| Forfatter |
|
RiverKing Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 342
|
| Sendt: 25 Juni 2010 kl. 08:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
En enkelt løsning... Sonos, pænt, god lyd, enkelt betjening og systemet afspiller næsten alle formater, jeg bruger selv WAV lossless __________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 25 Juni 2010 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er dette nu en god eller bare acceptabel løsning.
1. Du skal stadig have CDerne, hvis der er fejl må du læse ind igen
2. Du mister overblikket da du ikke kan stå foran de hundreder af CDer der er samlet gennem mange år og overveje hvad du vil høre nu.
3. du kan ikke bruge Sonos eller lign. i bilen eller andetsteds.
4. Det er en dyr løsning, som er uden kvalitet. Det er ikke det samme at trykke på en tast på PCen som at lægge den fundne Cd i CD spillerens skuffe.
5. De sparede penge kunne bruges til noget mere musik, og det er vel derfor vi interesserer os for området.
Så køb en større reol til CDerne, find nogen fine reoler og stil dem i enden af stuen, hvor de måske ikke er helt så synlige. Det ville jeg gøre. Og CDer er da pæne i reolen, hvis de står pænt, - du har vel også mange hyldemeter bøger i stuen.
(jeg har ingen forbindelse mellem Pc og anlæg, jeg har ingen form for transportabel musik, og har aldrig overvejet nogen af delene.) __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
kasper_j Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2008 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 67
|
| Sendt: 25 Juni 2010 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
|
2. Du mister overblikket da du ikke kan stå foran de hundreder af CDer der er samlet gennem mange år og overveje hvad du vil høre nu.
4. Det er en dyr løsning, som er uden kvalitet. Det er ikke det samme at trykke på en tast på PCen som at lægge den fundne Cd i CD spillerens skuffe.
5. De sparede penge kunne bruges til noget mere musik, og det er vel derfor vi interesserer os for området.
Så køb en større reol til CDerne, find nogen fine reoler og stil dem i enden af stuen, hvor de måske ikke er helt så synlige. Det ville jeg gøre. Og CDer er da pæne i reolen, hvis de står pænt, - du har vel også mange hyldemeter bøger i stuen.
(jeg har ingen forbindelse mellem Pc og anlæg, jeg har ingen form for transportabel musik, og har aldrig overvejet nogen af delene.)
|
|
|
1. Ja hvis man ikke sørger for en backup løsning - hvilket man naturligvis gør.
2. Du får et væsentligt bedre overblik, da du ikke skal stå og glo på flere 100 æsker, men blot vælger hvad du vil høre på et sekund.
3. Nej? Men man kan jo bruge sin bilradio.
4. Det er en ret billig løsning, med masser af kvalitet - og så slipper man for at stå og fedte en CD i afspilleren, det er bare at trykke på en knap.
5. Det argument gælder så alle former for indkøb, inklusive en ny CD afspiller
|
| Til top |
|
| |
flechr8 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 163
|
| Sendt: 25 Juni 2010 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
(jeg har ingen forbindelse mellem Pc og anlæg, jeg har ingen form for transportabel musik, og har aldrig overvejet nogen af delene.) |
|
|
Forstår godt lidt hvad du mener.. Jeg syntes også selv der er noget særligt ved at betjene et bund solidt cd drev. Men jeg er meget tiltrukket af tanken om en touchscreen løsning som en forslog. Kvalitets mæssigt tror jeg en harddisk er mindst lige så god til at aftaste information som selv de bedste drev, og så skal man ikke bekymre sig om lasere der en skønne dag ikke længere kan erhverves til det drev man ellers var så glad for - f.eks. Denon 3560. Der kan dog være en issue i forhold til kvaliteten af digitalinterface og de strømforsyninger der normalt bruges i computere. Men hvis man har en god jitterkiller i dac'en burde dette ikke være et kæmpe problem. Det vigtigste er at bevare muligheden for overførsel via coax kabel. Noget der nager omkring touchscreen løsningen er at man skal hen og trykke på skærmen hver gang man vil skifte nummer. Det er fint nok at skulle det når man skal søge et album eller lignende, men man mangler næsten en fjernbetjening til de mest elementære funktioner. Ved godt at man får dette med i pakken hvis man køber en Squeezebox, men jeg tror grundlæggende ikke på at trådløs overførsel har noget at gøre i et musik anlæg hvis man ikke vil gå på kompromis med lydkvalitet (går lige i dækning nu  ) __________________ Chuck Norris can judge your stereo by its cover
|
| Til top |
|
| |
kasper_j Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2008 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 67
|
| Sendt: 25 Juni 2010 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
flechr8 skrev:
| Noget der nager omkring touchscreen løsningen er at man skal hen og trykke på skærmen hver gang man vil skifte nummer. |
|
|
Der er forskellige fjernbetjeningsløsninger til PC
flechr8 skrev:
|
Ved godt at man får dette med i pakken hvis man køber en Squeezebox, men jeg tror grundlæggende ikke på at trådløs overførsel har noget at gøre i et musik anlæg hvis man ikke vil gå på kompromis med lydkvalitet (går lige i dækning nu )
|
|
|
Så sæt en ledning til?
|
| Til top |
|
| |
terp2004 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 283
|
| Sendt: 25 Juni 2010 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
flechr8 skrev:
1: Harddisk med masser af plads (min 500Gb) 2: Skal kunne kopiere mine cd'er ind på harddisken uden komprimering 3: Lille display hvorfra man bladre i sine albums 4: Skal have coax digital udgang 5: Det gør ikke noget hvis der er netradio med i pakken 6: må ikke koste en formue
Nogen gode ideer?
|
|
|
En Mac Mini + iPod Touch/iPhone. Mac Mini bør være min. Intel (dvs. ikke Power PC). Købte selv en brugt for ca. 2.000 kr. Nemt at skifte hd, så hvis du bare er lidt snild, kan du smide en 500 gb eller større i for den pris, sådan en koster. Hvis ikke du har iPod Touch eller iPhone, kan du købe førstnævnte for ca. 1.000 kr brugt og ikke meget mere for en ny. iTunes ripper automatisk, når du putter en cd i drevet og smider den ud, når der er færdig med at rippe. Ripper i lossless. Remote app på iPod Touch fungerer suverænt som fjernbetjening. En optical-coax-converter koster ca. 100 kr. Netradio fungerer i sagens natur fint - hører selv dansk, norsk, engelsk radio. Min Mac Mini går på vågeblus hvis ikke brugt 2 min, og vækkes når jeg åbner Remote app på min iPod Touch. Dvs. den bruger meget, meget lidt strøm.
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 25 Juni 2010 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
En moderne streamingløsning, baseret på Sonos, Squeezebox, computer el.l. er både kvalitetsmæssigt og betjeningsmæssigt meget bedre en en mekanisk afspilning i en CD afspiller.
Idet:
Når CD'er rippet i lossles format og checket som værende bit perfect, så bliver den altid afspillet korrekt og fejlfrit. Hvergang en CD lægges i afspilleren, laves der en ny læsning med maser af fejl og fejlrettelser, og skiven bliver langsomt slidt og der opstår flere fejl over tid.
Det er betydeligt lettere at få et overblik over al ens musik på en skærm, istedet for at rode rundt på flere hyldemeter CD'er. Desuden kan musikken sammensættes i playlister, så man kan blande og afspille musik efter behag.
Al ens musik er blevet mobil, kan enkelt overføres til mobile afspillere eller USB nøgler/diske og tages med på løbetur, biltur, ferie m.m. Der er endog mulighed for at tilgå musikken fra nettet, så man altid har adgang til sin musiksamling.
|
| Til top |
|
| |
RiverKing Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 342
|
| Sendt: 25 Juni 2010 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen, jeg har som tidl. nævnt et Sonos m. en NAS på 1TB tilkoblet mit anlæg (trådløst, men det kan jo kables hvis man vil det), og jeg har samtidig gemt de "bedste" CD'ere, så jeg har gemt 3/4 væk af samlingen, og det har pyntet en hel del i stuen.
Men jeg vil gerne have mulighed for bare engang imellem at sætte en CD på, da der iflg. min personlige mening- er en kvalitets forskel, selv om jeg har rippet i lossless, men nu up-sampler min Lyngdorf CD-1 også til 192, og det gør en Sonos jo ikke just.. CR200 controlleren er super fed, jeg havde ikke den store fidus til den inden jeg prøvede, jeg havde tidligere prøvet en CR100, og tænkte at CR200 var lidt for iPod agtig, men den vinder altså efter nærmere bekendtskab, super let at få adgang til en "CD album oversigt" eller søge på kunstner, track navn mmm (med meget mere). Mit råd må endnu engang være: Køb et Sonos system (det er også super let at udbygge) __________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
| Til top |
|
| |
Ney_ Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1409
|
| Sendt: 25 Juni 2010 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Squeezebox og en PC eller NAS virker fortrineligt og er rimelig nemt at sætte op hvis du allerede har trådløst netværk i huset. Kræver bare du har adgang til en PC med CD drev der kan rippe dine CD'er. Der er to fjernbetjeninger Controller (duet) og Touch, den ene er ipod agtig med et hjul den anden er touchscreen. Jeg har ikke selv prøvet touch, men er rigtig glad for min duet løsning, som kører coax over til anlægget.
Der er et enkelt minus ved controller(duet) fjernbetjeningen idet den kan være lidt sløv om at logge på det trådløse netværk(varierer åbenbart fra sted til sted), så hvis man er utålmodig som mig kan den ikke spare strøm ved at slukke for netværket. Dette betyder den æder batteriet på en 5-7 timer hvis man bare lader den ligge på bordet og ikke sætter den i holderen til ladning en gang imellem.
En readynas duo der kan køre squeezecenter koster 1500 med 1tb hardisk, der skal dog en ekstra hardisk i for at få backup. De er rimelig nemme at sætte op og de skal bare sluttes til netværket med en netledning. Desuden kan de så også fungere som ftp server, automatisk backup af husets computere mm. http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/lagringsenheder /harddisk/NGRND2110/netgear-readynas-duo?Selected=Specificat ions#tProductTabcontent __________________ Mvh. Bjørn.
|
| Til top |
|
| |
flechr8 Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2010 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
kasper_j skrev:
flechr8 skrev:
| Noget der nager omkring touchscreen løsningen er at man skal hen og trykke på skærmen hver gang man vil skifte nummer. |
|
|
Der er forskellige fjernbetjeningsløsninger til PC
flechr8 skrev:
|
Ved godt at man får dette med i pakken hvis man køber en Squeezebox, men jeg tror grundlæggende ikke på at trådløs overførsel har noget at gøre i et musik anlæg hvis man ikke vil gå på kompromis med lydkvalitet (går lige i dækning nu )
|
|
|
Så sæt en ledning til? |
|
|
Kender du evt nogle links til producerne bag disse fjernbetjeningsløsninger? Sælges det sammen med noget skræddersyet afspilningssoftware? __________________ Chuck Norris can judge your stereo by its cover
|
| Til top |
|
| |
flechr8 Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2010 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
RiverKing skrev:
Hej igen, jeg har som tidl. nævnt et Sonos m. en NAS på 1TB tilkoblet mit anlæg (trådløst, men det kan jo kables hvis man vil det), og jeg har samtidig gemt de "bedste" CD'ere, så jeg har gemt 3/4 væk af samlingen, og det har pyntet en hel del i stuen.
Men jeg vil gerne have mulighed for bare engang imellem at sætte en CD på, da der iflg. min personlige mening- er en kvalitets forskel, selv om jeg har rippet i lossless, men nu up-sampler min Lyngdorf CD-1 også til 192, og det gør en Sonos jo ikke just.. CR200 controlleren er super fed, jeg havde ikke den store fidus til den inden jeg prøvede, jeg havde tidligere prøvet en CR100, og tænkte at CR200 var lidt for iPod agtig, men den vinder altså efter nærmere bekendtskab, super let at få adgang til en "CD album oversigt" eller søge på kunstner, track navn mmm (med meget mere). Mit råd må endnu engang være: Køb et Sonos system (det er også super let at udbygge) |
|
|
Når du oplever en kvalitetsforskel, er det så ikke fordi du sammenligner Sonons' indbyggede dac med den i Lyngdorf afspilleren?? Kan du ikke trække et digital signal ud af sonos og så bruge Lyngdorf dac'en? __________________ Chuck Norris can judge your stereo by its cover
|
| Til top |
|
| |
Fuze Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2009 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 25 Juni 2010 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
flechr8 skrev:
Hermann. skrev:
|
(jeg har ingen forbindelse mellem Pc og anlæg, jeg har ingen form for transportabel musik, og har aldrig overvejet nogen af delene.)
|
|
|
Forstår godt lidt hvad du mener.. Jeg syntes også selv der er noget særligt ved at betjene et bund solidt cd drev. Men jeg er meget tiltrukket af tanken om en touchscreen løsning som en forslog. Kvalitets mæssigt tror jeg en harddisk er mindst lige så god til at aftaste information som selv de bedste drev, og så skal man ikke bekymre sig om lasere der en skønne dag ikke længere kan erhverves til det drev man ellers var så glad for - f.eks. Denon 3560. Der kan dog være en issue i forhold til kvaliteten af digitalinterface og de strømforsyninger der normalt bruges i computere. Men hvis man har en god jitterkiller i dac'en burde dette ikke være et kæmpe problem. Det vigtigste er at bevare muligheden for overførsel via coax kabel.
Noget der nager omkring touchscreen løsningen er at man skal hen og trykke på skærmen hver gang man vil skifte nummer. Det er fint nok at skulle det når man skal søge et album eller lignende, men man mangler næsten en fjernbetjening til de mest elementære funktioner. Ved godt at man får dette med i pakken hvis man køber en Squeezebox, men jeg tror grundlæggende ikke på at trådløs overførsel har noget at gøre i et musik anlæg hvis man ikke vil gå på kompromis med lydkvalitet (går lige i dækning nu )
|
|
|
Hvis du har en fjernsyns skærm, er det jo bare at køre et kabel fra touchscreen pc'en over i fjernsynet, også bruge enten en fjernbetjening, eller som jeg gør et trådløst tastatur med mus,(jeg købte et billigt et i biltema og det virker 100%) Så kan du skrive, bladre imellem de forskellige ting mens du sidder og nyder en kold øl i sofaen.

__________________ Jonas Reinhold Johansen
|
| Til top |
|
| |
hugoheinninja Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
| Sendt: 25 Juni 2010 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
har hørt rygter om en modificeret squeezebox touch er rimelig god
|
| Til top |
|
| |
Ræven Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 49
|
| Sendt: 26 Juni 2010 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
flechr8 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2010 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fuze skrev:
flechr8 skrev:
Hermann. skrev:
|
|
|
|
Forstår godt lidt hvad du mener.. Jeg syntes også selv der er noget særligt ved at betjene et bund solidt cd drev. Men jeg er meget tiltrukket af tanken om en touchscreen løsning som en forslog. Kvalitets mæssigt tror jeg en harddisk er mindst lige så god til at aftaste information som selv de bedste drev, og så skal man ikke bekymre sig om lasere der en skønne dag ikke længere kan erhverves til det drev man ellers var så glad for - f.eks. Denon 3560. Der kan dog være en issue i forhold til kvaliteten af digitalinterface og de strømforsyninger der normalt bruges i computere. Men hvis man har en god jitterkiller i dac'en burde dette ikke være et kæmpe problem. Det vigtigste er at bevare muligheden for overførsel via coax kabel.
Noget der nager omkring touchscreen løsningen er at man skal hen og trykke på skærmen hver gang man vil skifte nummer. Det er fint nok at skulle det når man skal søge et album eller lignende, men man mangler næsten en fjernbetjening til de mest elementære funktioner. Ved godt at man får dette med i pakken hvis man køber en Squeezebox, men jeg tror grundlæggende ikke på at trådløs overførsel har noget at gøre i et musik anlæg hvis man ikke vil gå på kompromis med lydkvalitet (går lige i dækning nu )
|
|
|
Hvis du har en fjernsyns skærm, er det jo bare at køre et kabel fra touchscreen pc'en over i fjernsynet, også bruge enten en fjernbetjening, eller som jeg gør et trådløst tastatur med mus,(jeg købte et billigt et i biltema og det virker 100%) Så kan du skrive, bladre imellem de forskellige ting mens du sidder og nyder en kold øl i sofaen.

|
|
|
Jeg har faktisk en computer i stuen med bluetooth tastatur og mus, som er forbundet til fladskærmen. Problemet er at jeg ikke gider at have en kæmpe skærm stående tændt for at skifte nummer.. Det skal være simpelt og elegant! Måske man skulle give squeezebox'en en chance alligevel. Den har trods alt en skræddersyet fjernbetjening, og skulle efter sigende have en overskuelig brugermenu. Den kolde øl har dog fundet vej ind til sofaen  __________________ Chuck Norris can judge your stereo by its cover
|
| Til top |
|
| |
flechr8 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2010 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alt for lækkert  2000Gb lager?!?  Meget dyrt  __________________ Chuck Norris can judge your stereo by its cover
|
| Til top |
|
| |
Ræven Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2010 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja prisen skræmte også mig i begyndelsen. Men den er altså lækker , og så er der også en integreret CD-brænder så man hurtigt og nemt kan overføre musik fra harddisken til en blank CD-skive , hvis man skulle få brug for det. Fjernbetjeningen er tilgængæld grim , men de tilbyder et gratis program så man kan bruge en Ipod touch som fjerbetjening. Jeg er på udkig efter nogenlunde samme system som dig. Jeg vil også have et system som ikke er afhængig af en tændt netværksharddisk.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 27 Juni 2010 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fidusen i at have et system baseret på en tændt netværksharddisk:
1. Hvis man vælger RAID konfiguration har man automatisk backup af sine rips OG af hvad der ellers ligger på diverse PC/Macs
2. Man kan altid brænde disks via en pc/mac der er på netværket
3. Man slipper for en stor kasse i stereolen: Sonos enhederne er ganske små, og til de perifere behov (køkken/soveværelse) er
der en integreret løsning. Netværksdisken stilles i et skab.
4. Sonos er ganske prisrimeligt.
|
| Til top |
|
| |
Ræven Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2010 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Netværksdisken stilles i et skab.
|
|
|
Skal den ikke være kabelført både til lysnet og internet?
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 27 Juni 2010 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
- ikke til PC, men til router. Se her og hifiklubbens hjemmeside.
Jeg har set systemet i et 6-rums setup. Det var aldeles overbevisende.
|
| Til top |
|
| |