Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 09:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Toto og Pink Floyd mv. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 22 Juni 2010 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Morten A skrev:

I min optik har hverken Toto eller Pink Floyd lavet ret meget andet end middelmådig musik, til gengæld har de lavet flere super produktioner der er hver at lytte til, men som kunstner er der mange der er langt federe.

Så er det så sandelig godt at vi ikk har SAMME optik !  

Jeg ku nævne gamle 70´er grupper i stribevis der holder den dag i dag !

Hvor meget "moderne" mainstream musik fra i dag kan mon sige det samme om 30 - 40 år !!

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Sendt: 22 Juni 2010 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:
Morten A skrev:

I min optik har hverken Toto eller Pink Floyd lavet ret meget andet end middelmådig musik, til gengæld har de lavet flere super produktioner der er hver at lytte til, men som kunstner er der mange der er langt federe.

Så er det så sandelig godt at vi ikk har SAMME optik !  

Jeg ku nævne gamle 70´er grupper i stribevis der holder den dag i dag !

Hvor meget "moderne" mainstream musik fra i dag kan mon sige det samme om 30 - 40 år !!

Helt enig, mange af de bedste band og musikkere er fra den tid, at jeg ikke er den store PF fan gør vel ikke at jeg ikke kan være vild med andre band fra den tid?

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 Juni 2010 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

guffi skrev:
Kan anbefale den 4 db cd : Crystal Ball med Prince eller da han kaldte sig for The sign eller The Truth, ved ikke lige hvad han hed på det tidspunkt ha ha ha. Bare spørg efter Privce så finder de den nok  Den er lidt speciel, og super indspillet, så den må man eje hvis man kan lide Prince.

Helt sikkert et MUST i en hver Prince samling. Der er dog bare et problem ved din anbefaling, cd`n kan ikke købes mere

guffi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Brokkehoved KSB

Bruger siden: 14 September 2003
Sendt: 22 Juni 2010 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

guffi skrev:
Kan anbefale den 4 db cd : Crystal Ball med Prince eller da han kaldte sig for The sign eller The Truth, ved ikke lige hvad han hed på det tidspunkt ha ha ha. Bare spørg efter Privce så finder de den nok  Den er lidt speciel, og super indspillet, så den må man eje hvis man kan lide Prince.

Helt sikkert et MUST i en hver Prince samling. Der er dog bare et problem ved din anbefaling, cd`n kan ikke købes mere

Ok der kan måske være et lille problem så , men måske man kan være heldig når der afholdes brugtmarkeder forskellige steder

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Sendt: 22 Juni 2010 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

guffi skrev:
Pierre skrev:

guffi skrev:

Ok der kan måske være et lille problem så , men måske man kan være heldig når der afholdes brugtmarkeder forskellige steder

Selve cd`n er et samlje objekt som kun blev solgt i få eksemplarer fra Prince hjemmside. Når der en sjælden gang kommer en tilsalg på ebay, så koster den kassen. Så chancen for at finde den på et brugt markede er nok ikke særlig stor  

guffi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Brokkehoved KSB

Bruger siden: 14 September 2003
Sendt: 22 Juni 2010 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Ok men jeg købte nu min i pladeshoppen for ca. 7 år siden i Silkeborg.

Har også en kammerat i Holland som er ejer af et exemplar. Måske vi har været heldige eller også er det kopier vi har fået fat i ha ha ha, ( joke) Men ihvertfald så er det åbenbart noget der skal passes godt på

Jarvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2010
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Juli 2010 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Gode numre af Pink Floyd?

Det er nemt. Alle.

Men for at være lidt konkret:

Album:
Dark Side of the Moon

Sange:
Time - helt utrolig lækker intro, fantastisk lyrik og tip top solo af Gilmour
Us and them - lækker klaver og sax. Fremragende melodi og mood
Any colour you like - super instrumental mellem Wrights keyboard og Gilmour guitar

Album:
Wish you were here

Sange:
Shine on you crazy diamond - en af de mest episke numre i populærmusikkens historie. Gilmour guitarspil noget af det bedste han har leveret, hvilket vil sige noget af det bedste guitarmusik ever af nogen.
Wish you were here - kender du allerede. Ikke meget i PFs katalog minder dog direkte om WYWH.
Have a cigar - ultra groovy og funky rythm guitar her. Et lidt undervurderet PF-nummer. Genial solo.

Album:
Animal

Sange:
Pigs on wing - akustisk nummer der minder lidt om WYWH. Dette er en lidt speciel udgave udgivet langt senere end albumet, hvor de to parts er lagt sammen og hvor Snowy White spiller en delikat solo.
Dogs - Meget tæt på at være mit alltime Pink Floyd yndlingsnummer (men slås marginalt af Shine on you crazy diamond og Comfortably numb). Et nummer hvor Waters går amok i lyrik og vrede pointer. Nummeret er egentlig 17 min langt med masser af lyrik. Her dog i en lidt kortere version. Nummeret holdes sammen af heroisk indsats af Gilmour på guitar, såvel i akustisk utraditionel rytmespil som i adskellige af hans bedste soloer. Ren guf.

Album:
The Wall

Sange:
Comfortably numb - mit alltime yndlingsnummer af såvel PF som af noget band overhovedet. Helt utroligt stærkt nummer. GOd moody melodi, stærk lyrik.....og så Gilmours bedste solo ever. Ligger på alskens best-guitarsolo-lister altid i top 5 og mange gange som nr. 1. Det bliver ikke bedre hvis man elsker PF og Gilmour.
Thin ice - super sang, god lyrik og endnu en fin solo
Mother - navlepillende sang, der lægger ud akustisk og så bygger op. Fremragende. Simpel, men meget vellykket solo
Hey you - desperationen er ved at slå igennem derinde bag muren. Igen fantastisk sang, formidabel lyrik og solo i topklasse.
In the flesh - det tætteste PF nogensinde kommer på at rocke. Det er dog stadig ikke helt rock. Men Gilmours guitarspil er nu rockende nok alligevel.

Album:
The Final Cut

Sange:
The final cut - klassisk PF-nummer. Stærk lyrik, god sang og Gilmour på toppen.
Southampton dock - Utroligt sørgmodigt nummer med kun klaver og akustisk guitar, udover sangen. Smukt og trist nummer.
The Fletcher Memorial home - Meget stærk politisk sang. Sædvanlige vigtige PF-trademarks
Two suns in the sunset - her falder atombomben og verden går under. Meget trist og stemningsfuld sang der afsluttes med genial sax.

Udover ovenstående hyber Waters-Gilmour albums, så er der flere andre sange som kan være med.

Album:
Meddle

Sange:
Echoes - helt utrolig lækker rock space syre. Hele bandet på toppen og spiller rigtigt sammen. Naturligvis er Gilmour outstanding, men de andre er nu også fremragende. Denne udgave er live fra Pompei, hvor der er endnu mere space syre end i originalen. Igen et nummer på ca. 20 min. Her de første 10 min.
One of these days - instrumental, domineret af Gilmours slide-spil på en steel-lap-guitar. For tiden (omkring 1970) et utroligt heavy nummer og selv nu om dage et nummer der er "tryk" på. Fedt. Fantastisk bas.

Album:
A Momentary Lapse of Reason

Sange:
Sorrow - måske det bedste PF-nummer efter Waters forlod gruppen. Stærk lyrik, tungt nummer og super guitarspil.
On the turning away - selve nummeret er "kun" godt. Men outro-soloen er super. Specielt i versionen på Delicate Sound of Thunder (den jeg her har linket til). Super Gilmour.

Album:
The Divison Bell

Sange:
Marooned: Instrumentalt. Et af Gilmours flotteste instrumentale numre. Her dog Gilmour uden PF, da det er til Stratocaster 50 anniversary concert.
Wearing the inside out - En meget Wright tung sang, men absolut super. Trist stemning.

Udover ovenstående er der stadig stakkevis af andre numre der kunne linkes til. Dette er kun godbidderne.

Ovenstående kunne måske lyde som om
1. Gilmour uendelig vigtig
2. Waters spændende, men ikke så vigtig som Gilmour
3. Wright og Mason slet ikke vigtige

Intet kan være mindre rigtigt. Nå PF er aller-allerbedst så er det når alle fire byder ind med deres kram. Dette skete specielt på Dark Side of the Moon og Wish You Were Here.
Efter Wish You Were Here, så kommer to albums, som i kvalitet er ca. ligeså gode som DSOTM og WYWH, men hvor Gilmour og Waters dominerer totalt. De to battler maksimalt på Animals og The Wall. Waters for at få så meget lyrik og "mening" ind i numrene, Gilmour kæmpende for at disse monstersange nu også hænger sammen musikalsk.
DSOTM og WYWH er simpelthen fantastisk fordi alle medlemmer er fuldt med i lydbilledet og bidrager til numrene.
Animals og The Wall er ikke så "harmoniske", men til gengæld giver kampen mellem Waters og Gilmour (indhold kontra musik) noget af det mest fantastiske musik skabt af menneskeheden.
Til top Vis Jarvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jarvig

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 20 Juli 2010 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Ja,det må man sige.   .Super god beskrivelse,lige efter min smag.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes