Emne: Kvaliteten af det man ikke ser...? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 03 Juni 2010 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlyd skrev:
|
Min mission var ikke så meget, at udskælde specifikke producenter for deres frembringelser, men mere, at henlede opmærksomheden på det "man ikke kan se" som, efter min mening i mindre grad er et delefilter, end det er den omhu, knowhow og de resultater der præsenteres. Dybest det mener jeg, at påklistring af eksotiske stumper kan foretages af enhver idiot, der kan håndtere en loddekolbe, hvor imod samling af noget betalbart der rykker lige ind i hjertekulen, er et metie for kendere, der er i stand til at lave det usynlige, men unikke.
|
|
|
Lige præcis, det var egentlig også dér jeg ville hen med det - det hjælper ikke ret meget at lære køberne at kende forskel på gode og dårlige komponenter, hvis de ikke lærer at kende forskel på gode og dårlige sammensætninger af gode komponenter. En højttaler kan være bygget af de bedste komponenter fra top til tå, og lyde elendigt. Det er klart at hvis den er bygget af elendige komponenter fra top til tå så lyder den ikke fantastisk, men hvad gør man i det øjeblik et delefilter eksempelvis er lavet af komponenter der er ukendte og ikke ser ud af noget særligt, men som rent faktisk er gode?
En ikke vanvittigt hifi-relateret historie, men alligevel lidt analogt med det her: Jeg har en musiker-ven, som ligesom mange musikere ikke rigtigt gider beskæftige sig med hifi. Ikke fordi han ikke interesserer sig for lydkvalitet, men fordi hans fokus på lydkvalitet ligger på hvordan hans guitar lyder, ikke hvordan hans anlæg lyder. Jeg har så uden at snakke med ham om det, altid regnet med at han var ligeglad med kabler, og ligesom mange musikere og prof-folk ment at dét der med særlige kabler er opreklameret. En dag foreslog jeg ham at han da skulle have et Audioquest kabel til sin guitar. Jeg havde egentlig forventet at han ville grine ad tanken om forskelle i kablerne, men svaret var "nix, jeg bruger kun Klotz kabel". Det viste sig at dét der sorte ligegyldigt udseende kabel han brugte, godt nok ikke var særligt dyrt men ikke desto mindre nøje udvalgt mellem forskellige mere eller mindre anonymt udseende kabler.
Nu er Klotz vel ikke ligefrem ukendt, men i hvert fald rimeligt anonymt udseende. Når vi nu taler om kvaliteter vi ikke kan se, så er der vel også kvaliteter i en delefilter-komponent som man ikke kan se - dvs hvordan skal man selv som relativt elektronikkyndig person kunne skelne mellem klamp-komponenter med et flot ydre, og fremragende komponenter med et anonymt ydre, hvis det er komponenter man ikke lige kender? Det mest ekstreme eksempel som jeg ikke lige kan finde nu, er en afspiller med en stor, flot DAC "chip", der viste sig at være en plastickappe ovenpå en lillebitte chip, så den så stor og flot og lækker ud.
Lige så vel som man kan "sminke" hele produktet, så kan man også sminke indmaden, og det går nøjagtigt lige så rent ind hos dem der kigger på indmad, som pænt eller markant design går ind hos dem der kigger på det ydre.
Jeg tør næsten ikke sige MF A 3.5 CD-afspiller test - ikke et ondt ord om anmelderen (denne gang ), men man skælder ud over sørgelig indmad fordi det ser tyndt besat ud, men alligevel er det sjovt nok stort set sådan hver gang nogen måler på et Musical Fidelity produkt, at dens tekniske ydelse ligger i absolut topklasse. Ikke dermed sagt at det automatisk giver god lyd, men det er et eksempel på at folk kritiserer den tekniske konstruktion ud fra hvordan den ser ud, i stedet for ud fra hvordan den tekniske ydelse er - og dét endda på elektronik som ifølge trådstarter skulle være NEMMERE at forholde sig til end en højttaler. (Hvis nogen mener jeg tærsker lidt rundt i den samme CD-afspiller anmeldelse, så er det fordi det er et produkt jeg tilfældigvis ved noget om... jeg kan selvsagt ikke udtale mig om korrektheden af udtalelser om produkter jeg ikke kender).
Med andre ord, selv NÅR man står og stirrer på komponenterne enkeltvist, så bedømmer vi stadig med øjnene. Selv jeg, moderat anti-indmadsfetichist, står og savler over en DCA kondensator, uden at have nogen som helst anelse om hvordan den er bygget og hvorfor, og hvilken forskel den gør på ydelsen. Dynaudio DM 2/7 blev nævnt - mange vil sikkert savle over et stort flot delefilter med mange lækre komponenter, men i dette tilfælde er hele filosofien jo at have så få komponenter som muligt.
Hvis vi skal tage den lidt videre og bruge det til noget i praksis, så er vi ude i at hvis problemet er at anmeldere ikke forholder sig nok til indmaden, er det så nok at de åbner kassen og kigger på komponenterne? Hvis man skal forholde sig til den tekniske konstruktion, skal der så ikke målinger til? Kan det ikke være lige meget om print-layoutet er "pænt", hvis det performer optimalt? __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Revoc Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 110
|
| Sendt: 03 Juni 2010 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg skulle skulle agere djævlens advokat, så ville jeg måske opstille følgende hypotese:
Hvis vi købte højtalere med ørerne, så ville vi alle have højtalere med gode enheder og komponenter. Hver især udvalgt efter deres lyttemæssige kvaliteter. Design og finish på kabinettet ville være sekundært.
Hvis vi købte højtaler med øjenene, så ville vi alle have højtalere med lækre enheder og gedigent udseende terminaler. Alle komponenter der ikke er synlige, ville være pakket pænt ind i et smukt kabinet.
Hvis det virkelig forholder sig som jeg forstår af denne tråd, så må det i givet fald skyldes, at de fleste køber højtalere med øjnene. Dette gælder i høj grad også for de såkaldte high-end købere, idet jeg forstår at disse high-end højtalere også har uventede billige komponenter skjult i kabinettet.
Nå, det var jo altså kun, hvis jeg var djævlens advokat 
Jeg er i øvrigt selv af den opfattelse, at dyr elektronik og smarte kabler ikke kan tillægges de helst store lydmæssige kvaliteter i forhold til de alminde gængse produkter, man typisk ser anvendt. Derfor skal min tese også tages med et gran salt (det er også godt her i sommerheden 
Beklager hvis mit indlæg er malplaceret, men det er venligt ment til eftertanke.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 03 Juni 2010 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Revoc skrev:
|
Hvis det virkelig forholder sig som jeg forstår af denne tråd, så må det i givet fald skyldes, at de fleste køber højtalere med øjnene. Dette gælder i høj grad også for de såkaldte high-end købere, idet jeg forstår at disse high-end højtalere også har uventede billige komponenter skjult i kabinettet. |
|
|
Dér hvor det helt store selvbedrag sætter ind, og det som meget få for alvor har forstået, er at grimme produkter også købes med øjnene, blot med en anden agenda end pæne produkter: Hvis det ser tilstrækkeligt grimt ud og stadig er dyrt, så MÅ det være fordi pengene er brugt på indmaden, ergo lyder det godt. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 25 August 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 608
|
| Sendt: 03 Juni 2010 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Daniels, Medlyd
Jeg synes altså at i fordrejer tingene og tager udgangspunkt i noget der passer ind i jeres egne teser...
Som jeg indledningsvis skrev, så drejer det sig om high-end produkter, og værdien af det der er inde i dem. Afspejler det salgsprisen, og er der sammenhæng mellem kvaliteten af det ydre og det indre?
Jeg er fuldt med på, at man skal prioritere anderledes i billigere produkter, men når vi er oppe i de højere luftlag, bør man så ikke kunne forvente noget bedre end laveste fællesnævner? Jeg siger ikke at det skal være Duelund og andet der koster en månedsløn pr. komponent, men noget der ligger over standard om ikke andet...
Men til dem der ikke mener det er nødvendigt at bruge unødige midler på de punkter ville jeg da gerne spørge: Synes i det er fint at skulle give 50k+, 100k+, 500k+ eller en mill for et sæt højttalere, og så stadig bare beholde standardkomponenter. Hvornår er det rimeligt at forvente lidt udover det sædvnlige? __________________ Mvh. friman
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 03 Juni 2010 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo dét der er humlen i min modstand mod komponent-fetichisme: Det er som om mange mener at når bare komponenterne har været dyre nok, så er det i orden at slutproduktet er dyrt, så er produktet ikke overprissat i de flestes øjne. Heller ikke selv om det lyder elendigt i forhold til den anonymt udseende højttaler med de velplacerede standard-komponenter, som spiller himmelsk. Hvorfor er en solid teknisk konstruktion et argument for at en høj pris er i orden, hvis ikke den solide tekniske konstruktion resulterer i god lyd? __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 03 Juni 2010 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Friman skrev:
|
Hvornår er det rimeligt at forvente lidt udover det sædvnlige?
|
|
|
Så snart det koster mere end 500,-. Problemet er at definere hvad "udover det sædvanlige" egentlig er... 
Det jeg prøver at sige er, hvis der virkelig findes high-end højttalere i de prislejer hvor der er skåret så kraftige hjørner som du antyder, så vil jeg påstå at det er tegn på en mentalitet der gør at så er de højttalere ganske enkelt ikke lydmæssigt konkurrencedygtige, og så BURDE folk ikke købe dem hvadenten de kan se delefilter-konstruktionen eller ej, for de BURDE dumpe på den rå ydelse. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 03 Juni 2010 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lad os lige prøve at tage den fra toppen: Vi konstaterer at der i mange high-end højttalere spares på delefilter-komponenterne i mistænkelig grad, og vi antager at det går ud over ydelsen. Så langt er vi enige - det er alt for nemt at være "high-end" producent i dag. Så længe det ser stort og flot nok ud på ydersiden, så skal der nok komme nogen og købe det, også selv om ydelsen er middelmådig. På dét punkt er vi 100% på samme side.
Dér hvor vi tilsyneladende ikke er helt enige, er hvad vi så skal bruge dén information til. Vi er enige om at der er et problem, men hvem skal løse det?
Dem der sparer på delefilter-komponenterne, har som markedet er i dag ikke nogen motivation for at ændre på det - de tjener jo penge på at det er sådan, ellers gjorde de det ikke.
Dem der IKKE sparer på delefilter-komponenterne, har så til opgave at udbrede kendskaben til hvor vigtige delefilter-komponenterne er. Fint nok - men hvordan gør de dét, når 99% af forbrugerne skøjter let hen over alle de tekniske beskrivelser i produktnyhederne, kigger på billederne og scroller ned til prisen? Det er jo ikke fordi der SLET ikke er nogen der lægger vægt på delefilter-komponenter, det er bare et budskab der er meget svært at trænge igennem med. Som Rega eksemplet, eller min Musical Fidelity nyhed. Det skaber ingen debat overhovedet, selv når folk får nogle helt konkrete målinger at tage stilling til (hvorfor er der ingen debat om hvad forskellen på dæmpningsfaktoren i en M6i og en M3i gør for lyden? Fordi alle forstod præcist hvad specifikationerne betyder? Næppe!).
Med andre ord, større krav til kvaliteten af high-end komponenter kan ikke komme fra producenterne selv, det er jo dem der skal stilles krav TIL. Hvem andre end køberne kan komme med de krav?
Lyset forude på dette område er bizart nok finanskrisen. Den vil luge ud i mange af de firmaer der giver sig ud for at være high-end producenter, uden reelt at levere. Rusen hvor man bare skulle have noget der var dyrere end naboen (så éns "mit anlæg" tråd på Hifi4all kunne være federe end de andres), er døet ud. Dét folk vil have nu, er reel kvalitet for pengene. Ikke nødvendigvis discount, men man skal have en fornemmelse af at når man lægger nogle penge, så skal man også have noget reelt for dem. Mens de fleste high-price producenter klynker højlydt, så stormer visse producenter med fokus på høj ydelse til rimelige priser frem som aldrig før. "Problemet" er at i 100.000,-s klassen findes der bare ikke særligt mange snusfornuftige kunder, hvis man bruger så mange penge på en højttaler, så gør man det med hjertet og ikke med hjernen. Derfor kan vi tale nok så meget til købernes snusfornuft, de ender alligevel med at købe dét hjertet banker mest for.
Det jeg prøver på at sige, som åbenbart ikke er så nemt at formulere: Når du ser en 100.000,-s højttaler med dårligt delefilter, så KAN det jo være at der slet ikke er tale om at man bevidst har sparet på delefilteret med profit for øje, men ganske enkelt er tale om en konstruktør der ikke har en brille forstand på at lave højttalere (hvilket dog kan være to sider af samme sag). Og med andre ord en højttaler der i det HELE taget bare ikke er 100.000,- værd, hvadenten du tweaker delefilteret eller ej. Gu har du da krav på et ordentligt delefilter for 100.000,-, men du har da så sandelig også krav på andet end standard hylde-vare højttalerenheder, uanset om de så kommer fra den dyre eller den billige ende af prislisten. Der er forhåbentligt mere i en 100.000,-s højttaler end at tage ScanSpeaks topserie, designe et godt, passende delefilter og hælde det hele i en kasse. Hvis ikke, så kan delefilteret være fløjtende lige meget, så bliver den højttaler aldrig 100.000,- værd. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 03 Juni 2010 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Problemet er at definere hvad "udover det sædvanlige" egentlig er...  |
|
|
Jeg har tidligere kommet med et eksempel. Når jeg siger laveste fællesnævner, så mener jeg elektrolytter, bennic o.lign kondensatorer, cement modstande, og spoler af tynd tråd på jernkerner...
Udover det sædvanlige vil så være komponenter af højere kvalitet, fra anerkendte leverandører (og ja, selvfølgelig kan ukendte leverandører også lave gode komponenter, men det vides ikke med sikkerhed uden omfattende tests). __________________ Mvh. friman
|
| Til top |
|
| |
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 03 Juni 2010 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
|
Det er jo dét der er humlen i min modstand mod komponent-fetichisme: Det er som om mange mener at når bare komponenterne har været dyre nok, så er det i orden at slutproduktet er dyrt, så er produktet ikke overprissat i de flestes øjne. Heller ikke selv om det lyder elendigt i forhold til den anonymt udseende højttaler med de velplacerede standard-komponenter, som spiller himmelsk. Hvorfor er en solid teknisk konstruktion et argument for at en høj pris er i orden, hvis ikke den solide tekniske konstruktion resulterer i god lyd?
|
|
|
Det er jo heller ikke sådan det hænger sammen, for selvfølgelig findes der dyre højttalere med standard komponenter som alligevel spiller fint...
Mit synspunkt er blot, at hvis vi er oppe i de dyre luftlag, så HAR du betalt for også at få de finere komponenter med i prisen, og så er mit argument at du også ville få en højere lydmæssig ydelse... Man er jo nødt til at tage udgangspunkt i ét givent produkt, og ikke sammenligne 2 vidt forskellige, da filteret dermed også vil være forskelligt, og dermed vil der også være en kvalitetsforskel i det rent funktionsmæssige. Sagt på en anden måde, så er det HELT SIKKERT at en dygtig filterkonstruktør kan få et bedre slutresultat med dårlige komponenter end en dårlig konstruktør med gode komponenter! Det er derfor ikke reelt og sammenligne på din måde (IMO).... __________________ Mvh. friman
|
| Til top |
|
| |
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 03 Juni 2010 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
|
Lad os lige prøve at tage den fra toppen: Vi konstaterer at der i mange high-end højttalere spares på delefilter-komponenterne i mistænkelig grad, og vi antager at det går ud over ydelsen. Så langt er vi enige - det er alt for nemt at være "high-end" producent i dag. Så længe det ser stort og flot nok ud på ydersiden, så skal der nok komme nogen og købe det, også selv om ydelsen er middelmådig. På dét punkt er vi 100% på samme side. |
|
|
Det var da rart...
AV Precision skrev:
| Dér hvor vi tilsyneladende ikke er helt enige, er hvad vi så skal bruge dén information til. Vi er enige om at der er et problem, men hvem skal løse det? |
|
|
Det var du jo selv inde på mht. "nogen" som kunne tale forbrugernes sag. Der er bare ikke mange der "tør", fordi producenterne og forbrugerne har været vant til en ukritisk konsensus om "at det er sikkert rigtigt hvad der bliver sagt".
Hr. Medlyd er jo et eksempel i denne tråd på "autoriteten" kommer ind og maner til besindelse, og forklarer hvordan tingene hænger sammen, og så behøver man jo ikke stille yderligere spørgsmål. Det er ikke fordi jeg vil hetze Bent, men forstå mig ret, så har det som ofte en ret overbevisende effekt på læmænd når branchen udtaler sig, "for de må da om nogen vide hvad de taler om!".
Det gør de måske også langt hen af vejen, men ofte misbruges denne denne status til at udbrede BS, netop fordi de KAN slippe af sted med det...
(Det skal lige tilføjes at jeg generelt finder Bent for en lødig forhandler, og det er ikke for at stille spørgsmål ved hans integritet. Det er blot et eksempel i trådens sammenhæng for at øge forståelsen af mit argument)
AV Precision skrev:
| Dem der sparer på delefilter-komponenterne, har som markedet er i dag ikke nogen motivation for at ændre på det - de tjener jo penge på at det er sådan, ellers gjorde de det ikke.
Dem der IKKE sparer på delefilter-komponenterne, har så til opgave at udbrede kendskaben til hvor vigtige delefilter-komponenterne er. Fint nok - men hvordan gør de dét, når 99% af forbrugerne skøjter let hen over alle de tekniske beskrivelser i produktnyhederne, kigger på billederne og scroller ned til prisen? Det er jo ikke fordi der SLET ikke er nogen der lægger vægt på delefilter-komponenter, det er bare et budskab der er meget svært at trænge igennem med. Som Rega eksemplet, eller min Musical Fidelity nyhed. Det skaber ingen debat overhovedet, selv når folk får nogle helt konkrete målinger at tage stilling til (hvorfor er der ingen debat om hvad forskellen på dæmpningsfaktoren i en M6i og en M3i gør for lyden? Fordi alle forstod præcist hvad specifikationerne betyder? Næppe!). |
|
|
Der kan jo være mange grunde til at din nyhed ikke kommenteres voldsomt, men jeg tror at én af grundene er, at det generelt er fornuftige produkter der kommer fra Musical Fidelity, og derfor er det ikke "sjovt" at debattere... Hvis du lægger mærke til det, så er det jo netop "vagthundene" der bjæffer når der kommer nyheder om vanvittige produkter som tilsyneladende er astronomisk overprissat.... Det er "sjovere" at have en hæftig debat om sådanne tvivlsomme produkter!
AV Precision skrev:
| Med andre ord, større krav til kvaliteten af high-end komponenter kan ikke komme fra producenterne selv, det er jo dem der skal stilles krav TIL. Hvem andre end køberne kan komme med de krav?
Lyset forude på dette område er bizart nok finanskrisen. Den vil luge ud i mange af de firmaer der giver sig ud for at være high-end producenter, uden reelt at levere. Rusen hvor man bare skulle have noget der var dyrere end naboen (så éns "mit anlæg" tråd på Hifi4all kunne være federe end de andres), er døet ud. Dét folk vil have nu, er reel kvalitet for pengene. Ikke nødvendigvis discount, men man skal have en fornemmelse af at når man lægger nogle penge, så skal man også have noget reelt for dem. Mens de fleste high-price producenter klynker højlydt, så stormer visse producenter med fokus på høj ydelse til rimelige priser frem som aldrig før. "Problemet" er at i 100.000,-s klassen findes der bare ikke særligt mange snusfornuftige kunder, hvis man bruger så mange penge på en højttaler, så gør man det med hjertet og ikke med hjernen. Derfor kan vi tale nok så meget til købernes snusfornuft, de ender alligevel med at købe dét hjertet banker mest for. |
|
|
Mit hjerte ville banke knap så meget hvis jeg fandt ud af, at det produkt som jeg havde købt for en million (hvilket selvfølgelig er komplet utænkeligt) havde "usynlige" stumper til en rund 10er... Muligt at det stadig lyder fint, men jeg ville stadig tænke om ikke det kunne være blevet lidt bedre, med bedre komponenter, samt at jeg ville mene at der så rigeligt ville være betalt for dem.....!
AV Precision skrev:
| Det jeg prøver på at sige, som åbenbart ikke er så nemt at formulere: Når du ser en 100.000,-s højttaler med dårligt delefilter, så KAN det jo være at der slet ikke er tale om at man bevidst har sparet på delefilteret med profit for øje, men ganske enkelt er tale om en konstruktør der ikke har en brille forstand på at lave højttalere (hvilket dog kan være to sider af samme sag). Og med andre ord en højttaler der i det HELE taget bare ikke er 100.000,- værd, hvadenten du tweaker delefilteret eller ej. Gu har du da krav på et ordentligt delefilter for 100.000,-, men du har da så sandelig også krav på andet end standard hylde-vare højttalerenheder, uanset om de så kommer fra den dyre eller den billige ende af prislisten. Der er forhåbentligt mere i en 100.000,-s højttaler end at tage ScanSpeaks topserie, designe et godt, passende delefilter og hælde det hele i en kasse. Hvis ikke, så kan delefilteret være fløjtende lige meget, så bliver den højttaler aldrig 100.000,- værd.
|
|
|
For så vidt enige... __________________ Mvh. friman
|
| Til top |
|
| |
seba Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 327
|
| Sendt: 03 Juni 2010 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange ord er skrevet kan jeg se...men holder nu fast i at cementmodstande lyder tilpas dårligt til at retfærdigøre den højere pris på Danotherm - uanset om det er i delefiltre eller elektronik.Billige ensretter-broer lyder da også klart ringere end dyrere dioder osv.
Undrer mig iøvrigt at tråden er drejet over på udelukkende at handle om højtalere - og underligt nok har vi intet hørt fra fortørnede Audio Note-ejere som jo har mulighed for at opgradere i det uendelige,både mht komponenter i højtalere og i diverse amps/dacs!!
|
| Til top |
|
| |
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 03 Juni 2010 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
seba skrev:
|
Undrer mig iøvrigt at tråden er drejet over på udelukkende at handle om højtalere
|
|
|
Prøv lige at læse den første linie i indlæg nr.1 på side 1....
EDIT: Samt trådens placering skulle gerne indikere hvad det handler om... __________________ Mvh. friman
|
| Til top |
|
| |
seba Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 327
|
| Sendt: 03 Juni 2010 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
 ok den er go nok - delefiltre er emnet...kvaliteten af det man ikke ser i resten af kæden,kan man jo altid lave en parallel tråd om.
|
| Til top |
|
| |
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 03 Juni 2010 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
seba skrev:
ok den er go nok - delefiltre er emnet...kvaliteten af det man ikke ser i resten af kæden,kan man jo altid lave en parallel tråd om. |
|
|
Ja, for problemet forekommer da givetvis også andre steder. Min "viden" (eller mangel på samme) og primære "interesse" ligger blot i højttalerne.... __________________ Mvh. friman
|
| Til top |
|
| |
Frankie Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 749
|
| Sendt: 03 Juni 2010 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
|
I sidste ende er det lyden det kommer an på, og jeg ser nu nærmere det hele på en anden måde:
Det kan ikke betale sig at bruge penge på højkvalitetskomponenter, i forhold til hvad det giver af vellyd at fokusere på så mange andre ting (opbygning af kabinet, baffel, enheder etc.). At vinkle en højttalere den ene eller anden vej 5-10 grader, vil jeg påstå, giver mere forskel end at skifte en modstand fra en keramisk til en bedre.
Det handler om at sætte tingene rigtigt sammen, ikke for enhver pris at bruge eksotiske (=til overpriser) komponter. Og jeg tror ikke på at en dyr modstand i et delefilter forbedrer lyden i højttaleren.
Er det ikke efterhånden bevist at rigtigt gode/vellydende højttalere ikke behøver dyre (gode?) komponenter?
|
|
|
Selvfølgelig skal tingene sættes rigtig sammen OG dernæst er det vel hos de fleste ( seriøse )producenter vel med vilje og bevist at man har valgt netop deres komponenter for at opnå ligenøjagtig den lyd som man nu er kommet frem til ! Når det så er sagt så er jeg tilgængæld IIKE enig i din betragtning omkring eksvis modstande.......jeg kan godt huske da jeg selv skiftede mine keramiske ud med induktionsfrie i mine Mirage højttalere i sin tid.....kors en lydforbedring ! Der skulle man nærmest være døv for ikk at kunne høre forskel ! Og så har jeg da skiftet RIGTIG mange NE5532 ud med OPA eller AD´ere i diverse apparater og DET kan da i den grad HØRES !! MEN baggrunden for producenternes valg af komponenter KAN jo ud over økonomi, være at deres produkter bare SKAL lyde som de nu gør......eller ? 
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 03 Juni 2010 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Friman skrev:
| Der kan jo være mange grunde til at din nyhed ikke kommenteres voldsomt, men jeg tror at én af grundene er, at det generelt er fornuftige produkter der kommer fra Musical Fidelity, og derfor er det ikke "sjovt" at debattere... Hvis du lægger mærke til det, så er det jo netop "vagthundene" der bjæffer når der kommer nyheder om vanvittige produkter som tilsyneladende er astronomisk overprissat.... Det er "sjovere" at have en hæftig debat om sådanne tvivlsomme produkter!
|
|
|
Lige præcis - men er det ikke en fallit-erklæring for hifi-interessen, hvis man ikke kan finde noget interessant at snakke om ved gode produkter?
Friman skrev:
| Mit hjerte ville banke knap så meget hvis jeg fandt ud af, at det produkt som jeg havde købt for en million (hvilket selvfølgelig er komplet utænkeligt) havde "usynlige" stumper til en rund 10er... Muligt at det stadig lyder fint, men jeg ville stadig tænke om ikke det kunne være blevet lidt bedre, med bedre komponenter, samt at jeg ville mene at der så rigeligt ville være betalt for dem.....! |
|
|
Fint for dig, men fakta er - som man tydeligt kan se af de seneste mange heftige debatter der har været, at en meget stor del af hifi entusiasterne undskylder ALT med "jamen har du hørt det?"
Forstå mig ret, jeg er som sagt helt enig i at der bør stilles større krav til producenterne, men før forbrugerne kan stille krav til producenterne, er forbrugerne jo nødt til selv at være oplyste nok først. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
kennethjensen Udelukket fra forum

Branchemedlem Audioheaven
Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2146
|
| Sendt: 03 Juni 2010 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Personligt er jeg ligeglad med hvad der sidder inden i. Sålænge det lyder godt!
jeg har flere gange lagt øre til højtalere som var spækket med grotesk dyre stumper som har lydt mildest talt elendigt! Så tror ikke på det komponenten der afgørende. Men mere konstruktionen.
Har til tider også prøvet og opgradere delfiltrestumper til bedre komponenter, med dårligere lyd til følge.
Nogen konstruktioner, omend ikke de fleste seriøse er afstemt til og spille med netop de komponenter der sidder i. Så i mine øre er det ikke komponenten er afgøre om det lyder godt. Men selve konstruktionen.
Selv i meget dyre højtalere, ses der midle komponenter. Men det kan der være en grund til! Det kan være netop den komponent er med til at give højtalerne den spillestil/sound som der nu er tiltænkt.
Sååååå komponentvalget er der nok en fakglig grund til de fleste vælger ud fra det de nu gør. __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 03 Juni 2010 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Friman skrev:
| Der kan jo være mange grunde til at din nyhed ikke kommenteres voldsomt, men jeg tror at én af grundene er, at det generelt er fornuftige produkter der kommer fra Musical Fidelity, og derfor er det ikke "sjovt" at debattere... Hvis du lægger mærke til det, så er det jo netop "vagthundene" der bjæffer når der kommer nyheder om vanvittige produkter som tilsyneladende er astronomisk overprissat.... Det er "sjovere" at have en hæftig debat om sådanne tvivlsomme produkter!
|
|
|
Lige præcis - men er det ikke en fallit-erklæring for hifi-interessen, hvis man ikke kan finde noget interessant at snakke om ved gode produkter? |
|
|
Næ det tror jeg såmænd ikke. Jeg tror nærmere at det skyldes alt det junk der lanceres som verdens 8. vidunder at folk er trætte af at se og høre på, og DERFOR er der knald på de tråde....! (plus at vi danskere vel bare er bedst til at brokke os?)
Men der bliver da også debatteret om nye fornuftige produkter. Din nyhed er så desværre bare ikke en af dem... Nu har jeg ikke kigget på tråden vedr. SB Touch, men den har fået et par sider så vidt jeg kan erindre...?
AV Precision skrev:
Friman skrev:
| Mit hjerte ville banke knap så meget hvis jeg fandt ud af, at det produkt som jeg havde købt for en million (hvilket selvfølgelig er komplet utænkeligt) havde "usynlige" stumper til en rund 10er... Muligt at det stadig lyder fint, men jeg ville stadig tænke om ikke det kunne være blevet lidt bedre, med bedre komponenter, samt at jeg ville mene at der så rigeligt ville være betalt for dem.....! |
|
|
Fint for dig, men fakta er - som man tydeligt kan se af de seneste mange heftige debatter der har været, at en meget stor del af hifi entusiasterne undskylder ALT med "jamen har du hørt det?" |
|
|
Det er vist en gammel floskel vi aldrig bliver helt enige om, med de såkaldte hifi-entusiaster. Du har jo selv prøvet med redaktionen, og der ved du også at jeg støtter dine synspunkter...
AV Precision skrev:
| Forstå mig ret, jeg er som sagt helt enig i at der bør stilles større krav til producenterne, men før forbrugerne kan stille krav til producenterne, er forbrugerne jo nødt til selv at være oplyste nok først.
|
|
|
JA, men det sker sq nok bare ikke, lige udover sådan en debat som vi har hér.... (og det rokker nok ikke en skid ved noget alligevel) __________________ Mvh. friman
|
| Til top |
|
| |
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 03 Juni 2010 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
|
Personligt er jeg ligeglad med hvad der sidder inden i. Sålænge det lyder godt!
jeg har flere gange lagt øre til højtalere som var spækket med grotesk dyre stumper som har lydt mildest talt elendigt! Så tror ikke på det komponenten der afgørende. Men mere konstruktionen. |
|
|
Det har vi jo ligesom skrevet om tidligere. En dårlig konstruktør kan IKKE redde en højttaler med gode stumper. Derimod kan en dygtig konstruktør sagtens få et hæderligt resultat ud af dårlige komponenter. Mit spørgsmål er så bare: HVAD VILLE HAN IKKE KUNNE HAVE DREVET DET TIL MED GODE KOMPONENTER!
(Det skal selvfølgelig ses i kontekst til produktets pris, og her snakker vi DYRE højttalere, hvor der må være rimelig dækning for den slags)
kennethjensen skrev:
| Har til tider også prøvet og opgradere delfiltrestumper til bedre komponenter, med dårligere lyd til følge. |
|
|
Tweaking har vi jo været indeover ikke er et issue i denne tråd...
kennethjensen skrev:
| Nogen konstruktioner, omend ikke de fleste seriøse er afstemt til og spille med netop de komponenter der sidder i. Så i mine øre er det ikke komponenten er afgøre om det lyder godt. Men selve konstruktionen.
Selv i meget dyre højtalere, ses der midle komponenter. Men det kan der være en grund til! Det kan være netop den komponent er med til at give højtalerne den spillestil/sound som der nu er tiltænkt.
Sååååå komponentvalget er der nok en fakglig grund til de fleste vælger ud fra det de nu gør.
|
|
|
Ja, for den undskyldning bruger sjovt nok alle de producenter som anvender ringe og middelmådige komponenter i deres højttalere som prismæssigt ligger i nærheden af en gennemsnitlig årsindkomst! __________________ Mvh. friman
|
| Til top |
|
| |
kennethjensen Udelukket fra forum

Branchemedlem Audioheaven
Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2146
|
| Sendt: 03 Juni 2010 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad de kunne have drevet det til med dyre stumper, ik andet end en voldsomt stigning i prisen. Jeg ret sikker på at de seriøse mærker prøver det meste.
__________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|