Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 01:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali Grand - Dali Helicon 400 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 18 Juni 2010 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Bundegaard2 skrev:
Ja, så er Grand'ne hentet, og venter på at blive sat til i morgen, tag for gode råd, og debat :-)

Tilykke med de fine speakers...

Giv lige en melding om du er tilfreds .. og om de matcher med lyngdorf .....

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

Bundegaard2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2010
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 18 Juni 2010 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg jo kun lyttet kort i dag, men det var ok, glæder mig til mandag, konen på job og ungerne i institution Så skal
det nok blive spillet varmt.....
Til top Vis Bundegaard2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bundegaard2

Bundegaard2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2010 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Og Tak :-)

Bundegaard2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2010 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Så er der efterhånden lyttet en del, og er godt tilfreds, synes de matcher lyngdorf fint.

Der var nogle her der mente Grand kunne være lidt skinger i diskanten, det kan jeg godt give dem lidt ret i, til nogle mere lyse
musik stykker.... Men bulder bas synes jeg bestemt ikke der er.

Ham jeg købte Grand'erne af, sagde jeg ikke skulle bi-ampe dem, da der ville forsvinde nogle frekvens områder? En der kan
forklare mig det? Da jeg faktisk har bi-ampet dem.

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 Juli 2010 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Der forsvinder ikke noget ved bi-amping medmindre man forbinder alting skrubforkert.

Nyd du bare musikken og glem hans kommentar

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Juli 2010 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Det er så nok mig der er fjolset med den dumme kommentar. Men det gik nu i alt sin enkelthed ud på at man bør prøve at singelwire et sæt grand, da den så lyder meget mere sammenhængende, og homogent.

Men det er der vel efterhånden ikke mange i hifiklubben der ved hvad betyder..

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2007
Sendt: 07 Juli 2010 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:

Det er så nok mig der er fjolset med den dumme kommentar. Men det gik nu i alt sin enkelthed ud på at man bør prøve at singelwire et sæt grand, da den så lyder meget mere sammenhængende, og homogent.

SMÆK TIL HIFIKLUBBEN DÉR

men er nok tilbøjelig til at give dig ret, har efterhånden mødt en del der ikke aner hvad de snakker om derinde, men nok om det, det var ikke det denne tråd gik ud på

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....
Til top Vis Ronnie B. R.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronnie B. R.

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2010 kl. 06:29 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:

Nu var der ikke nogen der hverken brugte dum eller fjols i tidligere indlæg. Lad være at udstille det sådant.

Hvis du kan fremvise et eksempel på, at der skulle forsvinde frekvensområder i forbindelse med bi-amping så er jeg lutter øren ?

Om man bruger den ene eller den anden løsning skal bero på forstærkerens og højttalerens beskaffenhed i det enkelte tilfælde. Hvis nogen betragter den tilgang til opsætningen som "ingen viden", så må jeg klassificeres som sådan.

Jeg mener at manden faktisk får noget ud af det, da en Grand gerne vil have strøm for at spille ordentligt. SDAI/SDA 2175'erne er ikke just kendt for masser af rå power (der er andre ting der står i første række når man vælger et Lyngdorf produkt) og i dette tilfælde vil det hjælpe på det samlede indtryk af højttaleren efter min vurdering.

Du får med din fremstillig det til at lyde som om kablet har større betydning end forstærkeren og det mener er direkte forkert.

Jeg kender ikke den forstærker du benytter og kan af gode grunde ikke kommenterer på dette. Men det f.... svært at singlewire via to effekttrin ! Medmindre du gerne vil brænde noget af. Men den slags ved vi jo ikke noget om.

Nu har vi jo heller ikke engang fået fremført hvilket kabel der bruges og det er efter min mening lige så vigtigt som den aktuelle brug af selvsamme kabel. Kabler kan bruges til at tune. Hvis kombinationen ikke spiller homogent inden da, så kan du kvæle dig selv i kabler uden at det skulle hjælpe på vej til et bedre resultat.

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Juli 2010 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:
stridsvognen skrev:

Nu var der ikke nogen der hverken brugte dum eller fjols i tidligere indlæg. Lad være at udstille det sådant.

Husker nu ikke at have anklaget andre for at havde sagt det.. betragt det som selvironi..

Hvis du kan fremvise et eksempel på, at der skulle forsvinde frekvensområder i forbindelse med bi-amping så er jeg lutter øren ?

Det tror jeg dog ikke blir nødvendigt at bevise, da det ikke er tilfældet.. Men mener stadigt der forsvinder sammenhæng og homoganitet ved at biwire, og om noget endnu mere ved at bi ampe.

Så foreslaget var såmend bare at prøve at singelwire, det koster intet at fjerne en forstærker og et kabel.

Kan man lide det er det jo dejligt, og hvis ikke er det jo bare at angribe i baglæns rækkefølge.

Om man bruger den ene eller den anden løsning skal bero på forstærkerens og højttalerens beskaffenhed i det enkelte tilfælde. Hvis nogen betragter den tilgang til opsætningen som "ingen viden", så må jeg klassificeres som sådan.

Jeg mener at manden faktisk får noget ud af det, da en Grand gerne vil have strøm for at spille ordentligt. SDAI/SDA 2175'erne er ikke just kendt for masser af rå power (der er andre ting der står i første række når man vælger et Lyngdorf produkt) og i dette tilfælde vil det hjælpe på det samlede indtryk af højttaleren efter min vurdering.

Nu tror jeg så i løbet af den samtale jeg havde med manden at jeg nævnte at jeg ikke bryder mig om Lyngdorf forstærkere.  Så der er det nok ikke relevant at snakke sammenhæng og homoganitet alligevel.

Men hvem ved om han måske en dag falder for noget forstærkerudstyr der er bygget til at kunne trække et sæt grand, og som også kan spille musikalskt.

Du får med din fremstillig det til at lyde som om kablet har større betydning end forstærkeren og det mener er direkte forkert.

Det var bestemt ikke meningen du skulle opfatte det sådan, så her får du lige min mening om det emne.

Citat fra hifiklubben i de gode gamle dage:

Intet lyder bedre end det svageste led...!!

Jeg kender ikke den forstærker du benytter og kan af gode grunde ikke kommenterer på dette. Men det f.... svært at singlewire via to effekttrin ! Medmindre du gerne vil brænde noget af. Men den slags ved vi jo ikke noget om.

Er det min forstærker du fisker efter.? Det er en Dali.

Og de fleste kan nok selv regne ud at man fjerner den ene forstærker når man singelwire.

Eller brokobler en forstærker til hver kanal.

Nu har vi jo heller ikke engang fået fremført hvilket kabel der bruges og det er efter min mening lige så vigtigt som den aktuelle brug af selvsamme kabel. Kabler kan bruges til at tune. Hvis kombinationen ikke spiller homogent inden da, så kan du kvæle dig selv i kabler uden at det skulle hjælpe på vej til et bedre resultat.

Sammen med salget af højtaleren, blev der lavet en demo, og anbefalet et VDH clearwater i dobbelttræk, men forbundet som singelwire.

Både Jan, og den heldige Grand ejer er velkommen her til en hyggesnak, og lidt leg med hifi fra en svunden tid.

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2010 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:

Men mener stadigt der forsvinder sammenhæng og homoganitet ved at biwire, og om noget endnu mere ved at bi ampe.

Så foreslaget var såmend bare at prøve at singelwire, det koster intet at fjerne en forstærker og et kabel.

Kan man lide det er det jo dejligt, og hvis ikke er det jo bare at angribe i baglæns rækkefølge.

Herom er vi enige. Man lærer intet ved ikke at lege med sagerne.

Nu tror jeg så i løbet af den samtale jeg havde med manden at jeg nævnte at jeg ikke bryder mig om Lyngdorf forstærkere.  Så der er det nok ikke relevant at snakke sammenhæng og homoganitet alligevel.

Men hvem ved om han måske en dag falder for noget forstærkerudstyr der er bygget til at kunne trække et sæt grand, og som også kan spille musikalskt.

Den slags er jo en smagssag. Nogle mener noget er godt, mens andre har en anden smag. En kombi af SDAI/SDA kan sagtens trække et sæt Grand, men der er ingen tvivl om, at præcis den højttaler får det sidste med på en kraftig transistorkonstruktion. Mange kan godt lide den ro der er i Lyngdorf'erne (mig selv inklusive) og skal du have den samme ro i en "gammeldags" forstærker, så skal du på brugtmarkedet og lede længe. Mange nye transistorkonstruktioner har for megen egenlyd, selvom der heldigvis er ved at komme fokus på ordentlig lyd igen. 

Det afhænger så også i sidste ende af, hvordan man lytter til sin musik. Jeg vil personligt vælge at benytte 3-4 forskellige højttaler/forstærkerkombinationer, men der er der ikke plads til i hytten på nuværende tidspunkt.

Jeg benytter selv TDAI2200 i det daglige og jeg vil ikke bytte. Jo med et større effektrin og så en Lyngdorf DPA-1 forforstærker, men kommer tid kommer råd og fruen vil IKKE af med TDAI'en, så den skal der også lige findes en plads til

citat fra hifiklubben i de gode gamle dage:

Intet lyder bedre end det svageste led...!!

Er det et gammelt citat ?? Sært, for jeg benytter det endnu.

Er det min forstærker du fisker efter.? Det er en Dali.

Uhh....120 kilo vellyd  Ærgeligt de er så sværre at opdrive. Har du en Detal på som pre så ?

Sammen med salget af højtaleren, blev der lavet en demo, og anbefalet et VDH clearwater i dobbelttræk, men forbundet som singelwire.

Det forstår jeg så til gengæld ikke. VDH kablerne er alt for boostede i lyden til min smag, Clearwateren er en af de de bedre, men stadig....

Både Jan, og den heldige Grand ejer er velkommen her til en hyggesnak, og lidt leg med hifi fra en svunden tid.

Det kunne så til gengæld være meget sjovt. Hvad bruger du som lydkilde ?

[/QUOTE]

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Juli 2010 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE] [/QUOTE] [/QUOTE]

Har sendt dig en PB.

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2007
Sendt: 09 Juli 2010 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:

[/QUOTE] [/QUOTE]

Har sendt dig en PB.

[/QUOTE]

hvorfor må vi andre ikke høre det strids-øksen???

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....
Til top Vis Ronnie B. R.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronnie B. R.

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Juli 2010 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Ronnie linn skrev:
stridsvognen skrev:

[/QUOTE]

Har sendt dig en PB.

[/QUOTE]

[/QUOTE]

Måske han blot ønsker at holde det for sig selv? Det er jo en ærlig sag

Hygge,
Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Juli 2010 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Brok skrev:
Ronnie linn skrev:
stridsvognen skrev:

Har sendt dig en PB.

[/QUOTE]

[/QUOTE]

Måske han blot ønsker at holde det for sig selv? Det er jo en ærlig sag

Hygge,
Brok
[/QUOTE]

Tak Brok.

Du må så være en af dem der kan tælle..

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Sendt: 24 Maj 2011 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

jeg har hørt den begge to og jeg ville til hver en tid vælge helicon 400 da de efter min mening er bedre og pænere. dali grand de blir gjord bedre end de er grand svarer i dag til mentor serien så helicon ligger en klasse over
Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007
Sendt: 24 Maj 2011 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

denon4life skrev:
jeg har hørt den begge to og jeg ville til hver en tid vælge helicon 400 da de efter min mening er bedre og pænere. dali
grand de blir gjord bedre end de er grand svarer i dag til mentor serien så helicon ligger en klasse over

Helicon er en ganske ok højttaler, men den mangler i høj grad dynamik i forhold til grand. Lytter man til mentor side om side med grand, så lyder
det ikke som om de to serier er kommet fra samme producent - de halter meget langt fra det grand med en kraftig effekt kan levere

Dali Grand
Se det her
Til top Vis Ulvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulvin

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Maj 2011 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

okay måske skulle du prøve at lytte på en helicon 800 der også får godt med effekt. men det er ligesom folk der samligner mentor med evidence der er heller ikke ligeså god. dali helicon er efter min mening en af de fedeste og bedst spillende højtaler dali nogensinde har lavet nr et er selvfølgelig euphonia ms5 og ms4 det er jo også klar der er forskel på højtaler de produktser da de hele tiden blir klogere. men forstår dig godt at du selv siger at grand er bedre når du selv har dem

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007
Sendt: 24 Maj 2011 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Helicon 800 kender jeg ganske udemærket, de har skam været på besøg herhjemme i en længere periode. Har man effekt til det kan de ganske enkelt ikke levere i forhold til Grand. Men jeg vil give dig ret i de ser pæne ud.

Dali Grand
Se det her
Til top Vis Ulvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulvin

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Maj 2011 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

ja det er de men det kommer nok også an på hvor meget punch man vil have og hvor meget effekt man har bag dem men der er du vidst dækket rimelig godt ind. jeg skal i hvert fald have fat i nogle helicon 400 de er sku røv lækre skal bare have nogle flere gryn

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 Maj 2011 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg må blande mig lidt i debatten og indvie de ærede medlemmer i mine erfaringer.

Jeg har haft et par Dali Grand, spændt på Mark Levinson. Lidt vel kraftig men god bas. Mellemtone gengivelsen var som forventet, men diskantgengivelsen....noget af det bedste jeg har hørt uanset prisklasse. En ganske glimrende højtaler med masser af overskud.

Helicon 400 hørte jeg for en del år siden på Holfi grej.....hold da kæft hvor det lød godt. En højtaler der trods forskellige rum og udstyr, lød som en bedre konstruktion....rumgengivelse og luft i diskanten var klart bedre. Jeg synes at Helicon 400 er bedre afstemt.

Til top Vis MGTF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGTF

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes