| Forfatter |
|
Tallahassee Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2010 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 41
|
| Sendt: 15 Maj 2011 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har aldrig været en stor fan af det med bi-wiring. Og er måske lidt skeptisk overfor dyre kabler i det hele taget - men det
er ikke en diskussion vi skal ind i her
Jeg vil til hver en tid hellere have 1 kabel til 100,- pr. meter, end 2 til 50,-.. Men det er jo som man prioriterer.
Til gengæld kan jeg godt se idéen med bi-amping. Ikke så meget fordi man får delt tingene op, men simpelthen af den grund at
der kommer flere kræfter til højtaleren.
Har selv haft en af de bedre stander højtalere hvor der også var mulighed for bi-wire/bi-amp, men der kan jeg ikke se idéen
for hverken det ene eller det andet...det skal være en 3-vejs konstruktion, synes jeg.
Men jo, helt klart et religionsspørgsmål __________________ Time to nut up or shut up!
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 15 Maj 2011 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
MGTF skrev:
allanowich skrev:
|
Hej MGTF
Du kører sådan set ikke bi-wired, men passivt/aktivt. Køber jeg et effektrin mere til mine Snell A/ll og det tilhørende el filter, kan jeg køre på nøjagtigt samme måde. Men fordi jeg skal have et effektrin mere, som flerer andre skal, kan jeg bi-wire. Men skal jeg gøre noget, bliver det som du kører. Det er langt at fortrække. 
|
|
|
Det virker særdeles godt måden det er sat sammen på.....aktiv i bunden og passiv i toppen. I virkeligheden er måden at gøre det på Guds gave til rørentusiaster. |
|
|
Nemlig. Rør og Elektrostater kan være et rigtigt godt match. Tager du f.eks udgangs trafoerne væk, så har du en høj impedans og parrer dette med et sæt elektrostater uden tilpasnings trafoerne, der så også har også en høj impedans, ville det køre godt sammen. Men det er manger år siden man så dette gjort, f.eks fra Beveridge elektrostaterne. Men det, at det er et godt match, som du selv er inde på kørt med trafoerne, skyldes jo at rør er ligeglade med den måde elektrostater belaster den på. Det kan man kan man ikke altid sige om en transistor forstærker.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
bantan Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 15 Maj 2011 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bi-wiring kan være en fordel hvis basdelen trækker meget strøm fra forstærkeren pga lave impedanser kombineret med
store fasedrej
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2011 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
bantan skrev:
Bi-wiring kan være en fordel hvis basdelen trækker meget strøm fra forstærkeren pga lave impedanser kombineret med store fasedrej |
|
|
Det må jeg give dig ret i. Især hvis det er relative tynde kabler man bruger.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Maj 2011 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jepper.
Mange tænker på at forstærkeren jo sender samme signal ud i begge kabler --- Og det gør den jo også, men kigger man fra
højttalerens side, så trækkes strømmen meget forskelligt i de 2 kabler
Så man skal egentlig ikke se så meget på hvad forstærkeren sender ud, men mere hvad højttaleren trækker fra forstærkeren
gemmen kablerne og der kan være gevinst ved at der så ikke er store strømtræk i det kabel der går til "toppen"
|
| Til top |
|
| |
aprox Udelukket fra forum

Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB
Bruger siden: 12 April 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 928
|
| Sendt: 26 Maj 2011 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg syntes heller ikke at man skal købe nogle voldsom dyre kabler jeg kører bare med et xindak sc-01 til 700kr for et sæt færdig termineret singlewire kabelsæt på 3 meter som jeg har kortet af til 1,5 meter til hver hvor jeg og så lagt det dobbelt. men der er i hvert fald en del at hente ved biamping men biwiring syntes jeg ikke der er nogen forskel og mange steder kører de kun med singlewire til demo lytninger hvis der og de skulle nok køre med biwiring hvis der var noget at hente da det ville sælge bedre.
|
| Til top |
|
| |
Tejs Dragheim Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 44
|
| Sendt: 31 Maj 2011 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
bantan skrev:
Bi-wiring kan være en fordel hvis basdelen trækker meget strøm fra forstærkeren pga lave impedanser kombineret med store fasedrej |
|
|
Det må jeg give dig ret i. Især hvis det er relative tynde kabler man bruger.  |
|
|
-Her bliver jeg nysgerrig, er dette en joke? Jeg spiller PT på højtalere med meget lidt modstand i bassen ( ned omkirng 3 ohm ) Men ligefrem at smide tynde kabler på? aarr hva?  __________________ KontraJazz
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 Maj 2011 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tejs Dragheim skrev:
allanowich skrev:
bantan skrev:
Bi-wiring kan være en fordel hvis basdelen trækker meget strøm fra
forstærkeren
pga lave impedanser kombineret med store fasedrej |
|
|
Det må jeg give dig ret i. Især hvis det
er
relative tynde kabler man bruger.  |
|
|
-Her bliver jeg nysgerrig, er dette en joke? Jeg spiller PT på
højtalere
med meget lidt modstand i bassen ( ned omkirng 3 ohm )Men ligefrem at smide tynde kabler på? aarr hva?  |
|
|
Mon ikke du har misforstået indlægget ?
Og 3 ohms modstand er faktisk en STOR modstand for en forstærker.
8 ohm en noget mindre (nemmere) modstand for en forstærker.
Den dejlige omvendte verden
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Juni 2011 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
biwiring terminaler og kabler er efter min beregnet til biamping og der er noget at hente
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2011 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
denon4life skrev:
| biwiring terminaler og kabler er efter min beregnet til biamping og der er noget at hente |
|
|
Det var faktisk heller ikke bi-wiring, der var tænkt på, da man fandt på det i sin tid. Det var slet og ret bi-amping. Det andet, er noget man fandt på senere, men det var altså ikke hensigten fra starten. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
JackD Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2034
|
| Sendt: 07 Juni 2011 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min Gamut PHI5 højtalere lyder best med biwiring. De lyder tamme uden. Jeg fik at vide i sin tid, da jeg købte dem, at de skulle biwires. Det lægger nok i konstruktionen af dem. Jeg kunne i hvert fald aldrig finde på at spille uden, der er markant forskel. __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Juni 2011 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
det må være forskelligt fra højtaler til højtaler men dem jeg har prøvet det med har det ikke haft nogen forskel jo ved biamping har det
|
| Til top |
|
| |
Supercharger Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
| Sendt: 08 Juni 2011 kl. 06:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har prøvet at koble min 2x1250W SMTP PA forstærker til en Cerwin Vega AL1002 som har Bi-amped stik tilslutning.
Inviterede nogle venner til lytte test (hvor de selv tog deres favorit CD med) og lavede en blind test, om de kunne høre forskel på single wire setup og bi-amped setup.
Konklusion: Der var iflg dem ingen som helst forskel at høre. Kan derfor konkludere at bi-amping kun er til "støtte" for højtaleren, hvis brugeren kun har små og effektsvage forstærkere og vil fordele belastningen til bas og mellemtome/diskant. Hvis man har en fornuftigt dimensioneret forstærker til sine højtalere er bi-amping overflødigt 
|
| Til top |
|
| |
rotelman Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 537
|
| Sendt: 08 Juni 2011 kl. 08:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
Slåttvik skrev:
| Så det skal altså ikke forståes således at biwiring automatisk er bedre? |
|
|
Slet ikke. Ofte vil den forskel man oplever skyldes at man udskifter de billige messingbroer med ordentligt højttalerkabel, eller at man giver signalet mere kabel (dvs. mere kvadrat) at løbe i. Til gengæld kan man så også anvende forskellige kabler ved biwiring, hvis man synes det kan have sine fordele.
|
|
|
Jeg er HELT enig. Den bedste (og næsten den billigste) forbedring jeg har fået var at udskifte de super dårlige messingbroer på mine AV Mi3 Sig. SE med noget godt kabel 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Juni 2011 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
det kommer nok an på højtalerne mine blev mere detaljeret og man kunne hører at de fik lidt mere power. men nu er det nok heller ikke cerwin vega der er den mest detaljeret højtaler det er en brian højtaler efter min mening hvor der kun ligger vægt på bas
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Juni 2011 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har med mine 1002'ere blot afisoleret mine standard kobber 4 kvadrat kabler mere af således at den løber igennem den ene sæt terminaler til den anden sæt terminaler 
Finder det vigtigt, at man har fornuften i behold og tjekker hvordan kvaliteten på interne ledninger og delefilter komponenter i højtaleren og efterse steder med risiko for høj kontakt modstand (skruesamlinger, ringe lodninger etc.) det perfekte ville være at lodde dine højtaler kabler direkte til delefilteret i højtaleren. (så der er kun risiko for ringe elektrisk kontakt på skruebøsningerne bag forstærkeren )
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Juni 2011 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har hørt at man ødelægger nogle molekyler i kablet hvis man lodder det men men det kan også bare være en røver historie. men jeg tror bare generelt man skal gøre det der virker bedst for en selv det er jo trods alt ens egen mening der vejer højest
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 Juni 2011 kl. 07:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige præcis.
Og til dem som gerne vil bruge $$$$ på fine kabler, gør det bare Vi vil jo alle have lidt luksus og lir. klinisk sund fornuft, gør verden tør og kedelig 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 Juni 2011 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|