Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 05:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Kvaliteten af det man ikke ser...? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Kan det tænkes at de prioriterer delefiltre meget højt, fordi det er dét de nu engang laver (eller omvendt, at de laver det fordi de prioriterer det højt), mens ham der udvikler enheder prioriterer dét meget højt, og ikke er enig med delefilter-udvikleren i vægtningen af delefilter vs enhed?

Han har lavet begge dele, så det tror jeg ikke det handler om....

AV Precision skrev:
Jeg provokerer lidt nu, dybest set er jeg da enig i at kvaliteten skal være høj hele vejen igennem, men jeg mener bare principielt set ikke der er forskel på ham der savler over en flot kondensator, og ham der savler over en flot højttalerterminal.

Selvfølgelig forekommer det da også...

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:
Jo, det kan man jo ikke rigtig argumentere imod, men som jeg indledningsvis startede med, så forstår jeg det fint når vi snakker budget-venlige produkter, men absolut ikke når vi snakker high-end varer til 100k+... Indkøbsprisen for en producent på fx en bennic til forskel for en mundorf mellemvare er altså så minimal, at det argument ikke kan holde vand (IMHO)....

Okay. Dybest set er vi nok ret enige, producenterne gør i høj grad dét der skal til for at sælge varerne, mere end hvad der giver den bedste ydelse. Jeg har jo den samme slåskamp med billed-produkter, hvor der ofte er ting der rent faktisk slet ikke koster flere produktionskroner (og meget få udviklingskroner), som man ikke gør fordi det alligevel ikke sælger produkter. Næste skridt er så at tage fat i om det er producenterne eller kunderne der er problemet. Hvis de producenter der rent faktisk GØR tingene så godt som muligt, fra inderst til yderst, ikke kan klare sig i konkurrencen fordi kunderne vælger noget andet der ser ud af mere men yder ringere, så presser forbrugerne jo producenterne til at tage disse beslutninger. Så jo mere krævende forbrugerne er, jo bedre produkter får de.

Dét jeg bare mener er, som almindelig forbruger har man jo nu engang kun det samlede produkt at forholde sig til. Jeg mener ikke det bliver bedre af at man lærer forbrugerne at kigge på delefilteret, for så laver man bare billige kineser-komponenter der ser smarte ud men i virkeligheden ikke er højere kvalitet alligevel. Det er bare at flytte kabel-problematikken ind i højttaleren, så længe et kabel er flot nok på ydersiden, så kan det sælges uanset hvad der er inden i. Jeg mener det er mere interessant at lære folk at det tager mere end 10 minutter at bedømme lydkvalitet, end at forsøge at lære dem hvilke komponenter der skal være for at det lyder godt. Hele essensen i hifi-hobbyen er jo at det ikke er nok at de enkelte komponenter er gode, hvis de ikke spiller godt nok sammen.

Hvad skal forbrugerne ellers gøre? Hvis de ser en pæn højttaler og synes den lyder godt, skal de så købe noget andet hvis de finder ud af at der er sparet på delefilter-komponenter?

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 02 Juni 2010 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Friman skrev:
Jo, det kan man jo ikke rigtig argumentere imod, men som jeg indledningsvis startede med, så forstår jeg det fint når vi snakker budget-venlige produkter, men absolut ikke når vi snakker high-end varer til 100k+... Indkøbsprisen for en producent på fx en bennic til forskel for en mundorf mellemvare er altså så minimal, at det argument ikke kan holde vand (IMHO)....

Okay. Dybest set er vi nok ret enige, producenterne gør i høj grad dét der skal til for at sælge varerne, mere end hvad der giver den bedste ydelse. Jeg har jo den samme slåskamp med billed-produkter, hvor der ofte er ting der rent faktisk slet ikke koster flere produktionskroner (og meget få udviklingskroner), som man ikke gør fordi det alligevel ikke sælger produkter.

Det er da også en skandale!

AV Precision skrev:
Næste skridt er så at tage fat i om det er producenterne eller kunderne der er problemet. Hvis de producenter der rent faktisk GØR tingene så godt som muligt, fra inderst til yderst, ikke kan klare sig i konkurrencen fordi kunderne vælger noget andet der ser ud af mere men yder ringere, så presser forbrugerne jo producenterne til at tage disse beslutninger. Så jo mere krævende forbrugerne er, jo bedre produkter får de.

Jeg bryder mig ikke om den der med: "jamen det er jo kunderne der dikterer". Det er jo imod bedre vidende! Der mener jeg da, at man som producent så må gøre noget mere ud af at oplyse hvad det er man selv gør bedre, og hvad det er de andre dropper/undlader, i stedet for bare at følge strømmen...

Desværre så er det ofte bare en gang salgsgas som marketingsafdelingen står for, og fordi man er bange for at kunderne alligevel ikke forstår forskellen i det tekniske. Det kan altså godt gøres forståligt så man kan få de fleste med på vognen...

AV Precision skrev:
Hvad skal forbrugerne ellers gøre? Hvis de ser en pæn højttaler og synes den lyder godt, skal de så købe noget andet hvis de finder ud af at der er sparet på delefilter-komponenter?

KValiteten af komponenterne gør det jo ikke alene, men man må formode at filteret i forvejen er af ok kvalitet hvis vi snakker high-end produkter, og hvis vi ser på de priser som der reelt lanceres produkter til, så fatter jeg ikke at man tillader sig at bruge så billige komponenter som er tilfældet.

Som du selv er inde på, så er Peak consult en af dem der tager det seriøst (lidt for meget vil nogen måske påstå) og det mener jeg da man er nødt til når man opererer i de prislejer. High-end er i høj grad en total oplevelse, og en idé om at man køber det bedste og fineste på markedet, og så hænger det da simpelthen ikke sammen med at det kun er skidt og kanel når man tager røngtenbrillerne på....

Hvor mange producenter kan du komme i tanke om som lancerer deres produkter på det indre, og ikke kun det ydre som giver sig selv...? Og her tænker jeg ikke kun på deres "nyopfundne teorier som er en reel verdensnyhed af astonomiske dimensioner"! Forstå mig ret, hvor mange oplyser så om noget håndgribeligt, og ikke bare svævende og løse fortællinger?

Ilcommamdante
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2009
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Det er nu ikke kun producenter og kunder der engang tager lidt let på hvordan højtaleren egentligt er strikket sammen indvendigt.

Jeg har læst flere anmeldelser hvor der bruges en side på at beskrive udseendet, en side på at fortælle om enheder, hvorefter der måske er 1-2 spalter med f.eks delefilter, hvis det er virkelig avanceret nævnes måske en delefrekvens eller 2, selvfølgelig gør nogle mere ud af det, jeg er bare faldet over det et par gange på det sidste.

Betyder det så egentligt så meget hvis højttaleren lyder godt(til prisen), egentligt ikke, men personligt kan jeg nu godt lide at det er ordentlige komponenter, men her spiller prisen jo så også ind igen.

Man får hvad man betaler - lyder det gamle ordsprog. 

Til top Vis Ilcommamdante's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ilcommamdante

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 02 Juni 2010 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Ilcommamdante skrev:

Det er nu ikke kun producenter og kunder der engang tager lidt let på hvordan højtaleren egentligt er strikket sammen indvendigt.

Jeg har læst flere anmeldelser hvor der bruges en side på at beskrive udseendet, en side på at fortælle om enheder, hvorefter der måske er 1-2 spalter med f.eks delefilter, hvis det er virkelig avanceret nævnes måske en delefrekvens eller 2, selvfølgelig gør nogle mere ud af det, jeg er bare faldet over det et par gange på det sidste.

Det er da mere reglen end undtagelsen, og det gælder stort set hele hifipressen. (også derfor jeg smed en opfordring i første indlæg)

Ilcommamdante skrev:
Betyder det så egentligt så meget hvis højttaleren lyder godt(til prisen), egentligt ikke, men personligt kan jeg nu godt lide at det er ordentlige komponenter, men her spiller prisen jo så også ind igen.

Man får hvad man betaler - lyder det gamle ordsprog. 

Ja, det er jo så min bekymring, at man rent faktisk IKKE får hvad man betaler for....

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 02 Juni 2010 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:
Jeg bryder mig ikke om den der med: "jamen det er jo kunderne der dikterer". Det er jo imod bedre vidende! Der mener jeg da, at man som producent så må gøre noget mere ud af at oplyse hvad det er man selv gør bedre, og hvad det er de andre dropper/undlader, i stedet for bare at følge strømmen...

Desværre så er det ofte bare en gang salgsgas som marketingsafdelingen står for, og fordi man er bange for at kunderne alligevel ikke forstår forskellen i det tekniske. Det kan altså godt gøres forståligt så man kan få de fleste med på vognen...

Det er grundlæggende enig med dig i, men der skal jo være en motivation for producenterne i at gøre det. Hvis det ikke bider på kunderne at en producent laver et ordentligt delefilter og praler med det, eller, som det i hvert fald i billed-verdenen oftest sker, den seriøse producent med korrekte specifikationer drukner i markedsføring fra store producenter med useriøse specifikationer, så sælger de jo ikke flere produkter af dén grund.

Jeg synes nu også netop at dem der rent faktisk benytter komponenter der modsvarer ambitionsniveauet gør et rimeligt stort nummer ud af det. Hvis problemet så er at producenter over en bred kam har for lidt fokus på lydkvaliteten generelt, så vender jeg bare tilbage til: Hvorfor er det sådan?

Det er (endnu) en "hønen eller ægget" diskussion.

Friman skrev:
Hvor mange producenter kan du komme i tanke om som lancerer deres produkter på det indre, og ikke kun det ydre som giver sig selv...? Og her tænker jeg ikke kun på deres "nyopfundne teorier som er en reel verdensnyhed af astonomiske dimensioner"! Forstå mig ret, hvor mange oplyser så om noget håndgribeligt, og ikke bare svævende og løse fortællinger?

Jamen så vil jeg da gerne have lov til at henvise til en af de nyheder jeg selv har skrevet for nyligt:

http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=2352&zoneid=1

Det er produkter der da på alle måder kan siges at skulle sælges blandt andet på udseendet. Men samtidig lægges der skam stor vægt på at den tekniske konstruktion er i orden, og der leveres nogle tekniske data som man så kan forholde sig til eller lade være. I M6 nyheden der er i alt 3 linier der kan siges at omhandle designet, ellers lader man (jeg) designet tale for sig selv, det kan alle jo se, og så iøvrigt taler om indmaden. Nej, der er ikke billeder af indmaden, men lige så lidt som et billede af et kabel fortæller om det lyder godt, lige så lidt fortæller et billede af indmaden om der er tale om en god elektrisk konstruktion (et billede kan afsløre en dårlig konstruktion, men ikke bevise en god konstruktion). Hele historien i især M6 nyheden er NETOP at en god teknisk konstruktion er basis for en høj ydelse.

Hvis vi skulle tage fat i en high-end højttalerproducent, så synes jeg da absolut at en producent som Dynaudio sælger deres produkter på indre, ikke nødvendigvis åbenlyse værdier - eksempelvis gør man ikke noget synderligt for at få udseendet af en diskant-enhed i en Evidence Master til 300.000,- til at adskille sig fra udseendet af diskant-enheden i en DM 2/6 til 2000,-.

Nej, de viser måske ikke ligefrem billeder af adskilte højttalere i markedsføringen, men spørgsmålet er jo netop også hvor meget man som forbruger har at bruge det til, som sagt, hvis dét bliver standarden, så knalder man jo bare flotte kineser-komponenter i - for mens DU godt kan se forskel på skidt og kanel, så er det bare sådan at flertallet af forbrugerne bare skal se en stor trafo og et par flotte blå elektrolytter, og så synes de at det er en ih så flot konstrueret forstærker. Det samme vil ske med delefiltre. Derfor mener jeg ikke at det hjælper noget at fortælle folk at delefiltre også er vigtige, hvis du ikke fortæller folk hvordan de skal kunne sortere mellem dem.

Sagt på en anden måde: Hvis problemet er at vi får for dårlige højttalere fordi folk fokuserer på det forkerte når de vælger højttalere, så må vi jo få folk til at fokusere på det rigtige. Men HVEM er det der skal lære forbrugerne dét? De producenter der tjener penge på at forbrugerne er dumme (groft sagt), de gør det i hvert fald ikke. Men hvis de producenter der rent faktisk gerne vil levere ordentlige produkter markedsført på en ordentlig måde, drukner blandt de useriøse producenter og derfor aldrig kommer igennem med deres synspunkter, så må forbrugerne jo tage fat et andet sted - eftersom det jo er dem der har problemet (eller hvad?).

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 02 Juni 2010 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Ilcommamdante skrev:

BINGO!!! Det er PRÆCIST det der er min pointe, forbrugerne skal ikke forvente at producenterne eller forhandlerne taler deres sag. De skal forvente at de taler deres egen sag, som står overfor forbrugerne. Hvis forbrugerne mener de har et problem f.eks. mht. det vidensniveau der ligger til grund for købsbeslutningerne, så må man jo forlange noget mere af producenterne. Og det SUVERÆNT BEDSTE redskab forbrugere har til dét, er et fælles medie der kan tale forbrugernes sag. Der er lige præcist NUL fagmedier der taler forbrugernes sag overfor producenter og forhandlere. Det kan godt være at der er nogle der er neutrale, og ikke som sådan taler branchens sag, men INGEN stiller sig solidt på forbrugernes side og viser vejen gennem junglen, og gør et reelt forsøg på at hjælpe forbrugerne til at skelne mellem marketings-lir og reel kvalitet.

Hvorfor? Fordi forbrugerne SELV ikke vil bakke op om et medie der kan tale deres sag, men i stedet læner sig tilbage og forventer at branchen skal finansiere sin egen modstander.

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 02 Juni 2010 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Friman skrev:

Jamen så vil jeg da gerne have lov til at henvise til en af de nyheder jeg selv har skrevet for nyligt:

http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=2352&zoneid=1

Det er produkter der da på alle måder kan siges at skulle sælges blandt andet på udseendet. Men samtidig lægges der skam stor vægt på at den tekniske konstruktion er i orden, og der leveres nogle tekniske data som man så kan forholde sig til eller lade være. I M6 nyheden der er i alt 3 linier der kan siges at omhandle designet, ellers lader man (jeg) designet tale for sig selv, det kan alle jo se, og så iøvrigt taler om indmaden. Nej, der er ikke billeder af indmaden, men lige så lidt som et billede af et kabel fortæller om det lyder godt, lige så lidt fortæller et billede af indmaden om der er tale om en god elektrisk konstruktion (et billede kan afsløre en dårlig konstruktion, men ikke bevise en god konstruktion). Hele historien i især M6 nyheden er NETOP at en god teknisk konstruktion er basis for en høj ydelse.

Dit eksempel er på elektronik, og der er det noget mere uoverskueligt som du også selv påpeger. Ta fx. BW som har offentliggjort flere billeder af deres filtre. De bruger komponenter af rimelig kvalitet... Tror du at Chario kunne drømme om at smide et billede af deres filter i den anmeldte højttaler i en brochure...? Næ, vel... 

AV Precision skrev:
Hvis vi skulle tage fat i en high-end højttalerproducent, så synes jeg da absolut at en producent som Dynaudio sælger deres produkter på indre, ikke nødvendigvis åbenlyse værdier - eksempelvis gør man ikke noget synderligt for at få udseendet af en diskant-enhed i en Evidence Master til 300.000,- til at adskille sig fra udseendet af diskant-enheden i en DM 2/6 til 2000,-.

Nej, de viser måske ikke ligefrem billeder af adskilte højttalere i markedsføringen, men spørgsmålet er jo netop også hvor meget man som forbruger har at bruge det til, som sagt, hvis dét bliver standarden, så knalder man jo bare flotte kineser-komponenter i - for mens DU godt kan se forskel på skidt og kanel, så er det bare sådan at flertallet af forbrugerne bare skal se en stor trafo og et par flotte blå elektrolytter, og så synes de at det er en ih så flot konstrueret forstærker. Det samme vil ske med delefiltre. Derfor mener jeg ikke at det hjælper noget at fortælle folk at delefiltre også er vigtige, hvis du ikke fortæller folk hvordan de skal kunne sortere mellem dem.

Mht. "kanøjser-effekten" så ville jeg ikke være så bange. De fleste er skeptiske når det kommer fra østen, og man ville ikke tage paraderne op hvis man så filterkomponenter fra en velanset (fx. europæisk) producent. Hvad angår selve filterets funktion, kan man som læmand ikke vurdere hvor godt det er, udover at lytte til produktet. Det er her jeg lefler lidt for at hifipressen skulle give den lidt mere gas mht. analysen, i stedet for bare at lyde som en forlængelse af branchens marketingsmateriale...

AV Precision skrev:
Sagt på en anden måde: Hvis problemet er at vi får for dårlige højttalere fordi folk fokuserer på det forkerte når de vælger højttalere, så må vi jo få folk til at fokusere på det rigtige. Men HVEM er det der skal lære forbrugerne dét? De producenter der tjener penge på at forbrugerne er dumme (groft sagt), de gør det i hvert fald ikke. Men hvis de producenter der rent faktisk gerne vil levere ordentlige produkter markedsført på en ordentlig måde, drukner blandt de useriøse producenter og derfor aldrig kommer igennem med deres synspunkter, så må forbrugerne jo tage fat et andet sted - eftersom det jo er dem der har problemet (eller hvad?).

Ja, selve løsningen kan jo nok være en kende svær at få øje på.....

Men det er jo også derfor jeg startede denne tråd. (klap dig selv på skulderen, he he)

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Det er jo ikke nemt det her, selv om man laver en virklig god højtaler risikerer man jo at den kunne komme til at lyde kedeligt hos kunden pga. sammenspillet med de øvrige udstyr og rummet.Kunden forstår måske ikke det her og syntes det er en dårlig højtaler og er skuffet over købet.

Med et bedre delefilter kunne man måske også fremprovokere nogle uheldige tendenser, men så er det vel fordi konstruktionen ikke kan bære det.

Jeg har også hørt beretninger om at prototypen var bedere og nogle gange går det vel sådan, at der lige skal spares lidt.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

I sidste ende er det lyden det kommer an på, og jeg ser nu nærmere det hele på en anden måde:

Det kan ikke betale sig at bruge penge på højkvalitetskomponenter, i forhold til hvad det giver af vellyd at fokusere på så mange andre ting (opbygning af kabinet, baffel, enheder etc.).
At vinkle en højttalere den ene eller anden vej 5-10 grader, vil jeg påstå, giver mere forskel end at skifte en modstand fra en keramisk til en bedre.

Det handler om at sætte tingene rigtigt sammen, ikke for enhver pris at bruge eksotiske (=til overpriser) komponter. Og jeg tror ikke på at en dyr modstand i et delefilter forbedrer lyden i højttaleren.

Er det ikke efterhånden bevist at rigtigt gode/vellydende højttalere ikke behøver dyre (gode?) komponenter?

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Jeg tror betydningen af det man ikke ser - er størst hos potentielle købere af DIY!
Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2010 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

seba skrev:
Jeg tror betydningen af det man ikke ser - er størst hos potentielle købere af DIY!

Enig!

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Hej

Synes det er interessant, at læse disse kommentarer til, hvordan og hvad man bør gøre som producent. Når det er interessant er det selvfølgelig fordi vi har gjort os nogle erfaringer her på denne side, når vi har indrykket nyheder. Vi oplever nemlig det skisme som Otto så fint beskriver, nemlig skismet mellem det der sælger og det der er vigtigt.

F.eks indrykker vi en laaang nyhedsartikel om de nye Rega RS højttalere, hvor vi bl. a fortæller om støbte chassier, specialfremstillede papirmembraner, diskanter med unikke egenskaber og delefiltre i høj kvalitet. Det krydret med kabinetter i ægte træfiner og det hele håndlavet og udmålt i UK. Det eneste svar på den nyhedsartikel var "de er grimme".

Hvis nogen har svært ved, at forstå, at det i højere og højere grad drejer sig om marketing, storytelling, pyntelister og andre luftigheder, så er det fordi de ikke læser hvad der bliver skrevet og hvordan det modtages. Hvis man gør det, altså læser tingene igennem, så forstår man også, hvorfor de fleste, sikkert kompetente firmaer, vælger at springe over, ikke der hvor gærdet er lavest, men der, hvor det er trampet så langt ned i jorden, at man kan slentre over med en stor sandsynlighed for succes .

Så det ligger altså lige foran dem der gider sætte sig ind i tingene og nærlæse det der bliver skrevet.

Venligst

Bent

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Sendt: 02 Juni 2010 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Hej Igen

Problematikken er, at de fleste, specielt Hi Fi enthusiaster, køber med øjnene. Her taler vi ikke om design ala B&O, men køleribber, krom, farvede kondensatorer, technoflex konstruktioner og andet drengedrømsdesign uden egentligt, at vide om det dur. Jeg tænker ofte, når folk lovpriser brugen af en eller anden dyr "high end" kondensator til 100 gange fornuftighedsprisen, hvordan kan folk egentligt vide om ikke lige præcis denne her kondensatordims ikke er voldsomt overprissat i forhold til ydelsen. Det lader til, at de fleste accepterer prisen på en dyr højttaler, hvis man konstaterer tilstedeværelsen af en dyr spole, kondensator eller modstand, men hvem siger, at disse komponenter er rimeligt prissatte, hvem siger, at ydelsen står mål med den ekstravagente pris, ingen ! Det lader dog til, at de fleste, desværre også anmeldere, lader sig forføre af den eller de komponenter der er i en konstruktion istedet for, at anerkende det langt vanskeligere arbejde det er at lave en vellydende konstruktion med fornuftige og ligeså velvirkende komponenter.

