Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 20:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Digitalt musiksetup med computer og DAC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
yahooboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2009
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 04 Juni 2010 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Det er det.

Pointen er egentlig at i forbindelse med at benytte en computer i forbindelse med anlæg/DAC har jeg meget gode erfaringer med at
benytte toslink (ingen slemme strømme fra computer til anlæg)
Til top Vis yahooboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af yahooboy

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Juni 2010 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

yahooboy skrev:
Det er det.

Pointen er egentlig at i forbindelse med at benytte en computer i forbindelse med anlæg/DAC har jeg meget gode erfaringer med at
benytte toslink (ingen slemme strømme fra computer til anlæg)

Ifølge spdif standarden skal signalet være galvanisk adskilt i modtager delen. Det er desværre ikke altid tilfældet ved coax, men toslink er af natur galvanisk adskilt. Derfor har du ret i at med toslink er man sikker på galvanisk adskillelse og ingen knald i højttalerne.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Puppetmaster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2010
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Juni 2010 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Det optiske kabel lyder som en rigtig god idé. Hmm interresting...

Det er sgu' godt med jeres viden :-)
Til top Vis Puppetmaster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Puppetmaster Besøg Puppetmaster's Websted

Dennisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Juni 2010 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Der er MÅSKE en ny Mac Mini med hdmi lige om hjørnet.

http://www.macrumors.com/2010/06/03/supply-shortages-hint-at -possible-mac-mini-refresh/

Så hvis jeg var dig, ville jeg lige se tiden an de næste par uger.

Det er en fed lille computer. Jeg overvejede den selv meget, men endte med en Apple Tv, som der nok også snart kommer en ny version af.
Til top Vis Dennisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennisk

Puppetmaster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2010 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har også overvejet hvornår den ville blive opdateret. Fordi det er langt tid siden sidst... Og jeg havde faktisk ikke læst det link du sendte til.. Så ja jeg venter, så længe jeg kan nå at komme med i deres "back to school":-D Det ville være perfekt med en ny iPod i samme ombæring...

Så jeg vil da bare se tiden an....

Men umiddelbart ville det så være fornuftigt med følgende:
MacMini forbunder til reciever med optisk og skærm via HDMI (omformer, med mindre der i den nye kommer direkte HDMI) (er løbet tør for HDMI indgange i recieveren, derfor ikke lyd den vej :-( )
Til top Vis Puppetmaster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Puppetmaster Besøg Puppetmaster's Websted

Puppetmaster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2010 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Øv, MacMini er vist ikke med i deres back to school. Øv...

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Juni 2010 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

jeg ved ikke hvor høje krav du stiller til den musik du hører og hvor afslørende dit anlæg er? men jeg vil i hvert fald fraråde brugen af optisk. lyden
bliver skinger og flad i toppen.

i stedet vil jeg foreslå at du bruger en m2tech og så et fornuftigt coax kabel. det vil løbe op i en 800-900 kr, men du får en langt bedre musik
gengivelse, og så er der plads til at du kan forbedre senere med en ekstern dac.

mht back-to-school så er det kun deres bærbare der gælder her. det er egentlig lidt ærgerligt. går du på uni? og i så fald SDU? hvis det er tilfældet,
har jeg et rigtig godt link der giver dig 12-14% på al mac-hardware
Til top Vis Bonde1985's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonde1985

Puppetmaster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2010 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Jeps, SDU IT-Shop :-D Var den jeg havde tænkt mig at bruge :-) Altså, anlæg + CD afspiller + højtalere købte jeg sidste år for cirka 45.000, så jeg tror da jeg vil da undgå optisk, og så bruge den M2Tech i stedet, jeg har set Vassago Hifi har dem i Odense, så måske skulle man tage forbi dem...

Studerer du også på SDU?

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2010 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

jeg har selv investeret i sådan en ting. og jeg må sige at musikken bliver meget mere velopløst. der kom også flere toner i det nedre område. så
hvis du er oppe i det prisleje, så skal resten af kæden da følge med. m2tech er helt klart et køb værd. tingen koster vist kun 750kr med rca stik
:) jeg selv har taget BNC for at bibeholde en 75ohm impedans så lang tid som muligt. der skulle også være en lidt bedre top ved bnc, i følge en
anmeldelse jeg har læst. har ikke selv haft mulighed for at A/B teste rca version mod bnc version...

jeg er ved at afslutte min bachelor i Sønderborg. også en SDU. glæder mig til at være færdig

må lige rette mig selv. det er ikke alt hardware. men kun deres computer linie. så appleTV koster stadig 2000 kr.

men følg linket her så trykker du bare på køb under en af computerne og indtaster din normale kode
du bruger ved log-in på uni og så vælger du apple store, og vupti får du en masse fin rabat. det er helt lovligt, da det er en aftale SDU har med
Apple har selv benyttet mig af den, og det virker perfekt. den eneste ulempe er at du ikke kan forsikre dig mod skade forvoldt af dig selv
eller andre på produktet, som du ville kunne hvis du eksempelvis tegnede en forsikring igennem Humac. men de giver kun 3%

Puppetmaster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2010 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Du kan se de andre (temmeligt dårlige) rabatter her: http://www1.sdu.dk/it-shop/

BNC? Er det et andet mærke? Eller? Link link link

Jeg læser så første 1. års datalogi, så der er noget vej endnu :-)

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2010 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

hvad jeg lige umiddelbart kan se, så er det den samme rabat som det jeg linker til. bare med to forskellige aftale-navne. weird. men det er vist den
højeste rabat man kan få men det er alligevel 500kr sparet på den billige mac mini

BNC er en stiktype ligesom RCA. forskellen er impedanstilpasning. bnc er altid 75ohm hvorimod rca aldrig vil være det. hvorfor må du ikke spørge
mig om. men i hvertfald, så er et coaxkabel enten 50 eller 75ohm. brug helst 75ohm ved video og musik. hvis man så ikke bruger de rigtige stik
sammen med kablet, kan der opstå impedans mismatch. tror ikke på at det betyder det helt store. det er nok marginaler vi taler om. men man kan
jo lige så godt gøre alt for at behandle signalet bedst muligt

hehe, ja så er der alligevel et par år endnu men glæd dig til du er færdig jeg skal helt sikkert nyde min sommerferie ekstra meget i år

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2010 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Jeg vil ikke afvise at optisk kan lyde skinger, men det kan kun ske hvis det er defekt.

Optisk har ikke samme båndbredde som coaxial, men der er rigelig med plads til musik. Hvis ellers der ikke er fejl på transmissionen er optisk fuldt ud ligeså godt som coax. Coax kan også være behøftet med fejl, og så lyder det heller ikke godt.

Der hvor jeg vil hen er, at en uheldig oplevelse med optisk ikke bær hindre andre i at præve denne digitale forbindelse, da det ikke er teknologien i sig selv der kan give en skinger lyd.

Puppetmaster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2010 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg forvirret :-) Skal jeg forsøge mig med optisk først? Eller skal jeg forsøge med en DAC?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2010 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Personligt ville jeg prøve med optisk først, og så måske låne en DAC for sammenlinging.

Da der er tale om en computer findes der også eksterne lydkort som kan give rigtig meget valuta for pengene. Der er mange flere lydkort at vælge i mellem under 1000 kr. end der er DAC's.

Et lydkort er i princippet også en DAC, men kan som regel mange andre ting også.

Puppetmaster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2010 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Hej Kjeldsen.
Kender du et godt sted hvor jeg kan prøve at låne et DAC med henblik på sammenligning?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2010 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

De fleste "hifi klubben" vil godt låne ud. Deres Camebridge DAC magic får mange gode ord med på vejen, men koster 2000 kroner. Alternativt er der netbutikker. Her er der altid 14 dages returret og prøveret.

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 Juni 2010 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Puppet - når du har købt en Hiface,kan du låne en ekstern dac af mig.
Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba

Puppetmaster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2010 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

seba: Tusind tak. Jeg venter lige med at købe til at der er kommet en ny MacMini. Lige for at flashe min uvidenhed... HiFace, er det ikke en DAC?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2010 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

HiFace er den M2tech jeg nævnte

Puppetmaster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2010 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Den havde jeg luret :-) Men er HiFace ikke en DAC?

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes