Emne: Det lyder bar ikk optimalt... ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
chubbz Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 492
|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
misforstod jeg dig eller?... Jeg kunne bare ikke lige se ordet hæslig og Bob Marley i samme sætning... :-)
__________________ Pass Labs
Dali Epicon
Rega
Cambridge Audio
Musical Surroundings
Kharma
Van den Hul
Mogami
|
| Til top |
|
| |
sjellest Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 204
|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
chubbz skrev:
Til at starte på ville jeg nok gå efter en god solid NAD, Rotel, Rega, Denon til dine 104'ere. Altså en
forstærker i god kvalitet. Denne kan du sagtens prøve dig frem til hos din nærmeste hifi-pusher. Dali 104 er ikke en dårlig
højttaler...den kræver bare en god forstærker for at skinne igennem. Jeg vil sige at hvis du skulle have en god billig forstærker
til dine 104, ville jeg nok kigge efter en NAD 320BEE eller en Rega Brio. Alt efter hvor højt du gerne vil spille selvf. Rega'en er
ikke den kraftigste forstærker...men den lyder super godt. Evt. kunne du også kigge efter et sæt dali 450...de er billige brugt
og fylder ca det samme som 104'eren. - De lyder bare meget bedre :-)Hvis du vil fortsætte med at afspille fra computeren, så
ville jeg kigge på Cambridge DACmagic. den koster ca 2000 men så kommer din PC også til at lyde som en højkvalitets cd
afspiller, givet at musikken er i god kvalitet. Og så kan du bruge den direkte gennem USB som eksternt lydkort. Den lyder
fantastisk!Og når du blankt indrømmer at du suger din musik gennem torrents, så prøv da i det mindste at kigge efter
musikken i FLAC format, eller som minimum 320kbps, hvis du vil have god kvalitet. Jeg bakker bestemt ikke op om at hente
musik på nettet, (jeg kan nu bedst lide at eje musikken selv) men det ved jeg der er mange der gør, så derfor skal du selvf.
have de bedste råd jeg kan give alligevel. Alternativt, køb dig en god pladespiller og find ud af hvor dejligt det kan være både
at lytte til og samle på vinyl. Det fås ikke bedre i min bog. Held og lykke... Håber du kan bruge det til noget.
|
|
|
Dejligt svar :) Se alle folk, det var lige det jeg ledte efter  . Jo går altid efter den bedste kvalitet man nu kan få, men hvis
pladen i forvejen har været helt smadret er det næsten underordnet om det er god eller dårlig kvalitet.
Kunne godt overveje den NAD der. Kan se der er en på dba til 1200 så det var måske faktisk et ret perfekt bud! Hvis pengene
på et tidspunkt rækker skulle man nok overveje en DACmagic, men for 2000 kunne man nu også få en god sjat plader....  I
hvert fald et par undersøgelsesværdige råd! __________________
Sundhed: koffein, nikotin, alkohol
|
| Til top |
|
| |
sjellest Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
chubbz skrev:
"I øvrigt så en bizar ting ved reggae er at det helst ikke skal lyde for godt. Bob Marleys musik er jo hæsligt
på trods af det
pga. engelske studier er indspillet langt bedre end så meget andet fra den tid."- Jeg tror ikke du har hørt Bob på et godt anlæg,
siden du kommer med den udtalelse :-)Så skulle du kigge forbi en dag så jeg kunne spille "Is this Love" for dig på mit system,
så ville du æde dine ord, hehe.Jeg synes absolut ikke Bob M. lyder hæsligt...Det er sgu da ren fryd at lytte til. Og kvaliteten af
det fejler intet. |
|
|
Tjo... Rent objektivt set lyder det jo bedre end så meget andet, men prøv f.eks. og hør hvor meget charme en gammel
klassiker som den her har: [ADVARSEL: hvis man sætter lydkvalitet over indhold er denne sang ikke noget værd]
http://www.youtube.com/watch?v=ZPyZgqkE6PM. Selvom lyden jo ikke er noget at hædre. __________________
|
| Til top |
|
| |
sjellest Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 00:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
thuekay skrev:
sjellest skrev:
floe skrev:
sjellest skrev:
floe skrev:
sjellest skrev:
Det andet problem er at min primære måde at skaffe disse sange på, og jeg siger det stolt og
ærligt, er gennem torrents og her varierer kvaliteten meget.
