| Forfatter |
|
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil nogen lige forklare fordelene og ulemperne med vinkling af HT hen mod lytteposition. Er det sådan, at det giver mere perspektiv, når der ikke vinkles, men er det så på bekostning af detaljerigdommen?? er der trade off her eller hvad?
Nu er det jo heller ikke altid der lyttes fra samme sted i stuen...
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
MaltheK skrev:
|
Vil nogen lige forklare fordelene og ulemperne med vinkling af HT hen mod lytteposition. Er det sådan, at det giver mere perspektiv, når der ikke vinkles, men er det så på bekostning af detaljerigdommen?? er der trade off her eller hvad?
Nu er det jo heller ikke altid der lyttes fra samme sted i stuen...
|
|
|
Det kommer i allerhøjeste grad an på højttalerens response, og her tænkes specielt på spredningen ved høje frekvenser. Er den i orden, vil du sandsynligvis få det klart bedste resultat uden vinkling. Hvis du vinkler HTén ind mod lytte pladsen, så øger du trykket ved ret lange bølgelængder, men mindre ved de korte bølgelængder. Husk så også på, at domer slet ikke svinger med på midten af membranen ved høje frekvenser. Er di speaker hrnladet, så skal den vinkles.
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vinkling kan give et bedre perspektiv ... afhængigt af højttalerne. Nogle fabrikanter anbefaler det.
Der er to fordele ved vinkling:
* Man kan mindske reflektioner fra sidevæggen tæt på højttaleren ved at vinkle den ind mod centrum. Det gælder hvis man har problemer med at få tilstrækkelig afstand til sidevæggen.
* Man kan kompensere for en "for bred opstilling" og derved få lyden til at hænge bedre sammen.
På negativsiden så kan man opleve et ringere dybdeperspektiv ... og måske tror jeg en ændring af rummet ... så det virker dybere på midten og mere fladt i siderne.
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
lasse Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 848
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et spørgsmål, kan man kompenserer for manglende afstand til bagvæggen i lyttepostionen ved at dæmpe bagvæggen ?
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lasse,
Mit bud vil være, at man mindske et "basproblem" ad denne vej ... det vil måske kræve nogle "resonanskasser" som dem studiosound havde med på messen - jeg ved ikke hvor langt man kommer bare ved at dæmpe væggen.
Tilbage vil man dog have problemet med dybdeperspektivet som så afgjort forringes af at højttalerne står lige op ad væggen.
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
SATMIT skrev:
|
Vinkling kan give et bedre perspektiv ... afhængigt af højttalerne. Nogle fabrikanter anbefaler det.
Der er to fordele ved vinkling:
* Man kan mindske reflektioner fra sidevæggen tæt på højttaleren ved at vinkle den ind mod centrum. Det gælder hvis man har problemer med at få tilstrækkelig afstand til sidevæggen. Det er også af stor ebtydning, at den reflekterede lyd har samme frekvenssammensætning som den direkte lyd. Derfor er responsen fra HTén utroligt vigtig.
* Man kan kompensere for en "for bred opstilling" og derved få lyden til at hænge bedre sammen.
På negativsiden så kan man opleve et ringere dybdeperspektiv ... og måske tror jeg en ændring af rummet ... så det virker dybere på midten og mere fladt i siderne.
SATMIT |
|
|
Oven i alt dette, så ændres klangballancen tydeligt.
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja kubik
Klangbalancen kan ændres fundamentalt! Og hvad værre er den "lethed" i musikken, der virkelig giver oplevelsen ... den forsvinder til fordel for en mere presset og massiv lyd.
SATMIT
__________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
flex195 skrev:
| ... vinklet ind mod midten, så de rammer mig lige i ansigtet! |
|
|
Av av av 
|
| Til top |
|
| |
lasse Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
SATMIT skrev:
|
Lasse,
Mit bud vil være, at man mindske et "basproblem" ad denne vej ... det vil måske kræve nogle "resonanskasser" som dem studiosound havde med på messen - jeg ved ikke hvor langt man kommer bare ved at dæmpe væggen.
Tilbage vil man dog have problemet med dybdeperspektivet som så afgjort forringes af at højttalerne står lige op ad væggen.
SATMIT |
|
|
Næ, SATMIT jeg har ikke bas problemer og mine højttalere står ikke op af væggen det er mig der sidder op af væggen og jeg kan hører at hvis jeg rykker lidt ud fra væggen så bliver lydbilledet mere klart, så er det jeg spørger om det ville hjælpe at dæmpe bagvæggen (i lyttepositionen) eller man ikke kommer uden om at rykke ud.
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahh ... se det er noget andet..... beklager misforståelsen
Jeg prøvede faktisk at hænge et tæppe ned (vægtæppe) ... og det hjælper på reflektionerne - synes jeg.
Jeg mener dog ikke dæmpningen giver en meget bedre rumfornemmelse.... men man kan sikkert dæmpe bedre end jeg gjorde.
En dæmpning af væggen er vel at styre reflektionerne ... eller helt fjerne dem ... og jeg tror ikke at det er en vej man ønsker at gå, medmindre reflektionerne genere meget. Jeg havde meget krafige reflektioner når jeg spillede højt ... som generede mig en del .. og her hjalp tæppet noget!
Mit bud er at den forbedrede rumfornemmelse ved at sidde længere fra bagvæggen kommer af at lyden fra højttalerne reflekteres i rummet bagved lytteren, hvorved man få en mere naturlig oplevelse af optagerummet... ok det lyder langt ude ...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lasse! Må jeg ydmygst komme med enkelte forslag til eksperimenter?  Min von der Auspuffske intuition siger mig flg.: Ned fra de sorbothane dimser med speakeren, stil dem i stedet på nogle små træklodser, der kan træde lidt hårdt ned igennem gulvtæppet, MEN IKKE FOR HÅRDT. Ryk sofaen lidt frem, alternativt lad det være som det er. Prøv at lave en enkelt spånplade, der passer i racket og læg den under CDén - bare for sjov. Hvis det ikke duer, så er det måske begyndelsen til et sommerhus.  Gardiner bag speakeren el. lign vil være utroligt befordrende. Sidst men slet ikke mindst - husk kablerne. PS! Hvor meget juice tror du der kan blive ud af den kat du har?
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
SATMIT skrev:
|
Mit bud er at den forbedrede rumfornemmelse ved at sidde længere fra bagvæggen kommer af at lyden fra højttalerne reflekteres i rummet bagved lytteren, hvorved man få en mere naturlig oplevelse af optagerummet... ok det lyder langt ude ...
SATMIT
|
|
|
Det er såmen ikke så langt ude, det er kombineret diffusion/absorbtions paneler der normalt anbefales bag lyttepositionen.
Karsten
|
| Til top |
|
| |
lasse Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kurt
Altid dejlig med alle de forslag du har. Nå du kan ikke lide mine små sorbothane fødder - vil det sige at du gerne så (hørte) at noget af energien fra højttelerne bliver ledt ned i gulvet ?
Hvad er der med den spånplade under CD'en ?
Gardiner bag højttaleren O.K. så har kattene også noget at kravle i.
Jeg ikke bare husker kablerne, jeg drømmer sgu' om dem.
Hvis vi antager at der går ca. 12 appelsiner på 1 L Juice så er resten bare lidt forholdsregning, et større problem er hvordan man får hende ned i saft-centrifuen.
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Karsten Studiosound,
En udfordring ...
Hvor langt skal der så, som et minimum, være fra lytteren til væggen bag ved! Gerne opgivet uden og med paneler på væggen!
... kom med et skud
SATMIT
__________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
lasse skrev:
|
Hej Kurt
Altid dejlig med alle de forslag du har. Nå du kan ikke lide mine små sorbothane fødder - vil det sige at du gerne så (hørte) at noget af energien fra højttelerne bliver ledt ned i gulvet ? Jeg ved ikke om jeg kan lide dem, derfor vil jeg gerne at du prøver uden. Jeg tror såmænd ikke du leder ret meget energi ned i gulvet ved min metode. Kun i begrænsede mængder. Jeg tror du vil få en noget anden fordeling af energien i dit lydbillede. Jeg kan ikke sige om det er godt eller skidt på afstand, man er simpelthen nødt til at prøve. Et er sikkert, resonansfrekvensen for systemet vil komme langt højere op og det vil nok give båndet fred til at gøre det som det er bedst til. Og da ikke ligefrem koster alverden, så synes jeg da det skal forsøges.
Hvad er der med den spånplade under CD'en ? Sådan en spånplade er en sjov én. Du bliver nødt til at prøve, hvis du vil opleve hvad sådan én ikke gør.  Hvis der lige nu ligger en af MDF, så er det ægte sjovt at teste spånplade.
Gardiner bag højttaleren O.K. så har kattene også noget at kravle i. Jeg tror på du vil synes det er positivt.
Jeg ikke bare husker kablerne, jeg drømmer sgu' om dem. Hæ Hæ! Ja det er nogel ordentlige moppedrenge med en gedigen gang dunk i. Husk lige da vi gik tilbaws igen . Det kunne da høres - ikke!?
Hvis vi antager at der går ca. 12 appelsiner på 1 L Juice så er resten bare lidt forholdsregning, et større problem er hvordan man får hende ned i saft-centrifuen. Bare rolig, jeg har værktøjet. Vi kann jo passende mødes over en kop ét eller andet en dag  |
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
SATMIT skrev:
| Mit bud er at den forbedrede rumfornemmelse ved at sidde længere fra bagvæggen kommer af at lyden fra højttalerne reflekteres i rummet bagved lytteren, hvorved man få en mere naturlig oplevelse af optagerummet... ok det lyder langt ude ...
SATMIT |
|
|
Hej Satmit! Grunden til, at det er bedre at øge afstanden til bagvæggen er, at jo længere der går mellem den direkte lyd og den reflekterede lyd, jo nemmere har computeren ved, at holde de 2 adskilte. Sidder man for tæt på, så opfattes direkte lyd og reflekteret lyd som én og samme. Når man så fjerner reflektionen eller dæmper den, så går det meget bedre.
|
| Til top |
|
| |
lasse Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kurt
Jeg syndes da bestemt at vi skal mødes over en kop - "kaffe" en dag, men du må love at du lader værktøjet blive der hjemme jeg tror ikke rigtigt at katten er moden endnu. Jeg kan da godt se at jeg må til at eksperimenterer lidt, har du forøvrigt prøvet de der Supra ply 2.0 HT-kabler, hvad synes du er det noget der rykker.
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
SATMIT skrev:
|
Karsten Studiosound,
En udfordring ...
Hvor langt skal der så, som et minimum, være fra lytteren til væggen bag ved! Gerne opgivet uden og med paneler på væggen!
... kom med et skud
SATMIT
|
|
|
Det er svært at give et konkret svar på, en meter til halvanden plejer at være fint, måske ned til 75 cm med paneler. Det kommer også an på hvilken effekt man ønsker. En placering tæt på væggen plejer at fremhæve bassen, længere fra giver et bedre perspektiv.
En kontorstol med hjul kan justeres til den rigtige højde, så kan man jo futte lidt frem og tilbage for at finde den bedste placering.
Desuden kan man afmontere spikes'ne på højttalerne, indtil den rigtige position er fundet, så er de noget lettere at flytte rundt med.
Karsten
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
lasse skrev:
|
Hej Kurt
Jeg syndes da bestemt at vi skal mødes over en kop - "kaffe" en dag, men du må love at du lader værktøjet blive der hjemme jeg tror ikke rigtigt at katten er moden endnu. Jeg kan da godt se at jeg må til at eksperimenterer lidt, har du forøvrigt prøvet de der Supra ply 2.0 HT-kabler, hvad synes du er det noget der rykker. |
|
|
Hej Lasse! Well! Kaffe er da OK! Kattejuice er dog bare det nummer bedre og mere forfriskende. Jeg har dog indimellem oplevet, at bæsterne kradser, når farmand er tørstig - men det er nok bare en enkelt mutation skal du se. Det med Supra er lidt en svær ting for mig, fordi jeg fik sn (tin) allergi dengang jeg checkede LoRad ud. Det er jeg desværre aldrig rigtigt kommet mig over. Jeg havde dog på et tidspunkt besluttet mig til, at afprøve Sword kablet fra selvsamme fabrik. Det lykkedes mig dog ikke, at få Kurt (ham fra lydgalleriet - ikke von der auspuff Kubik) til at udlevere et sæt til mig, fordi han vistnok ikke havde et. Så det er snart længe siden, at jeg har hørt Supra. Jeg tror også jeg ville bevæge mig lidt i en anden retning end lige dem. Jeg har da et sæt Furukawaer du kan forsøge dig med, de laver bestemt dejlige kabler. Og de har da modeller der kan købes for rimeligt almindelige penge.
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine højttalere står 1 meter ude fra forvæg og jeg sidder selv 1 meter ude fra bagvæg. Afstanden mellem højttalerne er 2 meter og er vinklet lige mod lyttepositionen. Min "lyttetrekant" er altså 2 meter bred og 2,5 meter dyb, der giver en effektiv lytteafstand på rundt 2,75 meter. Lyttevinklen er derfor mindre end den normale 60 graders, her ca. 50 grader, til gengæld har jeg et lydbillede/vindue på 4 meters bredde og 2-4 meters dybde, afhængig af CD-mediets kvalitet og det kan jo svinge en del!!!
|
| Til top |
|
| |