Emne: Mig der er blevet skør eller... ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
freako Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 400
|
| Sendt: 09 Juni 2010 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
mcs_5 skrev:
Hvis du spillede plader eller bånd kunne musikken godt blive mere "uptempo" -
men en digital afspiller speeder ikke pludselig musikken op... |
|
|
Se dét er jo altid en spændende debat... Kan et hifi-anlæg have "pace, drive, timing, speed", når nu musikken kører i den
samme hastighed uanset hvad?
Det ligger nok mere i formuleringer af hvordan man oplever tingene, end i hvad anlægget rent teknisk gør. Naturligvis
kan anlægget ikke få musikken til at køre hurtigere, men efter min mening kan anlægget absolut GODT ændre på
_opfattelsen_ af musikkens tempo. Hvis bassen er mudret og sløv, så passer timingen mellem stortromme og hi-hat ikke
sammen længere. Det er lidt svært at beskrive i skrift, men opfattelsen af timing (tror jeg) hænger ikke bare sammen med
hvornår tonerne starter, men i høj grad også hvornår de slutter. Med andre ord, hvis et ping på en hi-hat tager 0.1 sekund,
og et daf på en stortromme tager 0.1 sekund, så hænger de (måske!) sammen tempo-mæssigt. Er bassen langsom, så
stortrommen bruger 0.15 sekund, så ryger timingen mellem de to komponenter i musikken, selv om de for så vidt "starter"
samtidig. Det oplever man som dårligere rytmik, og rent SUBJEKTIVT kan det godt få én til at føle at musikken bliver
langsom - selv om det jo teknisk set går med samme hastighed.
Tilsvarende for om et anlæg kan være musikalsk eller ej - det er jo musikerne der er musikalske, ikke anlægget. Ja -
men anlægget kan i dén grad godt _ødelægge_ den musikalitet som musikerne har udøvet. Når vi siger at et givent anlæg
lyder "musikalsk", så mener vi måske mere i virkeligheden at anlægget i mindre grad ødelægger musikernes musikalske
kvaliteter.
Grunden til at jeg synes dette er et ekstremt interessant og vigtigt emne, er at jeg altid har haft et problem med at man
ofte skelner mellem "hifi-rigtigt" og "musikalsk" lyd. Hvis ét anlæg får musikken til at fremstå mere ægte, "musikalsk",
rytmisk osv, end dét anlæg vi ellers har vedtaget er mest "hifi-rigtigt", så må vores definition af "hifi-rigtigt" være forkert! Så
er der nogle ting som vi har "glemt" at lytte efter, da vi definerede "hifi-rigtigt". Derfor er jeg også fortaler for at øve sig i at
lytte på musikken frem for lydkvaliteten, for hvis lydkvaliteten ødelægger musikken, så er det dårlig lydkvalitet, og
omvendt - hvis musikken fremstår himmelsk, så må det nødvendigvis være fordi lyden er god - ellers er vores tese om at
dårlig lyd ødelægger musikken jo kraftigt i fare. Jeg tror bare at rigtigt mange har en helt forkert opfattelse af hvad "god lyd"
er, og hvordan man bedømmer det. Ja ja, lyd er en smagssag og alt det dér - men musik og musikalitet er jo netop om
noget en smagssag, så dét at lytte til musikkens rytme og drive, i stedet for at lytte efter præcision og detaljer, betyder altså
ikke nødvendigvis at vi alle lige pludseligt bliver enige om hvad der er bedst... Jeg vil bare påstå at man med dén definition
får meget mere ud af dét anlæg an endte op med, fordi det gør dét som et hifi-anlæg (efter min ydmyge mening) bør gøre,
nemlig at give dig størst mulig glæde af den musik du spiller. |
|
|
Alt det tekst for at forklare at hifi går ud på at få det til at lyde som ved indspilningen. High fidelity = Høj troværdighed. I
øvrigt er jeg uenig i din opfattelse af, hvad et musikalsk anlæg er - jeg mener det må hænge sammen med en ikke-
detaljefokuseret lydgengivelse, men en mere homogen gengivelse. Dog, der er sikkert mange opfattelser af disse ting. __________________ Freako (always happy but never satisfied)
Luxman - Holfi - Thule - Dynaudio - Audio Pro
|
| Til top |
|
| |
xiuxiu Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 225
|
| Sendt: 09 Juni 2010 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Iron Maiden "Somewhere in time" er rippet med EAC og jeg har lige prøvet at brænde filerne over på en tom cd, og sætte den i min cd afpiller, og det lyder fantastisk.
Har også prøvet at afspille selvsamme Flac i min Popcorn Hour og det lyder også normalt. Altså uden den meget lyse stemme, som gør at man tror Dickenson er gammel smølf hehe
Jeg aner virkelig ikke hvad jeg nu skal gøre og det irriterer mig grænseløst  __________________ Mvh Thomas
Vienna Acoustics BBG
April Stello AI500
Logitech Squeezebox Touch
Yamaha YSP-2200
Audiotrak Prodigy Cube
Sennheiser 580
|
| Til top |
|
| |
xiuxiu Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 225
|
| Sendt: 09 Juni 2010 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil hjælpe mig meget, hvis der er en anden Touch ejer, som vil prøve at spille Somewhere in time med Iron Maiden på deres Touch uden ekstern DAC og DIY PSU, og så prøve at lytte på Dickensons stemme.
Det kan være det er generelt for Touchens DAC at den er meget lys ved stemmer og lige nu er jeg i gang med udelukkelses metoden  __________________ Mvh Thomas
Vienna Acoustics BBG
April Stello AI500
Logitech Squeezebox Touch
Yamaha YSP-2200
Audiotrak Prodigy Cube
Sennheiser 580
|
| Til top |
|
| |
Allan O Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 09 Juni 2010 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du prøvet at tage tid og se, om nummeret tager lige lang tid på CD'en og på Touch'en?
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 10 Juni 2010 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
hugoheinninja skrev:
AV Precision skrev:
mcs_5 skrev:
| Hvis du spillede plader eller bånd kunne musikken godt blive mere "uptempo" - men en digital afspiller speeder ikke pludselig musikken op... |
|
|
Se dét er jo altid en spændende debat... Kan et hifi-anlæg have "pace, drive, timing, speed", når nu musikken kører i den samme hastighed uanset hvad?
Det ligger nok mere i formuleringer af hvordan man oplever tingene, end i hvad anlægget rent teknisk gør. Naturligvis kan anlægget ikke få musikken til at køre hurtigere, men efter min mening kan anlægget absolut GODT ændre på _opfattelsen_ af musikkens tempo. Hvis bassen er mudret og sløv, så passer timingen mellem stortromme og hi-hat ikke sammen længere. Det er lidt svært at beskrive i skrift, men opfattelsen af timing (tror jeg) hænger ikke bare sammen med hvornår tonerne starter, men i høj grad også hvornår de slutter. Med andre ord, hvis et ping på en hi-hat tager 0.1 sekund, og et daf på en stortromme tager 0.1 sekund, så hænger de (måske!) sammen tempo-mæssigt. Er bassen langsom, så stortrommen bruger 0.15 sekund, så ryger timingen mellem de to komponenter i musikken, selv om de for så vidt "starter" samtidig. Det oplever man som dårligere rytmik, og rent SUBJEKTIVT kan det godt få én til at føle at musikken bliver langsom - selv om det jo teknisk set går med samme hastighed.
Tilsvarende for om et anlæg kan være musikalsk eller ej - det er jo musikerne der er musikalske, ikke anlægget. Ja - men anlægget kan i dén grad godt _ødelægge_ den musikalitet som musikerne har udøvet. Når vi siger at et givent anlæg lyder "musikalsk", så mener vi måske mere i virkeligheden at anlægget i mindre grad ødelægger musikernes musikalske kvaliteter.
Grunden til at jeg synes dette er et ekstremt interessant og vigtigt emne, er at jeg altid har haft et problem med at man ofte skelner mellem "hifi-rigtigt" og "musikalsk" lyd. Hvis ét anlæg får musikken til at fremstå mere ægte, "musikalsk", rytmisk osv, end dét anlæg vi ellers har vedtaget er mest "hifi-rigtigt", så må vores definition af "hifi-rigtigt" være forkert! Så er der nogle ting som vi har "glemt" at lytte efter, da vi definerede "hifi-rigtigt". Derfor er jeg også fortaler for at øve sig i at lytte på musikken frem for lydkvaliteten, for hvis lydkvaliteten ødelægger musikken, så er det dårlig lydkvalitet, og omvendt - hvis musikken fremstår himmelsk, så må det nødvendigvis være fordi lyden er god - ellers er vores tese om at dårlig lyd ødelægger musikken jo kraftigt i fare. Jeg tror bare at rigtigt mange har en helt forkert opfattelse af hvad "god lyd" er, og hvordan man bedømmer det. Ja ja, lyd er en smagssag og alt det dér - men musik og musikalitet er jo netop om noget en smagssag, så dét at lytte til musikkens rytme og drive, i stedet for at lytte efter præcision og detaljer, betyder altså ikke nødvendigvis at vi alle lige pludseligt bliver enige om hvad der er bedst... Jeg vil bare påstå at man med dén definition får meget mere ud af dét anlæg an endte op med, fordi det gør dét som et hifi-anlæg (efter min ydmyge mening) bør gøre, nemlig at give dig størst mulig glæde af den musik du spiller.
|
|
|
hifi er vel at komme så tæt på, eller gengive det der er på skiven bedst muligt, det syntes jeg er vigtigt at sigte efter, ellers kommer man hurtigt ud i nogle blindgyder, og ender med noget happyhifi, men det er bestemt ikke nemt da der ikke findes nogen skala, eller det perfekte anlæg endnu, eller jeg har ihvertfald ikke fundet det endnu  |
|
|
Nej, der findes ingen skala for hvad det perfekte anlæg er, men der findes heller ingen skala for hvornår man rammer præcist det, der er på pladen. Ingen aner hvordan det er masteret på skiven, og ingen aner hvordan det lød da det blev indspillet.
Det vil til evig tid være en subjektiv opfattelse uanset hvor godt eller dyrt anlæg man spiller på, og uanset hvor meget man tror man ved. Ingen, med mindre de har været med til indspilningerne, kan komme og påstå at de ved præcist hvordan en plade skal lyde og hvordan musikeren havde tiltænkt lyden. Men folk har derimod en teori om det, baseret på hvordan de selv mener at klangbalance og lyd skal være. Det er også det allerstørste grund til at vi alle har vidt forskellige systemer og setups, og deraf skifter grej i en uendelighed for at ramme "det perfekte" - fordi at der ikke er nogen der ved det med sikkerhed.
Og en ting er jo at ramme kombinationen af "det perfekte grej", men dernæst så kommer opgaven med at kombinere det med "de perfekte plader". Opgaven er uløselig og man kan højest komme tæt på et eller som man formoder må være "det perfekte". Men fandtes det perfekte, så er der ingen grund til at skifte længere, eller udvikle nyt, for hvordan kan man så forbedre "det perfekte" hvis målet er at gengive præcist det, der er på pladerne?
Udstyret til indspilning osv., samt musikernes grej ændrer sig også undervejs, så to plader fra samme kunstner kan sagtens ligge i forskellige lejre, og hvad dælen gør man så, for nu står man jo med to forskellige mål, og anlægget kan kun ramme den ene "perfekt"?? Subjetiviteten tager over, og man beror sig på "hvad man tror er det optimale". Heraf støder man på termerne med dårlig bas-kontrol, musik ude af tempo osv. når det ind imellem kikser undervejs.
Og tænk på det på denne måde - målet at ramme den lyd der er "lige i skabet" er jo herligt individuel. Tag to personer og kig på hver deres opfattelse af hvad der spiller "det der er på pladen" - sammenlign grejet der vidt forskelligt, og som de hver især synes spiller som et væltet hegn i den anden lejr. De spiller samme plader men de to systemer har vidt forskellig lyd/klang, men begge personer synes at de er i audio-heaven. Ingen kan sige sig fri fra subjektiviteten i jagten på det der angiveligt skulle spille præcist det på pladen i forhold til hvordan kunstneren tiltænkte at det skulle lyde - for vi ved det ikke!
Jagten stopper aldrig - vi rammer aldrig 100%, og det er det, der er det fede ved denne hobby, for så er der konstant mulighed for at opnå noget bedre eller værre jvf. vores egen opfattelse. __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3776
|
| Sendt: 10 Juni 2010 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
hugoheinninja skrev:
AV Precision skrev:
mcs_5 skrev:
| Hvis du spillede plader eller bånd kunne musikken godt blive mere "uptempo" - men en digital afspiller speeder ikke pludselig musikken op... |
|
|
Se dét er jo altid en spændende debat... Kan et hifi-anlæg have "pace, drive, timing, speed", når nu musikken kører i den samme hastighed uanset hvad?
Det ligger nok mere i formuleringer af hvordan man oplever tingene, end i hvad anlægget rent teknisk gør. Naturligvis kan anlægget ikke få musikken til at køre hurtigere, men efter min mening kan anlægget absolut GODT ændre på _opfattelsen_ af musikkens tempo. Hvis bassen er mudret og sløv, så passer timingen mellem stortromme og hi-hat ikke sammen længere. Det er lidt svært at beskrive i skrift, men opfattelsen af timing (tror jeg) hænger ikke bare sammen med hvornår tonerne starter, men i høj grad også hvornår de slutter. Med andre ord, hvis et ping på en hi-hat tager 0.1 sekund, og et daf på en stortromme tager 0.1 sekund, så hænger de (måske!) sammen tempo-mæssigt. Er bassen langsom, så stortrommen bruger 0.15 sekund, så ryger timingen mellem de to komponenter i musikken, selv om de for så vidt "starter" samtidig. Det oplever man som dårligere rytmik, og rent SUBJEKTIVT kan det godt få én til at føle at musikken bliver langsom - selv om det jo teknisk set går med samme hastighed.
Tilsvarende for om et anlæg kan være musikalsk eller ej - det er jo musikerne der er musikalske, ikke anlægget. Ja - men anlægget kan i dén grad godt _ødelægge_ den musikalitet som musikerne har udøvet. Når vi siger at et givent anlæg lyder "musikalsk", så mener vi måske mere i virkeligheden at anlægget i mindre grad ødelægger musikernes musikalske kvaliteter.
Grunden til at jeg synes dette er et ekstremt interessant og vigtigt emne, er at jeg altid har haft et problem med at man ofte skelner mellem "hifi-rigtigt" og "musikalsk" lyd. Hvis ét anlæg får musikken til at fremstå mere ægte, "musikalsk", rytmisk osv, end dét anlæg vi ellers har vedtaget er mest "hifi-rigtigt", så må vores definition af "hifi-rigtigt" være forkert! Så er der nogle ting som vi har "glemt" at lytte efter, da vi definerede "hifi-rigtigt". Derfor er jeg også fortaler for at øve sig i at lytte på musikken frem for lydkvaliteten, for hvis lydkvaliteten ødelægger musikken, så er det dårlig lydkvalitet, og omvendt - hvis musikken fremstår himmelsk, så må det nødvendigvis være fordi lyden er god - ellers er vores tese om at dårlig lyd ødelægger musikken jo kraftigt i fare. Jeg tror bare at rigtigt mange har en helt forkert opfattelse af hvad "god lyd" er, og hvordan man bedømmer det. Ja ja, lyd er en smagssag og alt det dér - men musik og musikalitet er jo netop om noget en smagssag, så dét at lytte til musikkens rytme og drive, i stedet for at lytte efter præcision og detaljer, betyder altså ikke nødvendigvis at vi alle lige pludseligt bliver enige om hvad der er bedst... Jeg vil bare påstå at man med dén definition får meget mere ud af dét anlæg an endte op med, fordi det gør dét som et hifi-anlæg (efter min ydmyge mening) bør gøre, nemlig at give dig størst mulig glæde af den musik du spiller.
|
|
|
hifi er vel at komme så tæt på, eller gengive det der er på skiven bedst muligt, det syntes jeg er vigtigt at sigte efter, ellers kommer man hurtigt ud i nogle blindgyder, og ender med noget happyhifi, men det er bestemt ikke nemt da der ikke findes nogen skala, eller det perfekte anlæg endnu, eller jeg har ihvertfald ikke fundet det endnu  |
|
|
Nej, der findes ingen skala for hvad det perfekte anlæg er, men der findes heller ingen skala for hvornår man rammer præcist det, der er på pladen. Ingen aner hvordan det er masteret på skiven, og ingen aner hvordan det lød da det blev indspillet.
Det vil til evig tid være en subjektiv opfattelse uanset hvor godt eller dyrt anlæg man spiller på, og uanset hvor meget man tror man ved. Ingen, med mindre de har været med til indspilningerne, kan komme og påstå at de ved præcist hvordan en plade skal lyde og hvordan musikeren havde tiltænkt lyden. Men folk har derimod en teori om det, baseret på hvordan de selv mener at klangbalance og lyd skal være. Det er også det allerstørste grund til at vi alle har vidt forskellige systemer og setups, og deraf skifter grej i en uendelighed for at ramme "det perfekte" - fordi at der ikke er nogen der ved det med sikkerhed.
Og en ting er jo at ramme kombinationen af "det perfekte grej", men dernæst så kommer opgaven med at kombinere det med "de perfekte plader". Opgaven er uløselig og man kan højest komme tæt på et eller som man formoder må være "det perfekte". Men fandtes det perfekte, så er der ingen grund til at skifte længere, eller udvikle nyt, for hvordan kan man så forbedre "det perfekte" hvis målet er at gengive præcist det, der er på pladerne?
Udstyret til indspilning osv., samt musikernes grej ændrer sig også undervejs, så to plader fra samme kunstner kan sagtens ligge i forskellige lejre, og hvad dælen gør man så, for nu står man jo med to forskellige mål, og anlægget kan kun ramme den ene "perfekt"?? Subjetiviteten tager over, og man beror sig på "hvad man tror er det optimale". Heraf støder man på termerne med dårlig bas-kontrol, musik ude af tempo osv. når det ind imellem kikser undervejs.
Og tænk på det på denne måde - målet at ramme den lyd der er "lige i skabet" er jo herligt individuel. Tag to personer og kig på hver deres opfattelse af hvad der spiller "det der er på pladen" - sammenlign grejet der vidt forskelligt, og som de hver især synes spiller som et væltet hegn i den anden lejr. De spiller samme plader men de to systemer har vidt forskellig lyd/klang, men begge personer synes at de er i audio-heaven. Ingen kan sige sig fri fra subjektiviteten i jagten på det der angiveligt skulle spille præcist det på pladen i forhold til hvordan kunstneren tiltænkte at det skulle lyde - for vi ved det ikke!
Meget lig samme opfattelse Ronin
Man er vel altid tilfreds med ens setup og lyd indtil at det går op for en hvad det var der manglede . Ikke at forglemme!
Interessant og spændende tråd om ændret lydkarakterstik efter skifte af setup eller komponenter. Nu er god lyd og hvad man forbinder med god lyd jo meget individuelt. Oplevede for nylig efter skifte af Amp og cd/drev at musikken har fået mere 3D, rum, speed, drive og mere naturtro lyd, hvor at ens cder bliver gengivet som det er indspillet. Der bliver hverken lagt til og trukket fra IMO. Man kan sige at der er skabt balance i systemet. Nærvær, homogenitet og en lyd uden farvninger er vel det som god lyd handler om efter min mening.
Ikke at jeg siger at jeg har den perfekte lyd. Men i mine øre har jeg ramt hovedet på sømmet
Jagten stopper aldrig - vi rammer aldrig 100%, og det er det, der er det fede ved denne hobby, for så er der konstant mulighed for at opnå noget bedre eller værre jvf. vores egen opfattelse. |
|
|
__________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 10 Juni 2010 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Music4life skrev:
Ronin skrev:
hugoheinninja skrev:
AV Precision skrev:
mcs_5 skrev:
| Hvis du spillede plader eller bånd kunne musikken godt
blive mere "uptempo" - men en digital afspiller speeder ikke pludselig
musikken op... |
|
|
Se dét er jo altid en spændende debat... Kan et hifi-anlæg have
"pace, drive, timing, speed", når nu musikken kører i den samme
hastighed uanset hvad?
Det ligger nok mere i formuleringer af hvordan man oplever tingene,
end i hvad anlægget rent teknisk gør. Naturligvis kan anlægget ikke få
musikken til at køre hurtigere, men efter min mening kan anlægget
absolut GODT ændre på _opfattelsen_ af musikkens tempo. Hvis bassen er
mudret og sløv, så passer timingen mellem stortromme og hi-hat ikke
sammen længere. Det er lidt svært at beskrive i skrift, men opfattelsen
af timing (tror jeg) hænger ikke bare sammen med hvornår tonerne
starter, men i høj grad også hvornår de slutter. Med andre ord, hvis et
ping på en hi-hat tager 0.1 sekund, og et daf på en stortromme tager
0.1 sekund, så hænger de (måske!) sammen tempo-mæssigt. Er bassen
langsom, så stortrommen bruger 0.15 sekund, så ryger timingen mellem de
to komponenter i musikken, selv om de for så vidt "starter" samtidig.
Det oplever man som dårligere rytmik, og rent SUBJEKTIVT kan det godt
få én til at føle at musikken bliver langsom - selv om det jo teknisk
set går med samme hastighed.
Tilsvarende for om et anlæg kan være musikalsk eller ej - det er jo
musikerne der er musikalske, ikke anlægget. Ja - men anlægget kan i dén
grad godt _ødelægge_ den musikalitet som musikerne har udøvet. Når vi
siger at et givent anlæg lyder "musikalsk", så mener vi måske mere i
virkeligheden at anlægget i mindre grad ødelægger musikernes musikalske
kvaliteter.
Grunden til at jeg synes dette er et ekstremt interessant og vigtigt
emne, er at jeg altid har haft et problem med at man ofte skelner
mellem "hifi-rigtigt" og "musikalsk" lyd. Hvis ét anlæg får musikken
til at fremstå mere ægte, "musikalsk", rytmisk osv, end dét anlæg vi
ellers har vedtaget er mest "hifi-rigtigt", så må vores definition af
"hifi-rigtigt" være forkert! Så er der nogle ting som vi har "glemt" at
lytte efter, da vi definerede "hifi-rigtigt". Derfor er jeg også
fortaler for at øve sig i at lytte på musikken frem for lydkvaliteten,
for hvis lydkvaliteten ødelægger musikken, så er det dårlig
lydkvalitet, og omvendt - hvis musikken fremstår himmelsk, så må det
nødvendigvis være fordi lyden er god - ellers er vores tese om at
dårlig lyd ødelægger musikken jo kraftigt i fare. Jeg tror bare at
rigtigt mange har en helt forkert opfattelse af hvad "god lyd" er, og
hvordan man bedømmer det. Ja ja, lyd er en smagssag og alt det dér -
men musik og musikalitet er jo netop om noget en smagssag, så dét at
lytte til musikkens rytme og drive, i stedet for at lytte efter
præcision og detaljer, betyder altså ikke nødvendigvis at vi alle lige
pludseligt bliver enige om hvad der er bedst... Jeg vil bare påstå at
man med dén definition får meget mere ud af dét anlæg an endte op med,
fordi det gør dét som et hifi-anlæg (efter min ydmyge mening) bør gøre,
nemlig at give dig størst mulig glæde af den musik du spiller.
|
|
|
hifi er vel at komme så tæt på, eller gengive det
der er på skiven bedst muligt, det syntes jeg er vigtigt at sigte
efter, ellers kommer man hurtigt ud i nogle blindgyder, og ender med
noget happyhifi, men det er bestemt ikke nemt da der ikke findes nogen
skala, eller det perfekte anlæg endnu, eller jeg har ihvertfald ikke
fundet det endnu  |
|
|
Nej, der findes ingen skala for hvad det perfekte anlæg er, men der
findes heller ingen skala for hvornår man rammer præcist det, der er på
pladen. Ingen aner hvordan det er masteret på skiven, og ingen aner
hvordan det lød da det blev indspillet.
Det vil til evig tid være en subjektiv opfattelse uanset hvor godt eller dyrt anlæg man spiller på, og uanset hvor meget man tror man
ved. Ingen, med mindre de har været med til indspilningerne, kan komme
og påstå at de ved præcist hvordan en plade skal lyde og hvordan
musikeren havde tiltænkt lyden. Men folk har derimod en teori om det,
baseret på hvordan de selv mener at klangbalance og lyd skal være. Det
er også det allerstørste grund til at vi alle har vidt forskellige
systemer og setups, og deraf skifter grej i en uendelighed for at ramme
"det perfekte" - fordi at der ikke er nogen der ved det med sikkerhed.
Og en ting er jo at ramme kombinationen af "det perfekte grej", men
dernæst så kommer opgaven med at kombinere det med "de perfekte
plader". Opgaven er uløselig og man kan højest komme tæt på et eller
som man formoder må være "det perfekte". Men fandtes det perfekte, så
er der ingen grund til at skifte længere, eller udvikle nyt, for
hvordan kan man så forbedre "det perfekte" hvis målet er at gengive
præcist det, der er på pladerne?
Udstyret til indspilning osv., samt musikernes grej ændrer sig også
undervejs, så to plader fra samme kunstner kan sagtens ligge i
forskellige lejre, og hvad dælen gør man så, for nu står man jo med to
forskellige mål, og anlægget kan kun ramme den ene "perfekt"??
Subjetiviteten tager over, og man beror sig på "hvad man tror er det
optimale". Heraf støder man på termerne med dårlig bas-kontrol, musik
ude af tempo osv. når det ind imellem kikser undervejs.
Og tænk på det på denne måde - målet at ramme den lyd der er "lige i
skabet" er jo herligt individuel. Tag to personer og kig på hver deres
opfattelse af hvad der spiller "det der er på pladen" - sammenlign
grejet der vidt forskelligt, og som de hver især synes spiller som et
væltet hegn i den anden lejr. De spiller samme plader men de to
systemer har vidt forskellig lyd/klang, men begge personer synes at de
er i audio-heaven. Ingen kan sige sig fri fra subjektiviteten i jagten
på det der angiveligt skulle spille præcist det på pladen i forhold til
hvordan kunstneren tiltænkte at det skulle lyde - for vi ved det ikke!
Man er vel altid tilfreds med ens setup og lyd indtil at det går op for en hvad det var der manglede . Ikke at forglemme!
Interessant og spændende tråd om ændret
lydkarakterstik efter skifte af setup eller komponenter. Nu er god lyd
og hvad man forbinder med god lyd jo meget individuelt. Oplevede for
nylig efter skifte af Amp og cd/drev at musikken har fået mere 3D,
rum, speed, drive og mere naturtro lyd, hvor at ens cder bliver
gengivet som det er indspillet. Der bliver hverken lagt til og trukket
fra IMO. Man kan sige at der er skabt balance i systemet. Nærvær,
homogenitet og en lyd uden farvninger er vel det som god lyd handler om
efter min mening.
Ikke at jeg siger at jeg har den perfekte lyd. Men i mine øre har jeg ramt hovedet på sømmet
Jagten stopper aldrig - vi rammer aldrig 100%, og det er det, der er
det fede ved denne hobby, for så er der konstant mulighed for at opnå
noget bedre eller værre jvf. vores egen opfattelse. |
|
|
|
|
|
Det fordrer vel at ens eget anlæg er det bedste man har hørt?
Min "reference" (og den term er iøvrigt så fortærsket efter min mening,
for kan man overhovedet tale om en reference, når alle apparater har
een eller anden form for egenlyd, og synergien i forskellige setups
ikke er ens - hvad er bedst, når noget lyder godt på een måde, og noget
andet på en anden - og hvem skal dømme, når alle bedømmelser står og
falder på en subjektiv vurdering?) fortæller mig i hvert fald at jeg
har rum for forbedring hjemme hos mig. På den ene eller anden måde har
jeg i andre sammenhænge hørt en bedre basgengivelse, en mere homogen og
naturlig lyd, en bedre diskant, eller et setup med større
indlevelsesevne osv. osv. Hvis ikke man er i stand til at forholde sig kritisk til hvad man har nu, så vil eventuelle forbedringer vel også være mere eller mindre tilfældige?
__________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
Floes gamle vin på nye flasker
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3776
|
| Sendt: 10 Juni 2010 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
floe skrev:
Music4life skrev:
Ronin skrev:
hugoheinninja skrev:
AV Precision skrev:
mcs_5 skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Interessant og spændende tråd om ændret lydkarakterstik efter skifte af setup eller komponenter. Nu er god lyd og hvad man forbinder med god lyd jo meget individuelt. Oplevede for nylig efter skifte af Amp og cd/drev at musikken har fået mere 3D, rum, speed, drive og mere naturtro lyd, hvor at ens cder bliver gengivet som det er indspillet. Der bliver hverken lagt til og trukket fra IMO. Man kan sige at der er skabt balance i systemet. Nærvær, homogenitet og en lyd uden farvninger er vel det som god lyd handler om efter min mening.
Jagten stopper aldrig - vi rammer aldrig 100%, og det er det, der er det fede ved denne hobby, for så er der konstant mulighed for at opnå noget bedre eller værre jvf. vores egen opfattelse.
|
|
|
|
|
|
Det fordrer vel at ens eget anlæg er det bedste man har hørt? 
Min "reference" (og den term er iøvrigt så fortærsket efter min mening, for kan man overhovedet tale om en reference, når alle apparater har een eller anden form for egenlyd, og synergien i forskellige setups ikke er ens - hvad er bedst, når noget lyder godt på een måde, og noget andet på en anden - og hvem skal dømme, når alle bedømmelser står og falder på en subjektiv vurdering?) fortæller mig i hvert fald at jeg har rum for forbedring hjemme hos mig. På den ene eller anden måde har jeg i andre sammenhænge hørt en bedre basgengivelse, en mere homogen og naturlig lyd, en bedre diskant, eller et setup med større indlevelsesevne osv. osv.
Hvis ikke man er i stand til at forholde sig kritisk til hvad man har nu, så vil eventuelle forbedringer vel også være mere eller mindre tilfældige? 
|
|
|
Enig Floe
Din formuleringsevner fejler nu heller ikke noget __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 10 Juni 2010 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Var det ikke Ivor Tiefenbrun fra Linn, der en gang sagde noget lignende som: Man kan aldrig få det til at lyde korrekt, og så kan
man lige så godt få det til at lyde godt. Og hvad er så "godt"? Er det bare at købe det der er indrangeret i Stereophiles Class A,
eller det der får flest point i tyske Audio, eller lignende? Hvis det bare var så enkelt, så købte vi jo allesammen bare det. Næh, i
denne hobby, er der kun en vej, og det er at lytte. Og min erfaring siger at det ikke bare er at vælge det dyreste man har råd
til, for måske koster den forstærker der gør tricket for een, måske kun 3000.
Der var en gang hvor jeg lyttede efter det "hifi korrekte", men det er jeg kommet ud over for længe siden. I dag er det dèt grej
der får mig til at kyle skive efter skive på, og sidde og lytte, eller hoppe rundt og spille luftguitar og skråle med, der virker for
mig. Når grejet får mig til det, så er det "rigtigt"
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 400
|
| Sendt: 11 Juni 2010 kl. 06:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tweaker:
Bestemt ikke noget dårligt udgangspunkt! Hvis det swinger, er du nået langt hen ad vejen. Det er jo musikken der skal spille!
__________________ Freako (always happy but never satisfied)
Luxman - Holfi - Thule - Dynaudio - Audio Pro
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|