Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 01:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Diskant til Audiovector 5?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Det kan være meget svært at tilpasse et delfilter, også selvom du har måleudstyr og erfaring. Det kræver at man prøver sig frem indtil det lyder som man vil have. Så nok ikke lige noget du skal regne med at få bedre lyd af i første forsøg. Ændringerne koster dog ikke ret meget, et par konensatore og måske et par spoler og modstande. Jeg tror heller ikke Trapez delfilteret kan bruges til AV5. Hvis du vil ud i diskant opgraderings eventyret så prøv som sagt lige at kaste et blik på scanspeak 9300 http://www.d-s-t.com/scs/data/d2905_930000a.htm frekvensgang og impedans er stort set identisk med vifa d27 http://www.d-s-t.com/vifa/data/d27tg-35-06a.htm følsomheden er en db eller to lavere men det er nemt at rette ved at sætte en mindre serie modstand i delfilteret.

Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

2Bak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

...hvis jeg lige et kort øjeblik må tage focus væk fra AV5 og så snakke lidt om mine Trapez M, som jo oprindeligt havde de 2406 fra F3, bør jeg så prøve med en Vifa D27 eller en SS 9300 til mine Trapez M'er ?
Pengepungen siger jo nok D27, og kan jeg mon høre forskel i denne konstruktion mellem D27 og så SS 9300?

Tak

PS: Jeg er af Duelund-purister blevet anbefalet 9300, idet de omtalte 9300 som værende en af de bedste Scan-Speak diskanter. Den er da udgået, er den ikke...?

Til top Vis 2Bak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2Bak Besøg 2Bak's Websted

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2004 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Ja 9300 er en meget rost diskant og den burde da være en kraftig forbedring i forhold til d27. Jeg tror da ikke den er udgået når den stadig er på deres side?

Hvad sidder der af mellemtone i de trapez M ? Hvis du er glad for dine peerless diskanter tror jeg ikke du vil få det store ved at skitfe til d27 men man ved jo aldrig.

2Bak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret.
Der sidder de originale VIFA d75mx-20 mellemtoner, samt Focal 8c411/4 basser.

/Jan

Til top Vis 2Bak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2Bak Besøg 2Bak's Websted

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2004 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har i dag snakket med DAT og jeg besluttede mig for at prøve med en VIFA XT diskant. Den 2406 der sidder i nu er 6 ohm, og den nye er 4 ohm, men det skulle man kunne justere sig ud af med div. modstande og dæmpningsmatriale. Uanset hvad, så glæder jeg mig allerede til at prøve at rode lidt med hifi på en ny måde. Man kan lære rigtig meget af andre med erfaring, men det er også sundt at få det under huden selv, og gøre sig sine egne første person opdagelser..

Den diskant jeg har bestilt er den samme som sidder i DAT´s lille Icon model.

Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2004 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Jammen xt25 er skam også en udemærket diskant, så er det bare om du kan få den til at spille sammen med resten. Det er bare igang med at få noget loddetin under neglende og ikke miste modet hvis det ikke virker i første forsøg. Held og lykke ud i diy verden. 

Hold os endelig opdateret med hvad du finder ud af.

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Sendt: 20 Marts 2004 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

De nye VIFA XT25TG30-04 kommer på mandag og samtidig kommer nogen forskellige modstande og noget sølv-loddetin. Nu bliver det spændende om jeg skal til at file hullet større i kabinettet, eller om den lige passe i?? Hvis/når jeg får enheden passet ind med resten, kommer turen til udskiftning af kablerne i højttaleren. Nogen forslag? Generel opgradering af delefilter??

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2004 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

xt25 sku gerne passe lige i, skal dog have 5 skruer i stedet for de 4 i den org. men terminelerne sidder samme sted.

Ang. kabler er det kun at prøve sig frem.

I delfilter ville jeg udskifte alle elektrolytterne til folie kondensatore, ihvert fald til mellemtonen. De folie der sidder til diskant kan nok også opgraderes til bedre typer. Derudover kan div spoler også opgraderes, men det kræver du har et lcr meter og sørg for at få nogle med samme dc modstand ellers ændre du på delfrekvenserne.

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Sendt: 20 Marts 2004 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Mojn igen. Hvad er et LCR meter? Kan man bruge sådan et som novice? Har du ellers nogen kabel forslag? Ellers er mellemtone enheden jo også oplagt mål for opgradering. Det er jo en billig (med udmærket) Peerless enhed. Selvfølgelig ville det være spændende at prøve med noget Scan-Speak. Hvad siger du til det?

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2004 kl. 04:21 | IP-adresse registreret  

Et lcr meter bruges til at måle spoler, kondensatorer og modstande. Et alm godt multimeter kan måle modstande og måske små kondesatorer, men ikke spoler. Så hvis du skal have lavet et diagram over delfilteret kræver det nok at du køber/låner et. De koster fra 2000,- og opefter så det vil nok være smart at starte med at låne et.

Kabler er en videnskab for sig. Der er ikke andet at gøre end at lytte sig frem.

Ja mellemtonen ville klart kunne forbedres, men desvære er de 165mm ikke ligefrem std mål for enheder, så du skal nok igang med fræseren hvis der skal en 180mm vifa eller scanspeak i. Den sidder i et ret lille lukket kammer så start med at mål volume på det. Du kan prøve at finde ud af hvad det er for en mellemtone der sidder i AV5X. Jeg er ret sikker på at det er en vifa, måske en PL18. http://www.d-s-t.com/vifa/data/pl18wo09-08a.htm Den er i hvert fald et bud på en god enhed der kunne bruges. Jeg har selv leget med PL18 og XT25 i en 2vejs og de lød altså lidt bedre end AV5

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes