Forfatter |
|
rotelman Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 537
|
Sendt: 12 Juli 2012 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yes da det mere er et spørgmål om CPU og RAM end hvor hurtigt NAS'en kan levere data fra et raid disk system'et... min.
burde man kikke efter en NAS med en 1,8 ghz atom (intel cpu) og min. 512 MB ram men helst 1GB ram
Har selv købt en ReadyNas Ultra 2 (1 gb ram + 1,8 ghz cpu) som en backup server og den kan klarede det (synes jeg) men
min daglige server har 2 GB ram.
|
Til top |
|
|
Sebastian L Forum Bruger

Bruger siden: 13 August 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 104
|
Sendt: 12 Juli 2012 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
rotelman skrev:
Du skal bare finde en NAS med CPU kraft nok ala Synology 212+
Jeg har selv bygget en NAS (mini PC) og det virke fint hurtigt med mange TB data. |
|
|
Det er gode nyheder  For lige at skære det ud i pap: du skriver "NAS (mini PC)". Altså det er bare en Synology 212+ NAS, som kører helt uden brug af PC, ik'? Jeg ripper i øvrigt kun i wav, for at lydoptimere iflg. Soundchecks Toolbox tips. Men det er der vel osse båndbredde nok til med en Synology 212+ løsning? __________________ Sebastian L
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1277
|
Sendt: 12 Juli 2012 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sebastian L skrev:
Boman skrev:
Hvis du har mange musikfiler (jeg har 30.000), og har brug for at søge/bladre i din musiksamling, er der
ikke nogen vej udenom
en PC som musikserver, medmindre du har god tid til at vente (en NAS-baseret server er også langsom)
|
|
|
Gælder det osse hvis man bruger et spejlet RAID, som er optimeret til speed? |
|
|
For nogle år siden, da jeg prøvede med en NAS som server, gik det alt for langsomt, også selv om vi opgradere
hukommelsen. En ven af mig har lige prøvet igen, med en nyere NAS, og han opgav også pga. hastigheden.
Først anvendte jeg Windows XP på min (meget) lille bærbare, men det tog 18-20 timer at reskanne biblioteket.Så
installerede jeg Vortexbox, derefter tog det 18-20 minutter, altså 60 gange hurtigere (jeg har også installeret Vortexbox på
en noget hurtigere MediePC, så tager skanningen 1½ minut!).
Altså: skal den bare spille musik, kan du sagtens vælge en NAS løsning, MEN hvis du gerne ville kunne skifte nummer på
overkommelig tid, er det Vortexbox på en Pc (min lille bærbare bruger <10w, og er stort set lydløs). __________________ Boman
|
Til top |
|
|
rotelman Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juli 2012 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay det kunne vel misforstås... Nej min mini PC er en hjemmebygget NAS med extra CPU og RAM, da jeg netop først havde
en synology 207+ som var al for langsom! Men med en god og nyere NAS med mere CPU (min. 1,8 ghz) og RAM (min 1 GB) ala
212+ eller bedre 712+ skulle der ikke være problemer. Som sagt har jeg også selv en ReadyNas Ultra 2 (atom cpu 1,8 ghz) og
1 GB ram som jeg mener er okay
|
Til top |
|
|
Sebastian L Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juli 2012 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg søger en løsning der kan være tændt 24/7, synes jeg en PC-løsning virker irriterende. Den har osse en dårlig WAF-faktor (som er vigtigt hos mig  ). Hvis PC'en skal være tændt hele tiden, er det ikke ligefrem diskret, hvor lille og støjsvag den end er, og plads er ikke det jeg har mest af. Eftersom jeg har rigtig mange tracks allerede - mange flere er på vej - er det selvfølgelig osse vigtigt at kunne bladre igennem samlingen. Det er vel ligesom en af idéerne med en Squeezebox, at det hele er hurtigt tilgængeligt? Hvordan er støjniveauet på en Synology DS212+? Spinner den ned, når den ikke streamer noget? Jeg skal i øvrigt udelukkende bruge den til musikstreaming - INTET andet.
__________________ Sebastian L
|
Til top |
|
|
rotelman Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juli 2012 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alt hvad en NAS kan ... kan en PC også... dvs. gå i dvale, standby og wake on lan, men det er meget nemmere med en NAS da
den er "bygget" til formålet og desuden bruger den også mindre strøm... Kik på synology da de har det bedste NAS OS efter
min mening.
|
Til top |
|
|
skrogh Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 13
|
Sendt: 12 Juli 2012 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg køre med den readynas ultra 2 med mine squeezeboxe har 3 sat til. og jeg synes det køre rigtig godt, havde en readynas duo før og den var jeg sur på det kørte alt for langsom.
__________________ Simon krogh
|
Til top |
|
|
Sebastian L Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juli 2012 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilke filtyper streamer du, wav/flac/mp3?
|
Til top |
|
|
skrogh Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juli 2012 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er flac og mp3 jeg spiller her hjemme
|
Til top |
|
|
Sebastian L Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juli 2012 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du prøvet at afspille wav-filer og er den hurtig nok til det? Og har du mange lydfiler liggende?
Min nuværende USB 1Tb harddisk er for lang tid om at finde og afspille, når jeg vælger et nyt track. Det' træls  når man har over 11.000
tracks. __________________ Sebastian L
|
Til top |
|
|
skrogh Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juli 2012 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
nej det har jeg ikke for har ingen af de filer til at ligge, jeg har ca 15000 nummer til at ligge, det var også det der var galt med duoén det er ikke til at arbejde med
|
Til top |
|
|
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
Sendt: 12 Juli 2012 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
Hvis du har mange musikfiler (jeg har 30.000), og har brug for at søge/bladre i din musiksamling, er der ikke nogen vej udenom
en PC som musikserver, medmindre du har god tid til at vente (en NAS-baseret server er også langsom)
Jeg bruger en lille bærbar med det linuxbaserede Vortexbox, og det virker! |
|
|
Jeg har en Synology DS412+ med 4 diske og nogenlunde samme antal filer. Der er ingen problemer med det ud over første gang der scannes. Når der scannes efter nye filer, tager det 4-5 min. Betjening via iPengHD på iPad er lynhurtig.
|
Til top |
|
|
Sebastian L Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juli 2012 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Now you're talking!
Forskellen i læsehastighed er 180MB/s for DS712+ og 205MB/s for DS412+. Hvilket jo ikke er det helt store.
Kører du med wav-filer eller komprimerede filer?
|
Til top |
|
|
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
Sendt: 13 Juli 2012 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sebastian L skrev:
Now you're talking!
Forskellen i læsehastighed er 180MB/s for DS712+ og 205MB/s for DS412+. Hvilket jo ikke er det helt store.
Kører du med wav-filer eller komprimerede filer? |
|
|
205MB/s for DS412+ går jeg ud fra er læse-/skrivehastighed på Ethernet porten? Dette tal tror jeg ikke har så stor betydning i forbindelse med Squeezebox. Det er vel mere CPU power og RAM som er interessant her. Jeg kører FLAC i samme opløsning og samplerate som originalmaterialet. Jeg har endnu ikke prøvet alle de fine tricks som er beskrevet i denne tråd, da jeg venter til jeg har mulighed for kablet netforbindelse.
|
Til top |
|
|
rotelman Forum Bruger

