Forfatter |
|
Dranov Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 224
|
Sendt: 17 Juni 2010 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle,
Takker for forlag. Nu skal der søges og lyttes.
Er der forresten nogen der har erfaring med at opgradere L100 med Troels Gravesen kittet?
Der er meget snak om det på nettet og her på sitet, men ikke noget fra nogen som reelt har gjort det (bortset fra det eksempel som er på hans egen side -og det tæller jo ligsom ikke rigtigt)?
/Dranov __________________ /Dranov
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 17 Juni 2010 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hvilken forstærker
Prøv en Nakamichi PA 5 E mk.2 eller en PA 7.De lyder rigtig godt på JBL 100 da de hælder til den varme side.
Jeg kan godt anbefale det da jeg selv har den kompi PA 5 og L 100 (dog dansk model).Du skal tænke på at de godt kan lide strøm og ikke så meget med watt at gøre.PA 5 smider vist nok 90 amp.ud og det er noget de JBL'er er glade for.
carsten
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 18 Juni 2010 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det der med, at JBL'erne, som vi taler om, skal have masser af kræfter og strøm osv, synes jeg er noget overdrevet. Det er faktisk en letdrevet højttaler, som allerede med små forstærkere lyder rigtg godt efter min mening. De sidste forslag synes jeg mere lyder som at skyde gråspurve med kanoner og totalt overkill. Jeg fastholder mine anbefalinger fra mit første indlæg.
En godt lavet 75 watter er alt rigeligt - og mindre kan nemt gøre det.
og så lige den der med 90A fra Nakamichien - jeg kunne forestille mig, at vi skulle op i nogle betragtelige kabeltykkelser for at de ikke skal smelte prematurt Tror du ikke lige, at du skal måle eller læse én gang til?
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juni 2010 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Freddy
Det har ikke noget at gøre med at jeg skal måle eller læse en gang til for det PA 5 opgivet til fra fabrikken -- 2*150 w. 90 amp.så den er skam god nok !!!
Hvis du har de gamle High Fidelity blade slut firserne så prøv at læse testen af PA 7'eren.Overskriften er "STRØM STRØM OG ATTER STRØM".
mvh.
carsten
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 18 Juni 2010 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dranov skrev:
Er der forresten nogen der har erfaring med at opgradere L100 med Troels Gravesen kittet?
Der er meget snak om det på nettet og her på sitet, men ikke noget fra nogen som reelt har gjort det
(bortset fra det eksempel som er på hans egen side -og det tæller jo ligsom ikke rigtigt)?
/Dranov |
|
|
Jeg leverede L100 modellen som Troels´ brugte til udviklingen af det nye delefilter, og forbedringen er
dramatisk. Hvis man har den mindste forstand på delefiltre, giver hans egne målinger forklaringen.
Og den bekræftes altså af lytteindtrykket.
|
Til top |
|
|
Dranov Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juni 2010 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vedr. det med strøm - så spiller jeg lige nu på en ældre Onkyo receiver på 2x50W (meget midtertidig løsning efter at
Thulesættet er solgt) og jeg kan roligt sige at der IKKE er nok effekt :-).
Læste forresten på en US site at en L100 ejer havde vendt dem dem på samme måde som på billedet her
http://www.audioheritage.org/images/jbl/extracts/l100-431x.j pg (dvs. på "hovedet" med bassen øverst). Han havde også lagt
mærke til at på flere andre billeder at lydstudier at de også der vendte på "hovedet". Han mente at det gave et mere balenceret
lydbillede. Nå prøver lige :-).
/Dranov
__________________ /Dranov
|
Til top |
|
|
Dranov Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juni 2010 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jazzman,
Vedr. opgraderingen ... hvad gjorde det ved basen. Dvs. (udover at fjerne peaket ved de 100hz), blev den også dybere eller er
kabinettet en naturlig begrænsning her?
/Dranov
__________________ /Dranov
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juni 2010 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv altid at have mellemtone/diskankt i øre højde i din sidde position.
carsten
|
Til top |
|
|
Dranov Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juni 2010 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
hey Carsten,
Enig - skal have fundet nogle (lave) standere til dem så de kommer lidt op i højden. + lige nu runger hele stuegulvet med
sammen med basserne
/Dranov __________________ /Dranov
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juni 2010 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dranov
Da jeg satte mine JBL 120 ti på standere var det en kæmpe forbedring så det syntes at du skulle gøre.
Det er som dag og nat
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juni 2010 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
HOV
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 19 Juni 2010 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dranov skrev:
Vedr. det med strøm - så spiller jeg lige nu på en ældre Onkyo receiver på 2x50W (meget midtertidig løsning efter at Thulesættet er solgt) og jeg kan roligt sige at der IKKE er nok effekt :-).
Læste forresten på en US site at en L100 ejer havde vendt dem dem på samme måde som på billedet her http://www.audioheritage.org/images/jbl/extracts/l100-431x.j pg (dvs. på "hovedet" med bassen øverst). Han havde også lagt mærke til at på flere andre billeder at lydstudier at de også der vendte på "hovedet". Han mente at det gave et mere balenceret lydbillede. Nå prøver lige :-).
/Dranov |
|
|
Det der med at "vende dem om" er en gammelkendt sag - og det stammede fra lydstudierne, som gerne ville bruge dem som nærfeltsmonitors - stående ved/på pulten. Derved kom de første typer til at spille med diskant/mellemtone for højt oppe ift. ørerene, som skulle lytte. Derfor lavede jBL 4311, som blev "vendt" modsat.
Men nu taler vi jo om L-100 og hvilke forstærkere, som du kunne prøve - bl.a. for at få en varm fyldig lyd, så vidt jeg forstår.
Div opstilling med eller uden fod og så videre er vel egentlig et andet emne, da disse akustiske fix-faxerier gælder næsten enhver højttalertype og ikke specielt for L-100.
Enhver ht, som bliver hævet fra gulvet, vil udvise et fald i bassen og dette vil altid opleves som, at bassen "bliver strammet lidt op" osv -
Jeg kender ikke den Onkyo, som du spiller på, men jeg fornemmer, at den ikke er tilstrækkelig vellydende til din smag - når den er sat til L-100. Dette kan nu skyldes mange andre ting end om den nu "har kræfter nok".
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 19 Juni 2010 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dranov skrev:
Vedr. opgraderingen ... hvad gjorde det ved basen. Dvs. (udover at fjerne peaket ved de 100hz),
blev den også dybere eller er kabinettet en naturlig begrænsning her?
/Dranov |
|
|
Den opleves dybere, fordi klangbalancen er ændret mod det mere varme.
|
Til top |
|
|