|
|
|
Aha, en stolt tyv Jamen så må du jo nok leve med den elendige kvalitet, nu hvor du ikke vil betale for din musik
 |
|
|
Hæhæ... ja jeg vil godt kalde mig stolt. Ellers havde jeg aldrig fået kendskab til musikken og om afdankede, halv- og
helvdøde
reggaehoveder får 1 krone af mig i ny og næ gør nok ikke nogen forskel for dem. Tilgengæld tror jeg da de bliver glade for
at
se mig på Raggapak i år - også økonomisk.
Så du vil altså påstå at mit setup spændt for en pladespiller ville lyde himmelsk?  |
|
|
Nej, ikke nødvendigvis, men
et godt
sted at starte er kilden. Crap ind = crap ud. |
|
|
Jo jo, men ærlig talt kan man altså sagtens få god lyd ud af en computer. Måske hvis man er så fanatisk at man betaler
tusindevis af
kroner for et strømkabel og påstår at lyden bliver meget bedre så nej, men ellers er computeren fin nok :)
I øvrigt så en bizar ting ved reggae er at det helst ikke skal lyde for godt. Bob Marleys musik er jo hæsligt på trods af det
pga. engelske studier er indspillet langt bedre end så meget andet fra den tid. |
|
|
Nej. Man kan IKKE få ordentlig lyd ud af en standart computer med mindre man
tilslutter en ordentlig DAC ! Og jeg bruger ikke flere tusinder af kroner på strømkabler, men lytter mig frem i stedet. Hvis du hører en god cd-spiller eller pladespiller direkte op
imod en pc på et ordentligt anlæg forstår du hvad jeg mener.Hvis du vil have ordentlig lyd må du starte fra kilden. En standart computer = kedelig, flad og følelsesforladt
lyd. |
|
|
Så er vi vel også ude i en definitionssag om god lyd. Har du nogensinde lavet en "videnskabelig" undersøgelse? Kunne egentligt være sjovt at optage det fra computeren og så
det fra en ordentlig DAC og fase-vende det mod hinanden. Jeg tror forskellen er minimal, men har aldrig prøvet da jeg kun er i besiddelse af det første... __________________
|
| Til top |
|
| |
chubbz Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg kan ikke lige f�lge dig...hvad ville du f� ud af at fasevende de to optagelser? udover at de ville udfase hinanden?
Det han mener er jo nok at der ikke findes en PC eller MAC som har et lydkort som lever op til det som sidder i en god dac eller cdafspiller, og derved kan kvaliteten heller ikke v�re liges� god. Det er jo et simpelt sp�rgsm�l om at f� konverteret nuller og etterne fra computeren til analog lyd...og det kan godt lade sig g�re p� en god m�de...ved tilslutning af et bedre lydkort eller DAC, da de indbyggede lydkort i computere sj�ldent er fantastisk kvalitet.
S� jo...selvf. kan man f� god kvalitet ud af en computer...det handler s�dan set bare om hvor godt et lydkort den har.