|
Sendt: 13 Juli 2012 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yes du hænger dig alt for meget i læse / skrive hastighed! Find en NAS med den størrest CPU og mere RAM, det er det som gør
forskellen i Squeezebox Server setup.
Der er altså ikke stor forskel i netværk trafikken i om man streamer i FLAC, FLAC(PCM (udpakket dvs. ligesom WAV)) eller
WAV.
Der har også en meget stor betydning om man vælger trådløs eller fast ethernet... router'en kan også være en flaskehals ;-)
Har en kammerat som streamer 24/192 trådløs men det kræver også et super setup for at det ikke hakker ;-)
|
Til top |
|
|
rotelman Forum Bruger

|
Sendt: 13 Juli 2012 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
MrForce Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 249
|
Sendt: 13 Juli 2012 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa 
Har netop fået min Squeezebox Duet ind af døren (købt brugt) og sat den til strøm, netværk og anlæg.
Havde klargjort min Synology DS212+ for et par dage siden med Logitech Media Server og det fungerede bare med det samme (873 album med 17737 numre af 369 kunstnere).
Jeg oplever ikke (indtil videre...!) irriterende pauser ved skift af nummer og lignende 
Jeg anvender en blanding af Wav & Flac
Jeg har tilsluttet den digitalt til min forforstærker (Denon DAP2500) og det lyder sgu ikke tosset - nu skal der jo lige lyttes nøje efter de næste par dage....... 
M.v.h.
MrForce 
|
Til top |
|
|
Sebastian L Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juli 2012 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
@MrForce: det er sådan noget jeg kan li' at høre!
Hvilke størrelse diske og raid type kører du med?
Og streamer du wireless eller kablet Ethernet til din Duet?
|
Til top |
|
|
Sebastian L Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juli 2012 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ rotelman og pof@:
grunden til at jeg hæftede mig ved læsehastigheden, var at ram og cpu var næsten ens i 412+ og 712+. Til gengæld kører 412+ m. (op til) 4 diske,
hvilket vel giver lidt hastighed. Disk læsehastigheden er som regel flaskehalsen i et computersystem.
Er de opgivne ram-kapaciteter max. kapaciteter eller kan man proppe mere ram i?
|
Til top |
|
|
MrForce Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 249
|
Sendt: 14 Juli 2012 kl. 01:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg har 2 stk. 3TB Western Digital Harddiske (WD Caviar Green WD30EZRX) sat op i Raid 1 (Spejlet).
Jeg har kablet forbindelse til Receiveren og Controlleren "taler" trådløst med Receiveren og videre til NAS boksen.
Jeg havde tidligere en D-Link DNS-323 NAS, som jeg byttede ud til Synology DS212+ tidligere på året - Den kan klart anbefales, noget HELT andet en D-Link'en - super lækkert brugerinterface og mange opdateringer/udviddelser fra producenten, bare indenfor de måneder jeg har haft den.
Lige lidt VIGTIG! info: Hvis du anvender Logitech Media Server på din Synology 212+ (& sikkert andre modeller), så lav en manuel dovnload af version 7.6.1 og lav en manuel installation af denne istedet for den nyere version 7.7.2 der liggger i Pakkecenter. Dette da mange incl. undertegnede har problemer med låst system (100% CPU forbrug) med version 7.7.2 !!
Version 7.6.1 fungere 100% som den skal her hos mig (indtil nu.....), med korte svartider og stabil drift 
M.v.h.
MrForce 
|
Til top |
|
|