Humlen i det her er sådan set, at der er masser af god lyd tilgængelig, mens at ens egne begrænsninger, forhindrer at man ser/hører dem. Så konklusionen må være, at man, hvis det er lydkvalitet man efterstræber, lader ørene vælge.

venligst

Bent

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 02 Juni 2010 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:

F.eks indrykker vi en laaang nyhedsartikel om de nye Rega RS højttalere, hvor vi bl. a fortæller om støbte chassier, specialfremstillede papirmembraner, diskanter med unikke egenskaber og delefiltre i høj kvalitet. Det krydret med kabinetter i ægte træfiner og det hele håndlavet og udmålt i UK. Det eneste svar på den nyhedsartikel var "de er grimme".

Samt et "hvor er komponenterne lavet henne" selv om det fremgår af nyheden...

Jeg tror jeg vil chokere Bent med et kort svar: Jeg er 100% enig i begge indlæg.

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Sendt: 02 Juni 2010 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Hej Otto

Jeg starter lige min hjerteakkumulator.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2010 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Jeg må da også tilslutte mig @Medlys's analyse her.

Undrer mig meget over hvem i alverden der er kunder til de dyre komponenter fra f.eks. Duelund:
http://rabu-acoustics.dk/komponenter-22/kondensatorer-24/due lund-vsf-soelvfolie-80/duelund-vsf-soelvfolie-82uf-786.html

Så er den kondensator vist også betalt...

(Dette er ikke en hetz mod Duelund specifikt, blot et eksempel - jeg vælger at køre en "hetz" mod alt og alle med voldsomt dyre komponenter )

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Sendt: 03 Juni 2010 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

Hej Igen

Min mission var ikke så meget, at udskælde specifikke producenter for deres frembringelser, men mere, at henlede opmærksomheden på det "man ikke kan se" som, efter min mening i mindre grad er et delefilter, end det er den omhu, knowhow og de resultater der præsenteres. Dybest det mener jeg, at påklistring af eksotiske stumper kan foretages af enhver idiot, der kan håndtere en loddekolbe, hvor imod samling af noget betalbart der rykker lige ind i hjertekulen, er et metie for kendere, der er i stand til at lave det usynlige, men unikke.

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 03 Juni 2010 kl. 07:08 | IP-adresse registreret  

Muligvis er Dynaudio DM2/7 slet ikke high-end, men på Skanderborg fabrikken har de da forstået at spare dér hvor det batter positivt: På kabinettet, og så har de yderligere sat et meget simpelt delefilter i boksene. Resultat: Fantastisk lyd for pengene! Bravo for Dynaudio!

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 03 Juni 2010 kl. 07:45 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:

Jeg må da også tilslutte mig @Medlys's analyse her.

Undrer mig meget over hvem i alverden der er kunder til de dyre komponenter fra f.eks. Duelund:
http://rabu-acoustics.dk/komponenter-22/kondensatorer-24/due lund-vsf-soelvfolie-80/duelund-vsf-soelvfolie-82uf-786.html

Så er den kondensator vist også betalt...

(Dette er ikke en hetz mod Duelund specifikt, blot et eksempel - jeg vælger at køre en "hetz" mod alt og alle med voldsomt dyre komponenter )

Her synes jeg faktisk du laver et selvmål.
Jeg er enig med dig så langt at det ikke altid vil være den dyrest tænkelige komponent og med mest moderne materialer som vil fungere bedst i et givent kredsløb. Her er Gryphon et godt eksempel, de brugte i flere år i deres udstyr en kondensator som var håbløst forældet og ude af produktion. Men det var nu engang den som lød bedst på den position i deres kredsløb.

Men der hvor selvmålet kommer ind, er lige netop i de dersens DCA Duelundafledte kondensatorer. De har nærmest opfundet og definerer for mig idag hvad dynamik er og kan være. Jeg glemmer aldrig da jeg første gang hørte DCA DL 2.0 tror jeg den hedder, en ret stor standerhøjtaler med D'appolito 2-vejs konstruktion. Jeg tror jeg var ved at tisse i bukserne da der blev spillet noget med ægte dynamik. Dette er ikke lykkes nogen at gentage før jeg hørte de største Gryphon i fuldt Gryphon setup.

Min pointe er at noget faktisk gør en forskel som eksempelvis de der DCA kondensatorer, men kredsløbene skal være lavet til disse ellers risikerer man at den tiltænkte synergi falder helt til jorden og man ender med et ringere slutresultat.

mvh. M
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum