Emne: Kvaliteten af det man ikke ser...? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 25 August 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 608
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Friman skrev:
AV Precision skrev:
| Ikke så længe det bare er "en masse andre". Hvem er "en masse andre"?
|
|
|
Skulle vi ikke passe på med at gå efter "mændene" og så tage "bolden" i stedet for? Du har da selv adgang til en masse i dit "fritidsjob", så du kunne da starte fra en ende af....
|
|
|
Nu har jeg ikke lige "adgang" til 100k+ højttalere, som er dét du langer ud efter, |
|
|
Nu er de 100k+ jo ikke de eneste prislejer der har været snakket om. Flere har været nævnt, men generelt dyrere højttalere, ja...
AV Precision skrev:
| det nærmeste jeg kan komme er at jeg forhandler Dynaudio, og de er så allerede blevet trukket frem af andre. Jeg tror jeg har nævnt det, men jeg har ikke den fornødne tekniske forståelse til at kunne se forskel på et godt og et dårligt filter, men jeg VED fra nærmeste hold (nemlig ham der står bag udviklingen af dem) at der absolut er lagt et stort stykke arbejde i delefilteret, heriblandt mulighed for at modificere filteret hos kunden såfremt køberen ønsker at kompensere for rum og placering. Der er ikke én komponent der sidder der medmindre der er en grund til det, dvs. der er ikke valgt specielt "populære" komponenter eller komponenter der skal tilfredsstille indmads-fetichister. Der er valgt dét der er behov for, hverken mere eller mindre.
Hvis konstruktøren rent faktisk mener at dét filter er det der udfører opgaven bedst, i arbejdet på at ramme den lyd de ønsker, hvadenten du så synes den er god eller ej - hvorfor skulle de så lede efter en anden løsning som ikke giver bedre lyd, men som tilfredsstiller "indmads-fetichisterne"?
Jeg synes det er lidt naivt at tro at en producent der går SÅ meget i detaljer med design og produktion som Dynaudio, bruger ÅR på at udvikle en højttaler som Evidence, lige beslutter på målstregen at "vi sparer sgu lige 500,- på delefilteret". Det KUNNE jo være at grunden til at du ikke kan forstå dén besparelse, er at det slet ikke er sådan det er foregået, men at producenten ganske enkelt er nået frem til dét delefilter i udviklingen, og lod det være ved dét fordi han vurderede at yderligere tweaks dér var overflødige i den store sammenhæng. |
|
|
EDIT:
Det har jeg den untenfløjteme heller aldrig påstået er sket under udvikling af Dynaudios højttalere. Jeg beskriver tidligere et enkelt tilfælde, og derudover så har jeg en idé om at det måske også forekommer andre steder qua andre "fortællinger"... Det er dig der generaliserer på mine vejne!
AV Precision skrev:
| Jeg VED som sagt at komponenterne i delefilteret i Evidence ikke er valgt pga. kostpris, men fordi det er dét konstruktøren mener udfører opgaven. Han mener ganske enkelt ikke at mere eksotiske komponenter udfører opgaven bedre end dem der rent faktisk er brugt. Det er der andre der har en anden holdning til, men det er nu engang sådan det er. Tilsvarende er der mange højttaler-producenter der mener at det kan være fløjtende lige meget hvilket højttalerkabel man bruger, bare det er tykt nok. Jeg vender tilbage til mit tidligere argument, det kan da godt være at man kunne hente 2% mere ydelse ved at nørde mere med delefilteret, men hvis producenten nu engang mener at hans fokus og energi er bedre brugt et andet sted, så ville de 2% måske drukne i at man ikke fik hentet de 10% man opnåede ved at fokusere på noget andet.
Jeg nægter med andre ord at tro på at nogen high-end højttalerproducent af nogenlunde anerkendt status (dvs. ikke diverse baggårds wannabe-highend producenter, eller omvendt mainstream low-fi producenter der lige mener de også skal have en dyr højttaler på programmet) rent faktisk laver en 100k+ højttaler hvor der er foretaget væsentlige omkostningsbesparelser i delefilteret af hensyn til produktionsomkostninger, indtil du viser mig et eksempel. Dynaudio godtager jeg ikke som et eksempel, delefilter-komponenterne i Evidence sidder der fordi det var dét man nåede frem til i udviklingen at der var brug for, ikke fordi de er billigere end dét man brugte i prototypen. |
|
|
Du må meget undskylde, men jeg gider ikke blive ved med at besvare off-topic, da ovenstående ikke har noget med det egnetlige emne at gøre. Det der er en historie fra Dynaudio om hvordan de udvikler delefiltre, og en redegørelse for hvorfor de gør som de gør, og det er også fint nok. Deres filtre performer helt sikkert funktionsmæssigt som de skal. Det er jeg ikke et sekund i tvivl om, men det besvarer som sådan ikke hvorvidt der er sammenhæng i kvaliteten fra inderst til yderst. Det fremgår så af billderne, og der kan man jo selv bedømme som man nu synes...
Hvis nu jeg er af den holdning af nogle af komponenterne er underlødige ift. salgsprisen af selve højttaleren, skal jeg så stenes og fængsles...? Nej, det tænkte jeg nok...
AV Precision skrev:
| Iøvrigt: Hvis du kan lide Consequence men ikke Evidence kunne det jo være du aldrig har hørt en Evidence sat ordentligt op - jeg har også hørt Evidence spille direkte ringe på en udstilling.
|
|
|
Jeg har kun hørt den på messe, så det er måske derfor. Så skulle man nok bare have sat dem til skue, og spillet på noget andet... __________________ Mvh. friman
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Friman skrev:
| Du må meget undskylde, men jeg gider ikke blive ved med at besvare off-topic, da ovenstående ikke har noget med det egnetlige emne at gøre. Det der er en historie fra Dynaudio om hvordan de udvikler delefiltre, og en redegørelse for hvorfor de gør som de gør, og det er også fint nok. Deres filtre performer helt sikkert funktionsmæssigt som de skal. Det er jeg ikke et sekund i tvivl om, men det besvarer som sådan ikke hvorvidt der er sammenhæng i kvaliteten fra inderst til yderst. Det fremgår så af billderne, og der kan man jo selv bedømme som man nu synes...
|
|
|
Selv undskyld, men så forstår jeg ikke hvad emnet er. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 25 August 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 608
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Friman skrev:
| Du må meget undskylde, men jeg gider ikke blive ved med at besvare off-topic, da ovenstående ikke har noget med det egnetlige emne at gøre. Det der er en historie fra Dynaudio om hvordan de udvikler delefiltre, og en redegørelse for hvorfor de gør som de gør, og det er også fint nok. Deres filtre performer helt sikkert funktionsmæssigt som de skal. Det er jeg ikke et sekund i tvivl om, men det besvarer som sådan ikke hvorvidt der er sammenhæng i kvaliteten fra inderst til yderst. Det fremgår så af billderne, og der kan man jo selv bedømme som man nu synes...
|
|
|
Selv undskyld, men så forstår jeg ikke hvad emnet er.
|
|
|
Jeg skrev sådan hér til Kennethjensen på forrige side:
Men jeg tror at grunden til at der går kludder i denne debat er, at du henviser til hvordan den lyder, og hvilke kriterier der har gjort sig gældende for udvælgelsen af de pågældende komponenter. Jeg synes at det hører hjemme i en anden debat, da hverken du eller jeg har mulighed for at afgøre om det er sandt eller falsk. Mit primære spørgsmål går egentlig bare isoleret set på prisen af det hardware som højttalere består af? Er der balance i tingene (uanset ydelse)?
Jeg ved godt at det kan være lidt grinagtigt, men tror du at man kunne få en ferrari-køber til at nappe den nye Maranello hvis der sad T-Hansen fælge på (kunne ikke lige komme i tanke om en vigtig skjult del), selvom sælgeren kunne påstå at det ingen forskel gjorde for ydelsen....?
Hvor latterligt det end kan lyde, så har high-end altså en del med "total oplevelsen" at gøre. Det er lige så meget en følelse som en nydelse af ydelsen, og det gælder da for alle liebhavervare.
Giver det mening nu? Kan du se at du spørger om en problematik som jeg ikke ser relevant i denne sammenhæng? __________________ Mvh. friman
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det du mener er hvad er faktoren man ganger med, kostpris sammenlignet med udsalgspris.Det er der nok ikke nogle
producenter der vil ud med.
Nogle vil så hævde at prisen er det som markedet kan bære, selv om vi som forbruger kan sige at det er lidt usympatisk. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|