| Forfatter |
|
seba Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 327
|
| Sendt: 07 Maj 2010 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
"En ECC82 anodefølger burde da ikke have tårnhøj udgangsimpedans"
"Almindelige" jordet katode trin behøver ikke at have modkobling. Men det giver så tit et ret høj udgangsimpedans"
Sikkert bare mig der ikke er vågen,men ovennævnte synes at være en kontradiktion.Måske vi kan få defineret begrebet "høj"?
|
| Til top |
|
| |
Skorpio Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
| Sendt: 07 Maj 2010 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
seba skrev:
| Det er sejt at en dansker tilbageviser samtlige planetens konstruktører af umodkoblede forstærkere`s påståede manglende brug af modkobling! |
|
|
Der findes forstærkere uden modkobling, men det er ikke ret mange.
Citér:
| Jeg kan ikke vente med at publicere dette bedrag! |
|
|
Det er publiceret mange gange...
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Ja, men der er altid nogle der rystes i deres grundvold når deres hellige køer slagtes og virkeligheden banker på 
Velkommen tilbage fra osteklokken 
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 07 Maj 2010 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
seba skrev:
| Min driver i 811a er kun forbundet til plus og afleverer signal fra katoden ind på gitteret af effektrøret,så ser altså stel gennem effektrøret! |
|
|
Bare kom med et diagram, hvis du vil diskutere din effektforstærker.
Citér:
| Hvis en kondensator over katodemodstanden betyder kredsløbet er umodkoblet,burde fx en led gøre det samme. |
|
|
Alt hvad der giver an AC modstand på (ca.) 0, fjerner modkoblingen i et jordet katode trin. I en anodefølger fjerner det ikke modkoblingen, men får det bare til at arbejde dårligere.
seba skrev:
| "En ECC82 anodefølger burde da ikke have tårnhøj udgangsimpedans"
"Almindelige" jordet katode trin behøver ikke at have modkobling. Men det giver så tit et ret høj udgangsimpedans"
Sikkert bare mig der ikke er vågen,men ovennævnte synes at være en kontradiktion.Måske vi kan få defineret begrebet "høj"? |
|
|
Et jordet katodetrin og en anodefølger er IKKE det samme. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
seba Udelukket fra forum

|
| Sendt: 07 Maj 2010 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min driver i 811a er kun forbundet til plus og afleverer signal fra katoden ind på gitteret af effektrøret,så ser altså stel gennem effektrøret!
Er det svært at forstå?
Jeg ønskede at diskutere Audio Note Dac 1.1som det fremgår af oplægget,men din opfattelse af høj kontra tårnhøj affødte så en hel side med variationer over temaet modkobling... "mere eller mindre høj udgangsmodstand i forhold til emnet,fik du aldrig defineret!Min påstand er stadig ecc82 som anodefølger i den OMTALTE opstilling lider under for høj udgangsimpedans til at drive flertallet af transistortrin.
Iøvrigt er det irrelevant at diskutere noget som helst på dine termer alene jvf " Et jordet katodetrin og en anodefølger er IKKE det samme"!
|
| Til top |
|
| |
seba Udelukket fra forum

|
| Sendt: 07 Maj 2010 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, men der er altid nogle der rystes i deres grundvold når deres hellige køer slagtes og virkeligheden banker på Velkommen tilbage fra osteklokken 
"skorpio"
Tak for dit sædvanlige fokus på at undgå konstruktive indlæg,kan jeg foreslå dig at pleje dine interesser andetsteds?
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 08 Maj 2010 kl. 02:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
seba skrev:
| Min driver i 811a er kun forbundet til plus og afleverer signal fra katoden ind på gitteret af effektrøret,så ser altså stel gennem effektrøret!
Er det svært at forstå? |
|
|
Ja. Hvis du vil diskutere en effektforstærker i en tråd om en DAC, må du levere et diagram.
Citér:
| Jeg ønskede at diskutere Audio Note Dac 1.1som det fremgår af oplægget,men din opfattelse af høj kontra tårnhøj affødte så en hel side med variationer over temaet modkobling... "mere eller mindre høj udgangsmodstand i forhold til emnet,fik du aldrig defineret!Min påstand er stadig ecc82 som anodefølger i den OMTALTE opstilling lider under for høj udgangsimpedans til at drive flertallet af transistortrin. |
|
|
En ECC82 anodefølger burde have en udgangsimpedans på under 1k. En anodefølger har ca. samme udgangsimpedans som en katodefølger, hvis du stiller forstærkningen ens (til ca. 1). Hvis forstærkningen er stillet højt, stiger udgangsimpedansen selvfølgelig.
Citér:
| Iøvrigt er det irrelevant at diskutere noget som helst på dine termer alene jvf " Et jordet katodetrin og en anodefølger er IKKE det samme"! |
|
|
Det lød lidt som om du ikke kunne se forskellen mellem de to... Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 08 Maj 2010 kl. 02:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fandt lige beskrivelsen på Audio Note's hjemmeside. Med mindre du (eller tidligere ejere) har lavet noget om, er der ingen anodefølger i din DAC. Her er beskrivelsen: "The tube output stage uses a single 12AU7A / ECC82 as a common cathode amplifier"
Common cathode = jordet katode.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
seba Udelukket fra forum

|
| Sendt: 08 Maj 2010 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sikkert og jeg aner ikke hvad forskellen er!
Med ecc82`s interne impedans på 7 kohm kan du ikke få en udgangsimpedans under 1 kohm medmindre der er tale om katodefølger.
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 08 Maj 2010 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
seba skrev:
| Sikkert og jeg aner ikke hvad forskellen er! |
|
|
Modkobling fra udgang til indgang er forskellen.
Citér:
| Med ecc82`s interne impedans på 7 kohm kan du ikke få en udgangsimpedans under 1 kohm medmindre der er tale om katodefølger. |
|
|
Jo, for anodefølgeren bruger modkobling ligesom katodefølgeren. Hver gang du halverer forstærkningen halverer du også udgangsimpedansen. Anodefølgeren kan bruges til at give en lav udgangsimpedans, og samtidig også en lille forstærkning. Derfor bliver den nogen gange brugt istedet for en katodefølger, der jo altid har en forstærkning på lidt under 1. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
seba Udelukket fra forum

|
| Sendt: 08 Maj 2010 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min brug af begrebet "anodefølger er det samme som "common katode,der i dette tilfælde er effektueret med 2 stk 100kohm anodemodstande i parallel,med et par hundrede ohm i katoden bypasset med (vistnok) 47 uf..deraf "tårnhøj udgangsimpedans som mange klager over på denne konverter.
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 08 Maj 2010 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
seba skrev:
| Min brug af begrebet "anodefølger er det samme som "common katode, |
|
|
Det er så bare ikke helt det samme. "Anode follower" eller "plate follower" er ikke det samme som "grounded cathode" eller "common cathode". Du kan læse mere om anodefølgere (og 117 variationer) her: http://www.tubecad.com/2007/05/blog0105.htm (et stykke nede på siden).
Citér:
| der i dette tilfælde er effektueret med 2 stk 100kohm anodemodstande i parallel,med et par hundrede ohm i katoden bypasset med (vistnok) 47 uf..deraf "tårnhøj udgangsimpedans som mange klager over på denne konverter. |
|
|
Ja, 6k udgangsimpedans er ikke så smart hvis forforstærkeren har en indgangsimpedans på 10k  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
seba Udelukket fra forum

|
| Sendt: 08 Maj 2010 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Common catode er der ikke i AN Dac 1.1 - medmindre den da leverer signalet i mono,der er EN ecc82.
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 08 Maj 2010 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Common cathode betyder at der er katoden der er forbundet til "common" = stel. Det er Audio Note selv der kalder det "common cathode"  En katodefølger kaldes også nogen gange "common anode". Der er dejligt mange navne for den samme ting, for at gøre forvirringen total  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 08 Maj 2010 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja netop, Common Cathode er det der på dansk hedder fælles katode eller jordet katode...
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
seba Udelukket fra forum

|
| Sendt: 08 Maj 2010 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
HMM jeg opfatter common som fælles,dvs common katode er fælles katode evt til stel!
|
| Til top |
|
| |
nicoleif Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 731
|
| Sendt: 09 Maj 2010 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
seba skrev:
|
Mange tak for hurtig respons.
Nicoleif : hvilke modifikationer kan du anbefale?
Ulvin : Jeg har set siden og andre,men finder ikke noget informativt anvendeligt.
Pierre : Mht udgangsimpedansen skulle 2.1 intet fejle,dog er signalkondensatorerne alt for små og tilfører derfor fasedrej som degraderer bassen!
Den jeg har købt anvender ecc82 som anodefølger,med en tårnhøj udgangsimpedans som resultat,hvilket dog ikke ødelægger min dag,da den skal se ind i en rørslæde. |
|
|
Jeg har fået Willy i Nansensgade i Kbh til at udføre modifikationerne. Her er hvad han har udført (og ifølge ham er den nu så modden som den kan blive):
Interface IC udskiftet,stømforsyning til samme rep.
Afkoblingskondensatorer på strømforsyningskredse udskiftet til Black Gate NPX.
Analogfilter mod.
Rørstrømforsyning mod.
Rør anlalogtrin mod.
Nye rør.Black Gate FK typer monteret.
Signalbærende modstande udskiftet til kulmassemodstande Udgangskondensatorer udskiftet til Jensen i pertinaxrør,kobberfolie.
Værdien forøget til 1 uF-630 Volt (da jeg bruger en transistorforstærker med lav indgangsimpedans => en Sugden A21a).
Håber du kan bruge dette til noget!
|
| Til top |
|
| |
seba Udelukket fra forum

|
| Sendt: 09 Maj 2010 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan jeg og tak for dit indlæg
Det sjove er at det analoge filter IKKE er afskaffet,men erstattet af et andet 
Hvilken kreds erstatter interface ic?
Fik du alle mod`s på en gang?
Hvilke/t rør bruger du i analogdelen nu? - ecc88 er behæftet med mere 3.ordens forvrængning end fx ecc82.
mvh og tak endnu engang
Ps : Jeg kan ikke bruge dit link
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 10 Maj 2010 kl. 02:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
seba skrev:
| ecc88 er behæftet med mere 3.ordens forvrængning end fx ecc82. |
|
|
Ja, men ECC82 er nu heller ikke for godt  6SN7 er svært at slå, og 6CG7 burde være lige så godt. Men de er ligeså højimpedante, så det løser ikke noget. Har du overvejet et lidt "kraftigere" rør? Du kunne komme længere ned i impedans med f.eks. 5687, E182CC eller 6N6P. De har anderledes benforbindelser, men det gælder jo også ECC88. Desuden skal de bruge mere glødestrøm, men det kan strømforsyningen vel klare? En anden mulighed var en anodefølger med f.eks. ECC88 eller 6N1P. Hvis du stiller den til samme forstærkning som det originale ECC82 trin, kommer du noget ned i impedans. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
seba Udelukket fra forum

|
| Sendt: 10 Maj 2010 kl. 07:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har skam overvejet at skifte printet til noget diy med 5687/182,om trafoen kan levere varen er dog tvivlsomt,så det kræver formentlig en ekstra psu.Det gør nu heller ikke noget,da netop den ser ud til at være det svage led.
Endnu sjovere vil det være at bruge IT som de store dac`s i AN serien,blot med en mere intelligent løsning end deres to-trins udgave,hvor den ene halvdel af 5687 forstærker via cap til næste halvdel,som også forstærker for så at brænde det hele af i en 33:1 stepdown IT!!
|
| Til top |
|
| |
nicoleif Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 731
|
| Sendt: 10 Maj 2010 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
seba skrev:
|
Det kan jeg og tak for dit indlæg
Det sjove er at det analoge filter IKKE er afskaffet,men erstattet af et andet 
Hvilken kreds erstatter interface ic?
Fik du alle mod`s på en gang?
Hvilke/t rør bruger du i analogdelen nu? - ecc88 er behæftet med mere 3.ordens forvrængning end fx ecc82.
mvh og tak endnu engang
Ps : Jeg kan ikke bruge dit link
|
|
|
Hvad der mere detaljeret er udført har jeg ikke teknisk indsigt nok til at svare på men ellers så kontakt Willy der har udført modd'et!
|
| Til top |
|
| |