Emne: Kvaliteten af det man ikke ser...? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
Her synes jeg faktisk du laver et selvmål. Jeg er enig med dig så langt at det ikke altid vil være den dyrest tænkelige komponent og med mest moderne materialer som vil fungere bedst i et givent kredsløb. Her er Gryphon et godt eksempel, de brugte i flere år i deres udstyr en kondensator som var håbløst forældet og ude af produktion. Men det var nu engang den som lød bedst på den position i deres kredsløb.
Men der hvor selvmålet kommer ind, er lige netop i de dersens DCA Duelundafledte kondensatorer. De har nærmest opfundet og definerer for mig idag hvad dynamik er og kan være. Jeg glemmer aldrig da jeg første gang hørte DCA DL 2.0 tror jeg den hedder, en ret stor standerhøjtaler med D'appolito 2-vejs konstruktion. Jeg tror jeg var ved at tisse i bukserne da der blev spillet noget med ægte dynamik. Dette er ikke lykkes nogen at gentage før jeg hørte de største Gryphon i fuldt Gryphon setup.
Min pointe er at noget faktisk gør en forskel som eksempelvis de der DCA kondensatorer, men kredsløbene skal være lavet til disse ellers risikerer man at den tiltænkte synergi falder helt til jorden og man ender med et ringere slutresultat.
mvh. M
|
|
|
Det er vi så ikke enige om... Det er en smagssag. Efter tests med Duelund stumper, ser jeg ikke de stumper som værende noget specielt - og derfor slet ikke den enorme pris værd. Så det er ikke mig, der laver selvmål her - det er dem der mener at de stumper er pengene værd. Det mener jeg ihvertfald. __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Friman skrev:
|
@Daniels, Medlyd
Jeg synes altså at i fordrejer tingene og tager udgangspunkt i noget der passer ind i jeres egne teser...
Som jeg indledningsvis skrev, så drejer det sig om high-end produkter, og værdien af det der er inde i dem. Afspejler det salgsprisen, og er der sammenhæng mellem kvaliteten af det ydre og det indre?
Jeg er fuldt med på, at man skal prioritere anderledes i billigere produkter, men når vi er oppe i de højere luftlag, bør man så ikke kunne forvente noget bedre end laveste fællesnævner? Jeg siger ikke at det skal være Duelund og andet der koster en månedsløn pr. komponent, men noget der ligger over standard om ikke andet...
Men til dem der ikke mener det er nødvendigt at bruge unødige midler på de punkter ville jeg da gerne spørge: Synes i det er fint at skulle give 50k+, 100k+, 500k+ eller en mill for et sæt højttalere, og så stadig bare beholde standardkomponenter. Hvornår er det rimeligt at forvente lidt udover det sædvnlige? |
|
|
Men er de dyre eksotiske komponenter det værd? Det mener producenterne jo åbenbart ikke. Har vi ikke så fået konklusionen der? Personligt vil det altid være slutresultatet der tæller. Hvis en højttaler koster 100k+ og bruger billige stumper, men lyder formiddabelt - er den så pengene værd? Det vil jeg mene. Ifølge en del herinde er det åbenbart vigtigt at gå i det rigtige mærketøj, også selvom det ikke giver et bedre slutresultat. Denne diskussion har sjovt nok ikke ret meget med lydkvalitet at gøre. Der fikseres voldsomt på mærker og "god kvalitet", som åbenbart betyder dyre mærkevarer. Men sådan hænger verden jo ikke altid sammen. De dyre stumper er til DIY byggere, der kan lide at tænke på at det indvendige hedder det rigtige og kostede mange penge. Jeg synes ikke at høre ret mange saglige kommentarer. Og emnet er i det hele taget meget subjektivt, for jeg har hørt en del, der har "opgraderet" delefilteret i en fornuftig højttaler og synes at nu lyder det meget bedre - der har jeg ikke være enig. Hvad så med selve højttalerenhederne? Er Wilson Audio sine penge værd, når de ikke bruger vold-dyre enheder? Alligevel betragtes Wilson som værende i den bedre ende af skalaen - og for mange alle pengene værd. Gad vide hvilke komponenter de bruger i deres delefilter?  __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frankie skrev:
daniels skrev:
|
I sidste ende er det lyden det kommer an på, og jeg ser nu nærmere det hele på en anden måde:
Det kan ikke betale sig at bruge penge på højkvalitetskomponenter, i forhold til hvad det giver af vellyd at fokusere på så mange andre ting (opbygning af kabinet, baffel, enheder etc.). At vinkle en højttalere den ene eller anden vej 5-10 grader, vil jeg påstå, giver mere forskel end at skifte en modstand fra en keramisk til en bedre.
Det handler om at sætte tingene rigtigt sammen, ikke for enhver pris at bruge eksotiske (=til overpriser) komponter. Og jeg tror ikke på at en dyr modstand i et delefilter forbedrer lyden i højttaleren.
Er det ikke efterhånden bevist at rigtigt gode/vellydende højttalere ikke behøver dyre (gode?) komponenter?
|
|
|
Selvfølgelig skal tingene sættes rigtig sammen OG dernæst er det vel hos de fleste ( seriøse )producenter vel med vilje og bevist at man har valgt netop deres komponenter for at opnå ligenøjagtig den lyd som man nu er kommet frem til ! Når det så er sagt så er jeg tilgængæld IIKE enig i din betragtning omkring eksvis modstande.......jeg kan godt huske da jeg selv skiftede mine keramiske ud med induktionsfrie i mine Mirage højttalere i sin tid.....kors en lydforbedring ! Der skulle man nærmest være døv for ikk at kunne høre forskel ! Og så har jeg da skiftet RIGTIG mange NE5532 ud med OPA eller AD´ere i diverse apparater og DET kan da i den grad HØRES !! MEN baggrunden for producenternes valg af komponenter KAN jo ud over økonomi, være at deres produkter bare SKAL lyde som de nu gør......eller ?  |
|
|
Jeg kan slet ikke udelukke at bedre komponenter forbedre mange højttalere. Som med så meget andet, er der sikkert mange ting, der kan opgraderes. Men jeg ser desværre også en ukritisk holdning til bare at skifte komponenter ud med noget "bedre", uden at tænke på helheden. F.eks. kunne en 4,7yF kondensator i en lav +/-20% kvalitet, være valgt fordi den rent faktisk har en værdi på 5,1yF - så duer det jo ikke bare ukritisk at udskifte denne med en 4,7yF 2% kondensator, der så ikke er i nærheden af de 5,1yF. Så får man sikkert en lille forskel i lyden - og det er nok denne forskel mange kan høre og automatisk tager som en forbedring - det er det ikke nødvendigvis. Så skal man skifte stumperne, skal de eksisterende udmåles og erstattes af en identisk komponent - det ser jeg næsten aldrig blive gjort - der skiftes gerne fuldstændig ukritisk over hele linien. __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
canielsen skrev:
|
Med hensyn til de hvide keramiske modstande, som nogen i denne tråd ikke bryder sig om. Så kunne jeg da godt lide at vide, om brugen af disse modstande ville gøre, at de ikke ville købe en højttaler der har dette filter indbygget:

Der sidder jo nogle stykker af de keramiske modstande.
Kan i gætte hvad det er for en højttaler ?. Ikke ?
Billedet er taget direkte fra Dynaudios salgsbrochure der omhandler Evidence serien. (Hvis i har brochuren - så er billedet på side 17).
Jeg vil ikke mene at nogen kan komme og sige, at disse Highend højttalere til flere hundrede tusinde kroner ikke spiller helt fantastisk.
Mener i virkelig at brugen af disse keramiske modstande er forkert ?.
|
|
|
Godt input!  __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
seba Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 327
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et barnligt regnestykke kunne være -
Konstruktøren bruger fx 40 timer på at beslutte sig for Bennick,og lægger disse timer gange timelønnen oveni den samlede stumpepris - lad os sige 40 gange 300kr/timen = 12.000 plus stumpeprisen på fx 6000kr = 18.000 plus moms avance etc = 40.000kr - dvs første køber har financieret en stor del af udviklingsarbejdet,og de resterende gør kun smilet større hos sælgeren.
Skal jeg bygge noget salgbart uden "brand" vurderes mit produkt ikke alene på sounden,men i høj grad på prisen af de anvendte komponenter - det er nu engang nemmere at sælge Levis,end replicaer til den halve pris!
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror desværre jeg er gået lidt i selvsving her og røget lidt af sporet fra det @Friman oprindeligt lagde op til. Sorry 
Tilbage til det oprindelige emne:
Skal alle dele i en high-end højttaler som minimum ikke være af "fornuftig" kvalitet? Og er en flot lak vigtigere end en god kondensator - selv hvis den gode kondensator rent faktisk giver bedre lyd?
Jeg kan godt se en fornuftig pointe i at delefilterkomponenterne skal være af "fornuftig" kvalitet i en high-end højttaler. Men jeg er naiv nok til at tro at i højttalere over f.eks. 50k (bare for at sætte en pris), rent faktisk benytter de bedste komponenter producenten kunne finde til salgsprisen. At bygge og sælge højttalere skal jo give overskud for en producent.
Hvis folk virkelig kunne høre stor forskel på dyre komponenter og billige komponenter (de er altså ikke nødvendigvis dårlige fordi de er billige), så ville der jo også være en stor del, der foretrak højttalere med delefilter af god kvalitet frem for dem med billige komponenter - det lader ikke rigtigt til at være tilfældet.
Kunne en højttaler blive bedre med dyrere delefilterkomponenter? Måske... Men der er ikke mange der køber nye færdige højttalere ud fra hvad man kan opgradere dem til. Det er forhåbentlig lyden der tiltrækker køber.
Selv bruger jeg "fornuftige" komponenter med hovedsagligt den billigere ende af eks. Audyn, Jantzen og brugere hellere foliespoler og luftkerne spoler frem for ferritkerne-spoler. Har jeg noget belæg for det? Tjaa... Nogle kan jeg høre forbedringer på, men de fleste vælges for "en sikkerheds skyld", for de må jo være bedre end de allerbilligste...  __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
canielsen Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 00:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er så et billede af filtrerne fra Dynaudio Consequense ultimate edition. Her bruges også de hvide keramsike modstande.

Consequence er også en ekstrem dyr højttaler med formidabel lyd.
Dynaudio producerer nogle af de bedste højttalere der eksisterer, og der bruges Dynaudio i ca 40% af alverdens studier (efter hvad der er nævnt i div. anmeldelser og artikler) - grundet den neutrale, naturlige og gode lyd.
Så - Dynaudio forstår altså at optimere deres konstruktioner, og anvende de keramiske modstande, så de får en fremragende lyd.. Hvis nogen mener de kan forbedre lyden på f.eks Dynaudio consequence, ved at skifte komponenterne ud til nogle "dyrere" typer, så må det være fordi de ikke kan lide den neutrale lyd, som Dynaudios højttalere har. ( og så skal de vel ikke købe Dynaudio ?.) 
Min mening: Jeg har ingen problemer med at f.eks et delefilter i en dyr højttaler, indeholder standard komponenter, såfremt produktet lever op til de lydmæssige ønsker / krav jeg har.
|
| Til top |
|
| |
seba Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 327
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 02:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvem f..... har fortalt dig Dynaudio lyder "neutralt"? - og har du hørt deres produkter med bedre alternativer til cementmodstande??
Jeg skal ikke stå på mål for deres valg af komponenter - men jeg og andre har erfaret en positiv ændring ved at skifte cementmodstande til Danotherm - har du nogen erfaring i så henseende?
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 400
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 06:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt enig med canielsen, og i øvrigt synes jeg du træder langt ind over stregen seba. Det spørgsmål er ikke alene dumt, det er
uforskammet. Og at antyde at Dynaudio produkter måske kunne lyde bedre med cementmodstande er helt ude i skoven.
Jeg har lyttet til hifi i over 40 år, og har endnu til gode at høre højttalere så neutrale som Dynaudios. De mange studier rundt
omkring i verden ville nok heller ikke benytte dem, hvis de ikke var neutrale.
__________________ Freako (always happy but never satisfied)
Luxman - Holfi - Thule - Dynaudio - Audio Pro
|
| Til top |
|
| |
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 25 August 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 608
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 08:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
@canielsen
Consequence er en suveræn højttaler ingen tvivl om det, men Evidence lyder da direkte fejlkonstrueret (IMHO).
Hvis man skal kommentere på billederne, så synes JEG at cement modstande og hvad der kunne ligne Solen kondensatorer, er for billigt når vi er oppe og give 300-400k for et sæt højttalere. Spolerne ser ud til at være af rimelig kvalitet....
Det er dog kun en visuel bedømmelse. Filterets funktion må stå i kontrast til selve ydelsen... __________________ Mvh. friman
|
| Til top |
|
| |
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 08:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kennethjensen Udelukket fra forum

Branchemedlem Audioheaven
Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2146
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 08:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Friman. Hvad er det du forlanger?
Du må have noget at referere til!?
For de fleste high end højtalere gør det sig gældende at finde det som bedst passer til netop deres sound. Og derfor kan valget være alt lige fra billige dimser, til dyre. Og det vitterlig ikke den store forskel der er på komponenter når konstruktionen er lavet ordenligt.
Her er et billed af filtret på en 240.000kr højtaler. Er det så ok?... Det pågældende billed er fra en Magico V3. Og det altså en af det mest omtalte højtalere lige for tiden. Der har konstruktørerne lagt vægt på sublime enheder, et meget seriøst kabinet som nok de færrest kan efterligne. Også en afstemning af filtret. Verity gør det på sammen måde. De bruger oceaner af tid på og lytte sig frem til de bedste komponenter der prismæssigt kan forsvares. Og som vel og mærket passer til deres sound.

__________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det op til køberen og vurdere. Nu skal man jo ikek vurdere en højtalere på dens indmad. Men på dens måde at spille på. Også husk lige, at hvis en højtalere koster 60.000kr i butikken sættet. Så har de nok kostet noget der ligner 7-8000kr og bygge. Kan du bygge en tilsvarende for samme beløb? __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man afgøre om det er fair, uden at have hørt dem spille ? Næppe.
KEF ved jo godt hvordan man laver vellydende højttalere, det har de bevist gennem utallige år, ergo de ved nok også hvordan man "komponerer" et velfungerende delefilter, uden at skulle benytte eksotiske dele, eller ty til voodoo og besværgelser.
Om det er fair set i forhold til at andet sæt højttalere i samme prislag - well, hvis de lyder bedre, på trods af eventuelle "bedre dele" i konkurrenten - så er det vel.
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil nok gå så langt og sige at den her diskution/debat reel set ikke har en mulighed for en ende. Da det individuelt hvad man forlanger og hvad det er man ser/høre på når man køber højtalere.
Så i det korte. Så det jo kun dig der kan vurdere om det du ser på (uden og lytte) er pengene værd  __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
|
For de fleste high end højtalere gør det sig gældende at finde det som bedst passer til netop deres sound. Og derfor kan valget være alt lige fra billige dimser, til dyre. Og det vitterlig ikke den store forskel der er på komponenter når konstruktionen er lavet ordenligt.
Her er et billed af filtret på en 240.000kr højtaler. Er det så ok?... Det pågældende billed er fra en Magico V3. Og det altså en af det mest omtalte højtalere lige for tiden. Der har konstruktørerne lagt vægt på sublime enheder, et meget seriøst kabinet som nok de færrest kan efterligne. Også en afstemning af filtret. Verity gør det på sammen måde. De bruger oceaner af tid på og lytte sig frem til de bedste komponenter der prismæssigt kan forsvares. Og som vel og mærket passer til deres sound.

|
|
|
Jamen det ser da også nydeligt ud! Jeg har jo sagt til dig tidligere, at det ikke behøver at være Duelund o.lign.... (IMO)
Det der er jo ikke specielt billige komponenter...
Men jeg tror at grunden til at der går kludder i denne debat er, at du henviser til hvordan den lyder, og hvilke kriterier der har gjort sig gældende for udvælgelsen af de pågældende komponenter. Jeg synes at det hører hjemme i en anden debat, da hverken du eller jeg har mulighed for at afgøre om det er sandt eller falsk. Mit primære spørgsmål går egentlig bare isoleret set på prisen af det hardware som højttalere består af? Er der balance i tingene (uanset ydelse)?
Jeg ved godt at det kan være lidt grinagtigt, men tror du at man kunne få en ferrari-køber til at nappe den nye Maranello hvis der sad T-Hansen fælge på (kunne ikke lige komme i tanke om en vigtig skjult del), selvom sælgeren kunne påstå at det ingen forskel gjorde for ydelsen....?
Hvor latterligt det end kan lyde, så har high-end altså en del med "total oplevelsen" at gøre. Det er lige så meget en følelse som en nydelse af ydelsen, og det gælder da for alle liebhavervare. Det må du om nogen da kunne skrive under på med det setup du spiller på...?
Jeg skal ikke være dommer over hvad man må og ikke må, men jeg tilgendegiver min holdning og spørger til din/jeres. Det er der vel ikke noget galt i...? __________________ Mvh. friman
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Friman skrev:
kennethjensen skrev:
|

|
|
|
Jamen det ser da også nydeligt ud! Jeg har jo sagt til dig tidligere, at det ikke behøver at være Duelund o.lign.... (IMO)
Det der er jo ikke specielt billige komponenter...
Men jeg tror at grunden til at der går kludder i denne debat er, at du henviser til hvordan den lyder, og hvilke kriterier der har gjort sig gældende for udvælgelsen af de pågældende komponenter. Jeg synes at det hører hjemme i en anden debat, da hverken du eller jeg har mulighed for at afgøre om det er sandt eller falsk. Mit primære spørgsmål går egentlig bare isoleret set på prisen af det hardware som højttalere består af? Er der balance i tingene (uanset ydelse)?
Jeg ved godt at det kan være lidt grinagtigt, men tror du at man kunne få en ferrari-køber til at nappe den nye Maranello hvis der sad T-Hansen fælge på (kunne ikke lige komme i tanke om en vigtig skjult del), selvom sælgeren kunne påstå at det ingen forskel gjorde for ydelsen....?
Hvor latterligt det end kan lyde, så har high-end altså en del med "total oplevelsen" at gøre. Det er lige så meget en følelse som en nydelse af ydelsen, og det gælder da for alle liebhavervare. Det må du om nogen da kunne skrive under på med det setup du spiller på...?
Jeg skal ikke være dommer over hvad man må og ikke må, men jeg tilgendegiver min holdning og spørger til din/jeres. Det er der vel ikke noget galt i...?
|
|
|
En Ferrari køber vil jo nok få et føl på tværs over at se et par Thansen fælge - ikke kun hvis de sidder på en ferrari - men generelt :)
"Mit primære spørgsmål går egentlig bare isoleret set på prisen af det hardware som højttalere består af? Er der balance i tingene (uanset ydelse)?"
kigger du på prisen på komponenterne isoleret set - vil der vel aldrig nogensinde kunne komme balance i tingene - men det synes at været en aparte måde at anskue tingene, omend fuldt forståelig. Hvem gider betale seriøs overpris ?
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 683
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kim
Nu var det ikke så meget et surt opstød rettet mod dig, som det var en bekymring om kriterierne for en god anmeldelse. Jeg mener dog stadig ikke, at det du skriver modbevises af det du blotlægger du skriver:
"
Det jeg brokkede mig over med komponent valget var Kibris markedsføring: "Only very few components found its way into the crossover. All being hardwired, soldered by hand with pair matched components." "Every single part has been chosen for its lack of colour to the sound. "
Og det matchede ikke særligt godt med at det var de absolut billigste 10% monacor komponenter og Seas absolut billigste standardenheder der var i kassen, og at man havde brugt noget der mest af alt lignede lampeledning som internt kabel.
Der er få komponenter i filteret, de er alle hardwirede og loddet i hånden og det er vel ikke bevist, at de ikke også er pairmatched. Derudover skriver Kibri jo ikke, at de bruger eksotosk kabel, de skriver at filteret er hardwired. Om komponenterne er fra Monarcor og dermed billige er da ikke et bevis på, at de ikke er matchede eller udvalgte. Med andre ord, det var komponenternes pris, der var udslagsgivende for din dom der lød på uoverensstemmelse mellem markedsføringen og virkeligheden, mere end det var dokumenteret afsløring af falsk markedsføring.
Og det er egentlig det der efter min mening er fatalt. Hvis højttalerne lyder dårligt OK, så skriver man det. Hvis man ønsker, at finde grunden og det første man konfronteres med er billige komponenter, så kan man skrive, at lydgengivelsens karakter kan skyldes udstrakt brug af billige komponenter, men det er vel heller ikke det samme som, at skrive, at de fupper folk, eller hva`? Samtidigt, så kunne der jo være andre grunde end komponenterne i filteret der var årsag til, at du ikke kunne lide dem, hvilket jo så betyder, at selvom testen var lang og detaljeret, så var den alligevel overfladisk eller hva` ?
__________________ Venligst
Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Friman skrev:
AV Precision skrev:
| Ikke så længe det bare er "en masse andre". Hvem er "en masse andre"?
|
|
|
Skulle vi ikke passe på med at gå efter "mændene" og så tage "bolden" i stedet for? Du har da selv adgang til en masse i dit "fritidsjob", så du kunne da starte fra en ende af....
|
|
|
Nu har jeg ikke lige "adgang" til 100k+ højttalere, som er dét du langer ud efter, det nærmeste jeg kan komme er at jeg forhandler Dynaudio, og de er så allerede blevet trukket frem af andre. Jeg tror jeg har nævnt det, men jeg har ikke den fornødne tekniske forståelse til at kunne se forskel på et godt og et dårligt filter, men jeg VED fra nærmeste hold (nemlig ham der står bag udviklingen af dem) at der absolut er lagt et stort stykke arbejde i delefilteret, heriblandt mulighed for at modificere filteret hos kunden såfremt køberen ønsker at kompensere for rum og placering. Der er ikke én komponent der sidder der medmindre der er en grund til det, dvs. der er ikke valgt specielt "populære" komponenter eller komponenter der skal tilfredsstille indmads-fetichister. Der er valgt dét der er behov for, hverken mere eller mindre.
Hvis konstruktøren rent faktisk mener at dét filter er det der udfører opgaven bedst, i arbejdet på at ramme den lyd de ønsker, hvadenten du så synes den er god eller ej - hvorfor skulle de så lede efter en anden løsning som ikke giver bedre lyd, men som tilfredsstiller "indmads-fetichisterne"?
Jeg synes det er lidt naivt at tro at en producent der går SÅ meget i detaljer med design og produktion som Dynaudio, bruger ÅR på at udvikle en højttaler som Evidence, lige beslutter på målstregen at "vi sparer sgu lige 500,- på delefilteret". Det KUNNE jo være at grunden til at du ikke kan forstå dén besparelse, er at det slet ikke er sådan det er foregået, men at producenten ganske enkelt er nået frem til dét delefilter i udviklingen, og lod det være ved dét fordi han vurderede at yderligere tweaks dér var overflødige i den store sammenhæng.
Jeg VED som sagt at komponenterne i delefilteret i Evidence ikke er valgt pga. kostpris, men fordi det er dét konstruktøren mener udfører opgaven. Han mener ganske enkelt ikke at mere eksotiske komponenter udfører opgaven bedre end dem der rent faktisk er brugt. Det er der andre der har en anden holdning til, men det er nu engang sådan det er. Tilsvarende er der mange højttaler-producenter der mener at det kan være fløjtende lige meget hvilket højttalerkabel man bruger, bare det er tykt nok. Jeg vender tilbage til mit tidligere argument, det kan da godt være at man kunne hente 2% mere ydelse ved at nørde mere med delefilteret, men hvis producenten nu engang mener at hans fokus og energi er bedre brugt et andet sted, så ville de 2% måske drukne i at man ikke fik hentet de 10% man opnåede ved at fokusere på noget andet.
Jeg nægter med andre ord at tro på at nogen high-end højttalerproducent af nogenlunde anerkendt status (dvs. ikke diverse baggårds wannabe-highend producenter, eller omvendt mainstream low-fi producenter der lige mener de også skal have en dyr højttaler på programmet) rent faktisk laver en 100k+ højttaler hvor der er foretaget væsentlige omkostningsbesparelser i delefilteret af hensyn til produktionsomkostninger, indtil du viser mig et eksempel. Dynaudio godtager jeg ikke som et eksempel, delefilter-komponenterne i Evidence sidder der fordi det var dét man nåede frem til i udviklingen at der var brug for, ikke fordi de er billigere end dét man brugte i prototypen.
Iøvrigt: Hvis du kan lide Consequence men ikke Evidence kunne det jo være du aldrig har hørt en Evidence sat ordentligt op - jeg har også hørt Evidence spille direkte ringe på en udstilling. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlyd skrev:
| Der er få komponenter i filteret, de er alle hardwirede og loddet i hånden og det er vel ikke bevist, at de ikke også er pairmatched. Derudover skriver Kibri jo ikke, at de bruger eksotosk kabel, de skriver at filteret er hardwired. Om komponenterne er fra Monarcor og dermed billige er da ikke et bevis på, at de ikke er matchede eller udvalgte. |
|
|
Nu er det igen en halv sandhed, der står jo netop i anmeldelsen at komponenterne afveg med 10.81%, så det er vist ret åbenlyst at komponenterne på ingen måde var "pairmatched", tværtimod.
Du forholder dig heller ikke til at man har brugt den billigst mulige standardenhed på trods af at man markedsføre produktet som noget hvor hver enkelt koponent er udvalgt grundet deres fravær af egenlyd.
Medlyd skrev:
| Med andre ord, det var komponenternes pris, der var udslagsgivende for din dom der lød på uoverensstemmelse mellem markedsføringen og virkeligheden, mere end det var dokumenteret afsløring af falsk markedsføring. |
|
|
Nej, jeg beviste netop at der IKKE var tale om pairmatchede komponenter som markedføringen lovede, og at de enheder der var valgt grundet "lack of colouration" var billige standardenheder der oven i hatten ikke måler særligt godt.
Medlyd skrev:
| Og det er egentlig det der efter min mening er fatalt. Hvis højttalerne lyder dårligt OK, så skriver man det. Hvis man ønsker, at finde grunden og det første man konfronteres med er billige komponenter, så kan man skrive, at lydgengivelsens karakter kan skyldes udstrakt brug af billige komponenter, men det er vel heller ikke det samme som, at skrive, at de fupper folk, eller hva`? |
|
|
Jeg skriver at der ikke er sammenhæng imellem produktets markedsføring og produktets reelle indhold.
Medlyd skrev:
| Samtidigt, så kunne der jo være andre grunde end komponenterne i filteret der var årsag til, at du ikke kunne lide dem, hvilket jo så betyder, at selvom testen var lang og detaljeret, så var den alligevel overfladisk eller hva` ? |
|
|
Jeg synes at jeg redegører en del for hvilke lydmæssige dele af den som jeg ikke bryder mig om.
Beklager hijack af tråden, men jeg finder at Bent er berettiget til et fyldestgørende svar. Så må tiden vise hvem af os der skal give kvajebajer til den anden. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|