| Sendt: 01 August 2010 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må lige blande mig lidt i debatten.
Jeg er selv gået fra en klasse A forstærker (Luxman M-300) til en kinesisk rørslæde (Music Angel KT88). Luxman'en var godt nok træt efter 30 år, men den nye engel spilled den bare ud af banen. Der var nok lidt mere luft i diskanten på luxman, men til gengæld har jeg fået stemmer og akustiske musikinstrumenter som nærmest er fysisk til stede i min stue.
Og det er der, rør har en fordel. altså med stemmer og akustisk musik (jazz, klassisk, vokalmusik, blues o.s.v.) Til det musik, der spilles i P3 er rør unødvendigt. Nu ved jeg ikke, om de, der nedgør kinesisk rør-grej overhovedet har hørt det. Jeg tror det ikke. Lige såvel NAD, Denon og marantz også sælger billige og dårlige produkter, lige sådan er det vel med kinesisk udstyr. hvis du vil have high-end kommer du til at betale for det. Men den engel jeg har stående spiller fremragende. Der findes sikkert rør-grej, der er endnu bedre, men så snakker vi om rigtig mange penge. Fordelen ved rør er, at man kan "designe" sin lyd, ganske enkelt ved at (i Music Angel) skifte til andre rør-mærker (tube-rolling) i indgangsrørene. Det er utroligt, hvad det betyder for lyden. Det er desværre en kendt sag, og derfor er de "gode" rør (som regel de ældre fra 50'erne 0g 60'erne) ret dyre.
Desværre er spørgsmål om rør contra transistorer ofte en religionskrig. Men som andre har sagt, så gælder det om at lytte sig frem og også kigge på, hvad det er man hører af musik. Det kunne så også være et hip til "kineserhaderne".
|