__________________ Pass Labs
Dali Epicon
Rega
Cambridge Audio
Musical Surroundings
Kharma
Van den Hul
Mogami
|
| Til top |
|
| |
chubbz Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 00:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
sjellest skrev:
chubbz skrev:
"I �vrigt s� en bizar ting ved reggae er at det helst ikke skal lyde for godt. Bob Marleys musik er jo h�sligt
p� trods af det
pga. engelske studier er indspillet langt bedre end s� meget andet fra den tid."- Jeg tror ikke du har h�rt Bob p� et godt anl�g,
siden du kommer med den udtalelse :-)S� skulle du kigge forbi en dag s� jeg kunne spille "Is this Love" for dig p� mit system,
s� ville du �de dine ord, hehe.Jeg synes absolut ikke Bob M. lyder h�sligt...Det er sgu da ren fryd at lytte til. Og kvaliteten af
det fejler intet. |
|
|
Tjo... Rent objektivt set lyder det jo bedre end s� meget andet, men pr�v f.eks. og h�r hvor meget charme en gammel
klassiker som den her har: [ADVARSEL: hvis man s�tter lydkvalitet over indhold er denne sang ikke noget v�rd]
http://www.youtube.com/watch?v=ZPyZgqkE6PM. Selvom lyden jo ikke er noget at h�dre. |
|
|
Jeg tror det er de f�rreste som s�tter lydkvaliteten over indholdet...en m�gsang er en m�gsang, lige meget hvor godt den s� er indspillet. ;-) ...og det var ikke m�ntet p� det nummer du linkede til... __________________ Pass Labs
Dali Epicon
Rega
Cambridge Audio
Musical Surroundings
Kharma
Van den Hul
Mogami
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 01:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der ER væsentlig forskel på et onboard lydkort, eller halvskidt eksternt, og en god DAC... Ligesom der er forskel på CD-afspiller osv., osv. Kvaliteten og karakteristika af den converter der foretager digital til analog konverteringen er vital. Selvfølgelig er der en masse såsom smag og behag der spiller ind i valg af kilde, men rent teknisk set vil en god DAC altid være en bedre løsning end et sløjt lydkort. Som en start kan du nøjes med at afspille lossless filer, og ikke +128 kbps MP3. Alene det vil give et væsentligt løft.
__________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
Floes gamle vin på nye flasker
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 07:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
sjellest skrev:
Hæhæ... ja jeg vil godt kalde mig stolt. Ellers havde jeg aldrig fået kendskab til musikken og om afdankede, halv- og helvdøde reggaehoveder får 1 krone af mig i ny og næ gør nok ikke nogen forskel for dem. Tilgengæld tror jeg da de bliver glade for at se mig på Raggapak i år - også økonomisk. Så du vil altså påstå at mit setup spændt for en pladespiller ville lyde himmelsk?  |
|
|
Det kan godt være jeg er snobbet, men hvis du ikke vil have fisk, så lad være med at smide krogen i vandet. Nu kommer folk rent faktisk med nogle konstruktive forslag til dig, og så skyder du dem ned med at dét jo ikke løser noget. Nej, men du skal jo lissom starte et sted, og eftersom dit problem givetvis skyldes en lang række af problematiske forhold, så findes der ikke nogen _løsning_ der indebærer kun at skifte én ting.
Det er jo lidt svært at fortælle dig at dét du har brug for er nye højttalere, når det nu heller ikke må koste noget.
Men fordi jeg er flink, er her et KONSTRUKTIVT, USNOBBET svar til dig:
Du vil ikke skifte kilden. Tjek. Du kan ikke høre forskel på om du bruger et andet lydkort, og vil derfor ikke benytte en DAC. Tjek. Du har en forstærker der er mindre optimal, men helt ærligt, så er det heller ikke værre - det er sådan set den bedste komponent du har. Du kunne skifte den ud med en brugt, ren stereo forstærker. Det tror jeg bare ikke giver noget af betydning, hvis du ikke kan høre forskel på om du bruger dine torrents eller du bruger en CD-afspiller (som jeg forstod på dig at du har prøvet?). Jeg har ikke læst alle indlæg i tråden endnu, men forhåbentligt er der ikke nogen der har foreslået nye kabler i dét setup. Så er vi nede på højttalerne. Du kan ikke få mange basseører brugt for et sæt 104'ere, og isoleret set vil jeg tro at for de penge du kan få for dem, er et sæt 104 nok noget af det bedste du kan opnå. MEN - du mangler nedre mellemtone, men har bulderbas pga. rummet. Den nemmeste måde at få styr på bassen på, er ved at lade være med at spille den. Ergo: Dét du har brug for er et sæt varmtlydende reolhøjttalere.
Jeg tror som sagt ikke på at det er en løsning, men det er dér du vil opnå den mest markante forskel. Om det så bliver en forbedring, eller bare en forandring, det må du selv vurdere. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 07:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
sjellest skrev:
thuekay skrev:
sjellest skrev:
floe skrev:
sjellest skrev:
floe skrev:
sjellest skrev:
Det andet problem er at min primære måde at skaffe disse sange på, og jeg siger det stolt og ærligt, er gennem torrents og her varierer kvaliteten meget.
|
|
|
Aha, en stolt tyv Jamen så må du jo nok leve med den elendige kvalitet, nu hvor du ikke vil betale for din musik
 |
|
|
Hæhæ... ja jeg vil godt kalde mig stolt. Ellers havde jeg aldrig fået kendskab til musikken og om afdankede, halv- og helvdøde reggaehoveder får 1 krone af mig i ny og næ gør nok ikke nogen forskel for dem. Tilgengæld tror jeg da de bliver glade for at se mig på Raggapak i år - også økonomisk. Så du vil altså påstå at mit setup spændt for en pladespiller ville lyde himmelsk?  |
|
|
Nej, ikke nødvendigvis, men et godt sted at starte er kilden. Crap ind = crap ud. |
|
|
Jo jo, men ærlig talt kan man altså sagtens få god lyd ud af en computer. Måske hvis man er så fanatisk at man betaler tusindevis af kroner for et strømkabel og påstår at lyden bliver meget bedre så nej, men ellers er computeren fin nok :)
I øvrigt så en bizar ting ved reggae er at det helst ikke skal lyde for godt. Bob Marleys musik er jo hæsligt på trods af det pga. engelske studier er indspillet langt bedre end så meget andet fra den tid. |
|
|
Nej. Man kan IKKE få ordentlig lyd ud af en standart computer med mindre man tilslutter en ordentlig DAC ! Og jeg bruger ikke flere tusinder af kroner på strømkabler, men lytter mig frem i stedet. Hvis du hører en god cd-spiller eller pladespiller direkte op imod en pc på et ordentligt anlæg forstår du hvad jeg mener.Hvis du vil have ordentlig lyd må du starte fra kilden. En standart computer = kedelig, flad og følelsesforladt lyd. |
|
|
Så er vi vel også ude i en definitionssag om god lyd. Har du nogensinde lavet en "videnskabelig" undersøgelse? Kunne egentligt være sjovt at optage det fra computeren og så det fra en ordentlig DAC og fase-vende det mod hinanden. Jeg tror forskellen er minimal, men har aldrig prøvet da jeg kun er i besiddelse af det første...  |
|
|
Grunden til dit anlæg lyder dårligt er at du har en intellektuel tilgang til lyd mere end en praktisk tilgang. I en del af dine indlæg kauserer du på livet løs om netkabler, akustik, DAC's og proklamerer endda at du ikke har prøvet med en ordentlig DAC eller akustikregulering, eller sætte en ordentlig kilde på anlægget. Kære teknokrat, du må ud af dit skjul bag skærmen og prøve dig frem.
Der er masser af næsten gratis DIY højtalere, prøv nogle af de gamle Duelundteorier, modificer dine enheder i 104'eren, jeg mener endda de ligger til grund for nogle af dem som han brugte i "køkkenhøjtaleren".
Så synes jeg faktisk og her bliver jeg så lige lidt personlig at du skal lægge den der selvretfærdige, hvis du ikke stryger mig med hårene kalder jeg dig nedladende hifi-fanatiker" atityde langt langt væk...
mvh. M
|
| Til top |
|
| |
sjellest Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 08:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
chubbz skrev:
jeg kan ikke lige f�lge dig...hvad ville du f� ud af at fasevende de to optagelser? udover at de ville udfase hinanden?Det
han mener er jo nok at der ikke findes en PC eller MAC som har et lydkort som lever op til det som sidder i en god dac eller
cdafspiller, og derved kan kvaliteten heller ikke v�re liges� god. Det er jo et simpelt sp�rgsm�l om at f� konverteret
nuller og etterne fra computeren til analog lyd...og det kan godt lade sig g�re p� en god m�de...ved tilslutning af et bedre
lydkort eller DAC, da de indbyggede lydkort i computere sj�ldent er fantastisk kvalitet. S� jo...selvf. kan man f� god
kvalitet ud af en computer...det handler s�dan set bare om hvor godt et lydkort den har.
|
|
|
Idéen med den en fasevending er at kun forskellene bliver tilbage, så kun hvis min computer og et godt lydkort giver samme
lyd ville det blive stilhed :) Det kan faktisk være ganske underholdende at lege med at sammenligne cd-ripninger i flac med
dårlige konverteringer af samme sang.
Men jo vil gerne give alle ret i at et eksternt lydkort med en god DAC da lyder nok vil lyde bedre. __________________
|
| Til top |
|
| |
madklub Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 123
|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 08:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor går du ikke bare ind i Fona og stjæler noget nyt grej? __________________ madklub
|
| Til top |
|
| |
sjellest Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
floe skrev:
Der ER væsentlig forskel på et onboard lydkort, eller halvskidt eksternt, og en god DAC... Ligesom der er forskel på CD-afspiller
osv., osv. Kvaliteten og karakteristika af den converter der foretager digital til analog konverteringen er vital. Selvfølgelig er
der en masse såsom smag og behag der spiller ind i valg af kilde, men rent teknisk set vil en god DAC altid være en bedre
løsning end et sløjt lydkort.Som en start kan du nøjes med at afspille lossless filer, og ikke +128 kbps MP3. Alene det vil give et
væsentligt løft.
|
|
|
Som tidligere nævnt er det altså svært at finde den slags. Er dog så kræsen som muligt, med hensyn til kvalitet, men det er
altså ikke altid nogle genrer der giver mig meget at vælge imellem.
Kan jo desværre heller ikke bare smutte ned til TP og købe ind. __________________
|
| Til top |
|
| |
sjellest Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Det kan godt være jeg er snobbet, men hvis du ikke vil have fisk, så lad være med at smide krogen i
vandet. Nu kommer folk rent faktisk med nogle konstruktive forslag til dig, og så skyder du dem ned med at dét jo ikke løser
noget. Nej, men du skal jo lissom starte et sted, og eftersom dit problem givetvis skyldes en lang række af problematiske forhold,
så findes der ikke nogen _løsning_ der indebærer kun at skifte én ting.
Det er jo lidt svært at fortælle dig at dét du har brug for er nye højttalere, når det nu heller ikke må koste noget.
Men fordi jeg er flink, er her et KONSTRUKTIVT, USNOBBET svar til dig:
Du vil ikke skifte kilden. Tjek. Du kan ikke høre forskel på om du bruger et andet lydkort, og vil derfor ikke benytte en DAC.
Tjek. Du har en forstærker der er mindre optimal, men helt ærligt, så er det heller ikke værre - det er sådan set den bedste
komponent du har. Du kunne skifte den ud med en brugt, ren stereo forstærker. Det tror jeg bare ikke giver noget af betydning,
hvis du ikke kan høre forskel på om du bruger dine torrents eller du bruger en CD-afspiller (som jeg forstod på dig at du har
prøvet?). Jeg har ikke læst alle indlæg i tråden endnu, men forhåbentligt er der ikke nogen der har foreslået nye kabler i dét setup.
Så er vi nede på højttalerne. Du kan ikke få mange basseører brugt for et sæt 104'ere, og isoleret set vil jeg tro at for de penge du
kan få for dem, er et sæt 104 nok noget af det bedste du kan opnå. MEN - du mangler nedre mellemtone, men har bulderbas pga.
rummet. Den nemmeste måde at få styr på bassen på, er ved at lade være med at spille den. Ergo: Dét du har brug for er et sæt
varmtlydende reolhøjttalere.
Jeg tror som sagt ikke på at det er en løsning, men det er dér du vil opnå den mest markante forskel. Om det så bliver en
forbedring, eller bare en forandring, det må du selv vurdere. |
|
|
Jeg skyder da aldeles ikke nogen ned! Det var en ganske harmløs joke, som jeg da håber folk kan tage. Om den var sjov eller ej...
Det er ikke så meget det at jeg ikke vil skifte kilden, kan bare ikke realistisk se til hvad jeg skulle skifte den.
Jeg har prøvet med et eksternt lydkort, Terratec Phase 24, der så vidt jeg forstår skulle have en ganske udmærket DAC. Det var
heller ikke et billigt lydkort fra ny af, dengang. Jeg har prøvet med en cd-afspiller og lyden blev bedre. Ikke markant, men bedre.
Der var mere klarhed i lyden, men det er jo også kun holdt op imod computeren direkte. Hvis jeg var gået mig en tur mellem
forsøgene havde det lydt ens i mit hoved.
Det kan godt være jeg har misforstået bulderbas begræbet, men vil mere bare beskrive mit problem som at det er meget ujævnt
hvor den tager fat, men det bliver aldrig for voldsom  .
Tjo... Vil da indrømme at det ikke gør mig noget hvis bassen rammer lidt på nogle tidspunkter, mens det også kan være det mest
irriterende på andre tidspunkter... Så jeg ved ikke hvor tilfreds jeg ville være med et sæt reol-højttalere? __________________
|
| Til top |
|
| |
sjellest Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
sjellest skrev:
thuekay skrev:
sjellest skrev:
floe skrev:
sjellest skrev:
floe skrev:
sjellest skrev:
Det andet problem er at min primære måde at skaffe disse sange på, og jeg siger det stolt og ærligt, er
gennem torrents og her varierer kvaliteten meget. |
|
|
Aha, en stolt tyv smileys/smiley2.gif">Jamen så må du jo nok leve med den elendige kvalitet, nu hvor du ikke vil betale for din musik
 |
|
|
Hæhæ... ja jeg vil godt kalde mig stolt. Ellers havde jeg aldrig fået
kendskab til musikken og om afdankede, halv- og helvdøde reggaehoveder får 1 krone af mig i ny og næ gør nok ikke
nogen forskel for dem. Tilgengæld tror jeg da de bliver glade for at se mig på Raggapak i år - også økonomisk.
Så du vil altså påstå at mit setup spændt for en pladespiller ville lyde himmelsk?
 |
|
|
Nej, ikke nødvendigvis, men et godt sted at starte er kilden. Crap ind =
crap ud. |
|
|
Jo jo, men ærlig talt kan man altså sagtens få god lyd ud af en computer. Måske hvis man er så fanatisk
at man betaler tusindevis af kroner for et strømkabel og påstår at lyden bliver meget bedre så nej, men ellers er
computeren fin nok :) I øvrigt så en bizar ting ved reggae er at det helst ikke skal lyde for godt. Bob Marleys musik er
jo hæsligt på trods af det pga. engelske studier er indspillet langt bedre end så meget andet fra den tid. |
|
|
Nej. Man
kan IKKE få ordentlig lyd ud af en standart computer med mindre man tilslutter en ordentlig DAC ! Og jeg bruger ikke flere
tusinder af kroner på strømkabler, men lytter mig frem i stedet. Hvis du hører en god cd-spiller eller pladespiller direkte op
imod en pc på et ordentligt anlæg forstår du hvad jeg mener.Hvis du vil have ordentlig lyd må du starte fra kilden. En
standart computer = kedelig, flad og følelsesforladt lyd. |
|
|
Så er vi vel også ude i en definitionssag om god lyd. Har
du nogensinde lavet en "videnskabelig" undersøgelse? Kunne egentligt være sjovt at optage det fra computeren og så det fra
en ordentlig DAC og fase-vende det mod hinanden. Jeg tror forskellen er minimal, men har aldrig prøvet da jeg kun er i
besiddelse af det første...  |
|
|
Grunden til dit anlæg lyder dårligt er at du har en intellektuel tilgang til lyd mere end en praktisk tilgang. I en del af dine
indlæg kauserer du på livet løs om netkabler, akustik, DAC's og proklamerer endda at du ikke har prøvet med en ordentlig
DAC eller akustikregulering, eller sætte en ordentlig kilde på anlægget. Kære teknokrat, du må ud af dit skjul bag skærmen
og prøve dig frem.
Der er masser af næsten gratis DIY højtalere, prøv nogle af de gamle Duelundteorier, modificer dine enheder i 104'eren,
jeg mener endda de ligger til grund for nogle af dem som han brugte i "køkkenhøjtaleren".
Så synes jeg faktisk og her bliver jeg så lige lidt personlig at du skal lægge den der selvretfærdige, hvis du ikke stryger
mig med hårene kalder jeg dig nedladende hifi-fanatiker" atityde langt langt væk...
mvh. M |
|
|
Det er bestemt ikke at jeg bare beder nogen om at sige: "Hey! dit anlæg er p***efedt. nice" Men et svar som "Okay, jeg er
overhovedet ikke med... Du spiller MP3-versioner (eller? Sådan får du det til at lyde i hvert fald), af dårligt indspillet musik,
afspillet på en måde du ved er mindre optimalt, via en forstærker du ved ikke er særligt god, på et sæt gamle, billige
højttalere, og så undrer du dig over at det lyder dårligt?" er da ikke så fedt.
Der er folk der bruger deres computer som anlæg fordi de er tilfredse med lyden. Så er der folk der bruger deres månedsløn
på deres anlæg for ellers er de ikke tilfredse med lyden. Betragt mig som en meget fattig udgave af det sidste  .
Vil meget gerne høre mere om duelundteorierne eller måske bare et link til hvor jeg kan undersøge det. Har aldrig hørt om
det før, må jeg indrømme. __________________
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
sjellest skrev:
| Jeg har prøvet med en cd-afspiller og lyden blev bedre. Ikke markant, men bedre. |
|
|
Humlen er - ikke bare for dit anlæg, men for hifi generelt - at der ikke findes nogen enkeltstående løsning der med et trylleslag ændrer tingene "markant" - måske med undtagelse af forskelle i højttalere. Men der er ikke én ting der pludselig kan få et dårligt anlæg (som, beklager min ligefremhed, er dét du har), til at lyde godt. Det drejer sig _netop_ om at tage fat i hver enkelt forbedring du kan finde, og lægge dem sammen til en markant forbedring. Mange bække små. Hvis du afviser hvér enkelt ting du kan gøre med at det ikke er markant nok, så når du aldrig op på dén sum af små forbedringer, som ER markant.
Når det er sagt, så har jeg fuld forståelse for at du hellere vil spille musik du synes er interessant, men dårligt indspillet, end at spille musik du synes er uinteressant, men som er godt indspillet. Sådan har jeg det også selv. MEN, det indebærer jo i sagens natur at det ikke kan lyde lige godt hvér gang. Når det er sagt, så FINDES der højttalere der er bedre end andre til at "fokusere" på de musikalske kvaliteter mindre end på lydkvaliteten. Fælles for de fleste af dem er at de ikke spiller så forfærdeligt meget bas (nogle af dem rækker såmænd dybt nok, der er bare ikke så meget af den). For hvis du vil have en del bas, så kommer du uværgeligt til at mudre de dårlige indspilninger endnu mere sammen.
Det kan også være du har ret i at det ikke er mængden af bas der er problemet, men at den bare ikke gengives GODT nok. Det er fint, men du har lissom opstillet nogle rammer for dit problem, der gør det mere end vanskeligt at foreslå en løsning. Det er lidt som at sige "Jeg skal være i New York i morgen, men jeg har ikke råd til en flybillet, hvad skal jeg gøre?" Ja så kommer du sgu ikke til New York, mester. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan ikke frigøre sig for den tanke, at med den musik trådstarter for det meste lytter til, der er anlæggets kvaliteter ret ligegyldige. Hvorfor beholder du ikke bare det du har nu - som en slags kitsch, hvor der tilmed er en særlig slags tilfredstillelse ved at være utilfreds?
Et anæg hvor der nogle gange er bas - andre gange ikke, kan måske skabe en helt ny genre?
Mig bekendt opstod reggae som et resultat af periodisk dårlig radiomodtagelse af amerikanske radiostationer på Jamaica
|
| Til top |
|
| |
chubbz Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
sjellest skrev:
chubbz skrev:
jeg kan ikke lige f�lge dig...hvad ville du f� ud af at fasevende de to optagelser? udover at de ville udfase hinanden?Det
han mener er jo nok at der ikke findes en PC eller MAC som har et lydkort som lever op til det som sidder i en god dac eller
cdafspiller, og derved kan kvaliteten heller ikke v�re liges� god. Det er jo et simpelt sp�rgsm�l om at f� konverteret
nuller og etterne fra computeren til analog lyd...og det kan godt lade sig g�re p� en god m�de...ved tilslutning af et bedre
lydkort eller DAC, da de indbyggede lydkort i computere sj�ldent er fantastisk kvalitet. S� jo...selvf. kan man f� god
kvalitet ud af en computer...det handler s�dan set bare om hvor godt et lydkort den har.
|
|
|
Idéen med den en fasevending er at kun forskellene bliver tilbage, så kun hvis min computer og et godt lydkort giver samme
lyd ville det blive stilhed :) Det kan faktisk være ganske underholdende at lege med at sammenligne cd-ripninger i flac med
dårlige konverteringer af samme sang.
Men jo vil gerne give alle ret i at et eksternt lydkort med en god DAC da lyder nok vil lyde bedre. |
|
|
Jeps den er jeg med på...men jeg tror næppe du vil kunne træffe ret mange beslutninger baseret på det signal der forbliver tilbage. Jeg ville råde dig til at bruge dine ører. Og så træffe dine beslutninger baseret på det. Hvis du synes det lyder bedre...så er det bedre! Og Terratec lydkortet er ganske fornuftigt, dog tror jeg du ville tabe kæben hvis du prøvede det op imod en DacMagic eller fx en god RME eller Apogee konverter. Du kunne måske prøve at kigge lidt i prof. verdenen. Der er der ikke brugt så mange resurser på flotte kabinetter og smarte knapper som der nogengange er i hifi-verdenen. Her er det indmaden du typisk betaler for. Jeg har selv benyttet en RME ADI2, 2kanals AD/DA, og den lød super godt!. Dog vil jeg lige skynde mig at sige, at i som i så mange andre sammenhænge, får du hvad du betaler for. En Behringer DAC er og bliver elendig, ligemeget hvor mange flotte ord de kommer med  Alternativt. Sælg dine 104 og din Sony og køb dig et sæt Genelec aktive monitorer. Så er det hele bygget ind i kassen, og du skal kun koncentrere dig om at kilden er god. Nogle af dem kommer også med D/A indbygget. __________________ Pass Labs
Dali Epicon
Rega
Cambridge Audio
Musical Surroundings
Kharma
Van den Hul
Mogami
|
| Til top |
|
| |
Entry Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2010 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den der Sony STR-DH700 lyder slet ikke så dumt. Den har da ordentlige udgangstransitorer. Men den er nok ikke noget kraftværk. Det er også lige meget med Dali 104, som er meget letdrevne.
Prøv at flytte højtalerne enten list ud fra værren eller nærmere væggen.
sh*t in - sh*t out. Det er nok dit største problem. Men prøv at rippe i en højere opløsning og helst lossless.
Check at Sony'n kører uden om alt hjemmbio (at højtalerne står som large uden sub).
Check alle dine tilslutninger - er de i orden.
PC som signal kilde kan sagtens lyde godt, men driller tit (af samme grund gider jeg ikke PC længere på mit anlæg) 
Et kuriosum; jeg har lånt et sæt Dali 104 hjemme for tiden. Den er god - især til aksutisk musik. Og jeg elsker dens domediskanter og coatede papir membraner. Det er nok ikke uden grund at Living Voice højtalerne (der er p**** dyre) er stærkt inspireret af Dali 104...
Og så syntes jeg du skal betale for din musik. 
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
sjellest skrev:
floe skrev:
Der ER væsentlig forskel på et onboard lydkort, eller halvskidt eksternt, og en god DAC... Ligesom der er forskel på CD-afspiller
osv., osv. Kvaliteten og karakteristika af den converter der foretager digital til analog konverteringen er vital. Selvfølgelig er
der en masse såsom smag og behag der spiller ind i valg af kilde, men rent teknisk set vil en god DAC altid være en bedre
løsning end et sløjt lydkort.Som en start kan du nøjes med at afspille lossless filer, og ikke +128 kbps MP3. Alene det vil give et
væsentligt løft.
|
|
|
Som tidligere nævnt er det altså svært at finde den slags. Er dog så kræsen som muligt, med hensyn til kvalitet, men det er
altså ikke altid nogle genrer der giver mig meget at vælge imellem.
Kan jo desværre heller ikke bare smutte ned til TP og købe ind. |
|
|
Hvorfor ikke det  __________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
RiverKing Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 342
|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
madklub skrev:
|
Hvorfor går du ikke bare ind i Fona og stjæler noget nyt grej?
|
|
|

__________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|