| Forfatter |
|
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 27 September 2010 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
kredsløbet er standard Tripath som Audio resarch blot har smækket et åbenbart håbløst udgangsfilter på. Blandt andet med luftspoler.
|
| Til top |
|
| |
Sponkii Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 146
|
| Sendt: 27 September 2010 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, kan ikke lige se grunden til at de vil bruge luftspoler??.. Frekvenserne er slet ikke så høje så det kan betale sig, tabene er heller ikke noget voldsomt..
Et high-cut filter der skærer ved 60-100kHz er fint, og dertil vil det være over do at bruge en luftkerne, især fordi du kan få fine kerne som er ret linere i bestemte områder, man skal bare sikre sig man ikke overskrider deres max strøm, max frekvens, at man vælger en kerne der har passende "steg" til formålet, og så skal det sku nok gå fint..
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2010 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg spørger lidt, fordi jeg på et tidspunkt selv tænkte på at ændre udgangsspoler i mine klasse D forstærkere. Men, jeg ønsker ikke er gøre konstruktionerne ustabile.
|
| Til top |
|
| |
Sponkii Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2010 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kender jeg ikke helt dit design, eller din chip.
er det lavet efter et testet design, evaluation modul, eller noget du selv har designet??.
har du selv købt spolerne? og var de pre viklet?.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2010 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sponkii skrev:
Nu kender jeg ikke helt dit design, eller din chip.
er det lavet efter et testet design, evaluation modul, eller noget du selv har designet??.
har du selv købt spolerne? og var de pre viklet?.
|
|
|
Du kan se modulerne i de to links mine underskrifter.
|
| Til top |
|
| |
Sponkii Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2010 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har kigget lidt på dem, det ser nu fint ud.
dine køleplader virker VILD overkill. under mig også lidt over dine chips ikke må have direkte kontakt til kølepladen?.. - må de nemlig godt på TAS serierne..
Hvor mange watt er din forstærker på?.. og hvor mange VA er din kerner på?..
kan ikke finde din forstærker inde på siden, hvilken chip er den baseret på ?..
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2010 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kølepladen er også en del af kabinettet, så derfor er den så stor. Jeg har dog lavet nogle design fejl, der skal retnxp 8950tes. Jeg har groundloop og oscillation.
Chippen er NXD 8950th og kølefladen har også forbindelse til den negative del af forsyningen, så den skal isoleres fra kølepladen. Kølepladen danner også stjernestel sammen med alle monteringsskruerne, og skal derfor isoleres fra resten af kabinettet. Det var blandt her jeg har lavet det forkert.
Fortærkeren er 2x75 watt i 8 ohm eller små 300 watt i BTL konfiguration.
Ringkernerne er på 2x25 volt 300 watt.
|
| Til top |
|
| |
Sponkii Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2010 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er forskel på watt og VA.. man bruger som regel VA når man har en diode-bro og kondensatorer på udgangen af en trafo, det har noget med pokerfactor at gøre, men lader til at dine kerner er rigeligt store til jobbet :)..
groundloop er ikke så rart :/ en dejlig masse brumm kan jeg forestille mig?..
når den er BTL må det vel være i 2 ohm?..
kan ikke finde chippen på datasheetcatalog under det navn?... har du et datablad på den?..
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2010 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Sponkii Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2010 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
så er der ret godt smæk på.. men bare lige hurtigt overslag virker det som dine +/- 25V er for lidt til de 300watt i 8 ohm, samt at du så har en for lille strøm hvis du har 300watt ved samlet spænding på 50V er der 6A at gøre godt med, virker som en smule for lidt.. men i sidste ende er det kun en 2-3dB du mister, så det er ikke noget man lægger mærke til, man får ondt i ørerne inden  ..
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2010 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sponkii skrev:
så er der ret godt smæk på..
men bare lige hurtigt overslag virker det som dine +/- 25V er for lidt til de 300watt i 8 ohm, samt at du så har en for lille strøm hvis du har 300watt ved samlet spænding på 50V er der 6A at gøre godt med, virker som en smule for lidt..
men i sidste ende er det kun en 2-3dB du mister, så det er ikke noget man lægger mærke til, man får ondt i ørerne inden ..
|
|
|
Det er det også, jeg skriver også små 300 watt. Med de udsving der kan være på forsyningsnettet, tør jeg ikke gå lige til grænsen. De 25 volt er valgt, så jeg med sikkerhed holder mig under max. spænding som modulerne kan belastes med i SE. Jeg har ikke brug for BTL mode pt., så dimensionering er foretaget ud fra at modulerne bruges i stereo.
Lige nu har jeg nok i de 4x10 watt i 4 ohm min MiniAMP kan præstere (en I2S input forstærker baseret på T.I. chip). NXP modulerne lyder dog meget bedre i bunden. Faktisk den bedste klasse D bas, jeg har haft indenfor dørene (CAD audio D400S, Panasonic SA-XR50, Connex NXP 8950th og MiniAMP T.I. baseret). Bunden minder mere om min gamle Accuphase P-260 fra 80'erne, end noget andet jeg har haft (klasse A/AB såvel som klasse D). Jeg synes klasse D, kan have en tendens til at blive for tynde i bunden, selvom der er masser af watt. NXP modulerne er både fyldige og faste i lyden.
Jeg har iøvrigt en T.I. digital klasse D chip på 10-20 watt liggende (gratis sample). Den må du godt få at lege med, hvis du er interesseret. Jeg får den ikke brugt.
|
| Til top |
|
| |
Sponkii Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2010 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja okay.. så er jeg mere med :)..
kender desværre ikke så meget til lyden fra de forskellige forstærkere du nævner.. jeg går lidt mere op i teknikken bag og hvordan den kan optimeres, forbedres eller presses, eller kæres ned til et minimum med samme ydelse..
ved ikke hvor kritisk jeg er med hensyn til lyd, jeg sætter stor pris på et lækkert bredt lydbillede, god gengivelse og en fyldig lyd, men er ikke kritisk over for forskellige forstærker koblinger, enheder eller trospologier.. bare lyden er i orden.. og når folk går over i kablet mellem forstærker og netstik er afgørende står jeg lidt af, eller at der skal være sand i bunden af højtalerne..
Med hensyn til din sample, er det heller ikke noget jeg står og har brug for lige nu.. har snart 5stk forstærkere klar og skal kun bruge de 3 selv, så to i overskud.. -men mange tak for tilbudet :)..
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 30 September 2010 kl. 08:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tilbage til din tråd . Men, rart med lidt andet end alle os, der blot køber færdige moduler .
Jeg er iøvrigt på samme niveau som dig mht. til lyd. Kablerne skal være godt terminerede og afskærmede samt kraftige nok til at transportere den strøm der sendes igennem.
|
| Til top |
|
| |
Sponkii Forum Bruger

|
| Sendt: 30 September 2010 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg siger mange tak..
inden længe får jeg uploaded lidt billeder af den færdige køling, og forhåbentligt samlet den første Acryl kasse til forstærkeren :)..
mangler bare at få samlet en enkelt Riaa forstærker, board til strømforsyning..
|
| Til top |
|
| |
Sponkii Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
så er der lavet diagram på en RIAA forstærker med en fin kurve.. forstærkningen i 1kHz = 500 gange.. den grønne kurve er kilden, den røde er udgangen. øverste billede er i det "hørbare" spektrum, eller i hvert fald det jeg interessere mig mest for..
|
| Til top |
|
| |
Sponkii Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Oktober 2010 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det snart ferie, og der er lavet print til strømforsyningen, så den er snart samlet, og forhåbentligt bliver en af forstærkerne lavet helt færdig og spille klar, samt samlet en forstærker til subwooferen.. her er der lidt billeder på forsyningen.   Forsyningen er lavet så den har soft start gennem nogle modstande, et relæ slår til når forsyningsspændingen når 4/5, så er der klar til at blive blæst af for fuld spade..
|
| Til top |
|
| |
Sponkii Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Oktober 2010 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er forstærkeren ved at være samlet, har fået lavet en prototype på en forsyning. samlet det hele og testspillet lidt..   Her ses det der er spillet på, og resultatet er massere af bund, desværre en lidt skinger og dominerende diskant, om det er højtaleren har jeg svært ved at vudere da jeg endnu ikke har testet den på mine egne højtalere.. hvis det ikke er skingre højtalere kan det have noget med impedans match at gøre, og det kan nemt rettes.. Nu skulle jeg bare finde ud af hvor stor kassen skulle være så jeg kunne bukke pladen..   som det ses til højre gik det fint, nu skal den bare skæres til når der er tid.. Kom også til at tænke på hvordan det ville se ud hvis man satte lys i kassen.   Her kan man se de skårede kanter før og efter slibning samt polering.. hullerne er test boringer for ikke at ødelægge den rigtigt kasse.. 
|
| Til top |
|
| |