret på DacMagic.

Har I en kommentar er i meget velkomne.....

Go dag Klaus

Klarheden i lyden er jo en ting, hvad med FODTRAMP ? Lyd er jo mange ting, MUSIKALITET er sommetider noget andet !  Min streaming via mit trådløse netværk og min batteriforsynede sq box lyder ganske glimrende, men musikaliteten er bedst på min Lyngdorf ! En anelse mærkeligt synes jeg !

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Sendt: 29 April 2010 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

hugoheinninja skrev:

En SD-kort afspiller må da i bund og grund være præcist det samme som en streamingløsning, det er jo blot lagringsmediet der er/kan være forskelligt. En SD-kortafspiller indeholder også digitalekredsløb og DAC, som skal håndterer diverse former for jitter og bitfejl.
Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

KlausH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 April 2010 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Klarheden i lyden er jo en ting, hvad med FODTRAMP ? Lyd er jo mange ting, MUSIKALITET er sommetider noget andet !  Min streaming via
mit trådløse netværk og min batteriforsynede sq box lyder ganske glimrende, men musikaliteten er bedst på min Lyngdorf ! En anelse mærkeligt
synes jeg !

[/QUOTE]

Hej Frankie
Måske du har ret.... synes måske bare lyden er lidt ulden på CD.....og derved lidt fraværende i forhold til streaming. Og derved måske mindre
FODTRAMP.
Men nu gik jeg kun op i lydkvalitet/klarhed ved min lille test. Og tænkte ikke så meget på hvor medrivende det ene "system" er i forhold til det
andet. (Fam. ser tv, ved anlæg, så kan ikke tjekke denne ret vigtige faktor :-(.   Før i morgen).

Klaus
Til top Vis KlausH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KlausH

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Sendt: 29 April 2010 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

FODTRAMP ???

Hvad er det og hvordan måler man det?

Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2010 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
hugoheinninja skrev:

En SD-kort afspiller må da i bund og grund være præcist det samme som en streamingløsning, det er jo blot lagringsmediet der er/kan være forskelligt. En SD-kortafspiller indeholder også digitalekredsløb og DAC, som skal håndterer diverse former for jitter og bitfejl.

ved som sagt ikke så meget om streaming, men tror en sdkort er noget bedre end en HD og CD, kunne være fedt om nogle havde lyst til at prøve

her er lige lidt fra en gut fra diyaudio

(I've just tried ES9022 from EUVL,coupled with qm-550.What can i say...
I've compared it with my arcam alpha cd5+ cd player(tda1541),modified,with nazar's DAC overture output:
Post tagged Overture v3.0 - Nazar audio innovations
And i can proudly say thar es9022 can do allmost as much as tda1541 tweaked heavily,and it will surely outperform tda1541 with any stock output (even tubed).
There were very small differences in sound stage depth ant top end,but when i saw the guts of my qa-550 i now there is much to do there as well,becouse power supply is very poor...But even with that,qa-550 with es9022 is one of the best sounding sources i've ever heard.
The listenigs were made with 12'' vintage diy coaxial drivers (horn tweeter) and jean hiraga's le monstre in pair with andrea ciufolli's power mosfet follower driven by e88cc pre.)

det er så lidt lidt snyd med forskellige dacs osv, men alligevel

link

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 April 2010 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

erla skrev:

FODTRAMP ???

Hvad er det og hvordan måler man det?

det er desværre ikke målbart men kun "visuelt" eller synligt om man vil !

Men hvem bekymre sig også om tekniske specifikationer !

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 April 2010 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

hugoheinninja skrev:
erlingt skrev:
hugoheinninja skrev:

ved som sagt ikke så meget om streaming, men tror en sdkort er noget bedre end en HD og CD, kunne være fedt om nogle havde lyst til at prøve

her er lige lidt fra en gut fra diyaudio

(I've just tried ES9022 from EUVL,coupled with qm-550.What can i say...
I've compared it with my arcam alpha cd5+ cd player(tda1541),modified,with nazar's DAC overture output:
Post tagged Overture v3.0 - Nazar audio innovations
And i can proudly say thar es9022 can do allmost as much as tda1541 tweaked heavily,and it will surely outperform tda1541 with any stock output (even tubed).
There were very small differences in sound stage depth ant top end,but when i saw the guts of my qa-550 i now there is much to do there as well,becouse power supply is very poor...But even with that,qa-550 with es9022 is one of the best sounding sources i've ever heard.
The listenigs were made with 12'' vintage diy coaxial drivers (horn tweeter) and jean hiraga's le monstre in pair with andrea ciufolli's power mosfet follower driven by e88cc pre.)

det er så lidt lidt snyd med forskellige dacs osv, men alligevel

link

Jeg har prøvet at streame direkte fra min 16GB usb pind...det må være nogenlunde det samme, eller ?  Og der manglede ( synes jeg ) noget fodtramp / liv i musikken i forhold til min Lyngdorf !   

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2010 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:

hugoheinninja skrev:
erlingt skrev:
hugoheinninja skrev:
ved som sagt ikke så meget om streaming, men tror en sdkort er noget bedre end en HD og CD, kunne være fedt om nogle havde lyst til at prøve her er lige lidt fra en gut fra diyaudio (I've just tried ES9022 from EUVL,coupled with qm-550.What can i say... I've compared it with my arcam alpha cd5+ cd player(tda1541),modified,with nazar's DAC overture output: Post tagged Overture v3.0 - Nazar audio innovations And i can proudly say thar es9022 can do allmost as much as tda1541 tweaked heavily,and it will surely outperform tda1541 with any stock output (even tubed). There were very small differences in sound stage depth ant top end,but when i saw the guts of my qa-550 i now there is much to do there as well,becouse power supply is very poor...But even with that,qa-550 with es9022 is one of the best sounding sources i've ever heard. The listenigs were made with 12'' vintage diy coaxial drivers (horn tweeter) and jean hiraga's le monstre in pair with andrea ciufolli's power mosfet follower driven by e88cc pre.) det er så lidt lidt snyd med forskellige dacs osv, men alligevel link

Jeg har prøvet at streame direkte fra min 16GB usb pind...det må være nogenlunde det samme, eller ?  Og der manglede ( synes jeg ) noget fodtramp / liv i musikken i forhold til min Lyngdorf !   

jo det er nok nogenlunde det samme ehh.....?

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2010 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
hugoheinninja skrev:

forresten... så er der vel heller ikke forskel på cd og steamning så ?

<< Forrige Side af 15 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes