| Forfatter |
|
krill Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 163
|
| Sendt: 06 Maj 2010 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jannikh skrev:
Om en computer er tilknyttet et netværk via wifi eller kabel er lige meget, de kan se hinanden. Min transport er tilknyttet via kabel til min router og det er nas'en i øvrigt også. Q'en bruger så bare wifi til at forbinde til samme router. Mpd klienten på Q'en kontakter så 192.168.1.110:6600 (det er ip på transport og port mpd'en lytter på) og siger "hej du gamle, spil lige den her". Mpd siger "will do og jeg ved lige hvor den er". Den finder filen ovre på NAS'en og begynder at streame den. Når bufferen på ~2mb er fyldt op, begynder den at spille. |
|
|
Det var nu ikke så meget ang. wifi eller kabel - for du har helt ret i at dette er ligemeget. Det var mere om jeg havde opfattet det korrekt ang. at du sendte dine kommandoer via SmartQ til en Wifi-router som så sender kommandoen videre. Tak for din gode forklaring. Har lige yderligere nogle spørgsmål - håber det er i orden. Hvordan vil du betegne hastigheden med streaming man har jo læst at andre streaming løsninger til tider kan være langsom fx når den skal gennemgå musik i folders bl.a. Squeezebox til NAS med Squeezecenter og ligeledes bladre mellem numrene? Men går ud fra dette ikke er tilfældet her, i og med at du netop har en kraftigere NAS hvorpå du har installeret Freenas og en transporter med linux der henter numrene i den delte folder. Nu spørger jeg sikkert dumt, men hvordan slukker du for din transporter hvis det skulle blive aktuelt, hiver du bare strømforsyningen ud eller kan du slukke den via SmartQ'en? Mvh Krill
|
| Til top |
|
| |
Jannikh Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 111
|
| Sendt: 06 Maj 2010 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
krill skrev:
| Hvordan vil du betegne hastigheden med streaming man har jo læst at andre streaming løsninger til tider kan være langsom fx når den skal gennemgå musik i folders bl.a. Squeezebox til NAS med Squeezecenter og ligeledes bladre mellem numrene? Men går ud fra dette ikke er tilfældet her, i og med at du netop har en kraftigere NAS hvorpå du har installeret Freenas og en transporter med linux der henter numrene i den delte folder.Nu spørger jeg sikkert dumt, men hvordan slukker du for din transporter hvis det skulle blive aktuelt, hiver du bare strømforsyningen ud eller kan du slukke den via SmartQ'en?MvhKrill |
|
|
Nej nej, spørg endelig løs
Specielt efter, at jeg er gået væk fra wifi på transport'en er der ingen forsinkelse. Et nummer starter med det samme det er valgt. At søge rundt i foldere er også uden nogen form for forsinkelse. Jeg havde lidt problemer med wifi.
Jeg slukker på kontakten på væggen. Der er ingen powerknap på transport'en, men jeg kunne implementere en knap i min egen klient, der slukker maskinen. Det kunne godt lade sig gøre.
|
| Til top |
|
| |
MichaelDK Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 53
|
| Sendt: 06 Maj 2010 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt nok et friskt projekt!
Spændende læsning, jeg synes det ku være fedt med en hdd tilslutning ala den nye Sq touch( som vist godtnok har problemer med skift mellem internetradio og musikbibliotek) så man ikke skulle have en nas kørende. Min nas en AVA RS3 bruges alligevel ikke til andet end musik og selvfølgelig ripning.
Er jitter og clock noget der er et problem på det led i kæden som din transporter er?
mvh
En nysgerrig
|
| Til top |
|
| |
Jannikh Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2010 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelDK skrev:
Godt nok et friskt projekt!
Spændende læsning, jeg synes det ku være fedt med en hdd tilslutning ala den nye Sq touch( som vist godtnok har problemer med skift mellem internetradio og musikbibliotek) så man ikke skulle have en nas kørende. Min nas en AVA RS3 bruges alligevel ikke til andet end musik og selvfølgelig ripning.
Er jitter og clock noget der er et problem på det led i kæden som din transporter er?
mvh
En nysgerrig |
|
|
Nu er jeg ikke indendørs mester i jitter, men der kan sagtens være jitter problemer i denne løsning. Som med enhver anden transport/dac setup(inklusive en cd afspiller, som jo også indeholder en transport+dac) så vil der kunne være interface jitter mellem de 2 komponenter. Det kan være fra clock'en i transporteren, induceret af kablet og/eller i kablet.
Det har absolut også været min største ubekendte faktor i projektet og jeg ved jo endnu ikke om der er forbedringer at hente.
Ang. hdd vil det være meget nemt, dog ikke internt i mit kabinet. Men en hdd i et eksternt kabinet med usb, så er der en harddisk på.
|
| Til top |
|
| |
krill Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2010 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jannikh skrev:
Nej nej, spørg endelig løs
Specielt efter, at jeg er gået væk fra wifi på transport'en er der ingen forsinkelse. Et nummer starter med det samme det er valgt. At søge rundt i foldere er også uden nogen form for forsinkelse. Jeg havde lidt problemer med wifi.
Jeg slukker på kontakten på væggen. Der er ingen powerknap på transport'en, men jeg kunne implementere en knap i min egen klient, der slukker maskinen. Det kunne godt lade sig gøre. |
|
|
Lyder godt, at det ikke er noget problem ligeledes hastigheden er god i henhold til at søge rundt i foldere. Mht. at slukke - nu er jeg ikke den store linux-ekspert, men formoder at det ikke gør noget - dvs. din linux installation ikke begynder at køre ustabilt på sigt? Mvh Kristian
|
| Til top |
|
| |
Jannikh Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2010 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
krill skrev:
Mht. at slukke - nu er jeg ikke den store linux-ekspert, men formoder at det ikke gør noget - dvs. din linux installation ikke begynder at køre ustabilt på sigt? MvhKristian |
|
|
Det er ikke noget problem med Voyage linux distro'en for den er lavet til det. Men det er generelt en dårlig ide med linux ikke at lukke ordentlig ned, hvis ikke den er lavet til det.
|
| Til top |
|
| |
krill Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2010 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jannikh skrev:
| Det er ikke noget problem med Voyage linux distro'en for den er lavet til det. Men det er generelt en dårlig ide med linux ikke at lukke ordentlig ned, hvis ikke den er lavet til det. |
|
|
Okay, ja tænkte nok, at den linux distro kunne klare det. For er udmærket klar over, at det ikke er optimalt ikke at lukke ordentlig ned - også derfor jeg lige ville høre, hvordan og hvorledes det hang sammen. Har ikke fået læst så meget om Voyage distro'en. Tak for hjælpen.
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
| Sendt: 06 Maj 2010 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor har du købt motherboard og kabinet henne? Jeg har fået en smule blod på tanden
|
| Til top |
|
| |
krill Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2010 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anda8000 skrev:
Hvor har du købt motherboard og kabinet henne? Jeg har fået en smule blod på tanden
|
|
|
Du er ikke den eneste - her kan man købe fra http://shop.varia-store.com/Mvh Krill
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 06 Maj 2010 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser rigtig godt ud  Og spændende at se at man kan kaste sig ud i DIY med sådan noget som dette. Hvad har du gjort
mht. strømforsyning til transporteren? Ud fra mine erfaringer betyder strømforsyningen til den enhed der sender data til
DAC'en, rigtig meget.
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 06 Maj 2010 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan med installering af linux på sådan et system?? Syns det virker som en fin løsning til musik afspilning
|
| Til top |
|
| |
Jannikh Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2010 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Encore skrev:
Ser rigtig godt ud Og spændende at se at man kan kaste sig ud i DIY med sådan noget som dette. Hvad har du gjort
mht. strømforsyning til transporteren? Ud fra mine erfaringer betyder strømforsyningen til den enhed der sender data til
DAC'en, rigtig meget. |
|
|
Her er en oplagt mulighed for at prøve at forbedre. Jeg har en ekstern adaptor, som var rimelig billig. Den burde faktisk kunne køre på batterier, tror jeg.
|
| Til top |
|
| |
Jannikh Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2010 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
wuffer skrev:
Hvordan med installering af linux på sådan et system?? Syns det virker som en fin løsning til musik afspilning
|
|
|
Nu er jeg vant til linux til hverdag, men med den guide der er på det link jeg henviser til, så tror jeg de fleste vil kunne få det op at køre.
|
| Til top |
|
| |
Jannikh Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2010 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
krill skrev:
Anda8000 skrev:
|
|
|
Du er ikke den eneste - her kan man købe fra http://shop.varia-store.com/MvhKrill |
|
|
Det er her jeg har købt.
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 06 Maj 2010 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jannikh skrev:
wuffer skrev:
|
|
|
Nu er jeg vant til linux til hverdag, men med den guide der er på det link jeg henviser til, så tror jeg de fleste vil kunne få det op at køre. |
|
|
Nu tænkte jeg mere på at installere systemet når der ikke er mulighed for skærm osv. Er det noget med at installere cf kortet i en "normal" pc og så smide den over i det bundkort når det fungere??
|
| Til top |
|
| |
Jannikh Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2010 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
wuffer skrev:
Jannikh skrev:
wuffer skrev:
|
|
|
Nu er jeg vant til linux til hverdag, men med den guide der er på det link jeg henviser til, så tror jeg de fleste vil kunne få det op at køre. |
|
|
Nu tænkte jeg mere på at installere systemet når der ikke er mulighed for skærm osv. Er det noget med at installere cf kortet i en "normal" pc og så smide den over i det bundkort når det fungere?? |
|
|
Det er præcis det man gør. Man downloader et image af voyage, som man pakker ud på kortet. Så er det klar.
|
| Til top |
|
| |
Buch Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 546
|
| Sendt: 06 Maj 2010 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jannikh skrev:
Buch skrev:
Spændende streaming del i dit setup. Er der en særlig grund til at du har valgt et 2D2 board til transporteren? (istedet for 1D med vga).
EDIT: Og hvordan er du faldet over Voyage. Den er jo ikke engang på Distrowatch? |
|
|
Udover at have inspiration fra det site jeg henviser til, så kommer Voyage uden X. Derfor er der ingen grund til at have vga. Har man først besluttet sig for et pc engines board, så er Voyage oplagt, for den er bygget med henblik på især disse board. Så man kan regne med, at hardware er understøttet. Selv de 3 LEDs på fronten kan kontrolleres, hvis man ønsker det. |
|
|
Der er jo mange distros der som udgangspunkt lader dig vælge X og Windows Manager efter behov. Man behøver jo ikke at bruge X fordi man har VGA - en console er vel tilstrækkelig til det aktuelle behov. Jeg mener stadig at 1D er en mere tilgængelig løsning da man hele tiden har mulighed for at se hvad der sker på systemet, også i tilfælde af problemer hvor styresystemet f.eks. ikke starter korrekt op. Alternativt kan man naturligvis tilgå systemet via RS232, men jeg ved ikke om 2D2 understøtter det. Det andet ethernet stik på 2D2 er vel egentligt også overflødigt.
Hvad angår hardwareunderstøttelse er det jo en traditionel X86 arkitektur der er tale om her, så det bør ikke være et problem at få f.eks. en Debian netinstall eller lign. til at trille.
Dette er ikke ment som nogen kritik, men blot nogle synspunkter omkring løsningen. Jeg syntes det er en rigtig spændende og lærerig tråd der her er gang i. __________________ hilsen Buch
Mit anlæg
|
| Til top |
|
| |
Jannikh Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2010 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Buch skrev:
Jannikh skrev:
Buch skrev:
Spændende streaming del i dit setup. Er der en særlig grund til at du har valgt et 2D2 board til transporteren? (istedet for 1D med vga).
EDIT: Og hvordan er du faldet over Voyage. Den er jo ikke engang på Distrowatch? |
|
|
Udover at have inspiration fra det site jeg henviser til, så kommer Voyage uden X. Derfor er der ingen grund til at have vga. Har man først besluttet sig for et pc engines board, så er Voyage oplagt, for den er bygget med henblik på især disse board. Så man kan regne med, at hardware er understøttet. Selv de 3 LEDs på fronten kan kontrolleres, hvis man ønsker det. |
|
|
Der er jo mange distros der som udgangspunkt lader dig vælge X og Windows Manager efter behov. Man behøver jo ikke at bruge X fordi man har VGA - en console er vel tilstrækkelig til det aktuelle behov. Jeg mener stadig at 1D er en mere tilgængelig løsning da man hele tiden har mulighed for at se hvad der sker på systemet, også i tilfælde af problemer hvor styresystemet f.eks. ikke starter korrekt op. Alternativt kan man naturligvis tilgå systemet via RS232, men jeg ved ikke om 2D2 understøtter det. Det andet ethernet stik på 2D2 er vel egentligt også overflødigt.
Hvad angår hardwareunderstøttelse er det jo en traditionel X86 arkitektur der er tale om her, så det bør ikke være et problem at få f.eks. en Debian netinstall eller lign. til at trille.
Dette er ikke ment som nogen kritik, men blot nogle synspunkter omkring løsningen. Jeg syntes det er en rigtig spændende og lærerig tråd der her er gang i. |
|
|
Bare rolig, al form for udfordring af systemet er velkommen. På den måde kan vi jo gøre det bedre og jeg er bestemt ikke uenig i, at 1d'eren har sine fordele. Nu var 2d2 allerede bevist at fungere, så jeg risiko minimerede ;-)
Voyage er iøvrigt en neddroslet debian.
|
| Til top |
|
| |
krill Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2010 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jannikh skrev:
Buch skrev:
Jannikh skrev:
Buch skrev:
|
|
|
|
Dette er ikke ment som nogen kritik, men blot nogle synspunkter omkring løsningen. Jeg syntes det er en rigtig spændende og lærerig tråd der her er gang i. |
|
|
Bare rolig, al form for udfordring af systemet er velkommen. På den måde kan vi jo gøre det bedre og jeg er bestemt ikke uenig i, at 1d'eren har sine fordele. Nu var 2d2 allerede bevist at fungere, så jeg risiko minimerede ;-)
Voyage er iøvrigt en neddroslet debian. |
|
|
Det ser ud til at 2d2 er blevet det foretrukne og skulle det fejle - så er det vel ret enkelt blot at tage CF-cardet ud og installere på ny. Men det lyder til på folk, at det kører ret godt med denne løsning. Om man så ønsker sig med VGA output er vel en smagssag. Kan godt se ideen med at have VGA, men som nævnt er det vel meget enkelt blot at formatere CF-cardet og installere på ny. Og med et brug på ca. 3 watt kan den sagtens stå tændt - de 3 watt er ikke bekræftet men har læst om en der skulle have målt det.
|
| Til top |
|
| |
Eriek Branchemedlem

Jebra Audio
Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 360
|
| Sendt: 08 Maj 2010 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jannikh.
Måske du kan svare mig her. Jeg bruger en pc i et HTPC kabinet,med JRiver mediecenter. derfra til et fireware lyd og videre til amps. Nu vil jeg så ikke have skæm, mus og tastatur stående i min stue så derfor bruger jeg en bærbar til at styre HTPCen via fjernskrivebordet så jeg faktisk får HTPCen ind i min bærbar, det hele køre over wireless og ja det er noget langsomt og jeg skal da også have kablet HTPCen. Som du vil jeg helst have en anden løsning end at bruge en bærbar, ved du om jeg kan bruge en smartQ som kontrolpanel / remote om den kan styre HTPCen f.eks. via fjernskrivebord.
Jeg har Windows7 på HTPCen.
Mvh.Eriek
|
| Til top |
|
| |